Connect with us
Advertisement

Actualitate

Ministrul Mediului explică noua formulă de calcul a timbrului de mediu ce ar urma să fie aplicată începând cu luna martie

Publicat

Ministrul Mediului prezintă miercuri, în ședință de Guvern noua formulă de calcul pentru timbrul de mediu care ar urma să fie aplicat începând cu luna martie a acestui an. Într-un interviu acordat recent, Rovana Plumb a explicat cum vor plăti românii acest timbru, cum se justifică introducerea acestei noi formule și a oferit detalii despre majorarea valorii voucherelor pentru Programul Rabla.

Rovana Plumb a detaliat într-un interviu acordat jurnaliștilor de la Gândul cum se explică noua schimbare pentru încasarea taxei auto, denumită acum taxă de timbru. Ministrul susține că un produs care vine dintr-un alt stat membru nu poate avea regim juridic diferit faţă de un produs existent pe piaţa internă a unui alt stat membru, aşa cum se întâmpla la noi. Prin urmare, prin timbrul de mediu va exista acelaşi regim juridic atât pentru maşinile achiziţionate în România, cât şi pentru cele cumpărate dintr-un alt stat membru. Indiferent cum le-au achiziţionat, şoferii plătesc la tranzacţionare acest timbru de mediu, care nu face diferenţierea că maşina este adusă din afară sau este cumpărată de pe piaţa muncii.

Ministrul Mediului a declarat că timbrul de mediu va intra în vigoare în cursul lunii martie, iar legea va fi supusă aprobării în ședința de Guvern. Potrivit acesteia, problema care se impune în prezent este că normele metodologice existente nu s-ar plia pe noua lege și că acestea ar urma să fie suplimentate.

Tot referitor la timbrul de mediu, s-a ajuns la concluzia că maşinile Euro 1, Euro 2 sau non Euro, care teoretic sunt mai poluante, plătesc mai puţin. Rovana Plumb a explicat că evaluările realizate pentru mașinile cu tehnologii învechite existente deja pe piața națională, care pot polua mai mult sau mai puţin, dar care se apropie de sfârşitul ciclului de viaţă şi se transformă în deşeu, arată că, dacă ridici taxa, înseamnă că blochezi mobilitatea lor pe piaţa internă.

Deci, susține ministrul,  pentru a se evita blocajul pe piaţa internă a acestor autoturisme, s-a ţinut cont de acest lucru, pentru a nu avea o taxă aberant de mare, care nu ar conduce decât la un blocaj pe piaţa internă. Producătorii şi importatorii de maşini spun că prin noul timbru de mediu piaţa auto va scădea. Asta pentru că maşinile noi au taxe mai mari decât cele poluante. În cadrul dezbaterilor publice, ei s-au arătat nemulţumiţi de acest lucru. Timbrul de mediu ţine cont de protejarea mediului, pe de o parte prin reducerea emisiilor de dioxid de carbon, iar, pe de alta, de părerea producătorilor care susţin atât reducerea emisiilor, cât şi înnoirea parcului auto prin care se vor menţine locurile de muncă. Cel de-al treilea pilon de care s-a ţinut cont este puterea de cumpărare a românilor.

În ceea ce privește valoarea timbrului de mediu comparativ cu actualele taxe, Rovana Plumb a explicat că tot ceea ce înseamnă Euro 6, maşinile electrice şi maşinile hibrid nu vor plăti timbrul de mediu. În ceea ce priveşte tehnologiile Euro 5, nivelul taxei va fi asemănător cu nivelul taxei actuale. Iar la Euro 3 şi Euro 4, timbrul de mediu va avea valoare mai mare cu 10-15 % faţă de nivelul taxei actuale.

Ce se aduce nou este diferenţierea timbrului de mediu pentru maşinile care utilizează benzină şi cele care utilizează motorină. Practic, la motorină s-a ţinut cont de faptul că, în afară de emisiile de dioxid de carbon, apar într-un cuantum mult mai mare emisii de alte noxe care conduc la un grad de poluare mai mare, pentru care se va plăti în plus. Principalul element de care s-a ţinut cont este gradul de emisii în contextul poluării.

Rovana Plub a explicat și că acum veniturile obţinute de la taxa auto se duc la Administraţia Fondului de Mediu, care finanţează diversele programe din domeniul mediului, precum „Rabla” sau „Casa Verde”. Aceasta susține că, din cauza greşelilor de până acum privind taxele pentru autoturisme, prioritatea zero cu aceşti bani va fi achitarea către cetăţeni a taxei încasate ilegal, ceea ce reprezintă aproape trei sferturi din bugetul fondului de mediu.

Împreună cu ministerul de Finanţe şi cu cel de Justiţie, se dorește găsirea unei formule astfel încât această taxă încasată ilegal să poată fi dată înapoi.

Potrivit exemplului oferit de ministru, în ianuarie 2013 veniturile din colectarea taxei auto au fost doar de 14 milioane de lei, în timp ce restituirea banilor a fost de 19 milioane de lei. Diferenţa de 5 milioane de lei trebuie să fie plătită către cetăţeni. Încercăm să găsim cea mai bună formulă pentru a da banii înapoi.

În legătură cu desfășurarea programului Rabla, Rovana Plumb a declarat că acesta va avea un nou concept și că se ia în calcul ca voucher-ul primit pentru casarea maşinii să ajungă direct la cetăţean şi să fie majorat dar fără să precizeze cu exactitate la cât va ajunge valoarea acestuia.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

2 Comentarii

2 Comentarii

  1. cineva din Alba

    joi, 14.02.2013 at 09:13

    în campania din toamna trecută vă lăudaţi că o să ANULAŢI această taxă imbecilă dar voi ce faceţi? îi schimbaţi numele….halal să vă fie ! !

  2. Pingback: Guvernul avizează astăzi timbrul de mediu. Vedeți noua formulă de calcul pentru Taxa Auto | Alba24

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement