Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

ÎPS Irineu îi atenționează pe călugări cu privire la ”ispitele tehnologiei”: ”Monahul nu are nevoie de o identitate virtuală”


Publicat

ÎPS Irineu, arhiepiscopul de Alba Iulia, atenționează călugării să nu mai folosească excesiv telefoane, laptopuri și tablete și să nu-și irosească timpul pe rețelele de socializare.

”Navigând pe internet, sunt plonjați într-o lume plăcută, care răspunde permanent la dorințele și pasiunile noastre. Înțelegem, firește, că pentru nevoile administrative ale mănăstirii se folosesc mijloace tehnice specifice, dar nu înseamnă că fiecare monah trebuie să aibă acces la acestea cauzându-și căderea în ispită. Irosindu-și timpul prin folosirea excesivă a rețelelor de socializare (facebook, instagram, twitter, whatsapp, linked.in ș.a.), monahul (monahia) dovedește lipsă de maturitate spirituală și de discernământ”, susține arhiepiscopul de Alba Iulia.

Acesta s-a referit la ”ispitele” tehnologiei moderne, într-o comunicare susținută în cadrul Sinaxei stareților, starețelor, egumenilor și duhovnicilor din Mitropolia Ardealului, desfăşurată la Mănăstirea „Adormirea Maicii Domnului” Izvorul Mureșului, în data de 10 septembrie 2019.

”În acest început de veac și de mileniu nou, suntem martorii unei evoluții accelerate a tehnicii computerizate și a digitalizării radicale a activității umane. Poate că nicio altă invenție nu a reușit să schimbe atât de profund viața omului precum noile mijloace media și rețelele de socializare on-line. Deși acestea dau impresia unei comunicări libere și deschise, totuși această comunicare este, de fapt, una artificială și sterilă, mai mult însingurând oamenii decât unindu-i, așa cum demonstrează cercetătorul american Brian Primack de la Universitatea din Pittsburgh.

Cu tot aportul lor, fiind un produs exclusiv al lumii acesteia, noile media promovează atitudini mundane precum distracția, plăcerea și vorbirea deșartă. Astfel îți pierzi starea duhovnicească, rămânând într-o cugetare lumească ce alungă harul și te lasă gol sufletește.

Atât creștinul, cât și monahul, care sunt conștienți de chemarea lor, fug de aceste mijloace care cauzează instabilitate, indisciplină și irosirea timpului, căci noile media captivează atenția omului, făcându-l să piardă noțiunea timpului. Viața duhovnicească autentică află stabilitate și odihnă în rugăciunea liturgică și personală, în viețuirea evanghelică și în concentrarea pe „singurul lucru de trebuință” (cf. Lc. 10, 42). Numai așa monahii pot fi „lumină pentru mireni”, după expresia Sfântului Ioan Scărarul.

Un mijloc important de comunicare ce folosește tehnica digitală este telefonul mobil care, îmbogățindu-se treptat cu alte funcții, permite conectarea la internet și la rețelele de socializare, obținând astfel statutul de „telefon inteligent”. Observăm, cu durere, că telefonul ne fură din timpul pe care ar trebui să-l folosim ca să ne rugăm, să citim Biblia, să contemplăm.

Precum spunea un călugăr athonit, pentru noi, monahii, metanierul trebuie să fie unicul telefon mobil. Din păcate, cei din cinul monahal care se folosesc excesiv de telefonul inteligent, de laptopuri și de tablete nu mai pot rămâne în solitudine și isihie. Navigând pe internet, sunt plonjați într-o lume plăcută, care răspunde permanent la dorințele și pasiunile noastre.

Poate că ați spune că prin mijloacele media și prin rețelele de socializare, te pui ușor în legătură cu alții, îi mângâi și le faci bine, îi ajuți. Însă, precum precizează teologul Jean-Claude Larchet, „acest tip de comunicare a ajuns, de fapt, un surogat al comuniunii, care, în realitatea sa spirituală, se întemeiază pe părtășia la un același Trup și un același Duh, în sânul unei comunități concrete”.

Monahul contemporan nu are nevoie de o identitate virtuală pentru a comunica cu lumea, chiar și în dorința de a face misiune. Armele lui trebuie să rămână cele duhovnicești: rugăciunea pentru sine și pentru lume, tăierea voii și asceza. Sfântul Paisie Aghioritul afirmă: „Monahul nu trebuie să aibă ca scop să prezinte o evoluție lumească. Aceasta este ocară pentru monahism”.

Înțelegem, firește, că pentru nevoile administrative ale mănăstirii se folosesc mijloace tehnice specifice, dar nu înseamnă că fiecare monah trebuie să aibă acces la acestea cauzându-și căderea în ispită. Irosindu-și timpul prin folosirea excesivă a rețelelor de socializare (facebook, instagram, twitter, whatsapp, linked.in ș.a.), monahul (monahia) dovedește lipsă de maturitate spirituală și de discernământ.

Înlocuind duhul filocalic cu duhul lumesc pe care-l consideră sporire sau progres, se diminuează efortul ascetic, pravila zilnică, ascultarea primită sau rucodelia și chiar timpul de odihnă. Pe scurt, e afectat străvechiul principiu monastic: Ora et labora! (Roagă-te și muncește!).

Viețuitorilor în cinul monahal li se cer: vigilență sau trezvie, renunțare, detașare și isihie, care contribuie la strunirea puterilor sufletești și conferă o stabilitate interioară. Dacă noile media cauzează neliniște, insatisfacții și temeri, întreținând poftele și patimile tulburătoare pentru suflet, „liniștea exterioară aduce liniștea lăuntrică, pacea sufletului, și este condiția absolut necesară pentru lucrarea duhovnicească fină”, precum ne spune Sfântul Paisie Aghioritul.

Nicio clipă să nu uităm cuvintele Avvei Arsenie: „De ce ai ieșit?”, adică să ne întrebăm de ce am venit la mănăstire. Să nu ne permitem ca, prin mica fereastră a ecranului, să ne întoarcem în lumea pe care am părăsit-o prin ușa cea mare. Să ne ferim ca nu cumva să devenim, prin tehnologia digitală, homo connecticus, îndepărtându-ne de Dumnezeu, de aproapele nostru și de noi înșine, și îndreptându-ne către lumea degradată și trecătoare”, susține ÎPS Irineu, Arhiepiscop ortodox de Alba Iulia.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

AIUD

FOTO: Construirea unui bazin de înot didactic și de agrement, la Aiud. Predarea amplasamentului, la vot în Consiliul Local

Publicat

Consilierii locali din Aiud vor vota în cadrul ședinței din data de 21 octombrie un proiect de hotărâre privind predarea amplasamentului către Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice și Administrației, prin Compania Națională de Investiții „C.N.I.” S.A., a amplasamentului terenului şi asigurarea condiţiilor în vederea executării obiectivului de investiţii „Construire Bazin de înot didactic și agrement, municipiul Aiud, județul Alba”.

Potrivit reprezentanților administrației locale, aiudenii și-au exprimat dorința și nevoia unui bazin de înot acoperit în municipiu, iar în acest sens a fost solicitată o finanțare prin CNI pentru acest obiectiv.

„În momentul de față suntem în punctul în care ne-au fost solicitate o serie de documente în vederea trecerii obiectivului de investiții în etapa următoare, H.C.L. privind predarea amplasamentului fiind unul dintre aceste documente.

Locația pe care o predăm pentru construirea bazinului de înot este pe strada Ostașilor, în locația fostului târg de animale. Tot acolo va fi construită și creșa.

Prin astfel de investiții banii aiudenilor din taxe și impozite se întorc înspre comunitate.

Ne dorim un mod de viață cât mai sănătos pentru aiudeni, iar înotul fiind unul dintre cele mai bune sporturi pentru sănătate, cu siguranță această investiție va fi bine primită”, au transmis reprezentanții Primăriei Aiud.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cât costă benzina și motorina în țările Europei și care este nivelul de trai în funcție de prețuri. Comparație cu România

Publicat

Benzina și motorina s-au scumpit în toate țările Europei. Raportat la Euro, România are printre cele mai mici prețuri la modul absolut, sub medie, însă raportat la venituri, raportul este halucinant. 

Spre exemplu, un italian poate cumpăra de 3 ori mai mult combustibil decât un român, din salariul minim lunar din țara sa.

Prețurile la combustibili auto în România pot fi consultate AICI.

Dacă mergem spre nord, raportul se schimbă și mai tare: un norvegian cu venituri mici poate cumpăra de 8-9 ori mai multă motorină decât un român care câștigă salariul minim.

Evident, norvegianul sau italianul au în general cheltuieli mai mari la alte capitole, cum ar fi cele cu chiria.

Media prețurilor în țările europene la combustibili auto: benzină/motorină (date valabile în 11 octombrie 2021)

Țara

Euro-super 95

 Diesel

Austria

1,382

1,353

Belgium

1,568.58

1,593.35

Bulgaria

1,158.96

1,150.88

Croatia

1,494.11

1,487.06

Cyprus

1,324.32

1,368.94

Czechia

1,390.53

1,337.3

Denmark

1,779.28

1,584.42

Estonia

1,527

1,324

Finland

1,756

1,590

France

1,633.2

1,535.4

Germany

1,702

1,522

Greece

1,739

1,474

Hungary

1,339.96

1,372.49

Ireland

1,594.3

1,501.7

Italy

1,713.07

1,567.13

Latvia

1,405.8

1,304.94

Lithuania

1,375.39

1,293.58

Luxembourg

1,426

1,376

Malta

1,340

1,210

Netherlands

1,935

1,595

Poland

1,276.53

1,273.65

Portugal

1,710

1,513

Romania

1,257.2

1,233.23

Slovakia

1,449

1,326

Slovenia

1,288.2

1,374.07

Spain

1,466.51

1,335.29

Sweden

1,745.8

1,897.53

CE/EC/EG EUR27_2020 (IV)

Media

1,610.43

1,465.73

CE/EC/EG Euro Area 19 (€) (V) Moyenne pondérée

Media

1,665.27

1,487.22

Situația detaliată poate fi consultată AICI.

Pe baza nivelului salariilor minime brute naționale exprimate în euro, la 1 iulie 2021, statele membre UE în cauză pot fi clasificate în trei grupuri diferite.

Grupa 1, cu un salariu minim național sub 750 EUR pe lună. Acest grup include: Bulgaria, România, Ungaria, Letonia, Croația, Estonia, Cehia, Polonia, Slovacia și Lituania. Salariile lor minime naționale au variat de la 332 EUR în Bulgaria la 642 EUR în Lituania.

Grupa 2, cu un salariu minim național între 750 EUR, dar mai mic de 1 500 EUR pe lună. Acest grup include: Grecia, Portugalia, Malta, Slovenia și Spania. Salariile lor minime naționale au variat de la 758 EUR în Grecia la 1 108 EUR în Spania.

Grupa 3, cu un salariu minim național peste 1500 EUR pe lună. Acest grup include: Franța, Germania, Belgia, Țările de Jos, Irlanda și Luxemburg. Salariile lor minime naționale au variat de la 1 555 EUR în Franța la 2 202 EUR în Luxemburg.

Salariile minime exprimate în standardele puterii de cumpărare

Variațiile salariilor minime sunt considerabil mai mici după ajustarea pentru diferențele de prețuri din fiecare țară.

Acest lucru se realizează prin utilizarea parităților puterii de cumpărare (PPP) pentru cheltuielile de consum ale gospodăriei.

În termeni PPS, statele membre ale UE cu salariul minim național pot fi clasificate în două grupuri diferite, potrivit Comisiei Europene.

Grupa 1, cu un salariu minim național sub PPS 1 000. Acest grup include: Bulgaria, Letonia, Estonia, Slovacia, Ungaria, Cehia, Croația, România, Portugalia, Grecia, Malta și Lituania. Salariile lor minime naționale au variat de la 596 PSP în Bulgaria la 930 PSP în Lituania.

Grupul 2, cu un salariu minim național peste PPS 1 000. Acest grup include: Polonia, Spania, Slovenia, Irlanda, Franța, Belgia, Țările de Jos, Germania și Luxemburg; Salariile lor minime naționale au variat de la PPS 1 062 în Polonia la PPS 1 619 în Luxemburg.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Scandia Food cumpără Agra’s. Ce valoare are tranzacția pentru achiziția producătorului de mezeluri din Alba

Publicat

Grupul Scandia Food a cumpărat integral producătorul de mezeluri Agra’s din judeţul Alba.

Valoarea tranzacţiei este de peste 10 milioane de euro, conform estimărilor ZF.

Producătorul Agra’s are aproape 300 de angajaţi şi procesează lunar circa 200 de tone de carne în fabrica din Oarda (Alba), conform datelor recente. Firma a avut o cifră de afaceri de 102 milioane de lei (peste 20 mil. euro) anul trecut, similară celei din 2019, potrivit zf.ro.

Fondatorii companiei sunt Dan Sărmăşan şi Ligia Sanda Stîncel.

Scandia Food, controlată de familiile de antreprenori Gaşpar şi Creştin, are o fabrică de conserve în judeţul Sibiu şi aproape 700 de angajaţi.

A încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 374 de milioane de lei, în creştere cu 37% faţă de anul precedent, conform datelor publice.

Tranzacţia dintre Scandia şi Agra’s a fost asistată, conform datelor ZF, de KPMG (de partea cumpărătorului) şi de Alexandru Medelean (Wise Way Advisors) şi Florin Cerna (BrinkThink Management) de partea vânzătorului.

Pentru Scandia aceasta este o a doua tranzacţie în decurs de doar câteva zile, după ce recent compania a anunţat achiziţia fabricii de produse congelate Ron’s Land Green. Oficialii grupului au declarat însă anterior că au planuri să se extindă prin achiziţii.

sursă: zf.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Camioane verificate în trafic de Poliție, pe autostrada A1 Sibiu-Sebeș-Deva. Care au fost sancțiunile

Publicat

Sute de autovehicule de transport marfă și altele de transport persoane au fost verificate de Poliție pe autostrada A1 Sibiu – Sebeș – Deva.

Polițiștii au amendat aproape 200 de șoferi și au reținut permise.

Acțiunea a fost derulată în perioada 11-17 octombrie, de polițiștii Biroului Poliție Autostrăzi Sibiu – Holdea, împreună cu reprezentanții ISCTR.

Polițiștii au verificat 358 de autovehicule destinate transportului de marfă și de persoane și au aplicat 179 de sancțiuni contravenționale în valoare de 125.000 de lei.

Au fost reținute 3 permise de conducere și au fost retrase 5 certificate de înmatriculare.

Printre neregulile constatate de către polițiști sunt conducerea sub influența alcoolului, conducerea unor autovehicule care prezintă defecțiuni tehnice, nerespectarea programului de conducere și odihnă, nereguli cu privire la funcționarea tahografului, supragreutate, neportul centurii de siguranță.

Reprezentanții I.S.C.T.R., care au acționat atât pe DN 1, cât și pe A1, au verificat 176 de autovehicule și au aplicat 19 sancțiuni contravenționale în valoare de 214.000 de lei.

10 autovehicule au fost imobilizate, 4 dintre acestea pentru nereguli în utilizarea tahografului și 6 pentru supragreutate.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate