Eveniment
O maşină la doi locuitori în Alba Iulia. Soluţii pentru fluidizarea traficului, locuri de parcare şi limitarea poluării în oraş
Reorganizarea parcărilor şi taxarea acestora, construirea de spaţii noi pentru parcări, dezvoltarea sensurilor giratorii, limitatoare de viteză, mai multe străzi pietonale conectate la Cetatea Alba Carolina, dezvoltarea infrastructurii pentru biciclişti promovarea mersului pe jos și a deplasării cu bicicleta. Sunt câteva soluţii de dezvoltare a mobilităţii urbane descrise într-un Ghid de bune practici elaborat de Primăria Alba Iulia, în cadrul unui parteneriat cu un oraş din Norvegia.
Primăria Alba Iulia a mai finalizat un proiect cu relevanţă în contextul în care municipiul va devenit Smart City în 2018. Este vorba despre un proiect derulat în parteneriat cu municipiul Trodheim din Norvegia, în urma căruia a fost realizat un Ghid de bune practici în domeniul mobilități urbane durabile, destinat cu precădere administrațiilor publice locale din România.
Proiectul a avut și o componentă de consultare a cetățenilor orașului. Înainte de sosirea partenerilor din Trondheim în Alba Iulia, pe pagina oficială de Facebook a proiectului a fost publicat un sondaj adresat albaiulienilor, pentru a identifica principalele aspecte care ar necesita îmbunătățiri în domeniul mobilității urbane, din perspectiva cetățenilor. Sondajul a avut un impact de aproape 29.000 de persoane, ceea ce înseamnă că aproximativ 45% dintre cetățenii orașului au aflat despre acest proiect și despre sondajul aferent.
În Ghid sunt descrise o serie de probleme identificate la nivelul municipiului Alba Iulia și soluții propuse.
O maşină la doi locuitori în Alba Iulia. Reglementarea parcărilor existente la nivel local. Taxe de parcare diferenţiate pe zone
Din datele Direcției de Venituri (taxe și impozite) din cadrul Municipiului Alba Iulia, în oraș sunt înregistrate 30.425 de vehicule, din care 26.642 sunt vehicule ce utilizează trama stradală a municipiului Alba Iulia și emit gaze CO2. Astfel, există circa o mașină la doi locuitori, necesarul de parcări fiind insuficient.
Potrivit autorilor Ghidului, soluția cea mai la îndemână și fezabilă se concentrează pe amenajarea parcărilor existente de la nivelul municipiului Alba Iulia. Nu este vorba neapărat de construirea unor parcări noi, ci de reorganizarea parcărilor existente și “excluderea celor ilegale”.
Partenerii norvegieni recomandă:
– stabilirea unor măsuri locale prin care asociații sau entități care aparțin de Municipiul Alba Iulia să gestioneze sistemul integrat de parcări
– stabilirea prin hotărâri de consiliu local a unor taxe de parcare, diferențiate pe zone, în funcție de localizarea față de centrul orașului
– aplicarea sancțiunilor contravenționale pentru nerespectarea legislației în vigoare, iar sumele încasate la bugetul local să devină surse de finanțare pentru investiții în ceea ce privește mobilitatea urbană locală.
Altă soluţie pentru mobilităţi urbane durabile: construcția de parcări supra și/sau subterane, sensuri giratorii noi, limitatoare de viteză
În ghidul de bune practici se precizează că se încurajează, în funcție de specificul zonelor, construirea parcărilor pe terenuri publice, gestionate de municipalitate, și nu pe terenuri private.
Recomandarea specialiștilor din Trondheim este ca dimensionarea de parcări să fie făcută la un procent de ocupare de 80%, pentru a fi atractivă pentru participanții la trafic. Se recomandă de asemenea elaborarea unor măsuri locale de urbanism care să prevadă reglementarea parcărilor pentru construcțiile noi în funcție de destinația finală a clădirilor (de exemplu, obligativitatea parcărilor subterane pentru clădirile rezidențiale colective).
De asemenea, se recomandă dezvoltarea sensurilor giratorii, proiectate cu dimensiuni mai mari încât să oblige șoferii să reducă viteza în sens, sporind astfel condițiile de siguranță în trafic pentru toți participanții, în locul utilizării semafoarelor, pe cât posibil, și/ sau înlocuirea semafoarelor cu o trecere de pietoni înălțată în apropierea sensurilor giratorii.
Se ia în calcul şi extinderea zonelor de reducere a vitezei care favorizează accesul pietonilor, prin instalarea unor sisteme de monitorizare inteligente, semne de circulație (în special cele care încurajează și favorizează mersul pe jos și pietonii), limitatoare de viteză etc.
Restricţionarea accesului auto în Cetatea Alba Carolina
Altă propunere vizează creșterea numărului de străzi pietonale care se conectează cu centrul istoric – Cetatea Alba Carolina, respectiv transformarea treptată și/ sau temporară a unor străzi cu trafic auto în străzi pietonale din zona centrală a orașului, urmând apoi extinderea treptată a străzilor pietonale în celelalte zone ale orașului.
Se are în vedere şi restricționarea accesului auto în Cetatea Alba Carolina (spre exemplu, introducerea unor taxe de parcare, reglementarea programului de acces auto în Cetate etc.).
Pentru decongestionarea traficului prin oraş, o soluţie este crearea unor modele de transport. Se consideră faptul că blocajele din trafic de la orele de vârf sunt create de automobile care traversează orașul din și spre zonele limitrofe, nu de cei care stau în centrul orașului.
Tot o recomandare a norvegienilor este promovarea mersului pe jos și a deplasării cu bicicleta în rândul comunității locale, cu sondaje în rândul elevilor şi dezvoltarea infrastructurii de biciclete, în urma organizării parcărilor și a creării unor condiții de trafic sigure pentru pietoni și bicicliști de toate vârstele:
Se recomandă stabilirea unor parteneriate public-privat care să vizeze investiții private în infrastructura de biciclete.
Ca exemple de măsuri concrete care ar putea fi luate în considerare în Alba Iulia, sunt amintite înfiinţarea, la intrările în Cetate a unor puncte de bike-sharing cu biciclete electrice, care să fie prevăzute cu servicii de localizare GPS, dar și cu sisteme audio-video de informare turistică.
Pot fi introduse biciclete electrice (sau măcar încurajarea mersului pe bicicleta normală) pentru studenți, întrucât ei tranzitează mult Cetatea Alba Carolina (de la căminele studențești până la universitate).
O altă posibilitate este deducerea impozitelor pentru cei cu mașini electrice, în paralel cu amplasarea a 1-2 stații de încărcare pentru mașini electrice, lângă instituțiile de interes și lângă marile centre comerciale. Se poate de asemenea avea în vedere introducerea de scutere electrice pentru poliția locală.
Vezi AICI integral Ghidul de bune practici în domeniul mobilităţii urbane.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Rika fara frica
sâmbătă, 14.01.2017 at 18:31
hava nu face parcari ! el e preocupat sa aduca supermarketuri sa arunce romani banii pe produse cu euri
Nu aduce firme straine pentru locuri de munca cu salare modeste pentru ca nar mai putea sa castige alegerile ca nu mai ar avea ce promite si minti mai ales