Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Mircea Hava, despre negocierile liberalilor cu PSD: Să le fie rușine! PNL va ajunge la 10%. Îmi pare rău că v-am mințit

Publicat

Europarlamentarul liberal Mircea Hava, fost primar al municipiului Alba Iulia timp de 25 de ani, critică dur decizia PNL de a intra la guvernare alături de PSD și spune că partidul va ajunge în aceste condiții la 10%. 

Într-un interviu acordat știrilor DigiFM, acesta susține că singura opțiune pentru PNL era USR și le cere scuze alegătorilor PNL pentru că au fost mințiți în campania electorală atunci când li s-a promis că nu va mai exista o alianță cu PSD.

Valentin Chisoceanu, Știrile Digi FM: Ce le-ați fi spus colegilor în acea ședință? Le-ați transmis după acea ședință un mesaj?

Mircea Hava, europarlamentar PNL: Nu. Nu le-am transmis nici un mesaj. Au fost câtiva colegi care au făcut ceea ce aș fi făcut și eu. Lor nu aș fi avut ce semnal să le transmit.

Celorlalți le transmit un mesaj poate mai dur, mai rău: Să le fie rușine! Să le fie rușine pentru că își bat joc de munca de ani de zile a unor oameni care au crezut în ceea ce înseamnă dreapta, unor oameni care au crezut că putem să fim mai mulți ani, 4 –  8 ani la guvernare, nu într-un tandem cu PSD-ul, ci într-un tandem de dreapta.

E greu. Îți vin în minte tot soiul de cuvinte care tot timpul la dumneavoastră ar fi pline de beep-uri.

Nu aș fi crezut că foarte mulți oameni,  care credeam că au viziune, care credeam că văd mult mai departe decât vârful bocancului lor, vor fi în zona asta.

Nu aș fi crezut de colegii din Moldova, de domnul Flutur, de domnul Boc, că pot să se alieze într-o asemenea construcție, care nu a dovedit altceva decât că duce partidul acolo unde nu trebuie, acolo unde nu a dorit nimeni. Să nu creadă cineva că mă tângui sau că mă doare că nu sunt de partea câștigătoare.

Dumneavoastră știți foarte bine că am refuzat clar să fac parte dintr-o asemenea construcție în momentul în care am fost întrebat: „Spune ce putem face pentru tine ca să fie bine și în momentul ăla toate lucrurile se rezolvă, dar vino pe partea asta.”

Eu nu am făcut politică pentru a face cineva ceva pentru mine. Am făcut politică pentru oameni și lucrurile astea s-au văzut. M-a deranjat foarte mult și acea ofertă, să îi zic așa, iar asta m-a făcut să rămân independent. Pentru că, din fericire pentru mine, am fost independent între cele două tabere și am rămas independent.

Valentin Chisoceanu, Știrile Digi FM: Unde se va duce PNL-ul după această colaborare cu PSD-ul? Va fi foarte mult afectat?

Mircea Hava, europarlamentar PNL: Eu spun că da, va fi foarte afectat. Foarte mult din ceea ce am câștigat, pentru că a fost o bătălie ca să câștigăm și să mergem spre 30%.

Coborârea deja este vertiginoasă și eu cred că PNL-ul se va cantona în jur de 10%. Din păcate trăim într-o epocă în care nu mai contează partidul, ci contez „eu”. Eu vreau, eu vreau să fac, eu vreau să fiu.

Valentin Chisoceanu, Știrile Digi FM: Ce mesaj pe transmiteți alegătorilor PNL care v-au votat tocmai pentru mesajul anti-PSD?

Mircea Hava, europarlamentar PNL: Eu… E greu să le transmit acum un mesaj. Cineva ar spune: „Aveți încredere că va fi bine”. Nu am eu încredere că va fi bine.

În momentul în care eu nu am încredere că va fi bine, nu le pot transmite oamenilor că va fi bine. În primul rând eu îmi cer scuze față de oamenii care au votat așa cum le-am spus eu, nu cum le-am cerut.

În funcție de ce am făcut eu, fiind un exemplu pentru cei care mă cunoșteau. Îmi cer scuze față de ei, pentru că prin ce am făcut, poate nu am deschis ochii bine, nu am văzut oamenii așa cum trebuia să-i văd și i-am indus în eroare.

Îmi pare rău că i-am mințit, făcând parte din Partidul Național Liberal. Spun făcând parte din Partidul Național Liberal pentru că în urma declarațiilor pe care le-am făcut și înainte mi s-a spus că sunt un critic al partidului.

Așa cum cred că i s-a spus și lui Orban, mi s-a transmis și mie prin (…) că urmează să fiu dat afară.  Mă deranjează că mi s-a spus lucrul ăsta, eu fiind unul dintre cei care am clădit acest partid.

Am muncit foarte mult ca să facem acea unire dintre PNL și PDL. Dar partidul nu știu să fie trecut pe nici o carte funciară în care apar proprietari.

Valentin Chisoceanu, Știrile Digi FM: Cine v-a amenințat cu excluderea, dacă ne puteți spune?

Mircea Hava, europarlamentar PNL: Nu am  fost amenințat: Băi Hava, nu mai vorbi că o să te dăm afară! S-a spus că cei care vorbesc de rău partidul se va cere excluderea lor. Așa cum i s-a spus și domnului Orban. Mi se par chestiuni de copii mici.

Valentin Chisoceanu, Știrile Digi FM: Se vorbește mult de implicarea președintelui Klaus Iohannis în PNL și în deciziile pe care le-a luat partidul. Simțiți că s-a implicat șeful statului în treburile PNL și a impus alianța cu PSD?

Mircea Hava, europarlamentar PNL: Aș putea spune lucrul ăsta dacă aș fi fost acolo. Însă din tot ceea ce se vede în jur, da. Șeful statului s-a implicat și în alegerile interne și și în ceea ce privește această alianță.

Din tot ceea ce se vede, din tot ceea ce citesc, din toate știrile. E ca și cum m-ați întreba: Afară plouă puternic, cu bulbuci, iar cineva m-ar întreba: afară plouă? Iar eu să spun: Nu, nu plouă! Da, afară plouă.

Asta s-a văzut și asta se vede. Nu am fost la întâlniri cu șeful statului în care să spună chestiuni de genul acesta. Nu am fost pentru că nu am fost chemat. Nu mai făceam parte dintre membri de bază ai partidului. Începuseră să crească cei care doreau cu totul și cu totul altceva.

Nu am înțeles și astăzi este un lucru la care trebuie să mă gândesc încă mult. De ce a făcut lucrul ăsta? Nu am nici o discuție vis-a-vis de vechiul președinte, de noul președinte. Toată lumea este cu greșelile lui.

Nu facem aici analiza. Dar lucrurile trebuiau discutate altfel. Am spus-o și acum câteva săptămâni, acum o lună. Lucrurile puteau să se rezolve dacă toți erau chemați, partidele de dreapta, cele 3, erau chemate ca să discute foarte serios și să pună lucrurile în balanță.

Aruncarea în luptă a lui Cioloș a fost un praf în ochi după mine. Și atunci am spus că guvernul clădit de domnul Cioloș nu va avea susținere parlamentară și va cădea.

Interviul complet, pe DigiFM.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

4 Comentarii

4 Comentarii

  1. pilu

    miercuri, 10.11.2021 at 16:04

    Auzi cine vorbeste de rusine ? Pai chiar, nu ti-e rusine de ce spui ?

  2. Oz

    miercuri, 10.11.2021 at 16:20

    Domnule Hava eu vreau sa va multumesc pentru ce ati facut pt Alba Iulia si as vrea sa cred ca o sa faceti din nou peste cativa ani.
    Sunteti singurul om politic care si-a cerut scuze fata de oameni.
    Felicitari

  3. Prostia

    miercuri, 10.11.2021 at 16:26

    Sa va fie rusine la toti ratatii din politica actuala! Cand va scuipati, cand va pupati pe dos. Va doare tot acolo de poporul care s-ar putea sa faca o noua revolutie si sa dea de pamint cu toate partidele ! In Romania nu va fi mai bine, pt.ca a fost deja !

  4. Ovidiu

    miercuri, 10.11.2021 at 18:54

    Și tu ești la fel!Și ție să-ți fie rușine!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate

EVENIMENT

Noi reglementări în domeniul fondurilor europene: Procedurile de accesare vor fi mai simple. Măsuri adoptate de Guvern

Publicat

fonduri europene

O serie de acte normative care sprijină implementarea proiectelor de infrastructură finanțate din bani europeni și asigură dezvoltarea sistemului informatic de gestionare a fondurilor europene au fost adoptate de Guvern în ședința de joi, anunță Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. 

„Simplificarea, debirocratizarea și digitalizarea sunt deziderate pe care le urmărim nu doar la nivelul accesări fondurilor europene, dar și la nivelul implementării proiectelor. Măsurile adoptate astăzi de către Guvern, promovate la nivelul Ministerul Investițiilor și Proitectelor Europene, ne ajută să consolidăm gestionarea fondurilor europene, creeând premisele pentru un sistem informatic suport suplu, modern și care să răspundă cerințelor din cadrul reglementarilor europene, orientat spre automatizarea proceselor și nevoilor beneficiarilor.

De asemenea, cadrul de implementare al proiectelor este completat cu măsuri care să ajute România să evite pierderea fondurilor europene prin accelerarea implementării acestora pe parcursul anului 2023 – emiterea mai rapidă a acorduri/avize/certificate de care depinde acordarea finanțării, executarea unor tipuri de lucrări în regie proprie, în anumite condiții prevăzute în actul normative, posibilitatea acordării dreptului de administrare temporara pentru immobile pentru autoritățile publice locale, masuri pentru creșterea calității documentațiilor tehnico-economice.

În următoarea perioadă urmează să venim cu un set de măsuri care să sprijine Autoritățile de Management să vină cu un cadru simplificat de evaluare, selecție și monitorizare a proiectelor, preluând din presiunea birocratică de pe umerii beneficiarilor, dar care să vină cu o mai bună utilizare a resurselor structurilor de gestiune, cu accent pe monitorizare și creșterea calității proiectelor”, a explicat ministrul Marcel Boloș.

Măsuri pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri europene

Actul normativ adoptat joi, 8 decembrie, asigură accelerarea procesului de implementare a proiectelor de infrastructură la nivel local, având în vedere că autoritățile publice locale continuă să întâmpine dificultăți în ceea ce privește derularea proiectelor finanțate din fonduri europene, generate în principal de durata obținerii avizelor și acordurilor necesare, precum și de necorelările existente între diferitele autorități și instituții în emiterea acestor documente.

Ordonanța de urgență include în sfera „infrastructurii de interes public” acele categorii de investiții care sunt proprietatea statului sau, după caz, a unităților administrativ teritoriale și sunt finanțate din fonduri externe nerambursabile, incluzând și proiectele aflate în faza anterioară acordării finanţării (faza de pregătire).

Reglementările cuprinse în ordonanța de urgență sprijină autoritățile locale în implementarea proiectelor de infrastructură și evită un risc de decomitere de 9,2 miliarde de euro.

Cum vor fi simplificate procedurile

Astfel, prin prevederile adoptate sunt simplificate și urgentate procedurile de avizare și autorizare a lucrărilor de infrastructură de interes public atât în ceea ce privește desființarea construcțiilor existente pe coridorul de expropriere, cât și emiterea certificatelor de urbanism, a avizelor/acordurilor solicitate prin certificatul de urbanism și a autorizațiilor de construcție.

De asemenea, a fost simplificată procedura de trecere a imobilelor din proprietatea statului în administrarea temporară a autorităților publice locale, pentru a permite implementarea accelerată a proiectelor. Ordonanța de urgență creează posibilitatea introducerii în circuitul economic local a unor clădiri de interes sau de utilitate publică a căror refacere necesită investiții importante de eficientizare energetică ce vor putea fi astfel realizate cu fonduri europene.

Totodată, au fost introduse o serie de reglementări care permit beneficiarilor:

  • să execute lucrări în regie proprie în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, prin utilizarea de forță de muncă, echipamente și utilaje deținute sub orice formă de către beneficiar care conduc la costuri sub nivelul celor existente pe piață, pe baza unei analize de rentabilitate. Pentru a putea executa aceste lucrări, beneficiarii trebuie să îndeplinească, cumulativ, anumite condiții prevăzute în actul normativ;
  • să constituie comisii tehnico-economice cu rol în elaborarea, urmărirea, verificarea și recepționarea documentațiilor tehnico-economice aferente proiectelor de infrastructură finanțate prin fonduri externe nerambursabile.

Dezvoltarea aplicațiilor informatice MySMIS2021 și SMIS2021 conform reglementărilor europene, în sprijinul beneficiarilor

Tot joi Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență prin care se stabilește cadrul instituțional pentru dezvoltarea și funcționarea sistemului unic de management al informației privind fondurile externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021–2027.

Conform reglementărilor europene, România trebuie să dispună, până la momentul depunerii cererii de plată finală pentru primul an financiar, dar nu mai târziu de 30 iunie 2023, de o descriere a sistemului de gestiune și control, ceea ce presupune dezvoltarea sistemului informatic centralizat care să permită înregistrarea și stocarea electronică a datelor referitoare la fiecare operațiune necesară activităților de monitorizare, evaluare, gestiune financiară, verificare și auditare.

Astfel, măsurile adoptate asigură dezvoltarea sistemului informatic MySMIS2021/SMIS2021 pentru a evita dezangajarea fondurilor nerambursabile. Prin ordonanța adoptată astăzi,  Serviciul de Telecomunicații Speciale va asigura dezvoltarea aplicațiilor, administrarea tehnică a acestora și a sistemului informatic MySMIS2021/ SMIS2021+, în timp ce MIPE va asigura administrarea operațională.

Sistemul va îndeplini toate cerințele de securitate, integritate și confidențialitate cu privire la schimbul electronic de date între autoritățile responsabile de programe și beneficiar și pe cele de  asigurare a disponibilității și funcționării în timpul și în afara programului de lucru standard, cu excepția perioadelor de întreținere tehnică.

Dezvoltarea aplicațiilor în sprijinul beneficiarilor presupune funcții și o interfață logică, simplă și intuitivă, care să dispună de formulare interactive și/sau precompletate de sistem pe baza datelor stocate în etapele succesive ale procedurilor, calcule automate, controale automate integrate care reduc schimburile repetate de documente sau informații, de alerte generate de sistem pentru a informa beneficiarul că se pot executa anumite acțiuni și urmărirea online a stadiului proiectului.

De asemenea, sistemul va permite verificări administrative ale cererilor de plată prezentate de beneficiari și utilizarea semnături electronice compatibile cu unul dintre cele trei tipuri de semnătură electronică definite de regulamentele europene.

sursa: mfe.gov.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Tinerii ar putea deveni șoferi profesioniști de la 18 ani. Care este condiția. Inițiativă legislativă, la Camera Deputaților

Publicat

Tinerii interesați să devină șoferi profesioniști, de camion sau autobuz, vor putea da examenul pentru obținerea permisului de conducere mai repede, de la vârsta de 18 ani respectiv 21 de ani, dacă au obținut un certificat de calificare profesională inițială. Un proiect de lege în acest sens se află în prezent la Camera Deputaților. 

Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a fost înregistrat la Camera Deputaților pentru dezbatere în luna octombrie 2020, după ce a fost respins de Senat. Inițiativa legislativă a primit, pe 7 decembrie 2022, raport favorabil de la mai multe comisii.

„Prin excepție de la vârsta minimă prevăzută de lege (n.r. – 21 de ani), permisul de conducere pentru categoriile de vehicule C și CE se eliberează de la vârsta de 18 ani cu înscrierea în acesta a codului național pentru atestarea valabilității categoriei numai în cazul conducerii vehiculului pe teritoriul României în prezența instructorului auto atestat sau a examinatorului din cadrul autorității competente în timpul desfășurării cursului practic, respectiv a probelor practice pentru obținerea certificatului de calificare profesională inițială, denumit în continuare CPI, (…) sau cu înscrierea codului european armonizat privind deținerea unui CPI”, prevede proiectul de lege.

Astfel, tinerii vor putea deveni șoferi de camion de la vârsta de 18 ani, dacă vor susține examenul pentru obținerea certificatului de calificare profesională inițială (CPI). În prezent, pentru categoriile de vehicule C și CE, Codul rutier stabilește o limită minimă pentru obținerea permisului de 21 de ani.

„Prin excepție de la vârsta minimă prevăzută de lege (n.r. – 24 de ani), „permisul de conducere pentru categoriile de vehicule D și DE se eliberează de la vârsta de 21 de ani cu înscrierea în acesta a codului național pentru atestarea valabilității categoriei numai în cazul conducerii vehiculului pe teritoriul României în prezența instructorului auto atestat sau a examinatorului din cadrul unității competente în timpul desfășurării cursului practic, respectiv a probelor practice pentru obținerea CPI sau cu înscrierea codului european armonizat privind deținerea unui CPI”, mai prevede proiectul de lege.

Cei care vor să devină șoferi de autobuz (autovehicule din categoria D și DE) vor putea obține astfel permisul de la vârsta de 21 de ani, față de 24 de ani cum este în prezent.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Continuă lucrările pe 10 străzi din comuna Cricău. Contractul inițial, întrerupt după ce constructorul nu a respectat proiectul

Publicat

Primăria Cricău a lansat o nouă licitație pentru continuarea lucrărilor de modernizare și refacerea lucrărilor neconforme pe 10 străzi din comună, în lungime totală de 7,5 kilometri. Valoarea investiției se ridică la peste 9,1 milioane de lei. 

Primăria Cricău a lansat joi, 8 decembrie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru modernizarea infrastructurii rutiere în comună, respectiv refacerea lucrărilor neconforme și rest de execuție conform recomandărilor expertizei tehnice.

Valoarea totală estimată a investiției este de 9.184.848,32 de lei, fără TVA. 

Potrivit documentației, investiția a fost demarată în anul 2018, când în urma unei proceduri de achiziție, Primăria Cricău a încheiat un contract de lucrări cu SC Domica SRL în calitate de executant. Lucrările de execuție autorizate în anul 2018 au fost executate parțial, însă acesta au fost sistate din execuție, datorită unor probleme cu executantul, care nu a respectat soluțiile din proiectul tehnic de execuție.

Întrucât executantul nu a dat curs solicitărilor beneficiarului de a respecta soluțiile din proiectul tehnic și de a remedia lucrările realizate neconform față de proiectul tehnic, în anul 2021 contractul de lucrări a fost întrerupt.

În vederea finalizării obiectivului de investiții „Modernizare infrastructură rutieră în comuna Cricău, județul Alba”, beneficiarul – Primăria Cricău a dispus, în anul 2021, realizarea unei expertize tehnice prin care s-a constatat stadiul lucrărilor executate, în ce stadiu au fost oprite din execuție, lucrările rămase de executat și lucrările ce au fost realizate neconform față de proiectul tehnic de execuție care a stat la bază.

Lungimea totală a traseului amenajat este de 7.500 m. Lățimea părții carosabile este de 3,5 – 5,50 m, lățimea acostamentelor este de 2 x 0,50 m iar lățimea platformei de 4,50 – 6,50 m.

Au fost proiectate 15 platforme de încrucisare. Șanțurile, rigolele, podețele și accesele la proprietăți în stare bună se vor păstra. Șanțurile, accesele la proprietăți și podețele executate necorespunzător se vor demola și se vor reface.

Se vor realiza șanțuri trapezoidale cu secțiunea neprotejată, șanțuri trapezoidale cu secțiunea protejată cu beton C30/37 cu fundul de 30 de cm, rigole pereate cu beton C30/37, rigole carosabile și scafe prefabricate.

Se vor executa podețe tubulare din tub corugat cu diametre între 315 – 1.000 mm și lungimi cuprinse între 6 – 16 m.

Se vor realiza ziduri din beton armat, astfel:

  • strada 1 – zid de sprijin tip L cu înălțimea de 2 m și lungimea de 32 m;
  • strada 7 – zid de sprijin tip L cu înălțimea de 3 m și lungimea de 10 m.

Se va monta parapet de siguranță pe următoarele străzi:

  • strada 7 – parapet de siguranță tip N2 : 690 m, tip H1 – 55 m;
  • strada 7A – parapet de siguranță tip N2 – 180 m,
  • strada 8 – parapet de siguranță tip N2 – 915 m.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Salariile bugetarilor cresc cu 10%, de la 1 ianuarie 2023. Demnitarii mai așteaptă. LISTA măsurilor adoptate de Guvern

Publicat

Salariile personalului din sectorul bugetar vor fi majorate cu 10 % începând cu ianuarie 2023, comparativ cu nivelul lunii decembrie 2022, prevede un act normativ aprobat joi de Guvern. Potrivit acestuia, indemnizaţiile lunare pentru funcţiile de demnitate publică şi funcţiile asimilate acestora vor fi menţinute la nivelul de la finalul acestui an.

Guvernul a aprobat, joi, ordonanţa de urgenţă privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a anunţat ministrul de Finanţe, Adrian Câciu.

„Pe partea de ordonanţă de măsuri fiscal-bugetare, după cum ştiţi, măsurile în domeniul drepturilor salariale pe care le luăm pentru anul 2023 sunt următoarele:

  • majorarea începând cu data de 1 ianuarie 2023 a cuantumului brut al salariilor de bază, soldelor de funcţie, salariilor de funcţie, indemnizaţiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice cu 10% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2022, cu încadrarea în grila reglementată de Legea cadru nr 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice cu modificările și completările ulterioare pentru anul 2022.
  • menţinerea în plată în anul 2023, la nivelul aferent lunii decembrie 2022, a indemnizaţiilor lunare pentru funcţiile de demnitate publică şi funcţiile asimilate acestora prevăzute în anexa nr. 9 la Legea cadru nr. 153/2017”, a explicat Adrian Câciu, la finalul şedinţei de joi a Guvernului.

Ordonanţa de urgenţă aprobată de Guvern face parte din pachetul legislaţiei bugetare pentru anul 2023, a transmis Guvernul, într-un comunicat.

Guvernul României respectă angajamentele asumate în relația cu Comisia Europeană de a avea, în 2023, un deficit de 4,4% din PIB pe metodologia ESA.

Astfel, principalele măsuri privind salarizarea vizează:

În 2023, se menține cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2022.

Indemnizația de hrană rămâne la nivelul lunii decembrie 2022.În 2023, sporurile din sistemul bugetar rămân în cuantumul acordat pentru luna decembrie 2022, iar orele suplimentare vor fi compensate cu zile libere.

Începând cu 1 ianuarie 2023, se majorează cu 10% cuantumul brut al salariilor de bază, soldelor de funcţie/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare lunară faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2022, pentru personalul plătit din fonduri publice. Majorarea nu va depăși valoarea nominală pentru anul 2022 prevăzută în anexele la Legea-cadru nr. 153/2017.

În anul 2023, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică şi funcțiile asimilate acestora rămân la nivelul aferent lunii decembrie 2022.

Tot de la 1 ianuarie 2023, salariul minim în sectorul construcții se majorează de la 3.000 de lei la 4.000 de lei.

Nu se vor acorda premii, decât pentru sportivii și colectivele tehnice cu rezultate deosebite la acțiunile sportive internaționale și naționale oficiale, precum și pentru elevii, studenții, cercetătorii și profesorii îndrumători cu rezultate la olimpiadele internaționale/concursurile internaționale și naționale.

Măsuri sociale:

De la 1 ianuarie 2023, valoarea punctului de pensie se majorează de la 1.586 la 1.785 lei, adică cu 12,5%.

Se va acorda un ajutor financiar pensionarilor sistemului public de pensii, pensionarilor din sistemul pensiilor militare de stat şi beneficiarilor de drepturi prevăzute de legi cu caracter special plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale ale căror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 3.000 de lei.

Pensiile militare de stat se indexează cu un procent cuprins între 12,5% – 1%, în funcție de data stabilirii dreptului la pensie, pentru acoperirea ratei medii anuale a inflației.

Cea de-a 13-a indemnizație se acordă, începând cu luna ianuarie 2023, persoanelor cu dizabilități care beneficiază în mod excepțional de o indemnizație compensatorie.

Măsuri fiscale:

Se extinde aplicarea taxării inverse pentru livrările de energie efectuate către comerciantul persoană impozabilă care are calitatea de achizitor unic în cadrul mecanismului de achiziție centralizată de energie electrică instituit prin OUG 153/2022.

Măsura are ca scop asigurarea viabilității acestui mecanism, prin eliminarea dezechilibrelor financiare ce ar apărea între drepturile de încasare ale producătorilor pentru cantitățile de energie electrică vândute și obligațiile de plată ale operatorilor economici care cumpără energie.

Prelungirea perioadei de suspendare a reglementărilor privind acordarea facilității fiscale pentru cheltuielile cu educația timpurie, pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023, inclusiv.

Nu se impozitează și nu va fi inclusă în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/lună, reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor, în cazul salariaților care desfășoară activitate în baza contractelor individuale de muncă, încadrați cu normă întreagă.

Măsura se aplică veniturilor aferente lunilor ianuarie – decembrie 2023, inclusiv. Pentru a beneficia de măsură, salariul de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată și nu depășește nivelul de 4.000 lei, inclusiv.

Această măsura fiscală are scopul de a sprijini categoriile de persoane vulnerabile, având în vedere nivelul ridicat al ratei inflației generat de creșterile prețurilor la energie electrică, gaze naturale și combustibili.

Alte măsuri:

În 2023, punctul de amendă rămâne la aceeași valoare de 145 lei ca în 2022.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate


Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax