Administrație
Pensii 2021: Vârsta de pensionare pentru femeile angajate ca funcționari publici, schimbată. Decizia Curții Constituționale
Femeile angajate în funcții cu statut de funcționar public pot cere să amâne pensionarea peste limita de vârstă de 63 de ani.
O decizie a Curții Constituționale se referă la ”posibilitatea de a solicita continuarea exercitării raportului de serviciu, în condiţii identice cu bărbatul, respectiv până la împlinirea vârstei de 65 de ani”.
”Curtea Constituțională, în cadrul controlului legilor posterior promulgării, cu unanimitate de voturi, a admis (în 23 februarie 2021 – n.r.) excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.98 alin.(1) lit. d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, în redactarea anterioară modificării prin art.I pct. 24 din Legea nr.156/2018, ale art. 98 alin.(1) lit. d) din Legea nr.188/1999, astfel cum au fost modificate prin art.I pct. 24 din Legea nr. 156/2018 şi ale art. 517 alin.(1) lit.d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ şi a constatat că acestea sunt constituţionale în măsura în care sintagma „condiţii de vârstă standard” nu exclude posibilitatea femeii de a solicita continuarea exercitării raportului de serviciu, în condiţii identice cu bărbatul, respectiv până la împlinirea vârstei de 65 de ani”, precizează CCR într-un comunicat.
OUG 57/2019 privind Codul Administrativ, citată de CCR, prevede că femeile angajate ca funcționari publici pot cere menținerea în funcție cel mult 3 ani după vârsta standard de pensionare (63 de ani), dar cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu și cu aprobarea conducătorului autorității sau instituției publice.
OUG 57/2019 Art. 517 alin 1 lit d) Raportul de serviciu existent încetează de drept:
d) la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, dacă persoana care are competența de numire în funcția publică nu dispune aplicarea prevederilor alin. (2);
Alin (2) În mod excepțional, pe baza unei cereri formulate cu 2 luni înainte de data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare și cu aprobarea conducătorului autorității sau instituției publice, funcționarul public poate fi menținut în funcția publică deținută maximum 3 ani peste vârsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu.
Pe perioada în care este dispusă menținerea în activitate pot fi aplicate dispozițiile art. 378. (raportul de serviciu poate fi exercitat cu durată redusă a timpului de muncă la jumătate de normă, caz în care este denumit raport de serviciu cu timp parțial).
Art.98 alin. (1) lit. d) din Legea nr.188/1999 – Raportul de serviciu încetează de drept: d) la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, după caz, la data comunicării deciziei de pensionare pentru limită de vârstă, pensionare anticipată, pensionare anticipată parțială ori invaliditate a funcționarului public, potrivit legii;
Modificare prin art.I pct. 24 din Legea nr.156/2018: d) la data îndeplinirii cumulative a condițiilor de vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare dacă persoana care are competență de numire în funcția publică nu dispune aplicarea prevederilor alin. 3 (alin 3 – Constatarea cazului de încetare de drept a raportului de serviciu se face în termen de 5 zile lucrătoare de la intervenirea lui prin act administrativ al persoanei care are competența legală de numire în funcția publică)
Astfel, angajatele – funcționar public vor putea opta pe viitor să se retragă din activitate în aceleași condiții ca și colegii lor bărbați, adică la vârsta de 65 de ani.
CCR a precizat că prevederile și modificările legislative de mai sus sunt constituționale doar dacă ”nu exclud posibilitatea femeii de a solicita continuarea exercitării raportului de serviciu, în condiţii identice cu bărbatul, respectiv până la împlinirea vârstei de 65 de ani”.
Prevederi referitoare la pensiile din România
Prin OUG adoptate de Executiv în februarie 2021:
– începând cu anul 2022 valoarea punctului de pensie se va majora cu rata medie anuală a inflaţiei, la care se adaugă cel mult 50% din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut realizat
– majorarea și data de acordare se stabilesc anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat
– începând cu anul 2024, valoarea punctului de referinţă se majorează anual cu rata medie anuală a inflaţiei, la care se adaugă 50% din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut realizat.
Foto: Pixabay
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
SCHIPOR ELENA
vineri, 10.09.2021 at 10:23
Din pacate sunt institutii publice care nu aproba prelungirea raportului de munca. APIA SUCEAVA reprezentata de director DELIA Moldoveanu nu mi-a aprobat cererea.