Economie
Noi obligații pentru comercianți, bănci și case de amanet. Ce informații vor trebui să ofere clienților
Comercianții, băncile și casele de amanet au noi obligații privind informarea clienților. Este vorba despre afișarea detaliilor în ceea ce privește procedurile de insolvență a persoanelor fizice și cele de soluționare alternativă a litigiilor.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că au fost emise două ordine al președintelui instituției, menite să să fluidizeze comunicarea cu consumatorii, în piață.
Obligații pentru comercianți, bănci, case de amanet
A fost dispusă afișarea de către operatorii economici care activează pe teritoriul României, în contact direct cu consumatorul-persoană fizică, a unei plachete speciale, menită să atragă atenția asupra procedurilor de soluționare alternativă a litigiilor – SAL și asupra Platformei SOL a Comisiei Europene, cu același rol, în cazul comerțului online.
Totodată a fost dispus ca, pentru corecta informare a consumatorilor și pentru a le oferi acestora posibilitatea de a afla informații referitoare la modul în care pot avea acces la procedurile legale privind insolvența persoanelor fizice, prestatorii de servicii financiar-bancare și nebancare, precum și casele de amanet să aibă obligația de a afișa o placheta specială, informativă, în acest sens.
Scopul amplasării acestor înscrisuri, la loc vizibil, în spațiul de comercializare sau de prestare a serviciului, inclusiv a serviciilor turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, este acela de a înlesni accesul consumatorilor la entitatea de soluționare alternativă a litigiilor, din cadrul ANPC, și la procedurile de tip SAL, în vederea soluționării pe cale amiabilă a reclamațiilor acestora, precum și, după caz, la procedura de insolvență a persoanelor fizice.
Modelul de plachete
Plachetele, care vor fi realizate prin grija comerciantului sau prestatorului de servicii, vor avea o grafică unitară.
Model placheta SAL – soluționare alternativă a litigiilor
Model Placheta informații insolvența persoanelor fizice
În cazul comercianților care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi on-line şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, la servicii turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce – comerţ electronic, aceștia sunt obligați să afișeze pe prima pagină a site-ului – home page, pe bara de menu a paginii, pictogramele care promovează procedura SAL, la linkul https://tinyurl.com/pictogramaSAL sau Platforma SOL a Comisiei Europene -ec.europa.eu/consumers/odr. Aceasta este platforma europeană de soluționare online a litigiilor.
De asemenea, prestatorii de servicii financiar-bancare și nebancare precum și casele de amanet care administrează site-uri de vânzări produse și servicii sunt obligați să afișeze pe prima pagină a site-ului placheta de la link-ul https://tinyurl.com/plachetaINSOLVENTA, sub forma unei pictograme.
De la prevederile acestui ordin, sunt exceptați comercianții care activează în domeniile pentru care sunt constituite entități SAL specifice, conform prevederilor actelor normative privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, adică sistemul bancar și cel financiar non-bancar.
Ca urmare a publicării acestor ordine în Monitorul Oficial, comisarii ANPC vor putea verifica, după încheierea termenului de 45 de zile, modul în care au fost puse în practică prevederile sale, precizează instituția.
Când intră în vigoare noile reguli
Potrivit Legii 151/2015, există trei proceduri de insolvență a persoanelor fizice:
- procedura de insolvență pe bază de plan de rambursare a datoriilor
- procedura judiciară de insolvență prin lichidare de active
- procedura simplificată de insolvență.
Ordinul ANPC ce vizează introducerea obligației pentru bănci, IFN-uri și pentru casele de amanet de a furniza clienților, pe hârtie, e-mail sau alt suport durabil, informații despre procedurile insolvențe persoanelor fizice intră în vigoare din 17 septembrie, potrivit stirileprotv.ro. Controale ANPC vor fi derulate din 1 noiembrie (45 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului).
Referitor la ordinul ANPC legat de informarea consumatorilor cu privire la soluționarea alternativă a litigiilor (placheta informativă), acesta intră în vigoare pe 18 august. ANPC va începe să controleze acest aspect începând din 2 septembrie.
foto: pixabay.com
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News