Actualitate
MODIFICĂRI ANRE: Clienţii cu venituri reduse vor plăti facturi la gaz doar pe baza consumului efectiv. Noul regulament, aprobat
ANRE a aprobat noul regulament privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali. Acesta include modificări şi completări la Legea energiei electrice și a gazelor naturale, precum şi referitoare la drepturile și obligațiile furnizorilor și clienților finali de gaze naturale, în contextul liberalizării pieţei interne de gaze naturale pentru clienţii noncasnici.
Principalele modificări introduse prin acest Regulament:
– au fost prevăzute măsuri non-financiare de protecţie specifice atât pentru clienții vulnerabili din motive de vârstă/sănătate, cât și pentru cei din motive de venituri reduse. Pentru clienţii vulnerabili din motive de venituri reduse, facturarea lunară a consumului de gaze naturale se va realiza de furnizor doar pe baza consumului efectiv de gaze naturale, determinat prin citire de către operator/autocitire de către clientul vulnerabil a indexului echipamentului de măsurare, în perioada în care instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale acordă acestor clienţi ajutoare financiare pentru încălzirea locuinţei cu gaze naturale. Pentru clienţii vulnerabili din motive de vârstă/sănătate s-a avut în vedere asigurarea accesului la serviciile oferite de furnizor prin modalităţi adaptate necesităţilor acestor clienţi;
– au fost detaliate documentele minime necesare pentru încheierea unui contract de furnizare a gazelor naturale, pe care solicitantul trebuie să le prezinte furnizorului;
– a fost stabilit cadrul necesar pentru asigurarea accesului clienţilor finali şi al furnizorilor la datele de consum gestionate de operatori, în condiţii de securitate şi confidenţialitate;
– a fost introdus un capitol distinct cu prevederi privind facturarea, care detaliază principiile generale, perioada de facturare, modul de determinare a consumului de gaze naturale aferent unei perioade de facturare, informațiile minime care trebuie cuprinse în factură, precum și modul de emitere, transmitere și plată a facturilor;
– pentru facturarea pe baza autocitirii s-a introdus obligaţia furnizorului de a comunica clientului final, prin intermediul facturii, intervalul de timp în care se poate transmite indexul autocitit şi linia telefonică dedicată şi gratuită, care înregistrează atât data transmiterii indexului autocitit, cât şi conţinutul mesajului. Pentru a da posibilitatea clientului final de a beneficia de o perioadă corespunzătoare pentru transmiterea indexului autocitit, s-a introdus precizarea că aceasta nu poate fi mai mică de 5 zile calendaristice;
– în ceea ce priveşte informaţiile cuprinse în factură, s-a avut în vedere faptul că factura reprezintă o sursă esențială de informații pentru clientul final, necesare acestora pentru a-şi gestiona propriul consum şi costurile cu acesta. Pentru a garanta tuturor clienţilor finali, indiferent de regimul de furnizare, un nivel minim de calitate în ceea ce priveşte factura de gaze naturale, s-a stabilit un set minim de informaţii pe care furnizorul are obligaţia să le includă în aceasta şi/sau în documentele anexate acesteia. Astfel, în vederea vizualizării mai uşoare şi mai rapide a informaţiilor, factura de gaze naturale va avea o primă pagină care va cuprinde elementele necesare pentru a înţelege cum este facturat consumul de gaze naturale şi cât trebuie să plătească clientul final pentru acest consum, având în spate celelalte informaţii privind facturarea care oferă periodic clientului final o perspectivă cuprinzătoare asupra consumul efectiv realizat şi a costului actual cu gazele naturale, astfel încât acesta să aibă posibilitatea de a-şi ajusta propriul consum, respectiv alte informaţii ce pot fi utile clientului final pe parcursul derulării contractului de furnizare (ca de exemplu: informaţii privind dreptul clientului final de a beneficia de un nivel mimim de calitate a activităţii de furnizare şi a serviciilor aferente alimentării cu gaze naturale, informaţii privind modalităţile de transmitere a plângerilor de către clienţii finali, precum şi privind opţiunile pe care le au aceştia în cazul în care nu sunt satisfăcuţi de modul de soluţionare al plângerii de către furnizor, informaţii privind dreptul clientului final de a schimba furnizorul);
– au fost detaliate măsurile pe care furnizorul are dreptul să le ia pentru neachitarea de către clientul final, în termenul scadent prevăzut în contractul de furnizare a gazelor naturale, a facturii reprezentând contravaloarea consumului de gaze naturale, cu precizarea că atât întreruperea furnizării gazelor naturale pentru neachitarea facturii, cât şi rezilierea contractului de furnizare a gazelor naturale se vor putea efectua doar cu transmiterea, în mod gratuit, a unui preaviz clientului final;
– pentru informarea clientului final, au fost precizate măsurile alternative pe care furnizorul poate să le ia, după caz, la cerere, în situaţia în care clientul final se confruntă cu dificultăţi la efectuarea plăţii facturii prin modalităţile prevăzute în contractul de furnizare a gazelor naturale, caz în care există posibilitatea oferirii unei alte modalităţi de efectuare a plăţii, respectiv în situaţia în care clientul final se confruntă cu dificultăţi financiare la plata facturii, caz în care există posibilitatea negocierii unui plan de eşalonare a sumelor datorate pe o perioadă stabilită de furnizor în funcţie de cuantumul obligaţiilor de plată şi de capacitatea financiară de plată a clientului final. Furnizorul va analiza cererea clientului final şi, de la caz la caz, va decide oportunitatea oferirii acestuia a măsurilor alternative;
– a fost stabilit, în vederea utilizării cu titlul opţional, formatul de prezentare a datelor privind istoricul de consum al clientului final;
– a fost, de asemenea, detaliat modul de organizare şi funcţionare ale punctului unic de contact care coordonează punctele de informare regională/locală, fiind instituită, totodată, obligaţia furnizorului de a pune la dispoziţia clientului final, la încheierea contractului de furnizare a gazelor naturale, datele de contact ale punctului unic de contact şi ale punctului de informare regională/locală cel mai apropiat de respectivul loc de consum.
La elaborarea noului Regulament s-a avut în vedere atât actualizarea corespunzătoare a cadrului de reglementare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare a gazelor naturale la clienţii finali, cât şi promovarea unor îmbunătăţiri, rezultate din experienţa funcţionării pieţei cu amănuntul de gaze naturale, transmite ANRE, într-un comunicat.
Prin promovarea noului Regulament, ANRE a urmărit stabilirea principiilor de bază ale funcţionării pieţei cu amănuntul de gaze naturale, creând astfel un cadru de reglementare unitar care să asigură protecţia clienţilor finali de gaze naturale, indiferent de regimul de furnizare al acestora, respectiv pe piaţa reglementată sau pe piaţa concurenţială de gaze naturale, potrivit sursei citate.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News