Actualitate
Legea pentru eliminarea celor 102 de taxe a trecut a doua oară de Parlament. Reexaminarea proiectului, respinsă de senatori şi deputaţi
Reexaminarea proiectului de lege iniţiat de Liviu Dragnea care prevede eliminarea a 102 taxe a fost respinsă, miercuri, de plenul Camerei Deputaţilor. Aceeaşi decizie a fost luată anterior la Senat.
Decizia la Camera Deputaţilor fost luată cu 174 de voturi „pentru” respingerea cererii de reexaminare, 85 „împotrivă” și o abținere.
În Comisia de buget a Camerei Deputaților a fost adoptat un amendament potrivit căruia legea va intra în vigoare la data de 1 a lunii imediat următoare publicării în Monitorul Oficial.
După vot, Liviu Dragnea a anunţat că aşteaptă ca preşedintele Iohannis să promulge legea, întrucât acum nu mai există nicio piedică: „Este o performanţă care ţine de consecvenţă şi anume dorinţa noastră de a face viaţa românilor cât mai bună. Recunosc că nu am mai văzut atâta înverşunare pentru o lege, este un pas important, aşa cum ştiţi a fost contestată la CCR, acum nu mai văd nicio piedică, aştept ca preşedintele să o promulge”.
Comisiile din Camera Deputaţilor au dat un raport de respingere pentru cererea de reexaminare, iar, apoi, raportul de respingere a fost votat de plenul Camerei. Potrivit ordinii de zi, raportul a fost ultimul punct al şedinţei.
Proiectul de lege privind eliminarea a 102 taxe nefiscale, retrimis de presedintele Klaus Iohannis in Parlament, a intrat miercuri în dezbaterea Comisiei de buget-finanţe, după care a fost supus la vot în plenul Camerei Deputaţilor.
Plenul Senatului a respins marţi, cu 82 de voturi, cererea de reexaminare a legii privind eliminarea a 102 taxe, împotriva solicitarii presedintelui Klaus Iohannis votând senatorii PSD, ALDE, UDMR. În favoarea reexaminării au votat senatori PNL, USR si PMP – 36 de voturi.
Reamintim că preţedintele Klaus Iohannis a retrimis vinerea trecuta Parlamentului, pentru reexaminare, Legea privind eliminarea a 102 taxe nefiscale, iniţiată de PSD, avertizând asupra riscurilor cu care s-ar putea confrunta serviciile publice de presă în cazul anulării taxei radio-tv şi explicând că reexaminarea se impune în pofida deciziei de constituţionalitate a CCR, scrie news.ro.
Klaus Iohannis argumentează, în cererea de reexaminare, că deşi există o decizie a CCR de constituţionalitate a legii, reexaminarea trimisă de el se referă la politicile fiscal-bugetare ale statului, precum şi „concretizarea acestora”, care sunt atribute ale Parlamentului, astfel încât se impune o reanalizare a acesteia de către Legislativ „sub aspectul efectelor resimţite de cetăţen”.
Preşedintele subliniază că eliminarea taxelor şi simplificarea procedurilor în raporturile dintre cetăţeni şi autorităţi sunt deziderate ale societăţii, dar realizarea lor implică şi adoptarea unor „măsuri legislative coerente, eficiente, predictibile şi, în acelaşi timp, responsabile”.
„Înlocuirea unei plăţi directe cu una indirectă, precum şi absenţa unor măsuri legislative conexe, de natură să conducă la realizarea unor servicii publice de calitate, ar putea face ca simpla eliminare a taxelor prevăzute de legea transmisă la promulgare să conducă, pe lângă efectul deplasării poverii fiscale de la beneficiarii acestor servicii către toţi contribuabilii, persoane fizice şi juridice, şi la consecinţa accentuării disfuncţionalităţilor serviciilor publice”, avertizează preşedintele.
Iohannis atrage atenţia şi asupra taxei radio-tv, afirmând că problemele posturilor publice „sunt vechi şi sistemice” şi se datorează, în principal, cadrului legislativ actual, astfel încât discuţia nu poate fi redusă doar la problema eliminării acestei taxe.
„Modul de finanţare a celor două servicii publice de radio şi de televiziune este în directă legătură cu funcţionarea acestora, iar argumentul cel mai elocvent în acest sens este chiar interesul pe care această măsură legislativă l-a suscitat în spaţiul public. Din această perspectivă, considerăm că stabilirea surselor de finanţare a serviciilor publice de radio şi televiziune sunt aspecte ce trebuie să facă obiectul unor dezbateri autentice în forul legislativ”, scrie Iohannis către Parlament.
Propunerea legislativă ce va ajunge din nou pe masa preşedintelui ţării prevede eliminarea a zeci de taxe nefiscale, „urmărindu-se reducerea timpilor petrecuţi la cozi, în faţa ghişeelor, pentru plata acestora, dar şi eficientizarea activităţilor instituţiilor publice prin simplificarea şi fluidizarea proceselor interne”, aşa cum se precizează în expunerea de motive a proiectului de lege. De altfel, taxele propuse a fi eliminate reprezintă mai mult de jumătate dintre taxele pe care le plătesc contribuabilii în prezent, atât persoane fizice, cât şi persoane juridice.
Ce taxele vor fi eliminate
– timbrul de mediu: OG nr. 9/2013 va fi abrogată, măsură ce ar conduce, potrivit iniţiatorilor legii, la „impulsionarea tranzacţiilor în domeniu şi reducerea timpul necesar achiziţionării unei maşini”
– taxa pentru cazierul fiscal şi judiciar: documentele vor fi eliberate gratuit solicitanţilor
– taxe pentru publicarea anunţurilor în Monitorul Oficial (pierderi de acte sau schimbări de nume); publicarea anunţurilor în acest sens în Monitorul Oficial se va face gratuit
– taxa pentru apostilarea şi supralegalizarea actelor oficiale
– taxa suplimentară pentru eliberarea paşapoartelor
– taxe extrajudiciare de timbru (se abrogă Legea nr. 117/1999); sunt incluse, printre altele: înregistrarea, la cerere, în actele de stare civilă a schimbării numelui și sexului; preschimbarea actelor de identitate pentru cetățeni români, precum și înscrierea mențiunilor privind schimbarea domiciliului sau a reședinței cetățenilor români; taxa de examinare pentru obținerea permisului de conducere pentru autovehicule din categoriile și subcategoriile A, A1, B, B1 și B+E; taxa de examinare pentru obținerea permisului de conducere pentru autovehicule din anumite categorii şi subcategorii; taxe de autorizare provizorie a circulaţiei autovehiculelor şi remorcilor neînmatriculate permanent sau temporar; eliberarea sau viza anuală a permiselor de vânătoare; înregistrarea unor cereri privind furnizarea unor date din Registrul naţional de evidenţă a persoanelor, precum şi din Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare
– taxele consulare şi de cetăţenie, percepute la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României în străinătate; românii vor obţine documentele necesare în aceleaşi condiţii ca românii din ţară: taxele pentru înregistrarea cererii de eliberare a unei cărți de identitate sau a unei cărți electronice de identitate; eliberarea unui paşaport sau a unui titlu de călătorie; legalizarea semnăturii traducătorului; legalizarea unei copii de pe înscrisuri; legalizarea semnăturii de pe un înscris sub semnătură privată.
– taxele pentru eliberarea permiselor de pescuit sportiv/recreativ
– anumite taxe percepute de Ministerul Afacerilor Interne: pentru eliberarea certificatelor de cazier judiciar, aplicarea apostilei pe actul oficial administrativ sau înregistrarea cererii pentru aplicarea apostilei
– tarifele sau comisioanele procentuale de până la 3%, aplicate de Casa de Pensii asupra sumei totale ce face obiectul operaţiunii financiare la efectuarea oricăror operaţiuni care nu sunt legate de stabilirea şi de plata pensiilor şi a altor drepturi de asigurări sociale
– taxe reglementate prin OG nr. 24/1992): taxa pentru eliberarea unui pașaport electronic, a unui pașaport simplu temporar sau a altui document de trecere a frontierei, procurarea unui act judiciar sau extrajudiciar, la cererea unor persoane fizice sau juridice străine, eliberarea de adeverințe, precum și alte servicii prestate de autorități; taxele pentru acordarea cetăţeniei române şi pentru redobândirea acesteia; taxele aplicate supralegalizării sigiliilor şi semnăturilor de pe un act oficial;
taxele pentru identificarea unei persoane pe teritoriul României.
– taxele pentru înmatricularea unei societăţi sau PFA, întreprinderi individuale ori familiale
– taxelor pentru înscrierea de menţiuni în Registrul Comerţului
– taxe pentru înregistrarea cererilor privind furnizarea unor date din Registrul național de evidență a persoanelor, precum și din Registrul național de evidență a permiselor de conducere și certificatelor de înmatriculare;
– aplicarea apostilei pe actul oficial administrativ, la solicitarea persoanelor juridice și în cazul reprezentării titularului actului de către un avocat;
– taxele radio-tv, pentru persoane fizice şi juridice; cheltuielile de bază ale radioului şi televiziunii naţionale urmând a fi susţinute de la bugetul de stat; „de asemenea, cele două insituţii se vor putea finanţa în continuare din celelalte categorii de venituri proprii care le rămân la dispoziţie (publicitate, donaţii, sponsorizări etc.)”, este explicat în expunerea de motive.
surse: realitatea.net, avocatnet.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News