Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Noi reguli pentru ajutorul de deces: Se acordă de Casa de Pensii și în cazul decesului unui salariat


Publicat

Din acest an au intrat în vigoare noi reguli în acordarea ajutorului de deces. Dacă până la sfârşitul anului 2017, aceşti bani erau acordaţi de Casa de Pensii doar în cazul decesului unui pensionar, din ianuarie 2018, ajutorul este acordat de aceeaşi instituţie şi în cazul în care decedatul este salariat. Valoarea acestui sprijin a crescut, ajungând la 4.162 de lei.

Ajutorul de deces este un drept bănesc ce se acordă în cazul morţii unui asigurat, pensionar sau a unui membru de familie al acestora. Casa de Pensii achita, până anul acesta, doar ajutor de deces în cazul morții pensionarilor și al soțului sau soției unui pensionar. Începând din luna ianuarie 2018, acest ajutor se acordă și în cazul asiguraților.

Ajutorul de deces pentru persoanele asigurate se plătea de către angajator, iar acesta își deducea ulterior suma din contribuțiile la asigurările sociale (CAS) pe care trebuia să le achite către stat. Odată cu trecerea contribuțiilor de la angajator la angajat, firmele nu mai au din ce să deducă acești bani. Astfel, rudele persoanelor salariate care decedează trebuie să se adreseze Casei de Pensii de pe raza județului în care a avut domiciliul asiguratul decedat.

Beneficiari:

În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achită unei singure persoane care poate fi, după caz:

  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • tutorele;
  • curatorul;
  • oricare persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menţionate mai sus.

În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achită asiguratului sau pensionarului al cărui membru de familie a decedat.

Membru de familie, în sensul legii, poate fi:

  • soţul/soţia;
  • copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, copiii indiferent de vârstă, aflaţi în întreţinere, dacă au devenit inapţi pentru muncă din cauza stării de sănătate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.

În cazul decesului copilului inapt pentru muncă, indiferent de vârstă, prestaţia se acordă cu condiţia prezentării certificatului de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap sau, în lipsa acestuia, a actului medical vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia.

Cuantumul ajutorului de deces:

Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nu poate fi mai mic decât valoarea câştigului salarial mediu brut.

Ajutorul de deces se achită în termen de 24 de ore de la solicitare.

Actele  necesare acordării ajutorului de deces sunt:

  • cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurări sociale;
  • certificatul de deces – în original şi copie;
  • actul de identitate al solicitantului;
  • acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de moştenitor, tutore, curator;
  • acte din care să rezulte că s-au suportat cheltuieli ocazionate de deces;
  • certificatul de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap sau actul medical prin care se atestă boala care l-a făcut inapt pentru muncă pe copil şi data ivirii acesteia;
  • adeverinţa care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârstă cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată

În plus, persoanele care solicită ajutorul de deces trebuie să demonstreze calitatea de asigurat a asiguratului, adică să prezinte o adeverinţă de la angajatorul decedatului, din care să rezulte că acesta a fost asigurat. De asemenea, trebuie să mai prezinte şi un extras din REVISAL, eliberat tot de către angajator.

După efectuarea plăţii ajutorului de deces plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe verso-ul certificatului de deces original menţiunea „ACHITAT”, data, semnătura şi ştampila.

Şi în cazul persoanelor care au în familie membri fără venituri, neasiguraţi, 2018 a adus unele schimbări în ceea ce priveşte ajutorul de deces.

Dacă până la 1 ianuarie 2018 puteau să beneficieze membrii familiei fără venituri de jumătate din cuantumul ajutorului de deces, în prezent mai pot beneficia de acest ajutor de deces numai în situaţia în care decedează un copil cu vârsta de până în 18 ani sau dacă acest copil urma o formă de învăţământ până la vârsta de 26 de ani.

Valoarea ajutorului de deces: (începând din 6 ianuarie 2018)

  • în cazul decesului asiguratului sau al pensionarului: 4.162 lei
  • în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului: 2.081 lei

sursa: adevăru.ro, cnpp.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Noile reguli pentru tratarea pacienților cu COVID. UPU va face teste rapide iar unii pacienți vor fi consultați telefonic

Publicat

Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, a aprobat ordinul prin care pacienții cu COVID-19 fără simptome sau cu forme ușoare nu vor mai fi internați, ci vor fi izolați la domiciliu, fiind monitorizați de la distanță de medicii de familie.

În plus, potrivit ordinului publicat în Monitorul Oficial, pentru a reduce aglomerația de la unitățile de primiri urgențe, spitalele vor folosi și teste rapide pentru depistarea virusului, iar pacienții declarați vindecați nu vor mai fi testați timp de 3 luni, scrie G4Media.

Pacienții monitorizați la domiciliu vor fi declarați vindecați după 14 zile, fără un al doilea test, și își vor putea relua activitățile obișnuite, cu purtarea măștii pentru încă 10 zile.

Acești pacienți, care nu vor mai ajunge în spitale decât în cazul înrăutățirii stării de sănătate sau dacă au factori de risc de agravare a bolii, nu vor fi evaluați prin analize de laborator sau radiografie pulmonară.

  • „Pentru triajul simptomaticilor, conform definiției de caz, în UPU/CPU, având în vedere necesitatea de a descongestiona cât mai rapid, dar în siguranță, aceste zone se pot utiliza teste de detecție a antigenelor SARS-CoV-2. Concomitent cu testul rapid se va face și recoltare pentru RT-PCR.
  • Pacienții cu rezultat pozitiv la testul rapid vor fi izolați imediat în zonele Covid; pacienții cu rezultat negativ la testul rapid vor fi menținuți în zona-tampon dacă prezintă simptome care necesită spitalizare; dacă nu necesită spitalizare, acești pacienți vor fi lăsați la domiciliu până la primirea rezultatului RT-PCR. Pentru asimptomatici nu se recomandă la acest moment utilizarea testelor rapide” – ordinul aprobat de Tătaru.

După 14 zile de la data recoltării primului test pozitiv, pentru pacienții declarați vindecați de COVID-19, la reintrarea în colectivitate (loc de muncă, unitate de învățământ etc.) nu este necesar aviz epidemiologic și nici solicitarea unui test negativ pentru ARN SARS-CoV-2, precizează ordinul.

Citește știrea completă pe G4Media.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Managerul Spitalului din Alba Iulia: „Florin Roman este deputatul care ne-a ajutat cel mai mult atunci când ne-a fost greu”

Publicat

Florin Roman este deputatul care ne-a ajutat cel mai mult atunci când ne-a fost greu. Este omul care a fost mereu lângă noi, dar mai ales în perioada grea declanșată de pandemia Covid!

Aproape 500.000 de euro a însemnat donatia pe care ne-a adus-o de la Romgaz și cele 10 ventilatoare mecanice de la Ministerul Sănătății. Cu sprijinul lui Florin, Spitalul Județean Alba a devenit unul din primele centre naționale de testare în lupta cu COVID 19.

Când am avut nevoie de suplimentarea medicamentelor de tip Ramdesivir sau Plaqenil, Florin Roman ne-a sărit în ajutor. Sprijinul lui Florin Roman a fost de o mare însemnătate și în privința salarizării, când a modificat încadrarea la 30% a sporurilor pe ordonator principal de credite.

Extinderea ambulatoriului ar fi fost imposibilă fără ajutorul lui Florin, iar acum este din nou lângă noi pentru a continua modernizarea și dotarea spitalului județean. Pentru toate acestea, îi mulțumesc!

Am credința ca și în viitorul mandat vom rămâne parteneri de încredere, pentru un obiectiv comun: sănătatea oamenilor din Alba!

Diana Marza, manager al spitalului judetean Alba

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Operațiunea „Masca” în județul Alba: Peste 200 de cetățeni care nu aveau mască sau o purtau necorespunzător, amendați de Poliție

Publicat

Inspectoratul de Poliție Județean Alba a continuat activitățile de verificare a modului în care se respectă prevederile Legii nr 55 din 2020, privind unele măsuri pentru prevenirea și combatere a prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.  În ultimele 24 de ore au fost depistate 211 persoane care nu purtau sau purtau necorespunzător masca de protecție sanitară.

Potrivit IPJ Alba, în ultimele 24 de ore, sub coordonarea Instituției Prefectului, au fost desfășurate în sistem integrat, noi acțiuni de verificare în zone aglomerate, centre comerciale, piețe, târguri, restaurante, terase, spații publice dar şi în mijloacele de transport în comun, cu privire la  respectarea măsurilor impuse în contextul stării de alertă, scopul vizat fiind prevenirea răspândirii virusului Covid 19.

La activitățile desfășurate au participat 218 polițiști, polițiști locali, jandarmi, lucrători ISU, ITM, DSVSA precum și reprezentanți de la Protecția Consumatorului, Ministerului Sănătății și autorității publice locale.

În cadrul acțiunilor de control au fost verificate 172 de societăți comerciale/persoane fizice autorizate, 154 de mijloace de transport, din care 94 de mijloace de transport în comun și au fost legitimate 2.650 de persoane.

Echipele de control au depistat 211 persoane care nu au respectat măsurile de protecție individuală, acestea fiind sancționate contravențional, conform Legii 55/2020, cu amenzi în valoare de 2.500 de lei.

Au fost organizate 5 acțiuni punctuale, la care au fost folosite efective suplimentare.

De exemplu, la Aiud a fost organizată o acțiune cu efective suplimentare, pentru verificarea modului în care sunt respectate măsurile de prevenire a răspândirii virusului. Au fost legitimate 185 de persoane și au fost aplicate 78 de amenzi pentru nerespectarea masurilor de protecție individuală, conform Legii 55/2020.

La Alba Iulia polițiștii au verificat 9 societăți comerciale, au legitimat 142 de persoane și au aplicat 36 de sancțiuni contravenționale, conform Legii 55/2020, unor persoane care nu au folosit masca de protecție sanitară.

La Blaj au fost verificate 9 societăți comerciale, au fost legitimate 298 de persoane și au aplicat 53 de sancțiuni contravenționale, conform Legii 55/2020, unor persoane care nu au folosit masca de protecție sanitară.

Acțiunile de verificare a modului de respectare a regulilor privind prevenirea răspândirii noului coronovirus vor continua, iar în cazul în care vor fi constatate abateri, vor fi luate măsuri.

„Stimați cetățeni, este important ca fiecare dintre noi să avem un comportament responsabil, să conștientizăm că acțiunile noastre îi pot afecta pe ceilalți și să respectăm efortul comun pentru limitarea răspândirii SARS-COV-2”, au transmis reprezentanții IPJ Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Un bărbat din Baia de Arieș și-a agresat fosta iubită. S-a ales cu ordin de protecție și dosar penal

Publicat

politie, IPJ, masina politie

Un bărbat din Baia de Arieș este cercetat de polițiști pentru violență în familie și distrugere. Pe numele său a fost emis și un ordin provizoriu de protecție după ce și-ar fi agresat fosta concubină.

Potrivit IPJ Alba, la data de 27 octombrie 2020, la Poliția Orașului Baia de Arieș s-a prezentat o femeie în vârstă de 47 de ani, din comuna Sălciua, care a sesizat faptul că a fost agresată de fostul concubin.

Din primele cercetări a rezultat faptul că, în seara zilei de 24 octombrie 2020, între femeie și fostul său partener ar fi avut loc discuții contradictorii, context în care aceasta ar fi fost agresată cu palmele peste față. În timpul agresiunii, femeia și-ar fi scăpat din mână telefonul mobil, care a fost distrus.

Polițiștii continuă cercetările sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de violență în familie și distrugere și au emis, față de bărbatul în vârstă de 46 de ani, un ordin provizoriu de protecție, prin care i s-a interzis să se apropie la o distanță mai mică de 200 de metri față de fosta sa parteneră și de membrii familiei acesteia.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate