Actualitate
Ministerul Transporturilor înfiinţează Agenţia de Investigare Feroviară, la cererea Comisiei Europene. Atribuțiile instituției
Ministerul Transporturilor a realizat, la solicitarea Comisiei Europene, un proiect de Hotărâre de Guvern privind înfiinţarea Agenţiei de Investigare Feroviară Română, prin reorganizarea Autorităţii Feroviare Române (AFER).
Autoritatea Feroviară Română a fost înfiinţată în 1998, prin Ordonanţa Guvernului nr. 95/1998 privind înfiinţarea unor instituţii publice în subordinea Ministerului Transporturilor, având patru organisme independente organizatoric, respectiv Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română, Organismul de Investigare Feroviar Român, Organismul Notificat Feroviar Român şi Organismul de Licenţe Feroviare Român.
Comisia Europeană (CE) a solicitat României să asigure independenţa organismului de investigare faţă de autoritatea naţională de siguranţă. Ca urmare, Autoritatea Feroviară Română nu va mai include OIFR, organismul de anchetă urmând să fie înfiinţat separat, ca instituţie publică în subordinea Ministerului Transporturilor, iar autoritatea naţională de siguranţă va continua să funcţioneze, ca organism independent, în cadrul AFER.
Astfel, noua Agenţie de Investigare Feroviară Română (AGIFER) va investiga accidentele feroviare grave şi incidentele produse în circulaţia trenurilor.
”Agenţia de Investigare Feroviară Română – AGIFER va fi finanțată din venituri proprii, obţinute pe bază de tarif unic privind activitățile de investigare a accidentelor și incidentelor feroviare, a cărui structură și nivel tarifar, pe tip de activitate, se stabilesc de către Consiliul de Conducere şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor, prin contracte încheiate în mod nediscriminatoriu și transparent cu:
– administratorul/administratorii de infrastructură feroviară;
– gestionarii de infrastructura feroviara neinteroperabilă;
– operatorii de transport feroviar;
– operatorul economic care efectuează operatiuni de transport cu metroul;
– operatorii economici care deţin, în proprietate sau sub altă formă, şi exploatează linii ferate industriale racordate la infrastructura feroviară publică și/sau la infrastructura feroviară privată deschisă circulației publice;
– operatorii economici care deţin, în proprietate sau sub altă formă, şi au dreptul de utilizare al vehiculelor feroviare care circula pe infrastructura feroviară şi sunt înscrişi ca atare în Registrul Naţional al Vehiculelor – RNV;
– operatorii economici care desfășoară activități conexe și/sau adiacente transportului feroviar aşa cum sunt definite în Hotărârea Guvernului nr. 117/2011 pentru aprobarea Regulamentului de investigare a accidentelor şi a incidentelor, de dezvoltare şi îmbunătăţire a siguranţei feroviare pe căile ferate şi pe reţeaua de transport cu metroul din România”, se arată în motivarea proiectului de act normativ.
De asemenea, conducerea Agenţiei de Investigare Feroviară Română – AGIFER va fi asigurată de către un consiliu de conducere format din 5 persoane, din care face parte şi directorul general AGIFER. Preşedintele Consiliului de conducere este directorul general al AGIFER.
Personalul şi conducerea executivă a Oganismului de Investigare Feroviar Român care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Autorităţii Feroviare Române – AFER, după reorganizare, este preluat prin transfer la AGIFER şi îşi menţine drepturile şi obligaţiile ce decurg din contractele individuale de muncă în vigoare la data reorganizării.
”Patrimoniul AGIFER se constituie și prin preluarea, în administrare, de la Autoritatea Feroviară Română – AFER a bunurilor necesare desfășurării activității proprii, care include 4 autoturisme. Pentru exercitarea atribuțiilor specifice de investigare a accidentelor și incidentelor feroviare parcul auto normat al AGIFER este de 6 autovehicule, cu o normă de consum de combustibil stabilită conform reglementărilor specifice în vigoare. Nu se consideră depășiri ale consumului normat pe autoturism consumul care, la nivelul anului, se încadrează în cantitatea de combustibil normată în raport cu numărul de autoturisme aprobat pentru AGIFER. Parcul auto și norma de combustibil stabilită pot fi modificate prin ordin al ministrului transporturilor”, se mai arată în motivarea proiectului.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News