Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Legenda și semnificația „Udatului”: Fetele sunt stropite cu apă sau parfum, pentru a le merge bine și a rămâne frumoase tot anul


Publicat

Tradiția „udatului” spune că în a doua zi de Paști, fetele trebuie stropite, pentru a le merge bine și a fi frumoase și fertile tot anul. În semn de recompensă pentru feciorii „udători”, fetele trebuie să îi cinstească cu băutură şi daruri, iar celor mai mici li se ofereau ouă roșii și bănuți.

„Eu sunt micul grădinar / Cu sticluța-n buzunar /Și-am venit la dumneavoastră / Să ud floarea din fereastră”.

Așa își începeau udatul fetelor tinerii din Ardeal, care mergeau la casele fetelor în a doua zi de Paști, pentru a le stropi, inițial cu apă din fântână, iar mai apoi cu apă de colonie sau parfum. Obiceiul „udatului” este preluat în Ardeal de la comunitatea maghiară, dar se practică și în Banat sau în Bucovina.

După urarea de „Hristos a înviat”, băiatul spunea că îi e sete și scoatea un ulcior cu apă pe care o toarnă pe gâtul sau pe fața fetei spunând: „Să-ți fie inima curată ca apa și ea să te ferească de orice boală”. A doua zi, fetele se mândreau cu numărul de udători care le-au colindat.

Un alt obicei este ca feciorii din sat să ia cu ei o găleată cu apă și să meargă acasă la fetele nemăritate. Dacă le găsesc dormind, toarnă apa din găleată pe ele. Se crede că fetele care sunt udate se vor mărita în curând.

În zilele noastre, bărbaţii obişnuiesc să ude doamnele şi domnişoare cu parfum, dar nu întotdeauna a fost aşa. În trecut, stropitul se făcea cu apă proaspătă din fântână, iar povestea acestui obicei este cu mult mai frumoasă:

Se spune că, într-o zi, o fată creştină mergea la târg să vândă ouă. Pe drum s-a întâlnit cu o fată păgână, care dorea să le cumpere şi au început să povestească. Din vorbă în vorbă, fata creştină i-a explicat celeilalte despre credinta în Dumnezeu, despre binele creştin şi a îndemnat-o să se creştineze.

Răspunsul celei păgâne a fost că se creştinează numai dacă îi dovedeşte existenţa lui Dumnezeu, care să coloreze ouăle în roşu: „Atunci voi crede, când ouăle albe pe care mi le-ai vândut se vor face roşii”. Minunea s-a înfăptuit şi cele două fete au leşinat de emoţie. Nişte trecători le-au văzut şi le-au stropit cu apă. De la această legendă ar fi rămas obiceiul de udat, de Paşte.

Surse: legendeleromanilor.ro, calendarintercultural.ro

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. derpes

    luni, 21.04.2014 at 17:28

    pai in ziua de azi femeile sunt independente si oricum… se udă singure! La ce bun sa mai dam banii pe parfum sau pe apa? Si asa avem pretul cel mai mare pe metru cub la apa!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Masă caldă de 15 lei pe zi pentru preșcolari. Proiect adoptat tacit de Senat. Care sunt condițiile

Publicat

elevi

Copiii de grădiniță vor beneficia de o masă caldă, cu condiţia frecventării fizice a orelor de curs, în baza listei de prezenţă efectuată zilnic de cadrul didactic, potrivit unui proiect adoptat tacit, luni, de Senat.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare acordarea unui suport alimentar zilnic, în limita unei valori de 15 lei/ antepreşcolar sau preşcolar, urmărindu-se asigurarea unei alimentaţii sănătoase în unităţile de învăţământ antepreşcolar şi preşcolar de stat, particulare şi confesionale, autorizate sau acreditate.

De asemenea, se preconizează ca limitele valorii zilnice pentru un antepreşcolar/preşcolar să fie actualizate de la data de 1 ianuarie a fiecărui an prin hotărâre a Guvernului în funcţie de evoluţia preţurilor şi tarifelor, se precizează în raportul de admitere întocmit de Comisia pentru învăţământ din Senat.

Un amendament admis prevede stabilirea prin hotărâre a consiliului local a unei sume ce poate să asigure amenajarea de locaţii pentru servirea mesei calde în incinta unităţii de învăţământ sau în afara acesteia, dar nu la mai mult de 50 m distanţă faţă de aceasta.

În cazul în care unitatea de învăţământ nu deţine bloc alimentar propriu, produsele alimentare vor fi asigurate prin achiziţia de servicii specializate.

Procedura de atribuire a contractelor de servicii se organizează la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor Legii nr.98/2016 privind achiziţiile publice, conform altei propuneri de modificare a proiectului de act normativ.

„Directorul unităţii de învăţământ sau directorul adjunct al unităţii de învaţământ, prin delegare de sarcini de către directorul unităţii de învăţământ, are obligaţia să urmărească şi să verifice buna desfăşurare a procesului de aprovizionare, condiţiile igienico-sanitare privind distribuţia hranei către copiii antepreşcolari şi preşcolari”, mai prevede proiectul.

Proiectul a fost trimis spre dezbatere Camerei Deputaţilor, for legislativ decizional în acest caz.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Proces la Curtea de Apel Alba Iulia: Indian condamnat pentru pornografie infantilă. Cum a fost prins în Sibiu

Publicat

inchisoare

Un cetățean indian care locuia fără forme legale în Sibiu a fost condamnat la 3 ani și 8 luni de închisoare cu executare pentru pornografie infantilă și corupere sexuală de minori. De menționat este faptul că pe tot parcursul procesului bărbatul de 39 de ani s-a aflat în libertate, singura măsură preventivă fiind aceea a controlului judiciar. 

Acum, după condamnarea dată de magistrații Tribunalului Sibiu, cetățeanul indian a fost nemulțumit de sentința primită și a făcut apel. În urma apelului dosarul s-a mutat pe rolul instanței superioare, la Curtea de Apel Alba Iulia, instanță care va da o decizie finală.

Ce s-a întâmplat

Faptele pentru care Sikander K. a fost trimis în judecată s-au petrecut în luna iulie a anului 2020. Bărbatul locuia de o perioadă de timp în Sibiu, unde dorea să se angajeze la o firmă de construcții. Acesta locuia în Sibiu fără forme legale.

La un moment dat, bărbatul cunoscut ca și ”Indianul”, a mers la un grup de minori și le-a aratat mai multe poze, pe telefonul mobil, poze cu caracter pornografic.

Minorii au explicat situația unor polițiști, iar după un timp bărbatul a fost identificat. În urma cercetărilor a reieșit că pe telefonul acestuia se aflau poze și clipuri video cu caracter pornografic, în care apăreau și minori.

Mai mult de atât, anchetatorii au descoperit că bărbatul avea mai multe conversații cu diverși minori, conversații cu tente sexuale, au precizat pentru alba24.ro, reprezentanții instanței superioare.

De când a fost identificat, dar și pe toată durata procesului bărbatul s-a aflat sub control judiciar.

La sfârșitul lunii martie, cetățeanul indian a fost condamnat la un total de 3 ani și 8 luni de închisoare. În urma apelului, dosarul s-a mutat pe rolul Curții de Apel Alba Iulia, iar o primă ședință de judecată este fixată pentru data de 23 iunie 2021.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Proiect: Capitolul „Cultură”, exceptat din calculul numărului maxim de posturi în cadrul administrațiilor locale și județene

Publicat

Mai mulți parlamentari de la UDMR propun modificarea legii astfel încât să fie eliminate discrepanțele dintre orașele cu instituții de cultură/spectacole finanțate din bugetul de stat și orașele cu instituții de cultură/spectacole finanțate din bugetul local. Astfel, se prevede exceptarea capitolului „Cultură” din calculul numărului maxim de posturi. 

Propunerea legislativă pentru modificarea art. III alin. (2) din Ordonanța de urgență nr. 63/2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.273/2006 privind finanțele publice locale, precum și pentru stabilirea unor măsuri financiare a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere în data de 6 mai.

Inițiativa legislativă propune modificarea art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 63/2010 prin care se stabilește numărul maxim de posturi din aparatul de specialitate al primarului, aparatul de specialitate al Consiliului Județean, precum și din instituțiile publice locale înființate prin hotărâri ale autorităților deliberative, stabilind la alin. (2) exceptarea capitolului <Cultură> din calculul numărului maxim de posturi.

Potrivit inițiatorilor, prin adoptarea modificării propuse, vor fi eliminate discrepanțele dintre orașele cu instituții de cultură/spectacole finanțate din bugetul de stat și orașele cu instituții de cultură/spectacole
finanțate din bugetul local, creând echilibrul mult dorit între numărul angajaților plătiți din bugetul local raportat la numărul de locuitori.

„Probabil cea mai injustă parte a distribuirii sumelor bugetare din România o reprezintă finanțarea instituțiilor culturale. Această situație injustă persistă de zeci de ani și constă în faptul că instituțiile culturale din orașele mari (ex. Cluj-Napoca, Timișoara etc.), cu posibilități financiare mult peste media celorlalte orașe, sunt finanțate din bugetul de stat, în schimb instituțiile culturale din orașele cu posibilități financiare reduse sunt finanțate din bugetul local.

Avand în vedere că investițiile sunt imperios necesare pentru dezvoltarea comunităților locale, prioritatea autorităților locale este de a obține cât mai multe proiecte din fonduri europene, nerambursabile. Acest lucru se poate realiza numai dacă autoritățile locale dispun de personal specializat în domeniile de proiecte, investiții, achiziții publice, etc.

În vederea prestării unui serviciu populației de nivel cât mai ridicat, este indispensabilă angajarea unui număr corespunzător de personal cu pregătire profesională ridicată, ceea ce în momentul de față este imposibil de realizat din cauza reglementărilor legislației în vigoare. Limitarea numărului maxim de posturi îngreunează angajarea de personal, autoritățile locale confruntându-se cu lipsa acută de personal calificat”, explică inițiatorii, în expunerea de motive.

Pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege, la stabilirea numărului de posturi din aparatul de specialitate al primarului, aparatul de specialitate al consiliului județean, precum și din instituțiile publice locale înființate prin hotărâri ale autorităților deliberative, autoritățile administrației publice locale se încadrează în numărul maxim de posturi determinat potrivit anexei care face parte integrantă din Ordonanța de urgență nr. 63/2010.

Proiectul prevede că „numărul maxim de posturi prevăzut nu se aplică și capitolelor bugetare  <Invățământ> și <Cultură>, finanțate din bugetele locale, precum și capitolelor bugetare <Sănătate>, <Asigurări și asistență socială>, și <Servicii publice de interes local sau județean, specializate, cu personalitate juridică, înființate și organizate în subordinea consiliilor locale sau consiliilor judejene, după caz, prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale respective, așa cum sunt definite la art. 28 alin. (2) lit. a) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sursa de finanțare.”

 

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Redeschiderea restaurantelor la capacitate 100% presupune anumite condiții de acces. O decizie, la 1 iunie. Ce spune șeful DSU

Publicat

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a precizat luni că o eventuală deschidere a restaurantelor în proporţie de 100% va presupune anumite condiţii de acces. Acesta a adăugat că o decizie finală privind restaurantele se va lua până la data de 1 iunie.

„Dacă se creşte la capacitate de 100%, se poate să existe măsuri suplimentare. Pentru că acum, până la 50%, nu există mai multe măsuri implementate. Aşa că, dacă vrem să creştem în următoarea perioadă, în condiţiile epidemice care sunt, probabil că pentru a creşte capacitatea vor trebui să fie anumite condiţii. Dar aceste condiţii se discută în cadrul comitetului şi o să revenim cu ele „, a declarat Raed Arafat.

Vezi și VIDEO OFICIAL: Starea de alertă, prelungită cu 30 de zile în România. Ce măsuri de relaxare au fost decise. DOCUMENTE

Şeful DSU a subliniat că, în prezent, în zonele cu incidenţa sub 1,5 îmbolnăviri la mia de locuitori este permis un grad de ocupare în restaurante de 50%, cu acces necondiţionat.

„În zonele sub 1,5 incidenţă, avem până la 50% fără să spunem că sunt vaccinaţi sau nevaccinaţi. Deci, nu ştiu unde aţi văzut că noi obligăm să fie doar vaccinaţi, pentru că în hotărâre şi peste tot spune că sub 1,5 la mie incidenţă ai capacitate de restaurant 50% în interior, fără condiţionarea vaccinării, aici nu s-a condiţionat, vorbim când va creşte mai mult, când va creşte capacitatea mai mult în mod experimental, şi aici se cere într-adevăr vaccinarea sau testele, să fi fost bolnavi cu SARS-CoV-2 în ultimele 90 de zile, dar nu mai puţin de 15 zile”, a explicat Arafat.

Acesta a punctat că autorităţile nu au discutat încă despre varianta „compartimentării restaurantelor pentru vaccinaţi şi nevaccinaţi”, întrebat despre faptul că se vorbeşte în spaţiul public despre acest lucru.

„Nu s-a luat nicio decizie, nu s-a discutat încă o astfel de măsură, aşa că e prea devreme să vorbim dacă va fi aşa ceva, sau să confirmăm, sau să infirmăm. Se discută în spaţiul public. La acest moment, ce v-am comunicat sunt cele trei variante: vaccinat, testat – în condiţiile pe care le-am zis, sau ai avut boala în ultimele 90 de zile, dar nu mai puţin de 15 zile”, a declarat Arafat.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate