Connect with us
Publicitate

AIUD

Nouă mașini cu defecţiuni tehnice, depistate de specialiștii RAR, la Aiud. Amenzi de peste 2.300 de lei


Publicat

Poliţiştii din Aiud, împreună cu specialişti din cadrul Registrului Auto Român – Alba au organizat o acţiune de prevenire a accidentelor rutiere datorate stării tehnice necorespunzătoare a autovehiculelor. Au fost depistate 9 autovehicule cu defecţiuni tehnice. Valoarea totală a sancţiunilor aplicate a fost de 2.320 lei.

La data de 9 martie, între orele 09.00 – 13.00, poliţiştii Compartimentului Rutier Aiud, împreună cu specialişti din cadrul Registrului Auto Român – Alba, au organizat, pe DN 1, la kilometrul 416, o acţiune ce a avut ca scop depistarea şoferilor care conduc, pe drumurile publice, autoturisme ce nu îndeplinesc condiţiile tehnice pentru circulaţia în condiţii de siguranţă.

Cu ocazia acestei acţiuni au fost verificate 27 de autovehicule, la 9 fiind identificate diverse defecţiuni tehnice.

Conducătorii acestora au fost sancţionaţi contravenţional, iar faţă de 5 dintre aceştia, complementar sancţiunii, s-a dispus retragerea certificatului de înmatriculare.

Alţi 5 conducători auto au fost sancţionaţi contravenţional, pentru alte abateri de la normele legale privind circulaţia pe drumurile publice.

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

„REVOLUȚIE în TRAFIC”, la Alba Iulia: Sens unic pe Bulevardul Ferdinand, giratoriu anulat și reorganizarea unor intersecții

Publicat

Mega-proiectul de reabilitare a infrastructurii de transport public urban continuă la Alba Iulia cu bulevardele din zona centrală a municipiului și mai multe străzi din cartierele Partoș și Bărăbanț. 

Printre cele mai importante schimbări prevăzute în proiect se numără:

  • reorganizarea intersecțiilor între B-dul Ferdinand I și B-dul Încoronării (zona Gară) și între B-dul Ferdinand I – strada Bucovinei – strada Olteniei (zona Consiliul Județean Alba / Prefectura Alba)
  • reorganizarea traficului pe B-dul Ferdinand I, între intersecția din zona Gară și Piața I. C. Brătianu – sens unic din Centru către Sebeș. Traficul rutier din direcția Sebeș – Centru va fi deviat, din zona Gării, pe străzile Iașilor, Plevnei și Olteniei (două benzi în sens unic), iar circulația din Centru către Sebeș se va desfășura pe o singură bandă pe Bulevardul Ferdinand (două benzi vor fi dedicate transportului urban) cât și pe strada Bucovinei și strada Traian (două benzi în sens unic).
  • semaforizarea unor treceri de pietoni (ex: zona Piața I. C. Brătianu, Piața Alessandria / IPJ Alba) și montarea de camere de supraveghere
  • anularea unui sens giratoriu aflat pe B-dul Tudor Vladimirescu (zona Penny Market) și amenajarea unei intersecții semaforizate
  • montarea de dispozitive de depistare a depășirii limitei de viteză admise (radar), de depistare a trecerii pe culoarea roșie a semaforului și pentru depistarea încălcării interdicției privind accesarea benzilor dedicate transportului public de către vehiculele neautorizate
  • benzi dedicate exclusiv transportului local
  • amplasarea a 3 stații de încărcare pentru vehicule electrice
  • amplasarea a 6 stații de închiriere biciclete (cu câte 10 biciclete)

Vezi și FOTO: MEGA-PROIECT la Alba Iulia. Trei bulevarde importante, RASE și REFĂCUTE de la zero. SCHIMBĂRI majore în transportul urban

Primăria Alba Iulia a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru elaborarea documentațiilor tehnico economice fazele III și IV conform HG907/2016 aferente proiectului „Reabilitare infrastructură rețea majoră de transport public urban din municipiul Alba Iulia” – Lotul 1.

Valoarea totală estimată a contractului este de 1.650.483 de lei, fără TVA. 

Vezi și FOTO: Marea transformare a traficului din Alba Iulia. Proiect de modificare a trecerilor de pietoni si a statiilor de autobuz

Prin proiect au fost stabilite următoarele soluții tehnice:

Strada Regimentul V Vânători este o stradă principală cu lungimea de 944 m, al cărei traseu se suprapune peste DN 1. Pe această stradă se vor amenaja două benzi marginale dedicate exclusiv transportului local și una, respectiv două benzi pentru transportul urban, piste de biciclete și trotuare pe ambele părți și acolo unde există spațiu zone verzi.

Bulevardul Ferdinand I are lungimea de 1.657 m. Va avea 4 respectiv 3 benzi de circulație, piste de biciclete și trotuare pe ambele părți și un spațiu verde cu lățime variabilă. De asemenea, se va amenaja o stație de închiriere biciclete de tip bike sharing.

Strada I. C. Brătianu are lungimea de 430 m. Va avea 4 benzi de circulație, două dedicate exclusiv transportului local și două pentru transportul privat. Pe partea stângă se va amenaja o pistă de biciclete cu dublu sens și un trotuar cu lățimea minimă de 1,20 m. De asemenea, se va amplasa și o stație pentru încărcarea autovehiculelor electrice.

Strada Ardealului este în continuarea străzii I. C. Brătianu până la intersecția semaforizată cu strada Calea Moților și are o lungime de 279 m. Va avea 4 benzi de circulație, două dedicate exclusiv transportului local și două pentru transportul privat. Pe partea stângă se va amenaja o pistă de biciclete cu dublu sens și un trotuar cu lățimea minimă de 1,20 m.

Bulevardul Tudor Vladimirescu – tronson cuprins între strada Petru Dobra până la podul peste râul Ampoi, are lungimea de 1.414 m. Strada se va amenaja cu 4 benzi de circulație, două marginale dedicate exclusiv transportului local și două pentru transportul privat. Se vor amenaja stații pentru închirieri biciclete și stații pentru încărcarea vehiculelor electrice.

Strada Turnătoriei – de la strada Mureșului până la strada Cabanei, cu o lungime de 1.250 m. Va fi amenajată cu două benzi de circulație și trotuare pe ambele părți

Strada Cabanei – de la intersecția cu strada Corniștei până la Turnătorie, are o lungime de 575 m.Va avea două benzi de circulație și trotuare pe ambele părți.

Detalii tehnice

Strada Regimentul V Vânători

Strada Regimentul V Vânători, zona pod peste râul Mureș

Strada Regimentul V Vânători este o stradă principală care se suprapune cu drumul național DN 1 (E81), având lungimea de 944 m. Aceasta pornește de la podul peste râul Mureș și continuă până la baza rampei pasajului peste calea ferată, în același punct fiind și intersecția cu șoseaua de centură a municipiului Alba Iulia.

De la podul peste râul Mureș, km 0+000 – km 0+260 strada se va amenaja cu două benzi de circulație, cu lățimea de 3,5 metri fiecare, și care se vor moderniza și suprapune cu transportul urban. Pe partea stângă se va proiecta un trotuar cu lățimea de 1,5 metri. Pe partea dreaptă se va proiecta o pistă de cicliști cu două benzi de circulație (câte una pe sens), cu lățimea de 2 metri, un trotuar cu lățimea de minim 1,5 metri și un spațiu verde cu lățime variabilă.

De la km 0+260 – 0+944 strada are 4 benzi de circulație, care se vor moderniza. Benzile marginale vor fi dedicate exclusiv traficului local de călători și vor avea lățimea de 3,5 metri fiecare, iar benzile centrale vor avea lățimea de 3 metri fiecare.

Pe ambele părți ale carosabilului se va proiecta un spațiu verde cu lățime variabilă, o pistă de cicliști cu lățimea de 1 metru și un trotuar cu lățimea minimă de 1,25 metri până la limita de proprietate. În unele zone pistele de cicliști se vor suprapune cu trotuarele, urmând ca pe aceste sectoare să se desfășoare un trafic mixt.

Spațiul verde va fi delimitat de partea carosabilă prin borduri. Pistele de cicliști vor avea îmbrăcăminte asfaltică de culoare roșie și se vor delimita de trotuare prin borduri denivelate cu 5 cm față de acestea. Trotuarele se vor pava cu pavaje din piatră sau din beton de ciment antiderapante care imită piatra.

Pe toată lungimea străzii s-a propus plantarea sau înlocuirea a 10 arbori. Pentru a împiedica parcarea autovehiculelor pe zona verde se vor prevedea stâlpișori la marginea bordurii pe toată lungimea străzii. Se vor amenaja stațiile de transport în comun.

Strada Regimentul V Vânători, zona pasarelă CF Partoș

După terminarea lucrărilor la autostrada Sebeș – Turda, traficul foarte greu și o parte din traficul de tranzit care străbate strada pentru a ajunge la centura ocolitoare se va deplasa pe autostradă, rezultând un trafic în scădere în zona acestei străzi.

Astfel, pe sectorul de la km 0+260 – 0+944 banda marginală de pe fiecare sens de circulație va fi dedicată transportului în comun din orașul Alba Iulia. Banda dedicată transportului în comun se va delimita de partea carosabilă cu separatoare de sens și se va marca corespunzător.

Bulevardul Ferdinand I

Bulevardul Ferdinand I, zona Lukoil / intersecție strada Viilor

Bulevardul Ferdinand I pornește de la baza rampei pasajului CF, din zona intersecției cu strada Viilor și se continuă până la intersecția cu străzile Basarabiei și Olteniei, având lungimea de 1.657 m. De la km 0+000 – 0+520 strada va fi proiectată cu 4 benzi de circulație cu lățimea de de 3,5 metri fiecare, benzile marginale fiind dedicate traficului local de călători. Benzile dedicate traficului local de călători se delimitează de benzile centrale cu separatoare de sens și se vor marca corespunzător.

La marginea părții carosabile, pe fiecare parte se va proiecta un spațiu verde cu lățime variabilă, maxim 2 metri, o pistă de biciclete cu lățimea de 1 metru și un trotuar cu lățimea de maxim 1,5 metri.

De la km 0+273 – 0+463, pe partea dreaptă se va proiecta o parcare, aceasta se va amenaja pe lățimea de 2,3 metri, pe toată lungimea cu pavaj din calupuri. Pe parcare se va amenaja o platformă de încărcare pentru vehiculele electrice, cu două locuri.

De la km 0+563 – 1+657 (intersecție Gară – intersecție strada Basarabiei), strada va fi proiectată cu 3 benzi de circulație.

Bulevardul Ferdinand I, zona Rompetrol

Benzile marginale vor fi dedicate traficului local de călători, vor avea lățimea de 3,5 metri, se vor delimita de banda centrală cu separatoare de sens și se vor marca corespunzător. Banda centrală se va proiecta cu lățimea de 3,5 metri, circulația desfășurându-se într-un singur sens – pe direcția Cluj-Napoca – Sebeș.

S-au proiectat piste de cicliști pe ambele părți cu lățimea de 1 metru și trotuare cu lățimea variabilă de minim 1,5 metri până la limita de proprietate. Având în vedere că pe unele zone nu avem o lățime corespunzătoare pentru piste de cicliști și trotuare, pistele de cicliști se vor suprapune cu trotuarele, urmând ca pe aceste tronsoane să se desfășoare un trafic mixt.

Trotuarele se vor pava cu pavaje din piatră sau din beton de ciment antiderapante care imită piatra și vor fi separate cu borduri de pistele de biciclete, de spațiu verde și de proprietăți.

Pentru siguranța bicicliștilor dar și a pietonilor, la marginea pistelor sau a trotuarelor se vor proiecta stâlpișori.

Se vor reamenaja stațiile de transport în comun și se va proiecta o stație de închiriere biciclete de tip bike sharing. Pe toată lungimea străzii s-a propus plantarea sau relocarea unui număr de 20 de arbori.

Analiza modului de organizare a circulației în intersecția Bulevardul Ferdinand – Bulevardul Încoronării (zona Gară)

Ca urmare a introducerii benzilor dedicate pentru transportul public pe ambele sensuri pe Bulevardul Ferdinand, datorită lățimii reduse a zonei ce poate fi utilizată pentru realizarea străzii, se mai poate asigura numai o singură bandă pentru traficul general. Această bandă va asigura traficul vehiculelor private dinspre Centru spre Sebeș.

Pentru asigurarea tranzitului / fluxului de vehicule aferente traficului general se propune o reorganizare a traficului pe străzile din zonă, prin utilizarea sensurilor unice.

Bulevardul Ferdinand I, intersecție cu Bulevardul Încoronării (zona Gară)

Astfel, fluxul de vehicule dinspre Sebeș către Centru va fi direcționat pe strada Iașilor, strada Plevnei, strada Olteniei (două benzi în sens unic), iar circulația din Centru către Sebeș se va desfășura atât pe banda rămasă ca urmare a reorganizării tramei stradale pe B-dul Ferdinand I cât și pe strada Bucovinei și strada Traian (2 benzi în sens unic).

Acest lucru a condus la necesitatea reorganizării intersecțiilor Bulevardul Ferdinand I – Bulevardul Încoronării (zona Gară) și Bulevardul Ferdinand I – strada Bucovinei – strada Olteniei.

Potrivit documentației, cea mai eficientă soluție este realizarea unei intersecții semaforizate organizată în conformitate cu noile fluxuri rezultate ca urmare a reorganizării circulației pe sensuri unice. Prin introducerea acestei intersecții în sistemul central de management al traficului ea poate beneficia de un program de semaforizare adaptiv, crescând în acest fel nivelul de serviciu al acesteia.

Strada I. C. Brătianu

Strada I. C. Brătianu, zona Consiliul Județean Alba / Prefectura Alba

Strada I. C. Brătianu este în continuarea Bulevardului Ferdinand și pornește de la intersecția cu străzile Basarabiei și Olteniei, având lungimea de 430 metri.

Strada va fi proiectată cu 4 benzi de circulație din care două marginale dedicate traficului local de călători cu lățimea de 3,5 metri fiecare și două benzi centrale cu lățimea de 2,75 m. Benzile dedicate traficului local de călători se vor delimita de partea carosabilă cu separatoare de sens și se vor marca corespunzător. Pe partea stângă, la marginea părții carosabile se va proiecta o pistă de cicliști cu lățimea de 2 metri (două sensuri de circulație) și un trotuar cu lățimea minimă de 1,2 metri, până la margine de proprietate.

La intersecția cu strada Basarabiei s-a prevăzut o platformă de încărcare dedicată vehiculelor cu motor electric, cu două locuri de parcare.

Strada I.C. Brătianu, zona Piața Alessandria / IPJ Alba

Pe partea dreaptă, de la km 0+048 – 0+280 se va proiecta un spațiu verde cu lățimea variabilă până la 3,3 metri și un trotuar până la marginea de proprietate. De la km 0+296 – 0+417 strada se învecinează cu o zonă verde care aparține parcului. În această zonă nu se va interveni.

Pistele de cicliști vor avea îmbrăcăminte asfaltică de culoare roșie și se vor delimita de trotuare cu borduri denivelate cu 5 cm față de acestea. Pentru siguranța cicliștilor, la marginea pistei se vor proiecta stâlpișori. Trotuarele se vor pava cu pavaje din piatră sau din beton de ciment antiderapante care imită piatra.

Strada I. C. Brătianu, zona Casa de Cultură a Studenților

Pe toată lungimea străzii s-a propus plantarea sau înlocuirea unui număr de 12 arbori.

Se vor reamenaja stațiile de transport în comun.

Strada Ardealului

Strada Ardealului, zona Bloc 280 / BRD

Strada Ardealului este în continuarea străzii I. C. Brătianu, având lungimea de 279 m. Strada se termină la marginea insulei de la intersecția giratorie semaforizată cu strada Calea Moților.

Strada va fi proiectată cu 4 benzi de circulație din care două marginale dedicate traficului local de călători cu lățimea de 3,5 metri fiecare și două benzi centrale cu lățimea de 2,75 m. Pe partea stângă, la marginea părții carosabile se va proiecta o pistă de cicliști cu lățimea de 2 m (două sensuri), un spațiu verde cu lățimea variabilă și un trotuar cu lățimea minimă de 1,2 metri, până la limita de proprietate. Benzile dedicate traficului local de călători se vor delimita de partea carosabilă cu separatoare de sens și se vor marca corespunzător.

Strada Ardealului, intersecție cu strada Calea Moților

Pistele de cicliști vor avea îmbrăcăminte asfaltică de culoare roșie și se vor delimita de trotuare cu borduri denivelate cu 5 cm față de acestea. Pentru siguranța cicliștilor, la marginea pistei se vor proiecta stâlpișori. Trotuarele se vor pava cu pavaje din piatră sau din beton de ciment antiderapante care imită piatra.

Se vor reamenaja stațiile de transport în comun. Pentru stimularea folosirii mijloacelor alternative de transport se vor proiecta 3 stații de închiriere biciclete, de tip bike sharing.

Pe toată lungimea străzii s-a propus plantarea sau înlocuirea unui număr de 20 de arbori.

Bulevardul Tudor Vladimirescu

Bulevardul Tudor Vladimirescu, zona intersecții străzile Petru Dobra / Gheorghe Doja

Bulevardul Tudor Vladimirescu – tronsonul de stradă începe din intersecția cu strada Petru Dobra și continuă până la rampa de acces pe podul peste râul Ampoi, având lungimea de 1.414 m.

Strada va fi proiectată cu 4 benzi de circulație, două marginale dedicate traficului local de călători cu lățimea de 3,5 metri fiecare și două benzi centrale cu lățimea de 3 metri de la km 0+820 – 1+100 și 3,5 metri pe restul străzii. Benzile marginale dedicate traficului de călători se vor delimita de benzile centrale cu separatoare de sens.

Bulevardul Tudor Vladimirescu, zona Casa de Pensii Alba

Pe lungimea străzii pe ambele părți se va proiecta o pistă de cicliști cu lățimea de 1 metru, un trotuar cu lățimea minimă de 1 metru până la limita de proprietate și spații verzi.

Pistele de cicliști vor avea îmbrăcăminte asfaltică de culoare roșie și se vor delimita de trotuare cu borduri denivelate cu 5 cm față de acestea. Pentru siguranța cicliștilor, la marginea pistei se vor proiecta stâlpișori. Trotuarele se vor pava cu pavaje din piatră sau din beton de ciment antiderapante care imită piatra.

Bulevardul Tudor Vladimirescu, zona Alba Mall

Se vor reamenaja stațiile de transport în comun.

Pentru stimularea folosirii mijloacelor alternative de transport se vor proiecta 2 stații de închiriere biciclete, de tip bike sharing.

Bulevardul Tudor Vladimirescu, intersecție cu Bulevardul Republicii (Ampoi 3)

De la km 1+187 – 1+217 pe partea dreaptă se va proiecta o parcare. Aceasta se va amenaja pe lățimea de 2,3 metri, pe toată lungimea cu pavaj din calupuri.

La km 0+120 pe partea stângă se va amenaja o platformă de încărcare pentru autovehiculele cu motor electric, cu două locuri de parcare.

Bulevardul Tudor Vladimirescu, intersecție Penny Market

Potrivit planșelor, sensul giratoriu aflat în intersecția zona supermarketului Penny Market din cartierul Ampoi I va fi înlocuit cu semafoare.

Pe toată lungimea străzii s-a propus plantarea sau înlocuirea unui număr de 312 arbori.

 

Bulevardul Tudor Vladimirescu, intersecție cu strada Livezii

Lucrări și pe străzile Turnătoriei și Cabanei din cartierul Bărăbanț

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA în ALBA până duminică: Trei zile cu ploi și furtuni, temperaturi în scădere. Prognoza meteo de weeekend, 3-5 iulie

Publicat

Urmează trei zile cu ploi și furtuni în județul Alba. Potrivit meteorologilor, vor fi condiții de instabilitate atmosferică de vineri până duminică, iar temperaturile mai scad cu câteva grade.

Vineri va fi încă destul de cald, cu maxime de 30 de grade Celsius, apoi acestea coboară la 26-27 grade Celsius, sâmbătă și duminică, în zonele mai joase.

La munte, vor fi 17-18 grade la Oașa și 21 de grade la Arieșeni.

Vă prezentăm condiții meteo în perioada 3-5 iulie, în localități din județul Alba:

Vineri, 3 iulie

Alba Iulia: minime de 19 grade Celsius, maxime de 30 grade Celsius; aversă/ furtună

Sebeș: minime de 19 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; averse/ furtuni

Șugag: minime de 14 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; averse/ furtuni

Oaşa: minime de 12 grade Celsius, maxime de 18 grade Celsius; averse/ furtuni

Aiud: minime de 19 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; aversă/ furtună

Blaj: minime de 19 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; aversă/ furtună

Ocna Mureş: minime de 19 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; averse/ furtuni

Zlatna: minime de 18 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; averse/ furtuni

Abrud: minime de 16 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; averse/ furtuni

Cîmpeni: minime de 16 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; averse/ furtuni

Arieşeni: minime de 14 grade Celsius, maxime de 21 grade Celsius; averse/ furtuni

Cugir: minime de 19 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; averse/ furtuni

Sâmbătă, 4 iulie

Alba Iulia: minime de 18 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; averse/furtuni

Sebeș: minime de 18 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; averse/furtuni

Șugag: minime de 14 grade Celsius, maxime de 21 grade Celsius; averse/furtuni

Oaşa: minime de 12 grade Celsius, maxime de 17 grade Celsius; averse/furtuni

Aiud: minime 19 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; posibil aversă/furtună

Blaj: minime de 19 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; posibil aversă/furtună

Ocna Mureş: minime de 19 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; averse/furtuni

Zlatna: minime de 17 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; averse/furtuni

Abrud: minime de 16 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; averse/furtuni

Cîmpeni: minime de 16 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; averse/furtuni

Arieşeni: minime de 14 grade Celsius, maxime de 21 grade Celsius; averse/furtuni

Cugir: minime de 18 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; averse/furtuni

Duminică, 5 iulie

Alba Iulia: minime de 19 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; averse/furtuni

Sebeș: minime de 18 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; averse/furtuni

Șugag: minime de 13 grade Celsius, maxime de 20 grade Celsius; averse/furtuni

Oaşa: minime de 13 grade Celsius, maxime de 17 grade Celsius; averse/furtuni

Aiud: minime de 19 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; averse/furtuni

Blaj: minime de 19 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; averse/furtuni

Ocna Mureş: minime de 18 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; averse/furtuni

Zlatna: minime de 18 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; averse/furtuni

Abrud: minime de 15 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; averse/furtuni

Cîmpeni: minime de 15 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; averse/furtuni

Arieşeni: minime de 14 grade Celsius, maxime de 21 grade Celsius; averse/furtuni

Cugir: minime de 18 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; averse/furtuni

sursa: accuweather.com

 

Citeste mai mult
Publicitate

CÎMPENI

Peștera Gheţarul de la Scărişoara, închisă pentru turişti. Se efectuează lucrări de înlocuire a scărilor de acces

Publicat

Cel mai important obiectiv turistic natural din Alba şi unde se află cel mai vechi bloc de gheaţă subterană din lume, Peștera Gheţarul de la Scărişoara, nu poate fi vizitat în prezent, deoarece se execută lucrări de înlocuire a scărilor de acces.

“Peştera Gheţarul de la Scărişoara este momentan închisă, întrucât au apărut ceva probleme la scările de acces şi nu mai prezentau siguranţă. Am întocmit un proiect tehnic, iar în prezent se află în execuţie înlocuirea scărilor metalice din peşteră”, a declarat, joi, primarul comunei Gîrda de Sus, Marin Vîrciu.

Edilul a adăugat că nu se ştie deocamdată când va fi redeschisă pentru public. “Ca în orice investiţie, apar şi anumite probleme neprevăzute. Noi încercăm cât putem de repede să o repunem în circuitul turistic”, a menţionat Marin Vîrciu.

Primarul a adăugat că turiştii care ajung în zonă pot să viziteze însă Peştera “Poarta lui Ionele”, situată tot pe raza comunei Gîrda de Sus şi care dispune de ghid.

Gheţarul de la Scărişoara este vizitat anual, cu deosebire din mai până în septembrie, de peste zece mii de turişti.

Primele menţionări despre Gheţarul Scărişoara ca obiectiv turistic au fost făcute în 1847 şi 1857, unde se menţionează echiparea cu scări de lemn a avenului de intrare în gheţar. Acest lucru dovedeşte că gheţarul era cunoscut şi explorat de moţi, care utilizau gheaţa şi apa din această zonă secetoasă cu mult timp înaintea primilor vizitatori.

Peştera are o lungime de peste 700 de metri şi o diferenţă de nivel de 105 metri. Traseul turistic este format dintr-un aven (puţ vertical) adânc de peste 50 de metri şi un diametru de 50 de metri, echipat cu scări metalice. Parcursul turistic de pe blocul de gheaţă se face pe podeţe de lemn.

Gheţarul de la Scărişoara adăposteşte un depozit de gheaţă fosil format în urmă cu peste trei milenii şi jumătate. Blocul de gheaţă are, potrivit unor sondaje efectuate cu ajutorul unui radar pentru a se vedea care este structura gheţii în profunzime, grosimi între 11 şi 36 de metri.

În gheţar trăiesc lilieci, gândăcei de doi-trei milimetri, numiţi Pholeuon prozerpinae glaciale, iar din sedimentul ”Rezervaţiei Mari” a fost dezgropat un schelet de Rupicapra (strămoşul caprei).

foto: arhivă

sursa: românia24.ro, agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ABRUD

Cupru Min Abrud: Cum au evoluat datele financiare ale firmei în ultimii ani. Investiții de peste 125 de milioane de lei

Publicat

cupru min

Cupru Min Abrud şi-a dublat principalii indicatori financiari în perioada 2016-2019. Compania care produce concentrat de cupru a înregistrat o creştere a veniturilor cu 93%, a cifrei de afaceri cu 120% și a profitului cu 117% în 2019, faţă de 2016.

Potrivit unui comunicat al companiei miniere de stat, Cupru Min a obţinut aceste rezultate prin investiţii totale de aproximativ 30 de milioane de euro din resurse proprii, în condiţiile în care societatea nu are datorii.

Cifra de afaceri a companiei a crescut de la 119 mil. lei în 2016, la 262 mil.lei în 2019. În perioada menţionată profitul brut a urmat acelaşi trend ascendent şi coeficient de creştere, de la 6 mil. lei în 2016, la 15 mil. lei în 2019.

Investiţiile s-au triplat de la peste 14 mil. lei în 2016, la peste 52 mil. lei în vârful din 2018. Anul trecut, investiţiile s-au cifrat la peste 40 mil. lei. Total investiţii: 125 mil. lei.

  • ”Performanţa economică a companiei s-a înregistrat într-o perioadă de provocări majore precum creşterea preţului energiei electrice, scăderea consistentă a cotaţiilor internaţionale ale cuprului şi stagnarea economică mondială, determinată de pandemie”.

Producţia a evoluat de la 37.846 tone de concentrat de cupru (echivalentul a 7.800 tone cupru metalic) la 39.018 tone de concentrat în 2018 (8.200 tone cupru metalic), respectiv 43.500 tone de concentrat (9.180 tone cupru metalic) în 2019. Concentratul de cupru are o medie de 21% metal.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate