Connect with us
Publicitate

Economie

Județul Alba, în top 10 la puterea de cumpărare pe cap de locuitor. Care este cel mai sărac județ din România

Publicat

România are o putere medie de cumpărare de 8.017 euro pe cap de locuitor în acest an, cu 51 la sută sub media europeană și care plasează România pe locul 31 dintre cele 42 de tări incluse într-un studiu realizat de GfK. Județul Alba se află pe locul 9 în top 10 din România la capitolul putere de cumpărare pe cap de locuitor.

Față de anul precedent, decalajul dintre județele cu putere mare de cumpărare și cele cu putere mică de cumpărare s-a mărit și mai mult în acest an.

În top 10, Bucureştiul este lider cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 15.482 euro. Aceasta înseamnă că locuitorii capitalei au puterea de cumpărare cu peste 93 la sută mai mare decât media națională și de 3,6 ori mai mare decât locuitorii județului Vaslui, județ unde se regăseste cea mai mică putere de cumpărare în ceea ce privește cheltuielile și economisirea.

Aici, venitul net disponibil este de doar 4.728 euro, ceea ce reprezintă aproximativ 53% din media națională.

Județele cu cea mai mare putere de cumpărare pe cap de locuitor

Toate județele din top 10 au o putere de cumpărare pe cap de locuitor peste medie. Cu un potențial de cheltuieli de 8.191 de euro pe locuitor, Prahova, pe locul zece, se apropie cel mai mult de media națională, dar este încă cu 2,2 la sută peste aceasta.

Toate celelalte 32 de județe, care constituie mai mult de trei sferturi din toate județele, sunt sub media națională.

Majoritatea județelor din top 10 sunt la fel ca anul precedent, doar cu câteva modificări în clasament. În 2022, Clujul a depășit Timișul pentru a trece pe locul doi cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 11.643 de euro, în timp ce județele Argeș și Arad și-au schimbat locurile în șapte și opt.

Primele 10 județe în clasamentul puterii de cumpărare sunt Bucuresti, Cluj, Timis, Ilfov, Sibiu, Brasov, Arges, Arad, Alba și Prahova.

Tările din Europa cu cea mai mare putere de cumpărare

Puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în Europa în 2022 este de 16.344 euro. Cu toate acestea, există diferențe mari între cele 42 de țări: Liechtenstein, Elveția și Luxemburg au o putere de cumparare semnificativ mai mare decât restul Europei, în timp ce puterea de cumpărare în Kosovo, Moldova și Ucraina este cea mai scăzută.

Liechtensteinienii au un buget disponibil pentru cheltuieli și economii de peste 43 de ori mai mare decât ucrainenii. Acestea sunt câteva dintre rezultatele studiului recent lansat „GfK Purchasing Power Europe 2022”.

În 2022, europenii au la dispoziție aproximativ 11,1 trilioane de euro de cheltuit pentru alimente, întreținerea locuințelor, servicii, costuri cu energia, pensii private, asigurări, vacanțe, mobilitate și achiziții de consum.

Aceasta sumă corespunde unei puteri de cumpărare medii pe cap de locuitor de 16.344 euro, ceea ce reprezintă o creștere de 5,8 la sută față de anul precedent.

Cu toate acestea, suma pe care consumatorii o au de fapt la dispoziție pentru a cheltui și a economisi variază foarte mult de la o țară la alta și, de asemenea, depinde de modul în care prețurile de consum au evoluat în 2022.

Liechtenstein, putere de cumpărare pe cap de locuitor de 8 ori mai mare față de România

Ca și în anii precedenți, Liechtenstein se află în fruntea clasamentului puterii de cumpărare. Situat între Austria și Elveția, principatul are o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 66.204 euro, ceea ce înseamnă că liechtensteinienii au o putere de cumpărare de aproape 4,1 ori mai mare decât europeanul mediu.

Elveția și Luxemburg urmează pe locul doi și al treilea: în timp ce puterea de cumpărare pe cap de locuitor a elvețienilor este de 41.758 EUR – de aproape 2,6 ori mai mare decât media europeană – luxemburghezii au un potențial de cheltuieli de 37.015 EUR pe cap de locuitor. Aceasta este de aproape 2,3 ori mai mult decât media europeană.

Toate celelalte țări din primele 10 au o putere de cumpărare foarte mare pe cap de locuitor – cu cel puțin 47% mai mult decât media europeană. Irlanda intră în top 10 în acest an cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 24.052 de euro, în timp ce Suedia coboară două locuri până pe locul unsprezece.

În plus, Norvegia și Islanda își schimbă locul al patrulea și al cincilea în acest an. Regatul Unit urcă cu trei locuri până pe locul șapte, în timp ce Austria coboară două locuri până pe locul nouă.

În general, 16 din cele 42 de țări chestionate sunt peste media europeană. Acest lucru este în contrast cu 26 de țări a căror putere de cumpărare pe cap de locuitor este sub medie – inclusiv Spania, care cu 15.314 euro pe cap de locuitor este cel mai apropiat de media europeană.

Ucraina cea mai mică putere de cumpărare. De 5,3 ori mai mică decât România

Ucraina se află încă în coada clasamentului; din cauza războiului în desfășurare, ucrainenii au la dispoziție doar 1.540 de euro pe cap de locuitor, ceea ce reprezintă ceva mai mult de 9 la sută din media europeană.

Filip Vojtech, expert în domeniul soluțiilor de Geomarketing GfK, explică: „Puterea de cumpărare a înregistrat deja o creștere moderată anul trecut și se preconizează că va crește din nou în acest an cu aproape 6% în medie în Europa, ceea ce reprezintă o creștere de trei ori față de 2021.

Totuși, această creștere a puterii de cumpărare va compensa doar parțial creșterea bruscă a inflației rezultată din pandemie și războiul din Ucraina, care a atins valori cu două cifre în multe țări europene.

Împreună cu teama de creșterea prețurilor la energie și incertitudinea cu privire la evoluțiile economice viitoare, oamenii sunt mai predispuși să pună bani deoparte pe cât posibil și să amâne orice plan pentru achiziții mai mari.”

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate