Educație
Ministrul Educației: mandatul rectorilor, limitat. La cât timp poate fi înnoit, o singură dată
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a făcut precizări, luni, și despre mandatul rectorilor. Acesta este de cinci ani şi poate fi reînnoit o singură dată, potrivit proiectului de lege a învăţământului superior.
„Mandatele rectorilor sunt limitate în mod clar. Durata unui mandat de rector este de cinci ani. Un mandat poate fi înnoit doar o singură dată, iar o persoană nu poate fi rector în aceaşi universitate mai mult de zece ani, indiferent de întreruperile celor două mandate”, a spus Deca, la o conferinţă de presă.
Extras din legea învățământului universitar:
Art 137
- (5) Durata mandatului de rector este de 5 ani. O persoană nu poate ocupa funcția de rector la aceeași instituție de învățământ superior pentru mai mult de două mandate de 5 ani.
- (6) În calculul numărului maxim de mandate prevăzut la alin.(5) se iau în considerare și mandatele de 5 ani incomplete, întrerupte în urma demisiei, demiterii sau suspendării.
Art. 136
- (4) Mandatul senatului universitar este de 5 ani. Durata mandatului unui membru al senatului universitar este de 5 ani. Pentru studenți, durata mandatului se reglementează prin carta universitară
Procedura pentru titlurile de doctor
Potrivit acesteia, procedura pentru acordarea, retragerea, anularea titlurilor de doctor este una clară şi transparentă în acord cu cadrul legislativ existent, inclusiv cu deciziile Curţii Constituţionale.
„Aşa cum ştiţi, decizia CCR din vara anului trecut arată că titlul de doctor poate fi anulat doar dacă a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice. Aceeaşi decizie CCR mai subliniază că doar o instanţă judecătorească poate anula diploma de doctor. Am considerat că este nevoie să aducem mai multă transparenţă şi să punem mai mult accent pe prevenţie. Cum facem asta? Nu se mai poate renunţa unilateral la titlul de doctor.
Tezele devin documente publice. Înainte de susţinerea lor există 90 de zile în care ele vor sta într-o platformă publică, în aşa fel încât oricine doreşte să le poată consulta şi să poată sesiza eventuale abateri de le etica universitară înainte ca teza să fie susţinută în comisia respectivă. Universităţile analizează în primă instanţă sesizările de plagiat”, a explicat ministrul.
Contestațiile rezolvate de CNATDCU
Deca a afirmat că, în cazul în care sunt suspiciuni cu privire la rezoluţia dată de către Comisia de Etică a universităţii, CNATDCU va rezolva contestaţiile.
„În cazul în care CNATDCU decide că o teză este plagiată, există o direcţionare clară legală pentru ca cei care au emis diploma, adică rectorul să meargă în instanţă şi să ceară anularea titlului sau dacă nu a produs încă efecte juridice, o poate revoca. (…) Se poate retrage acreditarea domeniului din cadrul universităţii ca instituţie organizatoare de doctorat, ceea ce înseamnă retragerea dreptului universităţii de a mai admite noi studenţi la doctorat. În cazul în care se constată abateri mai grave sau repetate, se poate merge până la retragerea autorizaţiei de funcţionare a instituţiei de învăţământ superior”, a mai arătat ministrul.
Ligia Deca a menţionat că în proiect sunt prevăzute şi sancţiuni pentru conducătorii de doctorat, membrii comisiei de susţinere sau alte persoane implicate în incidente dovedite de fraudare în procesul de emitere a titlurilor de doctor.
Ea a spus că CNATDCU va rămâne „garantul” calităţii şi integrităţii tezelor de doctorat. „CNATDCU propune motivat inclusiv invalidarea acestora în procesul iniţial de susţinere”, a mai spus ministrul Educaţiei.
sursă: Agerpres
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News