Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Iohannis a trimis la reexaminare legea privind majorarea alocațiilor pentru copii, care anula ordonanța de creștere etapizată

Publicat

Preşedintele Klaus Iohannis a trimis vineri Parlamentului, pentru reexaminare, legea prin care este respinsă ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind creşterea etapizată a alocaţiei pentru copii.

Guvernul a încercat să amâne, printr-o ordonanță de urgență, creșterea alocațiilor și a propus o variantă de creștere etapizată. Parlamentul a respinsă însă ordonanța, iar acum președintele a trimis la reexaminare exact această lege, prin care este respinsă ordonanța respectivă.

„În faţa unei iminente intrări în vigoare a unui act normativ fără stabilirea unor surse de finanţare certe şi în contextul unor eforturi financiare neprevăzute ale statului român în combaterea răspândirii noului coronavirus, chiar persoanele vizate de măsurile de creştere a alocaţiilor s-ar putea afla în situaţia inevitabilă de a nu beneficia de realizarea drepturilor lor”, argumentează şeful statului în cererea de reexaminare.

Textul integral al cererii:

Legea transmisă la promulgare are ca obiect de reglementare respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.123/2020 prin care se modifică art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 14 noiembrie 2012, după cum urmează:

„Art. 3. – (1) Alocația de stat pentru copii se stabilește în cuantum de:

a) 600 lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani sau de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap;

b) 300 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani și 18 ani, precum și pentru tinerii prevăzuți la art. 1 alin. (3); c) 600 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani și 18 ani, în cazul copilului cu handicap.

(2) Cuantumul prevăzut la alin.

(1) se aplică începând cu drepturile aferente lunii iulie 2022.

(3) Începând cu drepturile bănești aferente lunii august 2020, cuantumul alocației de stat se majorează cu 20 de puncte procentuale, aplicate sumei rezultate din diferența dintre cuantumul prevăzut la alin. (1) și cuantumul acordat anterior, în luna iulie 2020.

(4) În perioada 1 ianuarie 2021-1 iulie 2022, majorarea prevăzută la alin. (3) se aplică de două ori pe an, respectiv începând cu drepturile aferente lunii ianuarie și drepturile aferente lunii iulie a fiecărui an.

(5) Începând cu drepturile aferente lunii ianuarie 2023, cuantumul alocației de stat pentru copii se indexează anual, din oficiu, cu rata medie anuală a inflației.

(6) În condițiile în care bugetul de stat poate susține un cuantum mai mare al alocației de stat pentru copii, prin hotărâre a Guvernului se poate stabili un nivel mai ridicat decât cel prevăzut la alin. (5).

(7) Titular al dreptului la alocația de stat pentru copii este copilul.

(8) Alocația de stat pentru copii prevăzută la alin. (1) lit. a) se cumulează cu indemnizația lunară, stimulentul lunar sau stimulentul de inserție, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 148/2005 privind susținerea familiei în vederea creșterii copilului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 7/2007, cu modificările și completările ulterioare, respectiv de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările și completările ulterioare.

(9) Dacă din calculul cuantumului alocației de stat pentru copii prevăzut la alin. (3)-(5) rezultă fracțiuni în bani, cuantumul se rotunjește la leu în favoarea beneficiarului”.

Prin acest act normativ, Guvernul a stabilit o aplicare treptată a măsurii impuse de Parlament prin Legea nr. 14/2020 privind aprobarea OUG nr. 9/2019, identificând resursele necesare acordării de la data de 1 august 2020 a unei creșteri de 20% din mărirea preconizată, cuantum de natură să poată fi acoperit prin efortul financiar al statului în contextul actual.

Potrivit expunerii de motive și fundamentării realizate de Guvernul României la emiterea OUG nr. 123/2020 suma totală plătită pentru acoperirea alocației de stat pentru copii a fost, în anul 2019, de 6.400.000.000 lei, iar pentru aplicarea Legii nr. 214/2019, prin care cuantumul alocației de stat s-a majorat cu 100%, s-a estimat un buget de 7.419.000.000 lei.

Prin aplicarea prevederilor Legii nr. 14/2020, începând cu luna februarie 2020, suma estimată pentru plata acestor drepturi s-ar fi ridicat la aproximativ 14.060.359.000 lei, impactul bugetar fiind de peste 6,6 miliarde de lei.

În fața unei iminente intrări în vigoare a unui act normativ fără stabilirea unor surse de finanțare certe și în contextul unor eforturi financiare neprevăzute ale statului român în combaterea răspândirii noului coronavirus, chiar persoanele vizate de măsurile de creștere a alocațiilor s-ar putea afla în situația inevitabilă de a nu beneficia de realizarea drepturilor lor. Astfel, o cheltuială bugetară semnificativă pune în pericol nu doar buna funcționare a întregului sistem de protecție socială a copiilor, ci chiar capacitatea statului român și a Guvernului de a-și îndeplini rolul și atribuțiile.

În acest context, Guvernul a acționat prompt, folosind instrumentul ordonanței de urgență pentru a preveni o atingere adusă chiar beneficiarilor măsurilor în discuție. În caz contrar, Guvernul s-ar fi aflat în situația de a decide căror categorii de beneficiari nu li se vor acorda anumite drepturi prevăzute de lege, contrar prevederilor legislației din fondul activ, o conduită contrară principiilor statului de drept.

Din această perspectivă, în spiritul cooperării loiale cu Parlamentul, Guvernul a menținut, chiar prin textul OUG nr. 123/2020, cuantumurile stabilite de Parlament și a identificat o soluție pentru creșterea graduală a alocațiilor, cu câte 20% din diferența dintre cele două sume (cea anterioară și cea preconizată prin efectul dispozițiilor Legii nr. 14/2020). Așadar, fără a reprezenta o măsură de contracarare a politicii legislative a Parlamentului, Guvernul a identificat modalitatea de punere în executare a legii, astfel încât buna funcționare a statului să nu fie pusă în pericol, cu atât mai mult în contextul unei evoluții incerte a pandemiei actuale.

Respectând pe deplin politica legislativă a Parlamentului, Guvernul a oferit o soluție normativă care să permită executarea la timp a tuturor obligațiilor bănești ale statului față de cetățeni.

O respingere de către Parlament a acestei soluții este de natură să îngreuneze eforturile Guvernului de a asigura disponibilitățile surselor bugetare. O estimare privind impactului bugetar al acestor majorări financiare privind alocațiile pentru copii este în sensul unei afectări semnificative suplimentare asupra cheltuielilor bugetare până la sfârșitul anului 2020 și pentru anul viitor.

În contextul actual, pandemia a generat cheltuieli bugetare neprevăzute, dar necesare, pentru luarea unor măsuri urgente, pentru contracararea sau diminuarea unor situații imprevizibile, care au vizat atât susținerea sistemului sanitar, cât și a celui economic.

Așadar, prioritățile de cheltuire a banului public trebuie să vizeze protejarea cetățenilor și a economiei de efectele fără precedent ale actualei crize provocate de pandemie. De aceea, este necesar ca procesul de legiferare să fie marcat de echilibru și responsabilitate în alocarea resurselor bugetare, susținut de un dialog deschis și eficient dintre executiv și legislativ.

România, în calitate de membru al Uniunii Europene, trebuie să respecte regulile fiscale convenite. În acest sens, amintim că la data de 4 martie a.c., în temeiul art. 126 alin. (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, s-a constatat că România nu a respectat criteriul deficitului, fiind astfel justificată inițierea unei proceduri pentru deficit excesiv.

Chiar dacă la nivelul Uniunii Europene a fost suspendată aplicarea prevederilor privind responsabilitatea fiscal-bugetară europeană, ca o măsură derogatorie care vizează numai cheltuielile bugetare necesare combaterii efectelor economico-financiare generate de pandemie, această derogare nu vizează însă și alocarea unor resurse bugetare însemnate mai degrabă către consum și fără o sursă financiară certă, măsuri fără efecte în efortul de redresare economică.

Așa cum se arată și în raportul Grupului Euro din cadrul Băncii Naționale a României – „Zona Euro MONITOR – 4/2020”, cheltuieli precum cea generată de respingerea OUG nr. 123/2020 îndepărtează țara noastră de la convergența reală pe termen mediu și lung, reprezentând riscuri strategice și de credibilitate pe piețele financiare pentru România.

  • Orice creștere cu impact pronunțat asupra cheltuielilor bugetare poate avea efectul unui derapaj din punct de vedere fiscal, cu importante consecințe asupra ratingului de țară, cu implicații economice negative și o afectare directă a stabilității economiei României, aspecte care, în cele din urmă, se pot reflecta în nivelul de trai al fiecărui individ. Revitalizarea economiei țării noastre, după efectele actualei pandemii, va putea fi realizată doar dacă realocarea resurselor bugetare se va face în mod echilibrat și responsabil.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, în calitate de organ reprezentativ suprem al poporului român și de unică autoritate legiuitoare a țării, vă solicităm reexaminarea Legii privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 123/2020 pentru modificarea art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ECONOMIE

Programul Femeia Antreprenor 2022: Guvernul pune la bătaie 150 milioane de lei. Apelul de finanțare a se deschide în 18 august

Publicat

femeie calculator laptop

Guvernul vrea să stimuleze femeile să înființeze afaceri și lansează o schemă de ajutor de minimis special pentru acestea. Apelul de finanțare a programului Femeia Antreprenor 2022, care are un buget de peste 150 de milioane de lei, se deschide în 18 august, a anunțat joi Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT).

Potrivit MAT, Obiectivul principal al schemei de minimis îl constituie stimularea şi sprijinirea înființării şi dezvoltării structurilor economice private înfiinţate și conduse de către femei, îmbunătățirea performanțelor economice ale acestora, realizarea unei creșteri economice inteligente, sustenabile și incluzive, în contextul problemelor legate de menţinerea echilibrului dintre obligaţiile familiale şi cele profesionale şi ale prejudecăţilor existente încă la nivel local.

Programul Femeia Antreprenor: Cine poate participa

Societățile eligibilite trebuie să respecte criteriul conform căruia cel puţin unul dintre asociaţi să fie femeie şi să deţină cel puţin 50% din părţile sociale/acțiuni ale societăţii în cazul IMM-urilor aplicante. Pentru societățile înființate în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, condiția se consideră îndeplinită dacă majoritatea membrilor cooperatiști din Consiliul de Administrație este formată din femei.

Bugetul maxim al programului pentru anul 2022 este 157.624.000 lei.lei, iar beneficiarele pot obține maxim 200.000 lei/societate. Numărul de societăți beneficiare este aproximativ 785 pentru anul 2022.

Aplicația informatică de înscriere și gestiune a programului Femeia Antreprenor va fi disponibilă din 18 august. Solicitantele au la dispoziție 30 de zile calendaristice pentru depunerea aplicației pentru obținerea finanțării.

Prin implementarea programului în perioada 2022-2027 se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de 5.000 de beneficiare, bugetul estimat pentru întreaga perioadă fiind 1.000.000.000 lei.

„Programul Femeia Antreprenor va fi al treilea apel deschis în anul 2022 pentru IMM-urile din România. De această dată, vizăm diminuarea decalajelor dintre femeile și bărbații antreprenori, mai ales că doar 36,84% din asociați/acționari sunt femei.

Suplimentar, observăm că în ultimele luni, ponderea asociaților/acționarilor din cadrul persoanelor juridice favorizează decalajul dintre femeile și bărbații antreprenori.

Deși nominal, de la începutul anului a crescut numărul de asociați/acționari femei, creșterea este mult mai mică față de creșterea numărului bărbaților care sunt acționari sau asociați ai societăților.

Programul contribuie, totodată, la atingerea standardelor OECD privind egalitatea de gen în domeniul antreprenorial fiind o măsură personalizată, care asigură accesul la finanțare a femeilor antreprenor.

Egalitatea de șanse se obține, în primul rând, prin micșorarea deficitului sistematic existent”, a declarat Constantin-Daniel Cadariu, ministrul antreprenoriatului și turismului.

Femeia Antreprenor 2022: Cum se face inscrierea în program

Înscrierea în cadrul programului, dar și toată implementarea și derularea măsurii de sprijin se va face exclusiv on-line prin intermediul aplicației Ministerului antreprenoriatului și turismului IMM-Recover https://granturi.imm.gov.ro, sistem informatic dezvoltat în parteneriat cu Serviciul de Telecomunicații Speciale ce permite digitalizarea completă a raportului dintre administrație și aplicanți, eliminând complet atât interacțiunea dintre funcționari și reprezentanții societăților aplicante, cât și depunerea de documente emise de alte instituții ale statului.

Data de la care va fi activă aplicația informatică de înscriere și gestiune a programului Femeia Antreprenor este 18 august 2022 pe site-ul https://granturi.imm.gov.ro , începând cu ora 10.00 a.m., iar numărul de Call Center pentru informații legate de particularitățile măsurii de sprijin este 021-9059. Solicitantele au la dispoziție 30 de zile calendaristice pentru depunerea aplicației pentru obținerea finanțării.

Programul Femeia Antreprenor – Documente:

AICI: ProceduraWonderTechavizatCCDIMM_CC10082022

AICI: Anexa-1-FormularInscriere_FemeiaManager2022

AICI: Anexa-2-declaratie-ajutor-de-minimis_womanTech2022

AICI: Anexa-3-declaratie-IMMwomanTech2022

AICI: Anexa-4-calcul-intreprinderi_womanTech2022

AICI: Anexa-5-lista-agentii_WomanTech2022

AICI: Anexa-6-acord-de-finantare_WomanTech20222

AICI: Anexa-7-cerere-de-rambursare_WomanTech20222

AICI: Anexa-8-formular-decont_WomanTech2022

AICI: Anexa-9-cereretiprenuntare_WomanTech2022

AICI: Anexa-10-imputernicire_WomanTech2022

Citeste mai mult
Publicitate

AIUD

Biserică nouă într-un sat cu 14 locuitori din Alba. IPS Irineu a sfințit piatra de temelie. Ambiții pentru repopularea localității

Publicat

O biserică nouă, din lemn, va fi construită într-un sat din Alba în care mai sunt doar 14 locuitori. IPS Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei a oficiat joi slujba de punere a pietrei de temelie a pentru noua biserică din Ocnișoara, un sat care aparține de comuna Lopadea.

Sunt ambiții mari pentru repopularea acestui sat care în anul 1968 era comună și avea 800 de locuitori. Consiliul Județean Alba și Primăria Lopadea Nouă au lansat mai multe proiecte comune prin care se încearcă repopularea și revitalizarea satului în care se mai află acum doar 14 locuitori.

Astfel autoritățile au început modernizarea drumului de acces, alimentarea cu apă și construcția unui ștrand cu apă sărată.

”Un moment plin de emoție astăzi, la Ocnișoara, unde ÎPS Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei, a oficiat slujba de punere a pietrei de temelie pentru noua biserică a satului”  a scris Ioan Dumitrel, președintele Consiliului Județean Alba

”Biserica din lemn, modernizarea drumului de acces, alimentarea cu apă și viitorul ștrand cu apă sărată și arhitectură tradițională, vor duce la reînvierea satului.

Dumitrel este convins că ”prin proiectele comune ale Consiliului Județean Alba și ale Primăriei comunei Lopadea Nouă, condusă de primarul Marian Indreiu, va demonstra că satul Ocnișoara se va revitaliza!”

foto: facebook/ Ion Dumitrel

Citeste mai mult
Publicitate

BLAJ

Ultramaratonistul Marius Iorga din Blaj a alergat 160 de kilometri pentru un băiat cu dizabilități, la competiția Val d’Aran

Publicat

Ultramaratonistul blăjean Marius Iorga (42 de ani) a participat, în acest an, pentru prima dată, la una dintre cele mai importante competiții de acest gen din lume, Val d’Aran by UTMB, desfășurată în Spania.

Acesta a terminat cu bine cursa de 100 de mile (aproximativ 160 de kilometri), în 31 de ore, în condițiile în care diferența de altitudine, pe parcursul ultramaratonului, a fost de peste 10.000 de metri. Acesta poate fi ascultat la Radio Blaj, unde a vorbit despre performanța sa.

Cu obiectivul atins, Marius Iorga s-a calificat pentru tombola care îi va selecta pe cei 2.000 de sportivi ce se vor afla, în 2023, la startul celui mai important concurs UTMB, Ultra-Trail du Mont-Blanc, din Franța, o adevărată Ligă a Campionilor în alergarea montană, motivul pentru care s-a apucat de acest sport, așa cum afirmă ultramaratonistul nostru.

Revenit din Spania, Marius Iorga a acceptat invitația Radio Blaj de a vorbi despre prezența la această competiție.

Profesor de religie la Liceul Tehnologic Jidvei, Marius Iorga este cunoscut mai ales pentru activitatea sa ca președinte al Asociației Running&Cycling Club Blaj, care organizează diverse competiții sportive cu caracter umanitar, cea mai cunoscută dintre acestea fiind Crosul Speranței.

În acest an, pentru prima dată, Marius Iorga a participat la ultramaratoane de peste 100 de kilometri, fără însă a neglija activitatea umanitară, pentru fiecare cursă desfășurând o campanie de strângere de fonduri, așa cum s-a întâmplat, de altfel, și la Val d’Aran by UTMB din Spania, când a alergat pentru un băiat cu dizabilități din Blaj.

Sursa foto: Radio Blaj

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Primăria Alba Iulia se pregătește pentru marcarea parcărilor din oraș. Ce locuri de parcare vor fi vopsite în verde

Publicat

parcare

Primăria Alba Iulia a cumpărat recent materiale pentru marcarea parcărilor din municipiu. De asemenea, locurile de parcare din zona stațiilor pentru încărcarea vehiculelor electrice vor fi vopsite în culoarea verde. 

Valoarea totală a achiziție este de 28.024,52 de lei, fără TVA.

Au fost achiziționate:

  • Diluant vopsea marcaj rutier – ambalat la bidoane de 18 kg – 36 buc.
  • Vopsea monocomponentă alb pe bază de apă pentru marcaj rutier, ambalată la cutii de 25 kg. – 2.000 buc.
  • Vopsea monocomponentă pe bază de solvent pentru marcaj rutier, ambalată la cutii de 25 kg – culoare verde – 150 buc.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax