Connect with us
Publicitate

CUGIR

Investiție de aproape 10 milioane de euro la Cugir din fonduri UE: bike-sharing, autobuze hibrid și străzi modernizate


Publicat

Printr-o investiție de aproape 10 milioane de euro, din fonduri europene, la Cugir se vor moderniza peste 14 kilometri de străzi și se vor achiziționa șase autobuze hibride. De asemenea, proiectul prevede și amenajarea a 41 de noi stații de autobuz și vor fi cumpărarea a 70 de biciclete pentru bike-sharing. 

Valoarea totală a proiectului depășește 57 milioane lei, din care 98% din valoarea eligibilă sunt sume nerambursabile REGIO – aproape 10 milioane euro. Prin proiect se vor achiziționa autobuze cu propulsie hibridă, biciclete electrice, vor fi modernizate câteva stații de autobuz și vor fi construite de cinci ori mai multe, fiind modernizată și infrastructura stradală, pe o lungime totală de peste 14 km, din orașul Cugir și cele 7 localități componente: Bocșitura, Bucuru, Călene, Fețeni, Goasele, Mugești și Vinerea.

Primul contract din Regiunea Centru care vizează reducerea emisiilor de carbon prin îmbunătățirea transportului public și a mobilității urbane a fost semnat azi la sediul Agenției pentru Dezvoltare Regională Centru, de către directorul general Simion Crețu și primarul orașului Cugir, Adrian Teban, în prezența președintele Consiliului Județean Alba, Ion Dumitrel.

Obiectivul general al acestui proiect, finanțat în cadrul Axei Prioritare 3 a Programului Operațional Regional, este reducerea emisiilor de carbon în orașul Cugir, pe baza direcțiilor de acțiune identificate in Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al municipalității, prin optimizarea transportului în comun, promovarea deplasărilor cu mijloace de transport alternative. Nu în ultimul rând se dorește creșterea mobilității urbane și a siguranței traficului, prin reorganizarea intersecțiilor în punctele critice și în zonele cu risc ridicat.

  ”Traficul din orașul Cugir este în prezent dominat de prezența automobilului privat, care constituie opțiunea prioritară, și uneori unică, de deplasare a locuitorilor. Conform sondajului de opinie printre locuitorii orașului privind calitatea serviciilor de transport public de persoane, un procent de 55% dintre cei chestionați utilizează autovehiculul personal în vederea deplasării zilnice, atât în vederea accesării locurilor de muncă, cât și către instituțiile de învățământ, către cele medicale sau spre alte servicii publice sau private.

De asemenea, studiul de trafic realizat a arătat o pondere a automobilelor în trafic de peste 67% pe toate arterele monitorizate. În acest context, primăria Cugir a inițiat proiectul de față, care își propune să contribuie la schimbarea priorităților și a mentalităților, de la o mobilitate bazată pe utilizarea autoturismelor, la o mobilitate bazată pe transportul în comun, ecologic, de înaltă calitate și eficient; pe utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare, în sistem bike-sharing, dar și pe mersul pe jos.

La baza elaborării proiectului a stat „Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a orașului Cugir”, care se referă la perioada 2016 – 2030 și acoperă zona preurbană și urbană, formată din orașul în sine și cele șapte localități componente: Bușitura, Bucuru, Caline, Fețeni, Guașele, Mugești și Vinerea”, a declarat domnul Adrian Teban, primarul orașului Cugir.

Prin proiectul „Reducerea emisiilor de carbon în orașul Cugir bazată pe Planul de Mobilitate Urbană Durabilă” se dorește modernizarea infrastructurii traseelor mijloacelor de transport în comun, cu o lungime totală de 14.182 metri. Concret, va fi reabilitat carosabilul pe următoarele străzi: artera Principală din Vinerea, Strada Victoriei, Strada Stadionului, Strada Ion Budai Deleanu, Strada Mihai Viteazul, Strada ”1 Decembrie 1918”, Strada Rozelor, Strada Ion Creanga, pe traseele 1 și 2, Strada Tineretului, Strada Alexandru Sahia, pe traseul 2, Strada Nicolae Bălcescu, Strada Griviței și Strada Râul Mic.

De asemenea, va fi introdusă o nouă rută de transport public local, denumită “Linia T3”, care face legătura între Zona Gară și Zona Suseni, în prelungirea liniei 1.

Pentru siguranța circulației rutiere se vor realiza lucrări de semnalizare verticală vor fi reproiectate girațiilor și intersecțiilor din punctele critice și în zonele cu risc ridicat.

O altă componentă a proiectului prevede achiziționarea a 6 autobuze cu propulsie hibridă, cu trei uși și motor vertical; dar și modernizarea a 8 de stații de autobuz existente și construirea a 41 de stații noi, instalarea unor sisteme de afișaj date călători pentru transportul în comun, a unui sistem monitorizare video, precum și a unor automate pentru eliberarea biletelor.

Astfel se va realiza un sistem nou de management al traficului, cu investiții menite să asigure informarea cetățenilor asupra timpilor de așteptare a mijloacelor de transport și a timpilor de deplasare. Prin acest sistem se va realiza și eliberarea electronică a biletelor de călătorie – e-ticketing – care include automate de eliberare bilete și reîncărcarea cardurilor de călătorie; monitorizarea video a intersecțiilor și a stațiilor de autobuz, etc.

Nu în ultimul rând, în vederea promovării deplasărilor cu mijloace de transport alternative, proiectul propune o serie de măsuri pentru îmbunătățirea calității rețelei de transport ciclist și pietonal, creșterea siguranței deplasărilor si reducerea timpilor parcurși în condiții de confort sporit. Astfel, pe străzile supuse modernizării vor fi realizate piste de biciclete în suprafață de peste 28.026 m.p. Vor fi achiziționate 70 de biciclete, care vor fi puse la dispoziția locuitorilor pentru utilizare cu titlu gratuit, dar și șapte standuri cu 20 porți, pentru găzduirea bicicletelor și software-ul aferent sistemului de bike-sharing.

Desigur, întregul proiect prevede și reabilitarea și extinderea de trotuare, în suprafață totală de peste patru hectare. Față de suprafața actuală de 9.818 mp, suprafața trotuarelor va fi extinsa de peste 4,5 ori. Impactul scontat al acestor măsuri este promovarea deplasărilor cu mijloace de transport alternative, creșterea numărului de kilometri de infrastructură modernizată, încurajarea locuitorilor orașului Cugir să utilizeze bicicletele sau mersul pe jos, ca principale mijloace de deplasare, contribuind la reducerea poluării orașului și la o creștere sustenabilă a mobilității urbane.

  ”Măsurile propuse de administrația locală au scopul de a scădea numărul de autovehicule utilizate pentru deplasările zilnice și scăderea gradului de poluare datorită utilizării mijloacelor de transport motorizat. La nivelul județului investim în reabilitarea mai multor artere județene, care fac legătura cu rețeaua națională de transport și, prin acest proiect, putem spune că orașul Cugir este printre primele care răspunde acestei cerințe de eficientizare a transportului urban și acestei priorități europene și naționale care urmărește reducerea poluării și creșterea mobilității cetățenilor și a bunurilor cu metode moderne, prietenoase cu mediul”, a declarat domnul Ion Dumitrel, președintele Consiliului județean Alba.

În acest moment transportul rutier din Cugir se confruntă cu o stare tehnică nu foarte bună a drumurilor, traficul fiind caracterizat de o supraîncărcare pe anumite sectoare de drum și de faptul că rețeaua de circulație rutieră existentă nu deservește toate zonele cu potențial de utilizare. Transportul public de persoane prin curse regulate în orașul Cugir este deservit doar de două linii de transport în comun, care traversează orașul de la nord la sud, făcând, de asemenea, legătura localității aparținătoare, Vinerea, cu orașul. Infrastructura rețelei de transport este nefavorabilă pietonilor și bicicliștilor, atât sub aspect cantitativ, cât și calitativ, cu favorizarea autovehiculelor pe căile de rulare. Pe unele sectoare de drum presiunea exercitată de prezența autovehiculelor staționate și de elementele de mobilier urban face dificilă deplasarea pietonilor pe trotuar, expunându-i la riscuri prin utilizarea căilor de rulare auto.

 ”Edilii din Cugir nu sunt la primul proiect finanțat prin Programul REGIO. Și în perioada precedentă au fost realizate investiții pentru modernizarea unor străzi, dar și a unor obiective socio-economice, iar pentru această perioadă se lucrează deja la eficientizarea energetică a Maternității Spitalului Orășenesc, un proiect în valoare totală de aproape 14 milioane lei. În plus, acum se investește și în domeniul social, pentru crearea unui pentru crearea unui centru de vârstnici, ce include o cantină socială, și modernizarea grădinițelor 2 și 3 de la Școala Gimnazială ”Iosif Pervain”, în valoare totală de peste 5 milioane lei.  Realizarea investițiilor propuse prin PMUD în oraș este impusă de necesitatea de a realiza o infrastructură la standarde europene, astfel încât traficul în localitate să se desfășoare în condiții maxime de siguranță și confort. De măsurile propuse prin această inițiativă vor beneficia toți locuitorii din zonă, adică mai mult de 25.000 persoane, efectul obținut fiind creșterea atractivității transportului public, alături de creșterea confortului utilizării modurilor nemotorizate de transport. Pe de altă parte, prin cele două proiecte pe care le-am menționat, orașul Cugir va utiliza peste 70 milioane lei în vederea reducerii consumurilor și creșterea eficienței energetice, pentru oferirea de soluții viabile pentru cetățeni, fie că e vorba de eficientizarea unor clădiri publice, fie că e vorba de creșterea mobilității, fie că vorbim de dezvoltarea învățământului și a serviciilor sociale”, a declarat domnul Simion Crețu, director general ADR Centru.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EDUCAȚIE

Andreea Fechete, adolescenta din Alba Iulia care scrie cărți în engleză. Pasiunea pentru pisici, transformată în literatură

Publicat

Andreea Fechete, o tânără de 13 ani din Alba Iulia, care adoră animalele, stă pe internet, citește cărți și își petrece timpul cu prietenii – profilul normal al unei adolescente. Numai că Andreea este un exemplu pentru cei de vârsta ei și nu numai.

Tânăra are până acum trei cărți scrise și lucrează la a patra, toate în limba engleză și toate inspirate dintr-o serie pe care Andreea a citit-o și recitit-o, în engleză, dar și în română. 

Alba24 a stat de vorbă cu tânăra din Alba Iulia, pentru a afla cum ajunge o elevă de gimnaziu să scrie cărți în limba engleză.

Andreea este elevă la Școala Gimnazială ”Avram Iancu” și în toamnă va trece în clasa a VIII-a. A învățat limba engleză de la școală, de pe internet, dar cel mai mult din cărțile pe care le citește, ”Pisicile Războinice” (Warrior Cats), o serie care urmăresc aventurile unui grup de pisici.

Cărțile sunt scrise de un grup de persoane sub pseudonimul colectiv Erin Hunter. Până acum, tânăra a citit cele 33 de volume în limba engleză și le-a recitit și pe primele 20 de volume traduse și în limba română.

Cum a început să scrie

Inspirată de ”Pisicile Războinice”, de la vârsta de 12 ani, Andreea s-a apucat de scris, în limba engleză, pe platforma de cărți digitale wattpad.com. Într-una dintre cele trei cărți, tânăra din Alba Iulia a luat personajele lui Erin Hunter și le-a reimaginat într-o altă acțiune.

Poți să citești ce scrie Andreea aici, sau aici.

Apoi tânăra și-a format propriul univers, propriile personaje și, cu o imaginație ieșită din comun, le-a creat ”pe foaia” digitală. Așa au rezultat două cărți scrise la 12 și 13 ani.

Mai mult, tânăra nu s-a oprit din scris și ne-a declarat că deja lucrează la a patra carte, tot despre pisici și aventurile lor în universul imaginat de ea.

Teorii, vlog și Youtube

Pe lângă cele trei cărți scrise, Andreea se ocupă și de un canal de Youtube, unde într-un an a publicat peste 100 de clipuri.

Pentru teorii despre pisici poți să accesezi canalul de Youtube al tinerei din Alba Iulia.

În video-urile postate, adolescenta dezbate teorii despre personajele din cărți, le răspunde altor tineri la întrebările pe care le au despre serie sau discută liber despre universul pisicilor războinice.

Cu trei cărți scrise într-o engleză cursivă, cu a patra în finalizare, Andreea reușește la doar 13 ani să depășească barierele imaginației și să dea dovadă de o inteligență peste medie pentru vârsta ei.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Fiecare școală ar putea decide cum va începe cursurile, în toamnă. Soluții pentru întoarcerea elevilor la ore

Publicat

Unităţile de învăţământ din țară ar putea decide singure cum vor începe, la toamnă, anul şcolar, în funcție de evoluția numărului de îmbolnăviri cu noul coronavirus: tradiţional, cu toţi copiii prezenţi în clasă, online, sau hibrid.

Din toamnă, şcolile ar putea primi „mână liberă” că să decidă cum vor începe noul an. Potrivit ministrului Educației, Monica Anisie „se ia în calcul și o astfel de variantă, să descentralizăm decizia chiar mergând până la nivelul unităților de învățământ”.

Astfel, în funcție de situația epidemiologică din zona în care funcționează, fiecare școală va stabili cum va începe anul școlar.

Inspectorii şcolari, directorii, experţii în Educaţie şi asociaţiile de părinţi spun că o astfel de decizie ar fi binevenită şi că Ministerul Educaţiei nu poate aplica un singur scenariu pentru câteva mii de şcoli.

sursa: digi24.ro

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Ministrul Sportului: Luăm în calcul reluarea unor competiții desfășurate în spații închise. Ce sporturi sunt vizate

Publicat

Ministrul Tineretului şi Sportului, Ionuţ Stroe, a declarat că ia în calcul reluarea unor competiții sportive în cazul sporturilor care se desfășoară în spații închise.

Anunțul a fost făcut după o întrevedere a ministrului cu reprezentanții următoarelor federații sportive: FR Tenis de Masă, FR Scrimă, FR Atletism, FR Judo, FR Gimnastică Ritmică, FR Gimnastică, FR Lupte, FR Kaiac-canoe, FR Haltere, FR Box, FR Tir Sportiv, FR Bob şi Sanie, FR Nataţie şi FR Canotaj, informează Agerpres.

Reprezentanţi acestor sporturi vor discuta, împreună cu Ionuț Stroe, cu oficialii INSP şi Ministerul Sănătăţii, în legătură cu acest subiect.

„Există sporturi precum tenisul de masă, scrima, şahul, tirul sportiv sau halterele, ca să dau doar câteva exemple, unde nu sunt probleme în a asigura distanţarea între participanţi sau alte măsuri de protecţie, astfel încât să minimizăm riscul de infectare”, a spus Stroe.

„Este a treia săptămână consecutivă de dialog cu federaţiile sportive. Am dorit să aflu de la fiecare în parte felul în care decurge pregătirea, cum au reluat antrenamentele, dacă au în plan eventuale competiţii, cu ce probleme se confruntă şi în ce fel poate MTS să ofere asistenţă. O veste importantă pentru sporturile care se desfăşoară în spaţii închise este că luăm în calcul reluarea competiţiilor pentru acele discipline care se pot practica în condiţii de siguranţă pentru toţi participanţii”, a mai declarat ministrul.

sursa: agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Drumurile județene din Alba intră în revizia de vară. Reparațiile și întreținerea costă peste 20 de milioane de lei

Publicat

DJ 107 A Vurpar Paclisa (14) asfalt drum

Consiliul Județean Alba alocă peste 20 de milioane de lei pentru lucrări de întreținere curentă, periodică și reparații curente pe timp de vară, pe drumurile județene aflate în administrare. Printre categoriile lucrări se numără asfaltarea, plombarea sau pietruirea drumurilor, curățirea și repararea șanțurilor și rigolelor, întreținerea podurilor și podețelor, aducerea la profil a acostamentelor și aducerea la cotă a căminelor de vizitare. 

Consiliul Județean Alba a lansat marți, 14 iulie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru lucrări de întreținere curentă, periodică și reparații curente pe timp de vară pe drumurile județene.

Valoarea totală estimată este de 20.673.546,22 de lei, fără TVA.

Potrivit caietului de sarcini, acordul cadru de lucrări „Întreținere curentă, periodică și reparații curente pe timp de vară, pe drumurile județene din Alba” cuprinde categorii de lucrări de întreținere curentă și periodică conform Normativului privind întreținerea și repararea drumurilor publice și anume:

  • întreținere drumuri asfaltate – plombe cu frezare și așternere manuală
  • întreținere curentă drumuri pietruite prin scarificare și reprofilare
  • întreținere curentă drumuri pietruite prin scarificare, reprofilare și adaos de material pietros (500.000 mp)
  • tratarea burdușirilor / îmbrăcăminți asfaltice (20.000 mp)
  • aducerea la profil a acostamentelor prin tăiere manuală și mecanică (300.000 mp)
  • aducerea la profil a acostamentelor și completare cu balast (10.000 mp)
  • întreținerea platformei drumului (863 mc)
  • asigurarea scurgerii apelor prin curățarea șanțurilor, rigolelor, canalelor de scurgere (300 km)
  • asigurarea scurgerii apelor prin reparații șanțuri betonate (200 m)
  • asigurarea scurgerii apelor – rigolă prefabricată nouă (100 m)
  • covoare bituminoase cu mixtură asfaltică Ba16 – 4 cm (20 km)
  • strat de uzură din binder BAD20 – 6 cm (3 km)
  • siguranță rutieră (parapet metalic)
  • șanțuri și rigole pavate, betonate
  • ziduri de sprijin și de căptușire (100 m)
  • amenajare platformă cântărire (2 buc.)
  • întreținerea periodică a drumurilor pietruite (5 km)
  • întreținere podețe tubulare (10 buc. D = 800 mm, 5 buc. D = 1000 mm)
  • întreținere poduri beton (10 buc.)
  • aducerea la cotă a căminelor de vizitare, capac și rame beton (150 buc. refolosite, 5 buc. noi)

Vezi AICI cantitățile minime / maxime aferente acordului. 

Vezi AICI LISTA drumurilor județene adminstrate de Consiliul Județean Alba.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate