Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Noutăţile din Codul fiscal: Se schimbă procedurile de acordare la ”tichetele cadou”. Cine nu mai poate beneficia


Publicat

În prag de sărbători, mediul de afaceri din România, așa cum s-a obișnuit în fiecare lună decembrie din ultimii ani, trebuie să închidă anul și totodată să pregătească de pe acum implementarea unor noi măsuri fiscale care presupun uneori schimbări de strategii, de planificări si bugete deja aprobate pentru categoriile de contribuabili afectate.

O astfel de schimbare vizează și acordarea tichetelor cadou către persoane fizice, subiect intens discutat în ultimii ani, atât public, cât și în cadrul controalelor și inspecțiilor fiscale desfășurate de către inspectorii antifraudă sau inspectorii fiscali.

Tichetele cadou vor putea fi acordate de acum doar salariaților, scriu, într-o analiză, Daniel Anghel, Partener, liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România și Irina Nuțescu, Senior Manager PwC România.

Prin OUG 130/2021, publicată pe 18 decembrie în Monitorul oficial, apar modificări privind tichetele cadou acordate persoanelor fizice, modificări care vizează zona fiscală (Legea 227/2015 privind Codul fiscal), precum și cadrul de reglementare al acestora (Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare).

De ce sunt necesare aceste modificări? Credem că răspunsul este deja cunoscut de către mediul de afaceri: consecințele operațiunii Pandora și ale inspecțiilor fiscale care au urmat acesteia și care au avut ca rezultat reclasificarea veniturilor aferente tichetelor cadou acordate de unii distribuitori către angajații partenerilor de afaceri drept venituri asimilate salariului pentru care se datorau contribuții sociale obligatorii, pe lângă impozitul pe venit.

Așa cum știm din alte situații care au precedat operațiunea Pandora, într-o zonă lacunară sau interpretabilă de-a lungul timpului din legislația fiscală, în care formularele de declarare nu au fost ajustate în timp util pentru ca astfel de obligații fiscale să poată fi îndeplinite de către contribuabili, autoritățile fiscale au venit și au aplicat legea în favoarea bugetului, colectând sume adiționale.

Reglementările din OUG 130 sunt justificate prin nevoia de a modifica legislația conform situațiilor constatate în teren de către organele fiscale de control și prin faptul că neimplementarea acestora ar avea consecințe negative, precum: plata unor drepturi salariale fără a plăti contribuții sociale obligatorii, diminuarea cuantumului pensiei pentru persoanele fizice respective remunerate cu tichete cadou, distorsiuni din punct de vedere al concurenței pe piața muncii, diminuarea veniturilor bugetelor de asigurări sociale.

Astfel, pentru a alinia modificările din zona fiscală, textul OUG aduce modificări Legii 165/2018, astfel încât tichetele cadou să poată fi acordate exclusiv propriilor angajați, fiind interzisă acordarea lor altor categorii de persoane fizice. Totodată, tichetele cadou vor putea fi emise exclusiv în format electronic pentru a obține, probabil, un mai mare control asupra beneficiarilor care primesc aceste tichete cadou.

Prin urmare, de la momentul intrării în vigoare a noilor reglementări, tichetele cadou nu mai pot fi acordate și altor categorii de beneficiari, pentru campaniile de marketing, studiul pieței, promovare, protocol sau cheltuielile de reclamă și publicitate, așa cum legea prevedea până la introducerea acestor modificări.

Automat, modificările din zona fiscală sunt ușor predictibile: tichetele cadou sunt excluse din categoria veniturilor din alte surse și sunt impozitate strict după regulile de impunere proprii veniturilor din salarii și asimilate salariilor.

Pentru a întări această idee, în cazul veniturilor salariale și asimilate salariului, tichetele cadou au fost eliminate din categoria celor scutite de la plata contribuțiilor sociale obligatorii și au fost incluse în mod expres în baza de calcul a acestora (rămânând exceptate doar situațiile în care sunt acordate cu ocaziile și în condițiile speciale menționate de Codul Fiscal, cum ar fi cele acordate cu ocazia Crăciunului, Paștelui, 8 martie etc. și respectând noua limita de 300 lei/ eveniment, majorată de la 150 lei prin intermediul aceleiași OUG).

Astfel, solicitările de clarificare a tratamentului fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate persoanelor fizice care nu au o relație de muncă cu plătitorul acestor venituri au primit o rezolvare din partea autorităților, rezultatul fiind cel de mai sus.

Practic, contribuabilii care foloseau tichetele cadou pentru campanii de marketing și promovare trebuie să se orienteze către alte metode de stimulare a potențialilor clienți persoane fizice.

Totuși, OUG 130 nu oferă o soluție pentru trecut care este mult așteptată, mai ales, de către contribuabilii supuși controalelor în trecut. Unii dintre aceștia încă așteaptă comunicarea deciziilor, alții le-au primit și le-au contestat fără a primi vreun răspuns, iar alții au depus declarații rectificative pentru a beneficia de amnistia dobânzilor și penalităților.

Acești contribuabili speră la o amnistie, așa cum s-a întâmplat în cazul reîncadrării activităților independente, spre exemplu, sau cum se discută în ultima perioadă în cazul diurnelor acordate transportatorilor (un proiect de lege fiind adoptat recent de Senat și depus la Camera Deputaților spre avizare).

sursa: mediafax



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

Guvernul lansează apelul de proiecte pentru microelectronică. 500 de milioane de euro prin PNRR

Publicat

Ministerul Economiei a anunțat că întreprinderile, companiile și centrele de cercetare pot depune proiecte pentru accesarea fondurilor de 500 de milioane de euro prin PNRR pentru dezvoltarea microelectronicii. Aplicațiile pot fi transmise până în 7 februarie.

Ministerul a publicat metodologia finală și documentele care trebuie să însoțească aplicațiile potențialilor participanți la Proiectul Important de Interes Comun European în Microelectronică și Tehnologia Comunicațiilor IPCEI ME-CT.

”Aşa cum am promis, am deschis apelul de preselecţie pentru întreprinderile, companiile şi centrele universitare interesate să aplice pentru accesarea fondurilor de 500 milioane euro pentru dezvoltarea microelectronicii în România prin PNRR”, a declarat Florin Spătaru, ministrul economiei.

Condiții pentru proiecte

Proiectul se adresează atât întreprinderilor mari, IMM-urilor și întreprinderi nou-înființate, care pot fi participanți direcți /indirecți, cât și organizațiilor de cercetare (institute de cercetare, universități),  care pot fi doar participanți indirecți. Toți aplicanții trebuie sa facă parte din lanțul valoric al microelectronicii, de la cercetare la materii prime, procesare, reciclare, potrivit ministerului.

Proiectele care vor primi sprijin financiar trebuie să aibă o puternică componentă inovatoare, care să avanseze stadiul de dezvoltare a tehnologiei și pot include investiții necesare pentru realizarea primei aplicări industriale – first industrial deployment- care se integrează în obiectivele definite la nivel european pentru IPCEI ME/CT.

Aplicațiile participanților se redactează în limba engleză și se transmit completate integral, în perioada 17 ianuarie – 7 februarie 2022, către Ministerul Economiei, la adresa de e-mail: politici_industriale@economie.gov.ro.

Termenul limită de transmitere este 7 februarie 2022, ora 10:00, fiecare solicitare primind un număr unic de înregistrare. Aplicațiile transmise după termenul limită nu sunt eligibile. Toate detaliile legate de începerea apelului pot fi consultate AICI.

Soluții pentru criza de semiconductoare

România și alte 21 de State Membre ale Uniunii Europene reunite în Consiliu  la 7 decembrie 2021 au semnat o declarație comună angajându-se să consolideze lanțul valoric al componentelor și sistemelor electronice în Europa, cu un accent deosebit pe întărirea ecosistemului de semiconductoare, a anunțat ministerul.

Potrivit sursei citate, ”noile provocări cu care ne confruntăm în prezent, la nivel comunitar, sunt definite prin accesul din ce în ce mai dificil la materia primă și producerea de semiconductori, dependența de furnizori și criza mondială a circuitelor integrate, resimțită acut și de companiile românești”.

Prin urmare, dezvoltarea industriei circuitelor integrate, pe o piață competitivă din ce în ce mai agresivă, necesită strategii inovatoare pentru a asigura implementarea de la idee la produsul finit în cel mai scurt timp și la cel mai înalt nivl de calitate, dar și prioritizarea investițiilor către tranziția dublă, verde și digitală.

În acest context, investiția 4. Proiecte transfrontaliere și multinaționale – Procesoare cu consum redus de energie și cipuri semiconductoare, denumită în continuare IPCEI ME-CT, prevăzută în cadrul componentei 9. Sprijin pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare, inovare din PNRR, reprezintă un instrument pentru a facilita participarea României la un proiect de anvergură ce reuneaste peste 100 de companii din toată Europa. Totodată, reunește resurse financiare, cunoștințe și expertiză la nivel european, cu implicarea întregului ecosistem (inclusiv start-up-uri, IMM-uri și întreprinderi mari).

”România are o tradiție în domeniul microelectonicii, dar în ultima perioadă am devenit integratori, cumpărăm produse pe care le integrăm și apoi le exportăm. Ce ne dorim printr-un astfel de proiect este să dezvoltăm un ecosistem care să includă companii mari, IMM-uri, centre de dezvoltare naționale și universități, astfel încât să putem să asigurăm produsele necesare pentru industria auto, dar și alte sectoare ale economiei”, a declarat anterior ministrul Florin Spătaru.

Acesta a precizat că și în agricultură este nevoie de semiconductori.

”Ne uităm în special către industria auto, dar de asemenea acești producători sunt producători mari care vor să își dezvolte aceste capacități de producție și cu siguranță nu se vor opri doar la industria auto. În agricultură avem nevoie de semiconductori. Agricultura românească nu mai funcționează așa cum funcționa acum 20 de ani, are nevoie de automatizare, de produse care utilizează asttfel de materiale”, a mai spus Spătaru.

sursă: economie.gov.ro

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ANRE: Amenzi de 400.000 de lei pentru Enel, după ce nu a aplicat reducerile în facturile de gaze

Publicat

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunțat luni că a amendat Enel cu 400.000 lei pentru că nu a emis în noiembrie facturi la gaze clienților care beneficiau de schema de ajutor privind compensarea și plafonarea. Cu câteva zile în urmă, ANRE a amendat Electrica Furnizare și Gaz Vest. 

Potrivit reprezentanților instituției, în urma verificărilor efectuate, s-a constatat că societățile Enel Energie și Enel Energie Muntenia au emis facturi aferente consumului de energie electrică pentru luna noiembrie 2021 conținând schema de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021.

Citește și Șeful ANRE, tăcut în scandalul facturilor la energie. Bugetarul Dumitru Chiriță are 12000 de euro pe lună și nu simte scumpirile

În ceea ce privește domeniul gazelor naturale, societățile Enel Energie și Enel Energie Muntenia, nu au emis facturi clienților beneficiari ai schemei de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021, pentru consumul de gaze naturale aferent lunii noiembrie 2021.

Pentru faptele săvârșite în domeniul gazelor naturale, societățile în cauză au fost sancționate cu amendă contravențională după cum urmează:

  • Enel Energie – 200.000 lei
  • Enel Energie Muntenia – 200.000 lei

Totodată, au fost dispuse măsuri pentru restabilirea legalităţii în sensul facturării consumului de gaze naturale aferent lunii noiembrie 2021 și aplicarea schemei de sprijin beneficiarilor acesteia.

Pe măsură ce vor fi finalizate și celelalte acțiuni de control având ca tematică aplicarea schemei de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021, concluziile și eventualele sancțiuni și măsuri aplicate vor fi făcute publice.

Reamintim clienților finali care sunt pașii de urmat dacă au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale:

Clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.

În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.

Recomandăm clienților finali de energie electrică/gaze naturale următoarele:

  • să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;
  • să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;
  • să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;
  • să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Alba Iulia: Unde ar putea fi instalate stații de încărcare pentru vehicule electrice și cât vor costa. Planurile Primăriei

Publicat

Primăria Alba Iulia vrea să amplaseze până la 15 stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în municipiu, prin programul de finanțare oferit de stat pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. În acest sens, a identificat 22 de posibile locații și a lansat procedura de achiziție a studiului de fezabilitate.

Municipiul Alba Iulia poate primi finanțare, prin programul AFM privind stațiile de reîncărcare vehicule electrice, de până la 3 milioane lei. O parte din investiție trebuie suportată și din bugetul local.

Până la 15 stații, cu cel puțin două puncte de reîncărcare vehicule electrice

Studiul de fezabilitate se va face pentru 13-15 sații de încărcare autovehicule electrice, pentru o investiție totală în lucrări în valoare de 3 milioane lei. Amplasamentul va fi decis de reprezentanții primăriei și cei ai DEER.

Stația va avea cel puțin două puncte de reîncărcare, simultană, alimentate din același punct de livrare din rețeaua publică de distribuție. Dintre cele două puncte de reîncărcare, unul trebuie să permită încărcare în curent continuu la putere de 50kW, iar celălalt în curent alternativ de 22kW.

În documentația de proiect, inițiatorii precizează că în prezent municipiul nu dispune de stații de reîncărcare pentru vehicule electrice, prin care să se contribuie la creșterea numărului de astfel de mijloace de transport nepoluant.

Deocamdată, administrația locală a identificat 22 de locații posibile pentru instalarea stațiilor de reîncărcare vehicule electrice.

Bulevardul Transilvaniei / parcare spital / parcare Piața Pascu

Parcare Bazin Olimpic / Parcare Stadion

Parcare zona Arhive (Cetate) – str. Mihai Viteazul

Cetatea Alba Carolina – str. Militarilor / str. Unirii intersecție cu Muzeului

Zona Penny Gară (Bd. Încoronării)

Strada Iașilor (în spatele Școlii Gimnaziale ”Avram Iancu”

Centru – lângă Curtea de Apel (strada București/Piața IIC Brătianu)

Centru – parcare Piața Iuliu Maniu / zona Tribunal, Hotel Transilvania

Centru – strada Decebal (lângă sediu ADR Centru), strada Calea Moților/intersecție V. Alecsandri (vizavi de sediul primăriei)

Bărăbanț – strada Mureșului

Micești – strada Tarnița

Pâclișa – strada Carpenului (stația autobuz)

Oarda de Jos – strada Cocorilor

Oarda de Sus – strada Haiducilor

Cartier Orizont

Cartier Recea

Valoarea estimată a achiziției studiului de fezabilitate este de 69.000 lei.

Cât se va cheltui pentru instalarea unei stații de reîncărcare

Suma maximă finanțată prin programul AFM pentru instalarea unei stații de reîncărcare este de 190.000 lei, valoare ce reprezintă 100% din totalul cheltuielilor eligibile.

Sunt considerate cheltuieli eligibile cele efectuate pentru:

a) achiziţia de staţii de reîncărcare a vehiculelor electrice;

b) cheltuieli cu lucrări de construcții și montaj al staţiilor de reîncărcare;

c) cheltuieli aferente instalațiilor electrice, cu excepția cheltuielilor aferente instalației de racordare până la punctul de delimitare. Acestea vor fi evidențiate separat în cadrul devizului general;

d) cheltuielile efectuate pentru realizarea şi instalarea panoului de informare conform art. 11 lit. g);

e) cheltuielile efectuate pentru realizarea şi instalarea panoului de informare conținând sintagma “Proiect finanțat din Fondul pentru Mediu”;

f) taxa pe valoarea adăugată aferentă proiectului în condiţiile în care aceasta a fost solicitată şi nu este recuperabilă, rambursabilă sau compensată prin orice alte mijloace potrivit prevederilor legale;

g) cheltuieli cu active necorporale noi (brevete, licențe, know-how);

h) cheltuieli cu proiectarea (pct. 3.5.3, 3.5.5 și 3.5.6 din conţinutul-cadru al devizului general aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare), în procent de maximum 3% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente „investiției de bază”;

i) cheltuielile cu consultanţa (pct. 3.7 din conţinutul-cadru al devizului general aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare), în procent de maximum 2% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente ”investiţiei de bază”.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ITM Alba: Amendă de 5.000 de lei și 25 de avertismente date după controale la firme din județ. Nereguli constatate

Publicat

itm alba

Inspectorii de muncă din Alba au dat, săptămâna trecută, o amendă în valoare de 5.000 de lei și 25 de avertismente. 

Potrivit reprezentanțiilor ITM Alba, în perioada 10 – 14 ianuarie, în domeniul relaţiilor de muncă, au fost verificați 49 de agenți economici, cu un număr total de 440 de angajați.

Inspectorii au depistat 125 nereguli și au dat patru avertismente.

Principalele deficienţe constatate în controale:

  • neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă, anuale;
  • neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
  • neconducerea corectă a evidenţei timpului lucrat;
  • dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
  • nu a fost întocmită programarea concediilor de odihnă pentru anul 2022;

În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, au fost controlați 43 de angajatori și găsite 80 de nereguli. 16 agenți economici au fost sancționați.

Inspectorii au dat o amendă în valoare de 5.000 de lei și 21 de avertismente.

Principalele deficienţe stabilite în controale:

  • lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
  • lipsa evaluării riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
  • lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
  • lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
  • organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementări din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
  • lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
  • desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate