Actualitate
Metodologia pentru recunoașterea competențelor dobândite în afara educației formale, aprobată de minister. Reguli

Metodologia pentru recunoașterea competențelor dobândite în afara educației formale, aprobată de minister. Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a aprobat un ordin de ministru care reglementează cadrul general privind recunoașterea rezultatelor învățării (și a creditelor asociate) dobândite în afara sistemului formal de educație.
Obiectivul este valorificarea competențelor relevante ale persoanelor care nu dețin calificări formale, dar care posedă experiență practică și cunoștințe dobândite prin alte forme de învățare.
Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educației și Cercetării, acest demers va conduce la:
- crearea de oportunități pentru validarea experiențelor de viață și muncă ale persoanelor fără calificări formale, dar cu competențe relevante
- sprijinirea integrării pe piața muncii a persoanelor cu experiență practică, prin facilitarea accesului la calificări recunoscute official
- consolidarea legăturii dintre sistemul de educație și formare profesională și cerințele actuale ale pieței muncii, prin valorizarea tuturor formelor de învățare
- promovarea participării active la învățarea pe tot parcursul vieții, în conformitate cu politicile europene în domeniu
- crearea unui cadru normativ clar și coerent pentru implementarea procesului de identificare, evaluare și recunoaștere a competențelor dobândite în afara sistemului educațional formal
- încurajarea participării continue la educație și formare prin recunoașterea învățării nonformale și informale.
Adaptare la piața muncii
”Lumea se schimbă și tot mai multe competențe se dobândesc și în afara ‘școlii formale’, prin educație nonformală și/sau informală. Prin colaborare cu Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC), am detaliat și extins procedura de recunoaștere a acestor competențe prin rezultatele învățării, deocamdată până la nivelul 3 de calificare, pentru a ne adapta vremurilor, dar – la modul riguros – și pentru a dinamiza piața muncii.
De asemenea, introducerea unui sistem transparent de credite asigură transferabilitatea rezultatelor învățării între diverse ocupații, ceea ce simplifică procesul de formare și recunoaștere profesională”, a declarat ministrul Daniel David, citat în comunicat.
Potrivit sursei citate, procesul de evaluare și certificare a competențelor profesionale obținute pe alte căi decât cele formale se organizează la nivelul centrelor de evaluare și certificate autorizate de către Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC), pentru ocupații existente în nomenclatorul Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), respectiv pentru calificări existente în nomenclatorul Registrul Național al Calificărilor, pentru care este elaborat și în vigoare un standard ocupațional/standard de pregătire profesională și care au asociat nivel de calificare maxim 3 CNC conform Cadrului Național al Calificărilor (CNC).
Vezi integral: OMEC_4837_2025_rezultate_invatare_nonformala_informala
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News