Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Legenda lui Moș Crăciun: Vezi care este legătura dintre Nașterea Domnului și sosirea Moșului în noaptea de Ajun


Publicat

Cei mai așteptat și iubit moș din lume va coborî în curând pe hornul caselor pentru a răsplăti cu dulciuri și jucării copiii cuminți și ascultători. Îmbrăcat în roșu, cu obrajii rumeni, barba lungă și albă, Moș Crăciun este cu siguranță un personaj cunoscut. Totuși, puțin sunt cei care știu legenda care leagă nașterea Domnului de sosirea moșului în noaptea de Ajun.

Nu sunt puțini cei care cred că Moș Crăciun trăiește în Laponia, alături de soția sa, Crăciunesa și de spiridușii care îl ajută să facă jucării pentru a le dărui în noaptea de Ajun copiilor cuminţi sau cei care spun că moșul e un spirit care colindă pământul, cu sania trasă de reni, pentru a răsplăti copiii ascultători. Există nenumărate legende care explică apariția cadourilor sub Bradul de Crăciun.

Una dintre acestea spune că Maica Domnului, fiind cuprinsă de durerile nașterii, i-a cerut adăpost lui Moș Ajun. Motivând că este sărac, el a refuzat-o, dar a trimis-o la fratele lui mai mic și mai bogat, Moș Crăciun. Ajunsă la casa lui Crăciun, Maica Domnului o găsește acasă pe soția acestuia, Crăciuneasa și îi cere acesteia adăpost. Crăciuneasa nu a stat mult pe gânduri, însă știindu-și soţul rău și necredincios, nu o primește în casă și o trimite să nască în grajdul vitelor. Apoi, fără să-i spună soțului ei, Crăciuneasa o ajută pe Maica Domnului să-L nască pe Pruncul Iisus. Aflând Crăciun, acesta își pedepsește soția și îi taie mâinile. Printr-o minune, Maica Domnului o vindecă și îi lipește mâinile la loc. Văzând această minune și aflând că în grajdul sau S-a născut Domnul Iisus, Crăciun se căiește și îi cere iertare lui Dumnezeu, devenind astfel „primul creștin”. Se spune ca el s-a căit atât de mult, încât a doua zi și-a împărțit întreaga avere copiilor săraci, iar, de atunci, în fiecare an, în Ajunul Nașterii Domnului, Moș Crăciun vine cu sania trasă de reni, intră pe horn și ne pune sub brad cadourile mult așteptate.

Legenda moșului sărman

Se spune că Moș Crăciun a existat demult și că era un bătrân care făcea jucării. Îi plăcea atât de mult acest lucru, încât le făcea pe tot parcursul anului, iar pe data de 25 decembrie el le vindea la un târg (le vindea foarte ieftin, pentru că oamenii nu erau prea înstăriți). Într-o zi, de Crăciun, pe drumul de întoarcere de la târg spre casă, bătrânul zărește la fereastră trei copii care nu primiseră nimic în acea zi specială.

Bătrânul vede că acei copii sunt trişti şi doreşte să le ofere ceva; nu mai avea nicio jucărie la el, pentru că era prima dată când le vânduse pe toate. Şi-a dorit atât de mult să le dea o jucărie în dar şi aşa, printr-o minune, pe fundul sacului a apărut una. În felul acesta, le-a făcut o bucurie copiiilor. Atunci şi-a dorit să poată să facă jucării pentru toţi copiii, chiar şi pentru cei sărmani, care nu pot să-şi cumpere jucăriile mult visate. În faţa lui a apărut o căprioară rănită. Bătrânul a bandajat-o, iar aceasta, în semn de mulţumire, a făcut să apară renii şi sania. Straiele vechi şi zdrenţuite ale bătrânului s-au schimbat în unele frumoase şi roşii. Aşa a apărut Moş Crăciun.

Legenda păstorului bătrân şi a câinelui credincios

Această legendă este povestea unui păstor bătrân și a câinelui său credincios. La lăsarea serii, bătrânul își dorește să-și găsească un loc în care să poată să stea peste noapte. Mergând el prin noapte, câinele începe să-i vorbească. Îi spune că vede o stea extrem de frumoasă pe cer și îl îndeamnă să o urmeze. Bătrânul este de acord și urmează împreună lumina stelei. La un moment dat, într-un pustiu, găsesc un grajd în care se află o femeie și Pruncul Ei. Pentru că afară se făcea din ce în ce mai frig, vitele din grajd încercau să-L încălzească, cu respirația loc, pe cel mic și pe mama Lui. Văzând acestea, pastorul (care era de fapt Moş Crăciun) învelește femeia și copilul cu blana de oaie pe care o avea pe el. Pentru a nu-i fi frig peste noapte, bătrânul se așează între oi, să se încălzească. Dis de dimineață, cum pleacă din grajd, este înconjurat de o lumină albă și strălucitoare. Acesta își dă seama că a venit sfârșitul și ajunge în fața lui Dumnezeu. Pentru că i-a oferit Maicii și Pruncului haina ce o avea pe el, Dumnezeu l-a răsplătit și l-a pus să fie cel care aduce bucurii în fiecare an. Moș Crăciun i-a rămas numele până în zilele noastre.

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

672 de persoane au fost vaccinate miercuri împotriva COVID-19, în Alba. Situația pe localități

Publicat

Miercuri, 20 ianuarie, în județul Alba au fost imunizate anti-COVID în total 672 de persoane, potrivit reprezentanților Direcției de Sănătate Publică (DSP) Alba. 

Dintre acestea, 540 de persoane au fost imunizate în centrele fixe din județ amenajate pentru faza II, asfel:

  • 240 la Alba Iulia,
  • 60 la Aiud,
  • 60 la Sebeș,
  • 60 la Blaj,
  • 60 la Cugir,
  • 6 la Câmpeni

Alte 132 de persoane au fost imunizate de echipele mobile în centre rezidențiale din județ.

Potrivit DSP Alba, nu au fost raportate pierderi de vaccin și nici nu au fost semnalate reacții adverse imediate.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

ANRE a schimbat iar regulile pentru încheierea contractului la energie electrică. Cum îi ajută pe români la factura de curent

Publicat

contor curent

ANRE a anunțat noi reglementări, adoptate pe 20 ianuarie, care ar trebui să ajute câteva milioane de români să înteleagă mecanismul de liberalizare a pieței de energie și să îi  economisească la factura lunară de curent, în primele 6 luni din 2021.

Până la data de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă de furnizare de energie electrică, arată reprezentanţii Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), într-un comunicat publicat pe siteul ANRE.

Prin această mişcare, ANRE vrea să atenueze criza de pe piaţa de energie pentru consumatorii casnici, generată de liberalizarea totală a pieţei energiei electrice.

Există opinii potrivit cărora prevederile noului ordin emis de ANRE miercuri, pentru a gestiona problema liberalizării pieţei de energie, mai mult îi încurcă pe consumatori şi lasă multe probleme nerezolvate, a scris, pe Facebook, Răzvan Nicolescu, expert în energie şi fost preşedinte al Agenţiei Europene pentru Reglementare în Energie (ACER).

„Aşa cum am anticipat problemele consumatorilor casnici de energie electrică rămân, din păcate, nerezolvate, deşi ordinul emis astăzi de ANRE e cea mai bună versiune văzută până acum”, a precizat Nicolescu.

El a arătat că, după aprobarea acestui ordin, rămân trei mari probleme, respectiv lipsa de informare a consumatorilor, avantajul pe care autoritatea îl acordă ilegal furnizorilor care asigură serviciu universal şi confuzia creată cu introducerea unor date care nu au relevanţă.

„1. Lipsa de informare a consumatorilor coroborată cu indiferenţă ANRE faţă de această problema. Nu te poţi aştepta ca furnizorii actuali să îi înveţe pe oameni cum să renunţe la ei. E o utopie.

Nu se va întâmpla, iar liberalizarea exact despre acest lucru este: să ştii cum să îi schimbi pe furnizorii care nu îţi plac;

2. Avantajul pe care autoritatea îl acordă ilegal furnizorilor care asigură serviciu universal în condiţiile în care majoritatea ofertelor concurenţiale cele mai bune ale acestora îi ard pe consumatori la buzunare sunt inferioare celor oferite, de exemplu de compania de stat Hidroelectrica;

3. Confuzia creată cu introducerea unui formular, a unor date care nu au relevanţă şi a unei oferte comerciale care nu are o dată de referinţă în ordin. Toate acestea sunt prezentate a fi pentru consumatori, însă mai mult îi încurcă decât îi ajută”, a mai scris Nicolescu.

În ordinul ANRE este prevăzută obligaţia furnizorilor de a informa mai bine proprii clienţi cu privire la procesul de liberalizare.

Scandalul din piaţa de energie a început la finalul lui 2020, când analiştii din energie au arătat că pentru consumatorii casnici care nu vor alege oferta unui furnizor din piaţa liberă, se aplică „preţul de serviciu“, care este cu până la 26% mai mare decât preţurile din piaţa liberă.

Înainte de liberalizare , furnizorul de energie electrică nu-i putea percepe consumatorului casnic orice preț dorește pentru curent, ci doar atât cât îi permitea statul prin intermediul ANRE.

Clienții casnici primeau ceea ce specialiștii numesc ”serviciu universal”: curent la un anumit preț aprobat de stat.

După ce legislația s-a schimbat consumatorii casnici au avut posibilitatea să încheie contracte pe piața concurențială. Cetățenii puteau renunța astfel la prețul curentului reglementat de stat în favoarea unuia (de regulă mai mic) agreat cu un furnizor, fără implicarea ANRE.

Cu o lună înainte de liberalizare, 90% dintre clienţii casnici nu ştiau de acest proces și s-au trezit în 2021 că piaţa a fost complet liberalizată fără să înteleagă ce trebuie să facă pentru a nu plati mai mult la factura de curent și nici să intre în ”vâltoarea” profiturilor făcute de ”băieții deștepți” din energie făcute pe baza naivității sau lipsei de informații.

În anul 2019, piaţa reglementată, acum liberă, pentru consumatorii casnici de energie a fost în valoare de 3,9 miliarde de lei şi s-a împărţit între Electrica (51%), Enel (21%), Cez (12%) şi E.On (16%). În 2020 estimările arată că a trecut de 4 miliarde de lei.

Clienţii casnici care nu au schimbat contractul vor beneficia de cel mai bun preţ din oferta concurenţială a furnizorilor lor şi vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat, potrivit unui comunicat al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE).

De la 1 ianuarie 2021, piața de energie electrică pentru clienții casnici s-a liberalizat. Asta înseamnă că prețul curentului electric consumat – și care reprezintă cam jumătate din factură – nu mai este reglementat în niciun fel de stat, ci este stabilit unilateral de furnizor.

Practic, de la 1 ianuarie, consumatorul casnic poate primi curent de la furnizor:

  • în regim de serviciu universal (de la Enel, Electrica, Cez și Eon), la cele mai mari prețuri de pe piață. De regulă aici se încadrează cei aproape 6 milioane de români care n-au vrut sau n-au știut cum să își aleagă o ofertă concurențială
  • în regim concurențial (de la aceiași mari furnizori care asigură și serviciul universal sau de la mulți alții), la prețuri diverse. În acest regim se găsesc și cele mai mici prețuri la curent de pe piață.

În mod normal cei aproape 6 milioane de consumatori trebuiau informați, dar ANRE doar a mimat informarea românilor cu privire la liberalizarea pieței de energie electrică.

Oamenii n-au înțeles nimic sau nici măcar n-au aflat de liberalizare. Iar 1 ianuarie 2021 i-a prins tot clienți de serviciu universal la unul dintre cei 4 mari furnizori, urmând astfel să plătească cu până la 26% mai mulți bani pentru curentul electric consumat.

ANRE a aprobat ordinul în şedinţa Comitetului de reglementare.

„Astfel, clienţii vor beneficia de cel mai bun preţ din oferta concurenţială a furnizorilor şi vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat.

ANRE a transmis, în cursul zilei de miercuri, prin intermediul unui comunicat de presă, că a adoptat noi reguli pentru vânzarea de curent către consumatorii casnici.

  • clienții de la serviciul universal nu vor plăti în primele 6 luni din 2021 prețul mare, caracteristic acestui regim de furnizare. În schimb, vor plăti prețul curentului din cea mai bună ofertă concurențială a furnizorului la care sunt (care poate fi Enel, Electica, Cez sau Eon).
  • în fiecare lună, furnizorul de serviciu universal trebuie să-i trimită consumatorului o informare privind liberalizarea pieței de energie
  • tot lunar, consumatorul trebuie să primească de la furnizor un ”formular de selecție a ofertei”. Acest formular trebuie să conțină: cea mai avantajoasă ofertă concurențială a furnizorului, o ofertă concurențială alternativă (adică mai scumpă), oferta de serviciu universal și informații despre reducerile oferite.
  • consumatorul nu e obligat să aleagă vreuna dintre ofertele primite. Dacă totuși o face, trebuie să completeze formularul primit de la furnizor. Iar contractul intră în vigoare la 5 zile de la momentul în care formularul completat ajunge la furnizor

Cel puţin până la data de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, şi vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică”, spun reprezentanţii ANRE.

Totodată, Ordinul ANRE nr. 5/2021 simplifică procesul de contractare şi informare cu privire la ofertele furnizorilor de energie electrică, astfel încât clientul final să poată decide în cunoştinţă de cauză cu privire la oferta cea mai potrivită nevoilor proprii.

În acelaşi timp, sunt prevăzute obligaţii suplimentare pentru furnizorii de ultimă instanţă de informare a clienţilor casnici, respectiv de a transmite, o dată cu fiecare factură emisă până la data 30 iunie 2021, o informare privind procesul de liberalizare precum şi un formular de selecţie ofertă.

Formularul de selecţie ofertă conţine oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurenţială alternativă şi oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum şi valoarea reducerii comerciale acordate şi perioada de aplicare.

Prin completarea acestui formular clientul poate alege direct oferta concurenţială optimă, iar transmiterea formularului prin selecţia unei oferte constituie acordul de contractare şi, implicit, obligaţie contractuală pentru ambele părţi. Contractul intră în vigoare în 5 zile de la data primirii de către furnizor a formularului de ofertă completat şi semnat de către client.

Ulterior, furnizorul are obligaţia ca, după cel puţin 5 zile de la data primirii formularului de selecţie completat, să transmită clientului final, o dată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat. Prin această facilitate oferită clienţilor casnici, se simplifică procesul de contractare şi se evită deplasările clienţilor şi aglomeraţia de la centrele de relaţii cu publicul ale furnizorilor.

Precizăm că în noul ordin obligaţia de informare a clienţilor privind procesul de liberalizare este mai bine structurată, iar furnizorii de ultimă instanţă au obligaţia să o transmită o dată cu fiecare factură trimisă pe tot parcursul anului 2021.

„Noile reglementări au în vedere necesitatea asigurării unei mai bune informări a clientului final de energie electrică de către furnizorii de ultimă instanţă, precum şi simplificarea încheierii contractelor de furnizare a energiei electrice în condiţiile impuse de contextul pandemic actual, şi pentru ca procesul să se desfăşoare în beneficiul consumatorului final”, se mai arată în comunicat.

În elaborarea ordinului, au fost identificate soluţiile în acord cu legislaţia naţională şi europeană prin care se oferă clienţilor casnici o perioadă mai lungă de tranziţie de la serviciul universal la piaţa concurenţială concomitent cu creşterea gradului de informare a acestora asupra procesului de liberalizare.

Ordinul ANRE

ANRE a aprobat simplificarea tranziției de la serviciul universal la piața concurențială pentru clienții casnici precum și prelungirea termenului de tranziție până la 30 iunie 2021

            Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei a aprobat în ședința Comitetului de reglementare din data de 20.01.2021, Ordinul ANRE nr. 5/2021 pentru modificarea Ordinului ANRE nr. 171/2020 pentru aprobarea condițiilor de furnizare a energiei electrice de către furnizorii de ultimă instanță și pentru modificarea și completarea Contractului – cadru de furnizare a energiei electrice la clienții casnici ai furnizorilor de ultimă instanță aprobat prin Ordinul ANRE nr. 88/2015, în contextul derulării procesului de liberalizare a pieței de energie electrică, începând cu 1 ianuarie 2021.

Noile reglementări au în vedere necesitatea asigurării unei mai bune informări a clientului final de energie electrică de către furnizorii de ultimă instanță, precum și simplificarea încheierii contractelor de furnizare a energiei electrice în condițiile impuse de contextul pandemic actual, și pentru ca procesul să se desfășoare în beneficiul consumatorului final.

            În elaborarea ordinului, au fost identificate soluțiile în acord cu legislația națională și europeană prin care se oferă clienților casnici o perioadă mai lungă de tranziție de la serviciul universal la piața concurențială concomitent cu creșterea gradului de informare a acestora asupra procesului de liberalizare.

Astfel, clienții vor beneficia de cel mai bun preț din oferta concurențială a furnizorilor și vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat. De asemenea, cel puțin până la data de 30 iunie 2021, clienții casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, și vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială cu valoarea cea mai mică.

                 Totodată, Ordinul ANRE nr. 5/2021 simplifică procesul de contractare și informare cu privire la ofertele furnizorilor de energie electrică, astfel încât clientul final să poată decide în cunoștință de cauză cu privire la oferta cea mai potrivită nevoilor proprii. În același timp, sunt prevăzute obligații suplimentare pentru furnizorii de ultimă instanță de informare a clienților casnici, respectiv de a transmite, odată cu fiecare factură emisă până la data 30 iunie 2021, o informare privind procesul de liberalizare precum și un Formular de selecție ofertă.

                 Formularul de selectie ofertă conține oferta concurențială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurențială alternativă și oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum și valoarea reducerii comerciale acordate și perioada de aplicare. Prin completarea acestui formular clientul poate alege direct oferta concurențială optimă, iar transmiterea formularului prin selecția unei oferte constituie acordul de contractare și, implicit, obligație contractuală pentru ambele părți. Contractul intră în vigoare în 5 zile de la data primirii de către furnizor a formularului de ofertă completat și semnat de către client.

                 Ulterior, furnizorul are obligația ca, după cel puțin 5 zile de la data primirii formularului de selecție completat, să transmită clientului final, o dată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat. Prin această facilitate oferită clienților casnici, se simplifică procesul de contractare și se evită deplasările clienților și aglomerația de la centrele de relații cu publicul ale furnizorilor.

            Precizăm că în noul ordin obligația de informare a clienților privind procesul de liberalizare este mai bine structurată, iar furnizorii de ultimă instanță au obligația să o transmită odată cu fiecare factură trimisă pe tot parcursul anului 2021.

            În vederea facilitării procesului de schimbare a furnizorului de energie de către consumatorul final şi optimizării procesului operaţional, ANRE are în derulare proiectul „Dezvoltarea capacității instituționale a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei pentru simplificarea procesului de schimbare a furnizorului de energie electrică și de gaze naturale”, cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020. Astfel, prin implementarea proiectului se vor putea îndeplini noile cerințe europene care prevăd ca până în anul 2026 procesul tehnic de schimbare a furnizorului să se finalizeze în 24 h.

Direcția relații internaționale, comunicare, relația cu Parlamentul

București, 20.01.2021

 

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Noua grădiniță din comuna Unirea va beneficia de dotări de peste 290.000 de lei, pentru îmbunătățirea educației copiilor. LISTA

Publicat

Noua grădiniță din comuna Unirea va beneficia de dotări, echipamente IT și mobilier în valoare de peste 290.000 de lei, pentru  îmbunătățirea calității infrastructurii educaționale preșcolare. 

Primăria comunei Unirea a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice o licitație pentru furnizarea de dotări necesare pentru realizarea proiectului de investiții „Înființare grădiniță în comuna Unirea”.

Valoarea totală estimată este de 290.826 de lei, fără TVA.  

Reamintim faptul că în 17 octombrie 2019 a fost atribuit contractul pentru execuția lucrărilor privind înființarea unei grădinițe în comuna Unirea. Câștigătorul licitației a fost P2 Edilita SRL, iar valoarea contractului a fost de 1.694.517,62 de lei, fără TVA.

Vezi și Grădiniță nouă, cu 36 de locuri, în Unirea. Primăria comunei investește 360.000 de euro. Cum va arăta clădirea

Potrivit caietului de sarcini, prin implementarea proiectului „Înființare grădiniță în comuna Unirea” va crește numărul copiilor ce vor beneficia de servicii educaționale de tip preșcolar, acest fapt conducând la creșterea calității vieții populației din mediul rural și la o dezvoltare economică durabilă a zonei țintă.

Principalele beneficii generate de achiziția unor dotări pentru grădinița din comuna Unirea sunt următoarele:

  • îmbunătățirea accesului la serviciile publice de bază pentru populația rurală;
  • îmbunătățirea calității vieții locuitorilor din zona țintă;
  • eliminarea riscurilor ce vizează abandonul școlar;
  • creșterea numărului de preșcolari beneficiari ai grădiniței;
  • creșterea gradului de mulțumire a populațiiei beneficiare pentru serviciul oferit;
  • îmbunătățirea educației copiilor și creșterea gradului de promovare în școli.

Lista dotărilor:

  • friteusă simplă – 1 buc.
  • hotă cu motor – 1 buc.
  • cuptor electric cu accesorii – 1 buc.
  • mașină de gătit 4 ochiuri – 1 buc.
  • plită dublă netedă + striată – 1 buc.
  • spălător două cuve cu baterie – 2 buc.
  • dulap frigoriic – 2 buc.
  • masă de gătit – 3 buc.
  • oale, tigăi, capace, boluri, ustensile bucătărie – 1 set
  • tacâmuri, farfurii, căni, pahare, accesorii – 1 set
  • mașină de spălat vase – 1 buc.
  • rafturi depozitare inox – 3 buc.
  • dulap depozitare – 1 buc.
  • dulap vestiar îngrijitoare – 4 buc.
  • mese cantină copii – 6 buc.
  • scaune cantină – 30 buc.
  • dulap sală de mese – 2 buc.
  • televizor – 1 buc.
  • paturi copii – 60 buc.
  • așternuturi – 120 buc.
  • mese – 15 buc.
  • scaune grădiniță – 60 buc.
  • dulapuri – 10 buc.
  • calculatoare laptop – 7 buc.
  • imprimantă laser – 4 buc.
  • catedră – 1 buc.
  • scaun educatoare – 1 buc.
  • combine muzicale – 4 buc.
  • televizoare – 4 buc.
  • table desen – 4 buc.
  • dulapuri tip vestiar cu băncuțe – 15 buc.
  • mese tip birou – 4 buc.
  • scaune – 6 buc.
  • proiector și ecran de proiecție roll up – 1 buc.
  • tablă interactivă – 1 buc.
  • canapea examinare – 1 buc.
  • masă consult copii – 1 buc.
  • dulap instrumente – 1 buc.
  • măsuță instrumente – 1 buc.
  • birou medic – 1 buc.
  • paravan – 1 buc.
  • taburet medic – 1 buc.
  • loc de joacă cu tobogan și leagăne – 2 buc.
  • mașină de spălat rufe – 3 buc.
  • mașină de uscat rufe – 3 buc.
  • dulapuri depozitare rufe – 3 buc.
  • fier de călcat profesional – 2 buc.
  • masă de călcat profesională – 1 buc.
  • dulap vestiar îngrijitoare – 2 buc.
  • sistem supraveghere video – 1 buc.

Citeste mai mult
Publicitate

AIUD

FOTO: Zone de „eco agrement” cu labirint din gard viu, piste de biciclete și locuri de joacă, la Aiud. Contractul a fost semnat

Publicat

Reprezentanții Primăriei Aiud au semnat miercuri contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor care vor fi realizate în cadrul proiectului „ECO Agrement Aiud – Zone de agrement Avram Iancu și Ecaterina Varga”. Proiectul prevede realizarea de alei pietonale, spații de odihnă, piste pentru role, skate și biciclete, locuri de joacă pentru copii și un labirint din gard viu. De asemenea, se va amenaja o scenă ce va beneficia de un ecran de proiecție demontabil.

„După două proceduri de achiziții anulate, cea de-a treia s-a încheiat cu câștigarea licitației și semnarea contractului cu „BTC Închirieri Utilaje SRL”. Vă reamintim că proiectul ”ECO Agrement Aiud – Zone de agrement Avram Iancu și Ecaterina Varga” cod MySMIS 116066, este finanțat prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020 și are o valoare totală de 5.885.135,47 lei”, au transmis reprezentanții Primăriei Aiud.

Vezi și Zone de „eco agrement”, la Aiud. Labirint din gard viu, piste pentru role, skate și biciclete și locuri de joacă pentru copii

Amenajare zonă de agrement strada Ecaterina Varga, nr. 12

Potrivit caietului de sarcini s-a propus amenajarea unei zone de agrement și realizarea unei amenajări peisagistice ce urmează să cuprindă:

  • amenajarea spațiilor verzi
  • amenajarea unei piste pentru role
  • sistem de iluminat public
  • mobilier urban (bănci, cosuri de gunoi, toalete ecologice, suporturi biciclete)
  • imprejmuire cu gard viu
  • sistem de irigații

Pe terenul în suprafață de 3.636 mp se află în prezent trei imobile, care vor fi demolate, având în vedere starea avansată de degradare a acestora.

Amenajarea principală va cuprinde o amenajare peisagistică de tip labirint – construit pe amprenta zidurilor fostei construcții. Labirintul se dorește a fi martor al fostei construcții, alături de un panou informativ cu un scurt istoric al clădirii. În zonă va fi realizat un loc de joacă pentru copii cu înălțimea gardului viu de 80 de centimetri – care va permite crearea unui spațiu de explorare pentru cei mici.

Spațiul de odihnă va cuprinde mici zone de relaxare, completate de o structură rimată de arbori, de tip „soldați”, de diverse specii.

Pista pentru role va fi realizată în partea vestică a parcelei și va cuprinde și o platformă de odihnă / vizionare.

Aleile pietonale vor avea lățimea de 1,5 metri. Totalul suprafețelor zonelor verzi va fi de 3.273,23 mp.

Amenajare zona de agrement strada Avram Iancu, nr. 111B

 

Proiectul prevede amenajarea unui spațiu funcțional pentru diferite categorii de vârstă, sigur și accesibil persoanelor cu dizabilități, având o suprafață totală de 7.103 mp.

Prin tema de proiectare s-a propus amenajarea unei zone de agrement și realizarea unei amenajări peisagistice ce urmează să cuprindă:

  • o scenă + ecran de proiecție (demontabil)
  • o pistă pentru skate și bicicliști
  • un sistem de iluminat public
  • un loc de joacă pentru copii
  • mobilier urban (bănci, cosuri de gunoi, toalete ecologice, suporturi biciclete)
  • amenajarea de spații verzi
  • împrejmuire cu gard viu

Funcțiuni propuse:

– piațetă de acces principal – în zona de nord în relație directă cu circulația principală – strada Avram Iancu

– accesul secundar în parc este propus în zona de vest

– zona amfiteatru + piațetă (scenă în aer liber) este organizată în partea de sud

Prin modul de organizare a sistemului artezian în piață, acesta poate avea și rol scenografic pentru eventuale reprezentanții, creând un fundal dinamic de proiecție

– loc de joacă pentru copii > 10 ani – „jocuri urbane” – zona parc pentru skate și biciclete, perete de escaladă. Adiacent acestei zone este un loc de odihnă și vizionare.

– loc de joacă pentru copii ; 10 ani – „explorare în pădure” – elementele de joc sunt construite preponderent din lemn și funii

– spațiu de odihnă și recreare + peluză – zonă ce are locuri de stat orientate către puncte de perspectivă ce pun în valoare amenajările peisagistice

– amenajarea peisagistică cu ierburi decorative propune rezolvarea sistemului de drenare prin realizarea unei zone ce încurajează drenarea naturală, pe traseul firului de apă existent, conectat cu valea Aiudului.

Totalul suprafețelor verzi din zona de agrement Avram Iancu este de 6.438 mp.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate