Eveniment
Nemulțumiri și incertitudini pentru românii care așteptau Programul Rabla 2025. Unii dintre aceștia au plătit chiar și un avans

Decizia de suspendare a Programului Rabla 2025 a stârnit un val de nemulțumire și incertitudine în rândul cetățenilor care se pregăteau să se înscrie în program, pentru a putea primi până la 7.500 de euro de la stat pentru achiziția unei mașini full electrice. O parte dintre aceștia se află acum într-o situație incertă, după ce au achitat 10% din valoarea mașinii, tocmai pentru a-şi securiza autoturismul pe care voiau să o cumpere, ulterior, cu banii de la stat.
Interesul pentru Programul Rabla 2025 era unul destul de ridicat, având în vedere că autorităţile au majorat eco-tichetul pentru maşinile electrice cu 50%, scrie Antena3.
Programul urma să fie lansat joi, când sute de mii de români își făcuseră deja planuri pentru a se înscrie și a obține voucherele promise de autorități. Vestea suspendării a venit ca un șoc, mai ales că multe persoane își organizaseră programul în funcție de această dată și aveau așteptări mari legate de beneficiile oferite.
În cadrul Programului Rabla 2025, oamenii puteau primi 7.500 de euro ca să îşi cumpere o maşină full electrică.
APIA: Suspendarea programului Rabla destabilizează piața auto
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) „a condamnat ferm” hotărârea luată de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) privind suspendarea Programului Rabla Auto pentru persoane, cu doar o zi înainte de deschierea sesiunii.
„Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) condamnă această decizie politică de ultim moment, care lovește direct în industria auto și, implicit, în economia națională, într-un moment în care sunt vitale măsuri de stimulare, nu de stagnare. Înțelegem constrângerile bugetare și necesitatea ajustărilor fiscale, însă coerența și predictibilitatea politicilor publice stau la baza încrederii mediului privat și a cetățenilor în instituțiile statului și în angajamentele deja asumate pentru asigurarea calității vieții, siguranță rutieră, reducerea poluării și protecția mediului”, a informat asociația prin intermediul unui comunicat.
„Suspendarea finanțării prin programul Rabla Auto 2025 lovește direct în pilonii industriei auto – de la lanțurile de producție și import până la rețeaua de distribuție. Este inacceptabil ca politicile de mediu și de dezvoltare economică să devină instrumente de negociere politică, generând consecințe grave atât la nivelul companiilor, dar în special al beneficiarilor persoane fizice, cea mai vulnerabilă categorie vizată de retragerea ecotichetelor. APIA solicită reluarea urgentă a finanțărilor, printr-un parteneriat real între autorități și consumatori”, declară Dan Vardie, președinte APIA.
Printre consecințele vizibile imediat, dar și pe termen lung, APIA punctează următoarele:
- Lipsa de predictibilitate legislativă și financiară subminează planificarea strategică a companiilor din sectorul auto (producători, importatori, dealeri, finanțatori etc.), cu un impact negativ asupra contractelor legate de programul Rabla Auto aflate deja în derulare (stocuri dimensionate în funcție de calendarul anunțat, campanii de promovare deja bugetate, resurse mobilizate pentru procesarea cererilor etc);
- Compromiterea obiectivelor naționale și europene de mediu – reducerea emisiilor și înnoirea parcului auto sunt obiective asumate inclusiv prin PNRR și prin alte angajamente internaționale;
- Demotivarea consumatorilor, scăderea interesului pentru mobilitate electrică și risc de abandon a tranziției către electromobilitate în țara noastră, în opoziție cu realitatea internațională.
Bugetul Programului Rabla 2025 este de 1,43 miliarde de lei, cu aproape 50% mai mare decât cel de anul treuct, bani care ajung „într-un procent însemnat” la producătorii români de autoturisme.
Totodată, valoarea ecotichetului pentru maşinile electrice a fost majorată la 7.500 de euro, faţă de 5.000 de euro.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News