Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Consultații medicale la distanță, fără card de sănătate. Guvernul a aprobat noi reguli pentru decontarea serviciilor medicale

Publicat

medic calculator

Executivul a aprobat două acte normative care reglementează condiţiile de acordare a serviciilor medicale în sistemul de sănătate în trimestru II al anului 2021.

Sunt reglementări despre consultațiile medicale la distanță și biletele de trimitere.

Până la data de 1 iulie 2021 vor fi elaborate şi aprobate actele normative necesare pentru punerea în aplicare a unor noi reglementări, potrivit reprezentanților CNAS.

Actele normative aprobate de Guvern asigură cadrul legal pentru decontarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale contractate, precum și reglementările aplicabile în contextul epidemiei cu virusul SARS-CoV-2, pentru trimestrul II al anului 2021, printre care se numără următoarele:

  • Consultaţiile medicale acordate în asistenţa medicală primară şi în ambulatoriul de specialitate clinic, inclusiv serviciile conexe actului medical furnizate de psiholog şi logoped, pot fi acordate şi la distanţă, utilizând orice mijloace de comunicare.
  •  Consultaţiile medicale la distanţă se acordă şi se validează fără a fi necesară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate sau a documentelor înlocuitoare ale acestuia; toate celelalte servicii medicale vor fi validate cu cardul de sănătate.
  •  Consultaţiile la distanţă din ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice, inclusiv pentru specialitatea clinică medicină fizică şi de reabilitare, precum şi cele de îngrijiri paliative în ambulatoriu se acordă fără a fi necesară prezentarea biletului de trimitere. Pentru toate celelalte consultaţii este necesar biletul de trimitere.
  •  Medicii de familie pot prescrie în continuare pentru pacienţii cronici inclusiv medicamentele restricţionate din lista de medicamente compensate şi gratuite care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, cu menţiunea că pentru medicamentele care se eliberează în baza unor protocoale terapeutice şi a unor formulare specifice este necesară evaluarea periodică a medicului de specialitate pentru a confirma sau modifica schema de tratament, la termenele prevăzute în protocoalele terapeutice sau în scrisorile medicale.
  •  Medicii de familie iniţiază tratamentul specific şi în absenţa unei scrisori medicale emise de medicul din ambulatoriul de specialitate/spital pentru medicamentele notate cu * din Lista de medicamente compensate şi gratuite, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008.
  •  Medicii de familie pot emite prescripţie medicală în continuare pentru pacienţii cu boli cronice cu schemă terapeutică stabilă, în baza documentelor medicale care au fost emise pacientului de către medicul specialist – scrisoare medicală şi/sau confirmarea înregistrării formularului specific de prescriere, şi pentru medicamentele care se prescriu de către medicii specialişti în conformitate cu limitările de prescriere prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 720/2008.
  •  Pentru situaţiile care necesită prezentarea de documente casei de asigurări de sănătate de către asigurat, documentele pot fi transmise prin mijloace electronice de comunicare sau pot fi depuse în numele asiguratului de orice persoană. Mijloacele electronice de comunicare se pot folosi şi pentru transmiterea de către casele de asigurări de sănătate a documentelor eliberate necesare asiguraţilor.

O serie de documente, a căror valabilitate a fost prelungită în repetate rânduri pe perioada stării de alertă, îşi vor pierde valabilitatea în data de 31 martie, fiind necesară o nouă evaluare a medicului specialist pentru emiterea de noi documente:

– biletele de trimitere pentru specialităţi clinice, inclusiv pentru specialitatea medicină fizică şi de reabilitare;

– biletele de trimitere pentru specialităţi paraclinice;

– recomandările medicale pentru dispozitive medicale, tehnologii şi dispozitive asistive ce se depun/se transmit la casa de asigurări de sănătate;

– deciziile de aprobare pentru procurarea dispozitivului medical, tehnologiilor şi dispozitivelor asistive.

Conform reglementărilor în vigoare, perioada de valabilitate a acestor documente este următoarea:

– Biletul de trimitere pentru specialităţi clinice are o valabilitate de maximum 30 de zile calendaristice de la data emiterii. Excepţii:

  • Pentru toate bolile cronice, biletele de trimitere pentru specialităţile clinice şi pentru îngrijiri paliative în ambulatoriu au valabilitate de până la 90 de zile calendaristice.
  •  Biletul de trimitere pentru specialităţi clinice recomandate de medicul de familie, care are evidenţiat „management de caz”, are o valabilitate de 90 de zile calendaristice.

– Biletul de trimitere pentru specialitatea clinică medicină fizică şi de reabilitare are o valabilitate de maximum 60 de zile calendaristice de la data emiterii.

– Biletul de trimitere pentru specialităţi paraclinice are o valabilitate de maximum 30 de zile calendaristice de la data emiterii. Prin excepţie:

  • Pentru toate bolile cronice, valabilitatea biletului de trimitere pentru investigaţii paraclinice este de până la 90 de zile calendaristice.
  •  Biletul de trimitere pentru investigaţii paraclinice – examinări histopatologice şi citologice are termen de valabilitate 90 de zile calendaristice.
  •  Biletul de trimitere pentru investigaţii paraclinice recomandate de medicul de familie/medicul de specialitate din ambulatoriu, care are evidenţiat „management de caz”, are o valabilitate de 90 de zile calendaristice.
  •  Biletul de trimitere pentru investigaţii medicale paraclinice de înaltă performanţă (RMN, CT, scintigrafie şi angiografie) are valabilitate 90 de zile.

– Recomandarea medicală pentru dispozitive medicale, tehnologii şi dispozitive asistive îşi pierde valabilitatea dacă nu este depusă la casa de asigurări de sănătate în termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii. Precizări:

  • În situaţia pacienţilor cu stome permanente, pentru obţinerea dispozitivelor de protezare stomii, prescripţia medicală se depune împreună cu cererea la casa de asigurări de sănătate o singură dată pentru un interval de maximum 12 luni consecutive.
  •  În situaţia pacienţilor cu incontinenţă urinară permanentă, pentru obţinerea dispozitivelor de incontinenţă urinară, prescripţia medicală se depune împreună cu cererea la casa de asigurări de sănătate o singură dată pentru un interval de maximum 12 luni consecutive.
  • Pentru echipamentele pentru oxigenoterapie şi ventilare noninvazivă prescripţia medicală se depune împreună cu cererea la casa de asigurări de sănătate o singură dată pentru un interval de maximum 90/91/92 de zile, în funcţie de starea clinică şi evoluţia afecţiunii pentru persoanele care nu sunt încadrate în grad de handicap şi de maximum 12 luni pentru persoanele care sunt încadrate în grad de handicap accentuat sau grav.

– Decizia de aprobare pentru procurarea dispozitivului medical are un termen de valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data emiterii de către casa de asigurări de sănătate, cu excepţia următoarelor situaţii:

  • Decizia de aprobare pentru procurarea dispozitivelor de protezare stomii şi incontinenţă urinară este valabilă pentru perioada prevăzută în prescripţia medicală, care nu poate fi mai mare de 90/91/92 de zile calendaristice sau maximum 12 luni consecutive, după caz. Decizia de aprobare pentru procurarea dispozitivelor de protezare stomii şi incontinenţă urinară este însoţită de o anexă cu 3 taloane sau 12 taloane, după caz, corespunzător perioadelor lunare, pentru perioada prevăzută în prescripţia medicală.
  •  Decizia de aprobare pentru închirierea fotoliilor rulante este valabilă pentru perioada prevăzută în prescripţia medicală, care nu poate fi mai mare de 90/91/92 de zile calendaristice.
  •  Pentru echipamentele pentru oxigenoterapie decizia de aprobare este valabilă pentru perioada prevăzută în prescripţia medicală, respectiv maximum 90/91/92 de zile calendaristice sau maximum 12 luni consecutive, după caz.
  •  Pentru aparatele de ventilaţie noninvazivă decizia de aprobare este valabilă pentru perioada prevăzută în prescripţia medicală şi nu poate fi mai mare de 90/91/92 de zile calendaristice sau maximum 12 luni consecutive, după caz.
  •  Decizia de aprobare pentru închirierea fotoliilor rulante, aparatelor pentru administrarea continuă cu oxigen şi ventilaţie noninvazivă este însoţită de o anexă cu 3 sau 12 taloane, după caz, corespunzător perioadelor lunare, pentru perioada prevăzută în prescripţia medicală.

„În condiţiile determinate de evoluţia situaţiei epidemiologice, aceste noi măsuri asigură accesul neîntrerupt şi nediscriminatoriu al asiguraţilor la servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale necesare pentru diagnosticarea, tratarea şi monitorizarea bolilor, inclusiv a celor cu impact major asupra stării de sănătate”, a declarat Adrian Gheorghe, preşedintele CNAS.

Reglementările fac obiectul celor două acte normative aprobate de guvern în data de 25 martie 2021: Hotărârea de Guvern care prevede prelungirea termenului de aplicare a prevederilor HG nr. 140/2018 şi Ordonanţa de Urgenţă pentru stabilirea unor măsuri în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate în contextul evoluţiei situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru abrogarea unor prevederi din OUG nr. 70/2020.

Sursa: CNAS

Foto: Arhivă



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ACTUALITATE

Președintele Academiei Regale de Limbă și Literatură Franceză din Belgia lansează joi o carte la Lancrăm

Publicat

Președintele Academiei Regale de Limbă și Literatură Franceză din Belgia, Yves Namur, își lansează joi o carte la Lancrăm, la Casa Memorială „Lucian Blaga”.

 

Evenimentul are loc joi, începând cu ora 11. În cadrul său, vor susține alocuțiuni Horia Bădescu și Yves Namur.

Organizatorii evenimentului sunt: Primăria Municipiului Sebeș, Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș și Editura Școala Ardeleană.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO REPORTAJ Metoda inedită de adunare a gunoaielor din lacul Obreja de Căpâlna. Mizeria din apă, curățată cu un utilaj plutitor

Publicat

Aproape opt tone de deșeuri au strâns în doar trei zile, de pe lacul de acumulare de la Obreja de Căpâlna, Ian și Martin cu mica lor barjă de colectat deșeuri, ”Priceless”.

Cei doi fac parte din inițiativa ”Everwave”, o organizație din Aachen, Germania, care strânge deșeurile de plastic și nu numai, de prin apele din Europa, înainte că acestea să ajungă în mări și oceane.

În România și în județul Alba au ajuns printr-un proiect inițiat de Rotary Alba Iulia. Am fost alături de cei doi și de Florin Marginean, guvernator 2022-2023 Rotary District 2241 România și Republica Moldova, pentru a afla povestea inițiativei ”Everwave”, dar și ce înseamnă să colectezi gunoaiele pe care alții le aruncă la întâmplare. 

Însă mai mult de atât am vrut să aflăm ce înseamnă să faci o muncă pe care teoretic, nu ar fi nevoie să o faci, dacă oamenii nu ar mai arunca gunoiul pe unde apucă.

Ian și Martin sunt pentru prima dată în România. Fiecare ieșire cu barja este considerată de ”Everwave” o misiune. O misiune ce face parte din proiectul  ”EndPlasticSoup”, un proiect inițiat de Rotary Clubs of Amsterdam, o asociere a cluburilor Rotary din capitala Olandei.

Prima misiune în România a fost la Barajul Voila de unde au colectat 160 de tone de deșeuri.

Noi i-am găsit la marginea lacului de acumulare de la Obreja de Căpâlna, de pe Valea Sebeșului, unde ”Priceless” era înconjurată de bucăți mari de lemn, cauciucuri, și multe PET-uri verzi de la sticle de bere. Au început de luni, 16 mai și vor lucra până vineri, 20 mai.

Pentru a strânge deșeurile, aceștia pilotează o barjă special construită pentru a colecta gunoaiele ce plutesc pe apă. Barja funcționează pe sistem hidraulic și are un sistem care intră în apă și colectează gunoaiele plutitoare.

Este nevoie de doi operatori: unul care pilotează propriu zis barca, iar altul care se asigură că gunoaiele intră pe banda de colectare și ajung în barjă.

O luptă inegală

Inițiativa de a reduce poluarea apelor și scoaterea PET-urilor până când apele se varsă în ape mai mari, este o luptă inegală pe care activiștii de mediu, din cauza faptului că nu pot colecta în ritmul în care gunoaiele sunt aruncate la întâmplare.

În special misiunile ”Everwave” se desfășoară în regiunea Balcanilor: Bosnia, Serbia, Slovacia și acum în România. Proiectul a început în anul 2020 și în doar doi ani au ajuns și în Cambogia.

Misiunea lor nu poate avea succes dacă nu colaborează cu autoritățile locale în fiecare locație în care ajung cu barja de colectare. Deși pare simplu, colectarea este doar un singur pas. După colectarea de pe apă urmează partea de preluare a deșeurilor și de reciclare. Iar aici intră în joc comunitatea locală: de la persoane care să ridice gunoaiele și până la firmele de colectare selectivă a deșeurilor, toți trebuie să colaboreze pentru ca misiunea lor să aibă succes.

Cum au ajuns în România

Inițiativa a ajuns prin implicarea clubului Rotary Alba Iulia după ce Florin Mărginean a participat la o întâlnire internațională a cluburilor în Austria. După ce Rotary Amsterdam a prezentat acțiunile pe care cei de la ”Everwave” le fac, președintele Rotary România s-a decis să implementeze acțiunea și în țară.

”Noi urmărim să avem apele mai curate, dar să și sensibilizăm și să aducem un impact asupra cetățenilor, prin care să îi sensibilizăm să nu mai arunce PET-urile, în ape și în lacuri. În România ne aflăm pe al doilea lac, pe al doilea baraj, iar tot ce s-a colectat de la barajul de la Voila a ajuns în faza de reciclare și sortare.

Deja în două zile au fost strânse aici aproape opt tone care vor fi sortate și reciclate. La Voila unde deja lacul este curat au fost foarte multe deșeuri de plastic, sticle, dar și parțial lemn: undeva la 70 % plastic și 30 % lemn. Vrem ca acest utilaj să rămână până la începutul lunii decembrie în România pentru a curăța cât mai multe lacuri”, a precizat Florin Mărginean.

Acesta a mai spus că următoarele locații în țară sunt Barajul Lotru – Vâlcea, Barajul Curtea de Argeș, Barajul Lugașu – Bihor, Barajul Izvorul Muntelui – Bistrița și se iau în calcul și Mila 70 și 80 pe Dunăre de la Galați și Brăila.

Proiectul inițiat de Rotary este unul mai amplu aceștia urmăresc să facă și educație în școli, să educe tinerii să colecteze plasticul și să păstreze mediul curat.

Rotary Alba Iulia a organizat de curând un eveniment pentru a strânge fonduri ca și anul viitor utilajele să fie prezente în România pentru a curăța cursurile de ape ale Dunării.

La întoarcerea de pe lacul de acumulare am fost așteptați de mai mulți reprezentanți ai instituțiilor care s-au implicat alături de Rotary Alba Iulia în acțiunea de ecologizare.

Au fost prezenți reprezentanți ai APA CTTA Alba, Garda de Mediu, Hidroelectrica, Primăria Sebeș și cei din clubul Rotary Sebeș.

Proiectul început de Rotary Alba Iulia a atras deja atenția autorităților și a instituțiilor care își doresc să se implice activ în inițiativa începută în acest an de curățare a apelor de PET-urile de plastic aruncate la întâmplare și care automat duc la poluare.

Un reportaj de Cristian Panu și Raul Baciu.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Festivalul de Teatru „Povești” de la Alba Iulia. PROGRAMUL de joi: Artiști de renume și spectacole pentru copii și adulți

Publicat

Joi este a cincea zi a Festivalului de Teatru ”Povești” de la Alba Iulia, cu un program variat de evenimente: spectacole de teatru pentru copii și adolescenți, prezentare de carte, dialoguri cu spectatorii și spectacole de teatru pentru cei mari.

Managerul Teatrului de Păpuşi „Prichindel”, Ioana Bogăţan, a spus căevenimentul aduce în fața publicului din județ peste 70 de evenimente.

Vezi: 15 – 21 mai: Festivalul de Teatru ”Povești” de la Alba Iulia. Spectacole faine, pentru oameni mari și pentru cei mici. PROGRAMUL

”Sunt multe oraşe care nu beneficiază de un astfel de eveniment. ‘Prichindel’ este singurul teatru pentru copii care organizează un festival şi cu piese destinate adulţilor.

Noi ne-am angajat la un festival mai mare pentru a suplini lipsa unui teatru dramatic şi a unei stagiuni (la Alba Iulia – n.r.). De asta am intervenit şi cu această secţiune pentru adulţi”, a explicat Ioana Bogăţan.

Program Festivalul Internațional de Teatru „POVEŞTI”- joi, 19 mai

11:00 Albă ca Zăpada și cei șapte pitici, regia Viorel Vârlan

Teatrul pentru Copii Arlechino Brașov

Spectacol de teatru pentru copii / 4+

Casa de Cultură a Studenților / 50 min

11:00 Ținutul de vis al lui Kabuki

Kabaré Púpala Marionetas, Germania

Spectacol non-verbal pentru copii / 3+

Liceul German Sebeș / 40 min.

11:00 De vorbă cu Nora Iuga

Întâlnire-dialog și prezentare de carte

Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba Iulia / 50 min

12:00 Se(di)ntiment, regia Biatrice Cozmolici

Universitatea de Arte Târgu Mureș
Spectacol de teatru pentru adolescenți/ 16 +
Sala 67, Teatrul de Păpuși Prichindel / 35 min

12.00 Cafeaua cu tâlc

Conferinţă de presă

Art Cafe

18:00 – 20:00 Expoziții permanente de costume și artă plastică realizate de UNATC I.L. Caragiale București

Curator și coordonator prof.univ.dr. Ștefania Cenean

Foaier Casa de Cultură a Sindicatelor

Foaier Casa de Cultură a Studenților

18:00 Pe o pânză de păianjen, regia Vlad Zamfirescu

Cortina AG București

Spectacol de teatru / 16+

Casa de Cultură a Sindicatelor / 1h 40 min.

20:00 Tom și Jerry 2.0, regia Florin Piersic jr.

Teatrul Național Radu Stanca Sibiu

Proiecție de film / 16+

Sala 67, Teatrul de Păpuși Prichindel Alba Iulia / 1h 40 min.

21:40 Dialoguri

Florin Piersic jr. și Marius Turdeanu în dialog cu spectatorii

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Speranță pentru tratamentul glaucomului: specialiștii au dezvoltat o lentilă care eliberează un medicament. Cum funcționează

Publicat

O lentilă de contact care poate elibera un medicament în cazul în care detectează o presiune ridicată în interiorul ochiului a fost creată de oamenii de ştiinţă. Ar putea ajuta la tratarea glaucomului, iar metoda inovatoare ar putea fi aplicată și pentru alte afecțiuni oculare.

Potrivit organizaţiei caritabile Glaucoma UK, cea mai frecventă formă a bolii, cunoscută sub numele de glaucom primar cu unghi deschis, se crede că afectează aproape 10% dintre persoanele cu vârsta peste 75 de ani.

Această formă este cauzată, în general, de creşterea presiunii în interiorul ochiului, de obicei ca urmare a acumulării de lichid.

Cercetătorii din China au dezvăluit că au dezvoltat o lentilă de contact care poate detecta o creştere a presiunii în interiorul ochiului şi poate elibera un medicament împotriva glaucomului în cazul în care presiunea depăşeşte un anumit nivel, potrivit The Guardian, citat de Mediafax.

În revista Nature Communications, echipa descrie modul în care a creat dispozitivul folosind o lentilă superioară şi una inferioară, cu un senzor de presiune în formă de fulg de zăpadă şi un dispozitiv de transfer de energie fără fir intercalat între ele în jurul marginii lentilelor.

Aranjamentul pare să dea impresia că purtătorul are irisuri aurii, iar echipa spune că designul permite includerea componentelor necesare în dispozitiv fără a bloca vederea purtătorului sau a irita ochiul.

Cum funcționează lentila – tratament

Atunci când presiunea din interiorul ochiului creşte, spaţiul dintre lentilele superioare şi inferioare scade.

Acest lucru este detectat de senzorul de presiune cu ajutorul unui cantilever.

Senzorul trimite un semnal către sistemul fără fir care declanşează ulterior eliberarea unui medicament antiglaucom, dintr-un hidrogel ataşat la un electrod, şi îi permite acestuia să traverseze corneea ochiului.

Medicamentul, brimonidina, acţionează pentru a reduce presiunea din interiorul ochiului.

Studiul arată că lentilele de contact au fost testate până în prezent pe ochi de porc şi pe ochi de iepuri vii, deşi cu lentile de dimensiuni mai mici, deşi încă nu au fost efectuate teste la oameni.

Cercetătorii notează că lentilele nu numai că sunt moi şi minim invazive, dar sunt şi fără baterii, adăugând că abordarea ar putea fi extinsă pentru a ajuta la combaterea altor boli oculare.

Profesorul Zubair Ahmed de la Institutul de Inflamaţie şi Îmbătrânire de la Universitatea din Birmingham, care nu a fost implicat în această lucrare, a declarat că cercetarea este potenţial foarte interesantă, adăugând că o creştere a presiunii în interiorul ochiului este o problemă semnificativă pentru majoritatea persoanelor cu glaucom.

„Aici, cercetătorii au dezvoltat o lentilă de contact minim invazivă care poate detecta aceste modificări ale presiunii în interiorul ochiului pentru a oferi o monitorizare în timp real, dar lentila de contact poate, de asemenea, să răspundă permiţând livrarea de medicamente la cerere direct în ochi”, a spus el.

Acesta a adăugat că există potenţial pentru a dezvolta tehnologia în continuare.

„Ne putem imagina acum că o persoană care suferă de glaucom şi care poartă aceste lentile de contact nu numai că va primi informaţii în timp real despre presiunea din interiorul ochiului, deoarece lentila de contact are capacitate wireless încorporată şi poate comunica cu uşurinţă cu o aplicaţie de pe smartphone, dar va primi, de exemplu, medicamente pentru ameliorarea presiunii atunci când este necesar”.

„Materialele necesare pentru a crea astfel de lentile de contact sunt ieftine şi în curând ar putea fi produse în masă”, a adăugat el.

sursa: Mediafax; sursa foto: pexels.com, rol ilustrativ

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax