Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Ministrul Muncii: Legea salarizării bugetarilor, impact financiar de 19,5 miliarde lei. Cine va avea cele mai mari creşteri de venituri


Publicat

baniProiectul privind legea salarizării personalului bugetar are un impact financiar pentru bugetul de stat de 19,5 miliarde de lei, potrivit ministrului Muncii, Dragoş Pâslaru.

Potrivit ministrului, această lege are ca prim scop rezolvarea inechităţilor existente până acum în sistemul salarial.

„Primul scop este să rezolve inechităţile şi să pună toate familiile ocupaţionale pe un sistem de echivalenţă. Exact aşa cum fusese discutat şi agreat în 2009-2010. Rezolvă legea lucrul acesta? Răspunsul este: da. În al doilea rând, ce trebuie să facă această lege? Să îmi asigure echitatea, astfel încât cei rămaşi în urmă faţă de echivalentele pe care le stabilisem odata să aibă creşterile cele mai mari. Se întâmplă lucrul acesta? Da. Asistenţa socială, persoanele din administraţia publică locală, contractual sau funcţionari publici, cei care sunt în cercetare şi cultură, cei care au rămas în urmă faţă de ce s-a întâmplat în ultimii ani, când s-au dat creşteri pentru o categorie sau pe câteva categorii, au creşterea cea mai mare. Este în acest moment o diferenţă între cât cresc salariile la anumite categorii? Da, pentru că unele au mai crescut între timp şi unele, nu. Justiţia, de exemplu, nu poate creşte cu mai mult de 12%, pentru că deja sunt la un nivel de echivalenţă pe această corelaţie între familiile ocupationale mai sus, dar nu înseamnă că nu cresc. Cine este nemulţumit? Fiecare dintre familiile ocupaţionale şi-ar dori să creasca salariul cu 100% şi este legitim, dar întrebarea este ce să alegem între să mă duc şi să fac lobby ca pentru familia mea ocupaţională să obţin un 10-15% sau să accept că în această ţară avem şi noi nevoie de reguli, de un cadru unitar în care toată administraţia publică este tratată acolo unde îi este locul„, a declarat ministrul Muncii.

El a amintit ca, prin alocarea unei sume de 4,85 de miliarde de lei pentru doar două sectoare, Sănatatea şi Educaţia, Parlamentul a ignorat restul categoriilor bugetare, care ar fi trebuit să aştepte încă doi ani până la creşterea salariilor.

„Problema ordonanţei 20 modificată este că aloca 4,85 miliarde pentru două sectoare. Eu nu spun că acele sectoare nu ar fi prioritare. Dacă vă uitaţi în lege, legea creşte salariile acelor două sectoare, Sănătate şi Educaţie, mai mult decât în proiectul din Parlament cu încă 10-15% peste ce dă Parlamentul şi aşa este normal, pentru că sunt sectoare prioritare pentru societate. Dar dacă încep cu aceste două sectoare şi le aloc 4,85 miliarde, aceasta înseamnă că toţi ceilalţi trebuie să mai aştepte doi ani de zile ca să poata să vadă şi ei o creştere. Eu nu pot să le spun asistenţilor sociali din această ţară că ei trebuie să aştepte încă doi ani, nu pot să le spun celor din administraţia publică locală sau soldaţilor că trebuie să mai aştepte doi ani de zile”, a susţinut Pâslaru.

Acesta a precizat că, în acest moment, ministerul se află în dialog cu partenerii sociali pe această temă şi aşteaptă propuneri din partea acestora, urmând ca, după integrarea în proiect a propunerilor, să înceapă dezbaterea publică pe marginea viitorului act normativ.

Proiectul Legii privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice propune 116 clase de salarizare, cel mai mic salariu în sectorul bugetar urmând să fie de 1.625 de lei, iar cel mai mare de 22.000 de lei.

Raportul între cel mai mic salariu de bază şi cel mai mare este de 1 la 13. Aplicarea legii ar putea începe la 1 iulie 2017 şi se va extinde până în anul 2021, însă în proiect nu se precizează şi procentul anual de creştere.

Proiectul mai prevede că, în situaţia în care salariile de bază/ soldele funcţiilor de bază/ salariile funcţiilor de bază/ indemnizaţiile de încadrare, indemnizaţiile lunare avute în luna iunie 2017 sunt mai mari decât cele prevăzute în anexele la prezenta lege să se păstreze cuantumurile avute în luna iunie 2017.

De asemenea, sporurile, majorările, indemnizaţiile, compensaţiile, premiile şi celelalte elemente ale sistemului de salarizare prevăzute în anexele la lege se stabilesc astfel încât procentul de creştere a cuantumului total rezultat să nu fie mai mare decât procentul de creştere a salariilor de bază, a soldei funcţiei de bază, a salariului funcţiei de bază, după caz, pe toată perioada de aplicare etapizată a legii.

Conform datelor publicate de Ministerul Muncii pe pagina sa de Facebook, majorarea salarială medie va fi de 37,3%, corelată cu creşterea economică prognozată.

Majorări pe sectoare din administraţie:

Administraţia Publică Centrală (exemple):

– consilier superior, cu studii superioare şi peste 20 de ani vechime: creştere salarială de 43,2%, de la 4.476 lei în prezent la 6.410 lei

– referent asistent de 61,6%, de la 1.574 lei la 2.544 lei

– consilier debutant, cu studii superioare, de 47,4%, de la 1.270 lei la 1.872 lei.

Administraţia Publică Locală (exemple):

– consilier superior: majorare de 84,3%, la 4.541 lei

– referent asistent: majorare de 51,5%, la 1.961 lei

– personal contractual: creştere 110% pentru consilier IA, cu studii superioare şi 5-10 ani vechime, la 3.777 lei; pentru un referent IA de 74,1%, la 2.321 lei.

Sectorul de Asistenţă socială (exemple)

– asistent social principal, cu 20 de ani vechime şi studii superioare: majorare de 79,1%, la 3.823 lei

– asistent social specialist: majorare de 63,3%, la 3.211 lei

– asistent social debutant: majorare 49,8%, la 1.872 lei.

Sănătate

– medic primar, cu 20 de ani vechime: creştere cu 25,6%, la 6.410 lei

– medic rezident, anul I: creştere cu 34,7%, la 2.579 lei

– asistent medical, cu studii postliceale si 3-5 ani vechime: creştere cu 16,8%, la 2.467 lei.

Educaţie

– profesor universitar: salariu de bază de 7.282 lei (majorare 30,6%)

– conferenţiar universitar, cu 5-10 ani vechime: 3.366 lei (plus 29,5%)

– lector universitar, cu 10-15 ani vechime: 3.335 lei (plus 25,3%)

– profesor gradul I, cu 5-10 ani vechime: 2.997 lei (plus 34,3%)

– învăţător gradul II, cu 5-10 ani vechime: 2.175 lei (plus 21%)

– învăţător debutant: 1.836 lei (plus 22,8%).

sursă: hotnews.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

CFR Cluj a învins Universitatea Craiova și este CAMPIOANA României! Va fi singura echipă din LIGA 1 în UEFA Champions League

Publicat

CFR Cluj a reușit să învingă pe terenul celor de la Universitatea Craiova în finala campionatului, scor 3-1. Trupa din Gruia își trece în cont al treilea titlu consecutiv în Liga 1, ajungând la șase astfel de trofee.

CFR Cluj este campioana României și va fi singura reprezentată din Liga 1 în UEFA Champions League.

https://www.facebook.com/cfr1907/

Vezi golurile din meciul Universitatea Craiova – CFR Cluj pe Cluj24.ro

Chiar dacă Universitatea Craiova a reușit să deschidă rapid scorul, în minutul 10, după șutul fantastic trimis de Dan Nistor, elevii antrenați de Dan Petrescu au pus repede stăpânire pe joc și au fost echipa mai solidă pe tot parcursul partidei.

CFR Cluj a reușit egalarea chiar înainte de pauză, pe fondul unui joc mai consistent.

Craiovenii egalează prin Vinicius, care a trimis o lovitură de cap imparabilă, scorul de la pauză fiind egal, 1-1.

A doua repriză a început tot cu CFR Cluj în atac, oaspeții reușind să înscrie prin celălalt fundaș central, Kevin Boli, după o altă lovitură de cap.

Elevii antrenați de Dan Petrescu nu au foarte mult timp la dispoziție să sărbătorească acest succes, deoarece în perioada 18-19 august vor începe o nouă aventură europeană. CFR Cluj va juca în primul tur preliminar din UCL și va fi cap de serie. Tragere la sorți va avea loc pe 9 august.

foto: https://www.facebook.com/cfr1907/

ECHIPELE DE START

Universitatea Craiova: Pigliacelli (p) – Vlădoiu, Cosic, Acka, Văteljelu – Nistor, Mateiu, Cicâldău – Bărbuț, Koljic, Mihăilă.
Rezerve: Popescu (p) – Mitran, Bălașa, Ivanov, Qaka, Ivan, Vangenin, Baiaram, Nițu.

Antrenor: Cristiano Bergodi

CFR Cluj: Arlauskis (p) – Burcă, Vinicius, Boli, Camora – Itu, Bordeianu, Deac – Omrani, Rondon, Joca.
Rezerve: Rus (p) – Cestor, Denis Ciobotariu, Hoban, Luis Aurelio, Chipciu, Pereira, Petrlia, Costache.

Antrenor: Valeriu Bordeianu

Au marcat: Dan Nistor (’10) / Vinicius (’36), Boli (’56), Deac (’77)

Stadion: „Ion Oblemenco” (Craiova)

Arbitru: Ovidiu Hațegan (Arad) / Asistenți: Octavian Șovre (Satu Mare) și Vasile Marinescu (București)

CFR Cluj este campioana României pentru a șasea oară în istorie. 2008, 2010, 2012, 2018, 2019 și 2020 sunt anii în care trupa din Gruia a câștigat cel mai important trofeu din Liga 1.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Se schimbă buletinele: Cardul de sănătate, inclus în noua carte electronică de identitate. Legea, promulgată de Iohannis

Publicat

carte-de-identitate

Legea prin care vor putea fi eliberate cărți de identitate electronice a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis. După introducerea cărții electronice de identitate nu va mai fi folosit cardul de sănătate.

Actul normativ prevede modificarea mai multor acte normative referitoare la evidenţa persoanelor şi actele de identitate ale cetăţenilor români, în sensul asigurării condiţiilor necesare pentru ca titularul unui document electronic să se autentifice online, pentru a beneficia de diverse servicii electronice – bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţie etc.

Legea mai prevede instituirea unei excepţii de la regula eliberării actului de identitate începând cu vârsta de 14 ani. Astfel, opţional, numai la solicitarea părinţilor/reprezentanţilor legali se poate elibera o carte de identitate simplă sau o carte electronică de identitate, indiferent de vârsta copilului.

O altă prevedere a legii este punerea în circulaţie a unui nou document de identificare, astfel încât să asigure cetăţenilor garanţii suplimentare de securitate, iar instituţiilor de drept public sau privat certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe respectivul document.

Ce date vor fi eliminate din cip

Actul normativ mai prevede modificarea conceptului anterior privind conţinutul de date al cărţii electronice de identitate, prin eliminarea din cip a informaţiilor referitoare la calitatea de asigurat în sistemul public al asigurărilor sociale de sănătate, astfel încât în viitorul document electronic de identitate să fie înscrise numai datele de identificare ale titularului, certificatul emis de MAI, înscris într-un singur cip, va asigura “funcţionalitatea” de card de sănătate.

Legea stipulează şi posibilitatea de a opta pentru eliberarea unei cărţi electronice de identitate sau a unei cărţi de identitate simple, care nu va conţine niciun cip, precum şi stabilirea unor termene de valabilitate a actelor de identitate, în funcţie de vârsta titularului, în scopul surprinderii modificărilor fizionomiei titularului.

Perioada de valabilitate a cărţii de de identitate provizorie este de 45 de zile, mai prevede proiectul.

Părinţii pot solicita un act de identitate pentru copii, indiferent de vârstă

Potrivit legii, “prin act de identitate se înţelege cartea de identitate, cartea de identitate simplă, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie şi buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate”.

Opţional, se poate elibera carte de identitate simplă sau carte electronică de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinţi, a reprezentantului legal, a persoanei desemnate din cadrul serviciului social, public sau al unui organism privat acreditat, destinat protecţiei speciale a copilului, separat temporar sau definitiv de părinţi, unde se află minorul, sau a persoanei căreia i-a fost dat în plasament copilul.

Cartea electronică de identitate permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne şi în sisteme informatice ale altor instituţii publice sau private, precum şi utilizarea semnăturii electronice, în condiţiile legii.

Prin autentificare se înţelege procedura prin care i se permite unei persoane ce posedă legal un anumit set de date create în acest scop să se identifice într-un sistem informatic, în interes propriu sau în relaţia sa cu persoane juridice de drept public ori de drept privat.

De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează:

* cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;

* cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;

* cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;

* cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 60 de ani, pentru cartea de identitate simplă.

De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cetăţenii români pot opta pentru eliberarea: unei cărţi electronice de identitate sau a unei cărţi de identitate simple, se arată în lege.

Cartea de identitate simplă conţine date în format tipărit şi în format inscripţionat prin tehnici speciale, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă.

După personalizarea şi transmiterea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple la autoritatea competentă să le elibereze toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă.

Cetăţenii români cu domiciliul în România aflaţi temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate, în cazul în care, din motive obiective, nu se pot deplasa la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă, cu excepţia cererii pentru eliberarea unei cărţi de identitate provizorii, precum şi la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din ţara respectivă.

Sursă: Agerpres

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Noile reguli de acordare a concediului medical pentru persoanele aflate în carantină sau izolare. Detalii de la CNAS

Publicat

Noile reguli de acordare a concediului medical pentru persoanele aflate în carantină sau izolare au fost puse în dezbatere publică de Casa de Asigurări de Sănătate.

Proiectul prevede că persoanelor pentru s-a instituit măsura carantinei sau izolării până la data intrării în vigoare a Legii nr. 136/2020, dar pentru care nu au fost emise certificatele de concediu medical în această perioadă, acestea li se pot acorda, potrivit reglementărilor: „pentru persoanele care se află în carantină sau izolare instituită până la data intrării în vigoare a prezentei legi, certificatele de concediu medical se acordă potrivit actelor normative în vigoare la data acordării”.

Pentru persoanele aflate în carantină, indiferent de locul în care aceasta a fost instituită, cât și pentru persoanele pentru care s-a impus măsura izolării, certificatele de concediu medical se eliberează de medicul de familie, pe baza documentelor eliberate de direcțiile de sănătate publică în care sunt menționate și perioadele pentru care au fost instituite măsurile de carantină sau izolare.

Începând cu data de 21 iulie 2020, după intrarea în vigoare a Legii nr. 136/2020, persoana asigurată pentru care a fost instituită măsura izolării într-o unitate sanitară beneficiază de concediu medical eliberat de medicul curant la externarea din spital. Medicul curant poate elibera concediu medical la externare până la împlinirea termenului maxim al perioadei de izolare, care decurge de la momentul internării sau pe o perioadă stabilită de acesta.

În situația în care, după expirarea concediului medical acordat la ieșirea din spital, starea de sănătate a persoanei nu permite reluarea activității, medicul de familie poate prelungi concediul medical pentru aceeași afecțiune, pe durata recomandată în scrisoarea medicală eliberată de medicul curant din spital.

În situația în care medicul curant nu a eliberat concediu medical la externare, pentru perioada în care persoana asigurată este izolată la domiciliu sau la locația declarată de aceasta, certificatul de concediu medical pentru aceeași afecțiune se acordă de medicul de familie care monitorizează starea de sănătate a persoanei prin intermediul consultațiilor medicale la distanță. În această situație, certificatul de concediu medical se eliberează după ultima zi a încetării perioadei de izolare, dar nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la această dată.

Pentru persoanele asigurate pentru care s-a instituit măsura carantinei, în condițiile Legii nr. 136/2020, certificatele de concediu medical pentru carantină se eliberează de medicii de familie, după ultima zi a încetării perioadei de carantină, pe durata stabilită prin documentul eliberat de direcția de sănătate publică, dar nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data încetării perioadei de carantină. Dacă perioada de carantină depășește 90 de zile, nu este necesar avizul medicului expert al asigurărilor sociale pentru  acordarea concediului medical.

sursă: cnas.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Biblioteca Județeană din Alba Iulia își reia activitatea. Angajații au avut rezultate negative la testele COVID

Publicat

Reprezentanții Bibliotecii Județene ”Lucian Blaga” din Alba Iulia anunță că vor fi reluate, de marți, serviciile de împrumut de cărți, după ce toți angajații instituției au avut rezultate negative la testele COVID. Reamintim că vineri, activitatea bibliotecii a fost suspendată, după ce o angajată a fost depistată pozitiv cu noul coronavirus.

Managerul Bibliotecii, Silvan Stâncel, a transmis că întreaga echipă a bibliotecii noastre a fost testată pentru COVID-19 și că rezultatul a fost negativ pentru fiecare dintre angajați.

”Suntem bine și abia așteptăm să redeschidem porțile și activitățile de împrumut. Ne este foarte dor de toate proiectele de animație culturală pentru cei mici și cei mari și regretăm că pentru moment frumoasele întâlniri în cadrul bibliotecii nu mai pot avea loc. Privim cu realism întreaga situație, ne adaptăm și luăm cele mai bune și pragmatice decizii pentru comunitatea pe care o deservim, atât cât ne este posibil. Marți, 4 august 2020, redeschidem serviciile de împrumut și prin urmare vă așteptăm cu drag la bibliotecă pentru a împrumuta cărți frumoase, dar mai ales valoroase”, a spus Silvan Stâncel.

A fost făcută dezinfecție, vineri, în toate spațiile bibliotecii.

”Spațiile sunt dezinfectate, procedura de deservire a publicului respectă toate normele posibile și imposibile de prevenție și protecție anti-Covid, colegele bibliotecare sunt extrem de atente în acest sens, cărțile restituite intră în carantină conform legii pentru a elimina orice risc, deci totul este pregătit și vă așteptăm”, a mai spus managerul bibliotecii.

Angajata depistată pozitiv se simte bine și ”va reveni la serviciu la momentul potrivit”, a precizat Stâncel.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate