Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Ion Dumitrel, președinte PNL Alba: Vrem o bază reală pentru educație de calitate, respectul și recompensarea profesiei de dascăl

Publicat

PNL Alba se implică în redactarea celui mai important „manual”. Cel în ale cărui pagini apare perspectiva, față de noile propuneri de legi ale educației, dată de dascăli, părinți, de studenți și elevi, directori de instituții de învățământ, bresle și organizații profesionale, practic de baza în jurul căreia ar trebui să se reclădească, cu șanse de a deveni mai performantă, educația. Considerăm că o abordare politică și o reformă reală nu se pot face fără a striga catalogul cu toți cei implicați, mergând cu mult mai departe de cei chemați să redacteze noua formă ce fundamentează legal școala românească și viitorul ei.

Lipsa de opinie, dezbatere și implicare, indicatorii relevanței în acest caz, ar aduce un deficit de legitimitate pentru un lucru atât de serios precum o nouă lege a educației.

Prin urmare, în ciuda unei perioade cu nuanțe estivale, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Alba a demarat dezbaterile cu directorii din toate structurile educaționale, urmărind prin asta și legătura cu asociațiile de părinți sau membri din Consiliile de Administrație ale școlilor. Practic, cei menționați anterior au fost informați în ce moduri pot transmite propunerile și cu cine pot interacționa pentru ca opiniile referitoare la articolele de lege să fie preluate, transmise și susținute prin intermediul parlamentarilor PNL în comisiile de specialitate.

Calendarul întâlnirilor în care se vor afirma sugestii ce pot modifica cele două proiecte de legi va implica și administrația județului, primării, companii private, asociații de părinți și alte persoane interesate să participe.

„Sunt unul dintre cei care admit că mecanismul dezbaterilor publice, în România, n-a fost unul care să implice și să convingă prea mult societatea. E foarte posibil ca mulți să fi trăit cu convingerea că, oricum, cei ce au puterea, politicienii, decid. De prea multe ori s-a dovedit a fi adevărat! Eu unul cred, totuși, că e un moment mult prea important pentru toți pentru a nu ne implica. Noi, aici în Alba, nu doar că luăm în serios această perioadă a discuțiilor și propunerilor ce pot amenda legile educației. Nu tolerăm nicio abatere de la ce vrem să obținem prin asta, anume o bază reală pentru educație de calitate, respectul și recompensarea cuvenite profesiei de dascăl și, poate că cel mai mult, ne dorim ca școala să răspundă nevoilor actuale și viitoare din piața muncii. Îi rog pe toți locuitorii din Alba să răspundă cât mai mulți la strigarea acestui catalog al celor cu opinie, altfel, prin absență, nota finală va fi doar una de trecere, fără pretenții la mai binele pe care-l așteptăm toți”, a transmis Ion Dumitrel, președinte PNL Alba.

Câteva elemente de reformă propuse în noile legi:

– portofoliul personal educațional ce va garanta monitorizarea și evaluarea elevului, fapt ce va permite recomandări cu privire la traseul educațional al acestuia;

– la finalizarea clasei a VIII-a, consilierul școlar și dirigintele vor avea obligația să emită o recomandare de încadrare în educația secundară superioară, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte;

– reglementarea serviciilor complementare pe lângă cele standard de educație timpurie (acolo unde nu există creșe, grădinițe sau centre de zi, se vor putea dezvolta servicii complementare de tip grup de joacă, grădiniță comunitară etc);

– se reglementează și cuantumul minim al burselor astfel: a) bursa de excelență olimpică I/internațională – 1.000 lei/luna; bursa de excelență olimpică II/națională – 700 lei/luna; b)   bursă de performanță școlară – 500 lei/luna; c) pentru prima dată bursa profesională – 300 lei/luna ; d) bursă socială – 300 lei/luna;

– debutanții vor susține un examen scris pentru a deveni stagiar, iar timp de un an vor avea mentor un profesor din sistem și vor avea salariul mediu pe economie, care va ajunge la 4.000 de lei net (față de cât au acum, 2.000 de lei net);

– elevii care vor susține Evaluare Națională în vara lui 2024 ar putea da un examen de admitere la unul dintre Colegiile Naționale, iar, dacă nu intră, vor susține Evaluarea Națională și vor fi repartizați prin procesul clasic computerizat. Din 2023, media din timpul gimnaziului nu va mai conta la intrarea la liceu.

Proiectul de Lege a Învățământului Preuniversitar România Educată se află în dezbatere publică, https://www.edu.ro/proiecte_legi_educatie_2022_consultare_publica. Opiniile și propunerile celor interesați pot fi trimise pe adresa: consultare.legieducatie@isjalba.ro, până la data de 10 august 2022.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. pilu

    miercuri, 03.08.2022 at 13:01

    Trei din cei patru sunt paraleli cu tematica propusă. Păi dacă cu astfel de specimene faceţi reformă în învăţământ, ca ei ajung, adică în funcţii fară nici o expertiză. De fapt aşa-i peste tot şi ţara merge tot mai prost.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

ALBA: 92 de cazuri COVID raportate în ultimele 24 de ore. Situația infectărilor în localitățile din județ, 19 august

Publicat

Au fost înregistrate 92 de cazuri COVID, în ultimele 24 de ore, în județul Alba, potrivit datelor transmise de Direcția de Sănătate Publică (DSP), vineri, 19 august.

Comparativ, joi erau 99 de cazuri noi. În județ sunt, în total, 1.357 cazuri active (1.502 anterior).

De la începutul pandemiei, în Alba au fost 57.584 cazuri confirmate, 54.926 persoane vindecate, 1.301 decese.

În același interval au fost procesate 487.110 teste, din care 362.328 PCR și 124.782 rapide.

În ultimele 24 de ore, în județul Alba, au fost făcute 305 testări: 76 PCR (52 la DSP și 24 la spitalul județean) și 229 teste rapide.

Cazuri COVID confirmate în ultimele 24 de ore în județul Alba

Mediul urban

  • Alba Iulia – 29 cazuri (+8 cazuri reinfectare)
  • Aiud – 4 cazuri (+3 cazuri reinfectare)
  • Cugir – 4 cazuri (+4 cazuri reinfectare)
  • Sebeș – 2 cazuri (+1 caz reinfectare)
  • Blaj – 8 cazuri
  • Ocna Mureș – 4 cazuri (+3 cazuri reinfectare)
  • Teiuș – 2 cazuri
  • Abrud – 1 caz
  • Zlatna – 1 caz

+1 caz cu locație de infectare județul Argeș

Mediul rural

  • Ciugud – 3 cazuri (+1 caz reinfectare)
  • Ciuruleasa – 1 caz
  • Horea – 1 caz
  • Ighiu – 1 caz
  • Mihalț – 1 caz (+1 caz reinfectare)
  • Mirăslău – 1 caz
  • Șard – 1 caz
  • Săsciori – 1 caz
  • Scărișoara -1 caz reinfectare
  • Șona – 1 caz
  • Stremț – 1 caz (+1 caz reinfectare)
  • Vințu de Jos – 1 caz

Incidența cazurilor COVID la 14 zile în județul Alba este de 3,64 (anterior 4,03).

Numărul de cazuri active pe localități – Rata incidenței cazurilor noi COVID-19 la 14 zile

Localitate Incidență Cazuri
Urban    
MUNICIPIUL BLAJ 6.98 144
MUNICIPIUL ALBA IULIA 6.26 481
MUNICIPIUL AIUD 4.23 106
ORAŞ CUGIR 4.07 103
ORAŞ TEIUŞ 3.64 26
ORAŞ OCNA MUREŞ 2.9 40
ORAŞ ABRUD 2.72 14
MUNICIPIUL SEBEŞ 2.65 87
ORAŞ CÂMPENI 2.53 18
ORAŞ ZLATNA 2.19 17
ORAŞ BAIA DE ARIEŞ 0.81 3
Rural    
VALEA LUNGĂ 7.06 22
RÂMEŢ 6.01 3
ŞONA 5.5 24
ÎNTREGALDE 5.47 3
CRICĂU 5.11 10
RIMETEA 5.11 5
MIHALŢ 4.64 15
CRĂCIUNELU DE JOS 4.22 9
BUCERDEA GRÂNOASĂ 3.98 9
CUT 3.97 5
ARIEŞENI 3.92 6
ROŞIA MONTANĂ 3.73 10
OHABA 3.43 2
ALMAŞU MARE 3.37 4
CIUGUD 3.01 10
DAIA ROMÂNĂ 2.56 8
IGHIU 2.53 18
VINŢU DE JOS 2.53 14
RĂDEŞTI 2.38 3
ŞPRING 2.36 6
SÂNTIMBRU 2.32 7
NOŞLAC 2.21 4
SĂLCIUA 2.2 3
HOREA 2.11 4
MIRĂSLĂU 2.05 4
OCOLIŞ 2.03 1
FĂRĂU 2.01 3
DOŞTAT 1.98 2
LUNCA MUREŞULUI 1.97 5
CETATEA DE BALTĂ 1.96 6
CENADE 1.9 2
JIDVEI 1.89 10
UNIREA 1.87 9
SĂSCIORI 1.85 12
HOPÂRTA 1.75 2
LIVEZILE 1.74 2
PIANU 1.68 6
LOPADEA NOUĂ 1.61 4
GALDA DE JOS 1.59 7
CÂLNIC 1.55 3
SÂNCEL 1.55 4
METEŞ 1.47 4
LUPŞA 1.42 4
ŞIBOT 1.29 3
ROŞIA DE SECAŞ 1.26 2
BLANDIANA 1.14 1
POŞAGA 1.13 1
BERGHIN 1.06 2
CIURULEASA 0.89 1
SĂLIŞTEA 0.85 2
VADU MOŢILOR 0.79 1
BUCIUM 0.73 1
AVRAM IANCU 0.71 1
ŞUGAG 0.7 2
BISTRA 0.67 3
VIDRA 0.67 1
CERGĂU 0.62 1
SOHODOL 0.61 1
STREMŢ 0.41 1
ALBAC 0 0
CERU-BĂCĂINŢI 0 0
GÂRBOVA 0 0
GÂRDA DE SUS 0 0
MOGOŞ 0 0
POIANA VADULUI 0 0
PONOR 0 0
SCĂRIŞOARA 0 0

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Fondurile alocate primăriilor în cadrul Programului Iluminat Public s-au epuizat, vineri, după 7 minute de la lansarea sesiunii

Publicat

Fondurile disponibile în cadrul Programului Iluminat Public, lansat vineri dimineaţa, au fost rezervate integral în şapte minute de la deschiderea sesiunii de depunere a cererilor, a anunţat Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP), pe pagina oficială de Facebook.

De vineri, începând cu ora 10:00, unităţile administrativ-teritoriale înscrise în Programul Iluminat Public au putut depune cererile de finanţare, împreună cu documentaţia aferentă, în aplicaţia informatică prin intermediul conturilor de utilizator create.

„Programul se adresează unităţilor administrativ-teritoriale organizate de la nivel de comună, oraş sau municipiu care pot beneficia de fonduri pentru îmbunătăţirea sistemului de iluminat public stradal prin folosirea unor tehnologii mai eficiente care să reducă semnificativ consumul de energie şi, implicit, factura publică”, precizează reprezentanții ministerului.

Bugetul alocat acestei sesiuni de finanţare este de 500 de milioane de lei.

Finanțarea se acordă în procent de maximum 100% din cheltuielile eligibile ale unui obiectiv de investiție și în limita sumelor ce pot fi acordate pentru fiecare categorie de solicitanți.

Finanţarea în cadrul acestui program a fost acordată în funcţie de categoria unităţii administrativ-teritoriale, respectiv:

  • pentru comune cu o populaţie de până la 5.000 de locuitori – maximum 1.000.000 lei;
  • pentru comune cu o populaţie de peste 5.001 de locuitori – maximum 2.000.000 lei;
  • pentru oraşe – maximum 3.000.000 lei;
  • pentru municipii de rang 0 – municipiul Bucureşti – maximum 50.000.000 lei;
  • pentru municipii de rang I – maximum 6.000.000 lei;
  • pentru municipii de rang II – maximum 5.000.000 lei.

Potrivit sursei citate, înscrierile în aplicaţie se realizează în limita a 150% a bugetului alocat programului.

sursa: Ministerul Mediului

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Examenele la colegii, după Evaluarea Națională, care va fi mai devreme cu o săptămână. 5 decizii anunțate de ministrul Educației

Publicat

Absolvenţii clasei a VIII-a vor susţine Evaluarea Naţională mai devreme cu o săptămână. Concursul de admitere în colegii va fi susţinut pe baza programelor şcolare, ulterior examenului de Evaluare Naţională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unităţii de învăţământ” – conform măsurilor agreate în urma consultărilor Ministerului Educaţiei cu federaţiile sindicale.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a comunicat că au fost agreate următoarele 5 propuneri de îmbunătățire a textului proiectului Legii învățământului preuniversitar – „România Educată”, în urma discuțiilor cu Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.

Măsurile se vor regăsi în textul proiectului de lege care va fi înaintat spre adoptare în Guvern:

Concurs propriu de admitere la colegii naționale

1. Posibilitatea legală a organizării concursului propriu de admitere la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale), cu condiția ca această admitere să fie organizată imediat după susținerea examenului de Evaluare Națională, se constituie într-o veritabilă șansă suplimentară pentru ca elevii să poată fi admiși în colegiile dorite, fiind în același timp o oportunitate unică pentru acele colegii care își doresc și își asumă selecția în vederea susținerii performanței prin inițierea unui număr important de clase de excelență/specializare în rețeaua unităților de învățământ preuniversitar de stat.

Evaluarea Națională va avea rolul de monitorizare a sistemului de educație, conform recomandărilor OECD.

Elevii absolvenți ai clasei a VIII-a vor susține Evaluarea Națională mai devreme cu o săptămână, iar concursul de admitere în colegii va fi susținut pe baza programelor școlare, ulterior examenului de Evaluare Națională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unității de învățământ” pentru concursul de admitere în colegii.

Admiterea în liceu prin repartiție computerizată a elevilor care nu au ocupat un loc în urma concursului de admitere în colegii se va realiza pe baza rezultatelor obținute la Evaluarea Națională, după încheierea concursurilor proprii de admitere în colegii.

Aceste prevederi ar urma să fi aplicate începând cu sesiunea iunie 2024.

Bacalaureat 2027 – româna, inclusiv gramatica – probă distinctă

2. Referitor la examenul național de bacalaureat a fost agreat ca limba și literatura română (inclusiv gramatica) să constituie o probă distinctă în cadrul acestui examen. Structura probei de limba română va permite evaluarea competențelor specifice, eliminând accentul pus pe învățarea mecanică. Promovarea examenului național de bacalaureat va fi condiționată de obținerea mediei 6, pe baza notelor obținute la proba de limba și literatura română și la proba A, care cuprinde discipline din trunchiul comun (matematică, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie și științe socio-umane).

Referitor la proba E, prevăzută la art. 75 alin. (4), a fost agreat faptul că își va păstra caracterul facultativ, deoarece va avea un nivel de dificultate corespunzător pentru a putea fi baza acordării unei calificări de nivel 4, conform art. 76 alin. (5) și art. 76 alin. (3) și a putea fi luată în considerare atât la admiterea în învățământul superior în condițiile autonomiei universitare, cât și pe piața muncii.

Pentru încurajarea participării absolvenților de liceu la proba E, având în vedere nivelul de dificultate al subiectelor realizate astfel încât să permită acordarea unei calificări de nivel 4, aceasta nu va condiționa promovarea examenului național de bacalaureat.

A fost prezentată modalitatea în care evaluarea la bacalaureat se va realiza în format digital (asistat de calculator): acest fapt nu înseamnă că toți itemii vor fi de tip grilă! Vor fi și itemi cu răspuns deschis, itemi de tip întrebare structurată, eseu etc. Esențiale sunt modalitatea de colectare a datelor și modalitatea de interpretare a informațiilor la nivel de competență – de exemplu, un răspuns care se referă la o cauzalitate (cauză-efect) va fi evaluat și în cadrul itemilor de la disciplinele istorie, geografie, fizică, matematică etc., iar interpretarea rezultatelor la nivel de competență va fi extrem de utilă în fundamentarea politicilor educaționale.

Bacalaureatul în noua formă este prevăzut a fi implementat în 2027, după realizarea noilor planuri-cadru și a noilor programe pentru ciclul liceal, pentru prima generație care studiază pe baza noilor programe începând cu clasa a IX-a, anul școlar 2023-2024.

Liceele și filierele

3. Asumarea filierei la nivel liceal este apreciată ca fiind o măsură oportună, în măsură să susțină creșterea calității procesului de învățământ și profesionalizarea  resursei umane (un profil profesional adaptat al cadrului didactic).

Unitățile de învățământ liceal vor funcționa  cu respectarea principiului asumării filierei. Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal într-una dintre cele trei filiere (teoretică, vocațională sau profesională) printr-o metodologie aprobată prin ordin de ministru.

Pentru filiera profesională s-a agreat titulatura de  „Liceu tehnic și profesional” și asumarea integrală a acestei filiere, cu precizarea că pentru unitățile de învățământ liceal din zone greu accesibile sau dezavantajate, pentru asigurarea unui acces echitabil la educație al elevilor vor putea fi justificate și aprobate, prin ordin de ministru, anumite excepții de la această măsură. Astfel, în proiectul de lege va fi reglementată această posibilitate prin raportare la motive obiective care țin de asigurarea dreptului la educație, dar și de nevoia de continuare, spre exemplu, a susținerii performanței sportive la nivelul unor licee tehnice și profesionale care au înregistrat performanțe în acest domeniu și nu numai.

Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate

4. Procesul de descentralizare va fi inițiat prin reconfigurarea activității de educație extrașcolară la nivelul sistemului național de învățământ. Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate ca unități de educație extrașcolară și vor face parte din rețeaua școlară. Personalul încadrat la nivelul acestor unități de educație extrașcolara își menține calitatea de personal didactic titular la nivelul sistemului național de învățământ.

Componentele de patrimoniu, terenurile și clădirile unităților de educație extrașcolară, având în vedere specificul și răspândirea structurilor arondate, vor face parte din  domeniul public și vor fi administrate de către consiliile județene. Schimbarea destinației se va putea face numai cu avizul conform al Ministerului Educației. Celelalte componente ale bazei materiale vor fi de drept proprietatea unităților de educație extrașcolară și vor fi administrate de către consiliile de administrație, conform legii.

Integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual

5. În condițiile evidențierii importanței susținerii învățământului special, integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual, doar în măsura în care la nivelul unităților de învățământ preuniversitar de masă vor fi asigurate condițiile specifice din perspectiva existenței resursei umane calificate (consilieri, profesori de sprijin și cadre didactice formate pentru educația copiilor cu CES), precum și din perspectiva existenței infrastructurii dedicate (cabinete psihopedagogice, camere resursă) pentru asigurarea școlarizării elevilor cu CES, conform nivelurilor de sprijin care vin în întâmpinarea cerințelor educaționale ale acestora, oferindu-le atât flexibilizarea predării, cât si intervenții specifice: logopedie, kinetoterapie, consiliere școlară, intervenții psihologice, precum și adaptări și modificări curriculare, diverse tipuri de asistență psihopedagogică.

În funcție de nivelul de sprijin vor fi elaborate instrumente metodologice specifice care să asigure operaționalizarea și funcționalitatea acestora prin strategii de adaptare, augmentare, modificare, compensare, dispensare, tehnologii asistive și de acces, planuri educaționale personalizate, planuri educaționale individualizate și planuri de intervenție personalizată. Centrul Național de Educație Incluzivă va gestiona componenta de formare a cadrelor didactice în domeniul educației incluzive și componenta de programe naționale de cercetare cu impact major privind politicile incluzive, instrumentele administrative, programele și practicile incluzive.

Marți, 23 august, începând cu ora 10:00, va continua dezbaterea cu federațiile sindicale pe cele mai importante aspecte din proiectul Legii învățământului preuniversitar-România Educată.

surse: edu.ro, agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: „Arsenal” de droguri și substanțe halucinogene, găsit de polițiști la un festival organizat într-o comună din Harghita

Publicat

Polițiștii din Harghita au găsit un adevărat „arsenal” de droguri și substanțe halucinogene în urma unei descinderi făcute într-un sat din județul Harghita, zonă în care mai mulți tineri au organizat un festival de muzică electronică, cu acces pe bază de invitație. 

„Dacă mergi din Miercurea Ciuc spre Toplița, pe drumul E578, undeva pe partea stângă este comuna Gălăuțaș, satul Preluca.

Acolo s-au gândit câțiva tineri să organizeze un festival de muzică electronică.

Au întins corturi, au adus câteva autorulote și au făcut invitațiile, doar pentru persoane alese!

Când totul a fost gata, au dat muzica tare și au dat drumul la “treabă”.

Au uitat un singur lucru, că pentru trezire nu avem nevoie de invitație, ci doar de mandat.

Așa că, polițiștii harghiteni, sprijiniți de colegi jandarmi și procurorii D.I.I.C.O.T. – Biroul Teritorial Harghita, le-au dat deșteptarea poate un pic mai devreme decât și-ar fi dorit “festivalierii”.

Unii au fost ascultători și au rămas pe burtă, alții, mai vioi, au încercat să scape în pădurea din apropiere … se poate vedea și pe imagini.

Garantăm că toți au fost prinși și aduși la locul faptei. Era și păcat ca tocmai ei să lipsească de la micul dejun.

În urma perchezițiilor, au fost confiscate:

  • muguri de cannabis;
  • timbre LSD;
  • substanță pulverulentă (posibil amfetamină), comprimate ecstasy;
  • ketamină;
  • cannabis;
  • comprimate de diazepam;
  • comprimate de diferite culori și forme;
  • hașiș;
  • o cultură indoor de ciuperci halucinogene;
  • cocaină;
  • țigarete confecționate artizanal cu cannabis;
  • obiecte utilizate la traficul și consumul de droguri (grindere, minicântare electronice de mare precizie, pipe, vaporizatoare, pliculețe, seringi, diferite obiecte folosite pentru prizare).

Practic, nu știm ce lipsește, poate ne spuneți voi!

8 persoane (cetățeni români și străini), au fost prinse în flagrant, implicate în traficul și consumul de droguri, iar asupra altor 15 persoane au fost găsite substanțe halucinogene.

Noi transmitem același mesaj… STAY SAFE!

Be cool, not a fool! Urmează weekendul! Vă dorim distracție frumoasă!”, au scris reprezentanții Poliției Române, pe pagina de Facebook.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax