Connect with us
Publicitate

AIUD

Peste 10 milioane de euro pentru dezvoltarea transportului ecologic, la Aiud. Autobuze electrice, stații și alte investiții


Publicat

Comunitatea aiudeană devine mai mobilă, dar și mai ecologică. Un nou proiect REGIO a fost semnat la sediul ADR Centru din Alba Iulia, pentru reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane, pe baza planurilor de mobilitate urbană durabilă. Oana Badea, primarul municipiului Aiud și Simion Crețu, director general ADR Centru au semnat contractul de finanțare, în valoare totală de peste 10 milioane euro, pentru proiectul “Transport public ecologic în municipiul Aiud”, prin care municipalitatea va atrage circa 8,85 milioane euro din cadrul Programului REGIO 2014-2020, în vederea realizării unor investiții extrem de importante, între care se numără: achiziția a 16 autobuze electrice, crearea unui depou ultramodern pentru vehicule urbane, modernizarea a 28 de stații pentru călători, achiziționarea a 50 de biciclete pentru ”bike sharing”, reabilitarea unor străzi, inclusiv crearea de spații pietonale și construirea de noi piste de biciclete în oraș.

Finanțarea pentru acest proiect este acordată în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon, respectiv pe Prioritatea de Investiții care urmărește promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare. Obiectivul general al proiectului este de a crește mobilitatea urbană, astfel încât să se bazeze pe utilizarea transportului public auto de călători, îmbunătățit și nepoluant, care să ducă la reducerea numărului de deplasări cu autoturismele proprietate personală. Aceste aspecte sunt cuprinse în cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru UAT municipiul Aiud, care își propune să dezvolte și să modernizeze infrastructura necesară pentru un serviciu de transport public auto de călători durabil, atractiv și eficient.

„Acest final de an este unul foarte propice pentru locuitorii din Aiud. Avem investiții importante în infrastructura rutieră, avem atrase chiar recent fonduri europene pentru servicii sociale și educaționale, dar și pentru investiții în parcuri și spații verzi. Aiudul trăiește, Aiudul se dezvoltă, pentru toți oamenii săi. Avem responsabilități, avem pregătite strategii și avem soluții. Planul de Mobilitate Urbană Durabilă este documentul programatic prin care ne-am propus schimbarea modalității de transport a cetățenilor. Acest proiect va aduce acele condiții ecologice demne de un oraș european pentru locuitori, dar și pentru cei care ne vizitează. După finalizarea proiectului, vom trece la un transport public auto modern și nepoluant, pentru că încurajăm mobilitatea alternativă, prin achiziționarea celor 16 autobuze electrice. Acestea vor dispune de 16 stații de încărcare la depoul cel nou, vor mai fi 4 stații de încărcare autobuze pe traseu, dar și alte 2 stații de încărcare pentru automobile electrice și un sistem absolut nou de tip ”bike sharing”, dotat cu 50 biciclete. Alături de înființarea traseelor pentru biciclete și noile spații pentru pietoni, dorim să reducem semnificativ emisiile de gaze cu efect de seră și volumul de gaze poluante, pentru creșterea calității vieții”, a declarat Oana Badea, Primarul municipiului Aiud.

Obiectul proiectului „Transport public ecologic în municipiul Aiud”, este reprezentat de realizarea următoarelor investiții complementare:

1. Investiții in infrastructură

  • Înființare depou in municipiul Aiud (include Clădire garare – încărcare – mentenanță dimensionată pentru 16 de autobuze electrice, Clădire si dotare spălătorie – 2 posturi, Clădire administrativa, Stație încărcare rapida/lenta – 16 bucăți, Post transformare 1250kVA – 2 bucăți)
  • Înființare stații de încărcare autobuze pe traseu (4 bucăți);
  • Înființare și modernizare stații de călători – 28 stații
  • Amenajare zona pietonala si trasee de biciclete cu sistem de bikesharing (dotat cu 50 biciclete)
  • Reabilitare drumuri (str. Pandurilor, Drum acces depou, Sens Cuza Voda) – din cauza topografiei orașului, respectiv străzi înguste, preponderent cu o banda pe sens, nu se pot crea benzi dedicate pentru transportul public; amenajarea sensului giratoriu are rol de fluidizare traficului, respectiv a transportului public in comun in zona centrală a orașului.
  • Amenajare stații de încărcare automobile electrice (2 bucăți)

2. Investiții in mijloace de transport

  • Achiziție 16 autobuze electrice – 8-10m;

3. Sistem de management al traficului si alte sisteme de transport inteligente

  • Subsistem AVL – Soluție de monitorizare si dispecerizare vehicule;
  • Subsistem de E-ticketing – soluție de taxare bazata pe utilizarea cardului contactless si bilete de hartie;
  • Subsistem de informare calatori in vehicul – panouri de informare in tehnologie LED si infotainment;
  • Subsistem de numărare calatori in vehicul;
  • Subsistem de securitate – soluție de monitorizare video la nivelul vehiculului;
  • Portal de informare calatori „Travel Planner” – portal WEB si aplicație de mobil (Android, IOS);

Îndeplinirea obiectivului proiectului va conduce la reducerea semnificativă a gazelor cu efect de seră generate de transportul rutier atât public, în mod direct, cât și a celor generate de transportul rutier cu mașina personală, fie prin creșterea numărului de persoane care vor opta pentru transportul public de călători sau pentru un autoturism electric, fie prin creșterea numărului de utilizatori care vor opta pentru mersul cu bicicleta sau pe jos. V

aloarea totală a proiectului este de 48.238.312,37 lei (peste 10,5 milioane euro), din care 40.482.594,38 lei (aproape 8,85 milioane euro) fiind fonduri nerambursabile, adică 98% din valoarea cheltuielilor eligibile, restul provenind din contribuția beneficiarului. Data limită estimată pentru finalizarea proiectului este ultima zi a anului 2021.

„Prin această inițiativă, edilii aiudeni se aliniază tendințelor moderne în amenajare și mobilitate urbană. Vorbim de o nouă investiției, semnificativă ca valoare, care se alătură, în această perioadă de finanțare, proiectelor de reabilitare a zonelor verzi, de îmbunătățire a serviciilor sociale și de creștere a calității actului medical în oraș. Sunt fapte care subliniază interesul acordat de municipalitatea din Aiud pentru a utiliza eficient fondurile europene alocate pentru alinierea localității la standardele moderne de circulație. Iar municipiul Aiud suferă acum și datorită întârzierii în finalizarea autostrăzii A10 Sebeș-Turda, care ar degreva cea mare parte a traficului greu prin urbe. Prin intermediul acestei Priorități de Investiții din cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 municipiul Aiud este printre primele orașe din regiunea noastră care va investi în reabilitarea sistemului de transport public, pe baza Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, dar mai avem încă multe cereri de finanțare în procesare și încă aproape 46 milioane euro fonduri nerambursabile ar putea fi atrase pentru îmbunătățirea mobilității cetățenilor, bunurilor și serviciilor, concomitent cu reducerea emisiilor poluante. Optimizarea transportului public urban din municipiul Aiud, prin implementarea acestor sisteme de transport inteligente, va asigura cetățenii orașului și ai localităților apropiate, adică mai mult de 30.000 de persoane, în calitate de potențiali călători, că vor beneficia de un sistem de transport modern, sigur, atractiv, nepoluant și eficient”, a declarat Simion Crețu, director general ADR Centru.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Păcăliți de GPS: Trei turiști din Cluj au rămas înzăpeziți pe un drum din Alba. A intervenit Salvamont și un echipaj de off-road

Publicat

Salvamont Alba a intervenit vineri noapte pentru salvarea a 3 turiști din Cluj care au rămas blocați în zăpadă cu mașina, pe drumul dintre Pasul Ursoaia și satul Ghețar.

Potrivit unui anunț al Salvamont Alba, postat pe Facebook, cei 3 turiști au urmat indicațiile GPS și au fost îndrumați pe un drum nepracticabil pe timp de iarnă.

În urma apelului 112, la acțiune a intervenit un echipaj Salvamont Alba format din 2 persoane și un echipaj de la un club offroad din Cluj.

Interventia a durat 7 ore din cauza localizării dificile a turiștilor blocați.

Sursă: Salvamont Alba Facebook

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

A murit un EROU al județului Alba. Emil Drăgan, în vârstă de 100 de ani, a fost veteran de război și deținut politic

Publicat

Veteranul de război și deținutul politic, colonelul în rezervă Emil Drăgan, din Galda de Jos, a decedat vineri spre sâmbătă noaptea. 

Intelectual fin, cu studii economice, pedagogice și militare, a ajuns pe frontul de apus, în timpul ultimei bătălii de eliberare a Transilvaniei.

În Ungaria a fost luat prizonier de către nemți, unde a suferit de foame cruntă, fiind nevoit să mănânce usturoi salbatic și iarbă. Timp de șase luni a fost închis și în lagărele din Kaisersteibruck și Oranienburg.

Întors acasă, după ce a revenit la greutatea normală (slăbise 50 de kg), și-a continuat studiile și brusc a intrat într-un alt război, cel cu regimul comunist.

Era copil de chiaburi, fapt ce i-a adus cinci ani de detenție politică la Constanța și multe alte suferințe.

Nu s-a căsătorit niciodată de teama comuniștilor ca aceștia să nu le facă rău celor dragi.

Ultimii ani din viață i-a petrecut la Galda de Jos, fiind în grija exemplară a familiei Ghiura, acolo unde a fost vizitat în ultimii ani de elevii militari și reprezentanți ai Armatei Române.

Emil Drăgan, la împlinirea vârstei de 100 de ani

În urmă cu cinci luni, de ziua lui, a avut parte de o aniversare deosebită, Emil Drăgan împlinise atunci 100 de ani.

O viață în care a trăit toate nefericirile unui secol

Emil Drăgan, fiul morarului Aron Drăgan, s-a născut la 10 noiembrie 1920 în comuna Galda de Jos, din județul Alba.

La nici 23 de ani, se afla pe frontul de apus, în prima linie, a luptei pentru eliberarea Transilvaniei.

Era înregimentat ca ofițer de artilerie în cadrul Batalionului 21 Vânători de Munte „General Leonard Mociulschi”.

Când a fost luat pe front, România întorsese armele împotriva Germaniei, iar el era student în al doilea an la Academia de Studii Comerciale şi Industriale din Brașov.

Din cauză că erau fii de chiabur și nu au acceptat colaborarea cu sistemul, Emil Drăgan și fratele său, Liviu Drăgan, au fost arestați politic timp de 5 ani, în 1949, sub acuzația de „crimă de nedenunțare a uneltirii contra ordinii sociale”.

Un alt frate căzuse pe front, iar tatăl lor, Aron Drăgan, a fost închis și el de comuniști, timp de 12 luni, la vârsta de 70 de ani.

Emil Drăgan a fost închis la Constanța, Aiud și Gherla, o perioadă cumplită care l-a marcat profund.

”Să plângi și să nu-ți mai curgă lacrimile”

După ce a săpat timp de trei ani de zile la Canal, până ce în palmele lui se putea citi suferința, Emil Drăgan avea să vadă și ororile închisorii aiudene.

La vârsta de 33 de ani, în martie 1954, ieșea din închisoarea de la Gherla. Stigmatizat de statutul de pușcăriaș politic, Emil Drăgan s-a întors acasă cu gândul de a deveni profesor, însă regimul comunist i-a cerut să fie colaborator al securității.

A refuzat, iar acest lucru i-a adus o „pedeapsă” de 21 de ani, timp în care a fost acceptat să muncească doar la CAP-ul din satul natal.

Cu prilejul zilei sale de naștere, când a fost întrebat de ororile perioadei comuniste, Emil Drăgan a mărturisit, după 70 de ani, că închisoarea de la Aiud a fost un iad înfricoșător, unde oroarea a căpătat forme inimaginabile.

Acolo, spune Emil Drăgan, „oamenii au plâns până n-au mai avut lacrimi. Să plângi, domnule, și să nu-ți mai curgă lacrimile, că nu le mai aveai! Ochii erau seci!”

Toți cei care l-au cunoscut îi mulțumesc din suflet pentru lecțiile de viață oferite cu atâta drag.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Accident pe pârtia de la Șureanu. O femeie s-a rănit după ce s-a ciocnit cu un alt schior. A intervenit elicopterul SMURD

Publicat

Serviciul Public Județean Salvamont Alba alături de Inspectoratul General de Aviație au intervenit în zona Domeniului Schiabil Șureanu (județul Alba) pentru acordarea primului ajutor a unei femei care a suferit un accidentat. 

Potrivit reprezentanților Salvamont Alba, aceasta s-a ciocnit cu un alt schior.

Femeia a suferit un traumatism cranio cerebral, traumatism facial cu pierderi de cunoștință temporară.

Aceasta a fost evacuată cu un ajutorul unui elicopter SMURD Târgu Mureș.

Sursă: Salvamont Alba

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

4.310 de noi cazuri noi de COVID în România. 139 de pacienți și-au pierdut viața iar aproape 1500 luptă în secțiile ATI

Publicat

În urma testelor efectuate la nivel național, față de ultima raportare, au fost înregistrate 4.310 cazuri noi de persoane infectate cu SARS – CoV – 2 (COVID – 19), acestea fiind cazuri care nu au mai avut anterior un test pozitiv.

În ultimele 24 de ore, 139 de pacienți au decedat, iar 1.492 de persoane sunt internate la ATI. 

Distinct de cazurile nou confirmate, în urma retestării pacienților care erau deja pozitivi, 625 de persoane au fost reconfirmate pozitiv.

Până astăzi, 10 aprilie, pe teritoriul României, au fost confirmate 1.002.865 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID – 19).

902.239 de pacienți au fost declarați vindecați.

Citește și: LISTA GALBENĂ ACTUALIZATĂ a țărilor cu risc epidemiologic: Carantina obligatorie pentru cei care vin din 44 de state

Până astăzi, 25.006 de persoane diagnosticate cu infecție cu SARS – CoV – 2 au decedat.

139 de decese

În intervalul 09.04.2021 (10:00) – 10.04.2021 (10:00) au fost raportate 139 de decese (64 bărbați și 75 femei), ale unor pacienți infectați cu noul coronavirus, internați în spitalele din Alba, Arad, Argeș, Bacău, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brașov, Buzău, Caraș-Severin, Călărași, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Galați, Gorj, Harghita, Hunedoara, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Neamț, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Suceava, Timiș, Tulcea, Vaslui, Ilfov și Municipiul București.

Dintre acestea, 1 deces a fost înregistrat la categoria de vârstă 20-29 ani, 7 decese la categoria de vârstă 40-49 ani, 12 decese la categoria de vârstă 50-59 ani, 29 decese la categoria de vârstă 60-69 ani, 51 decese la categoria de vârstă 70-79 ani și 39 decese la categoria de peste 80 de ani.

128 dintre decesele înregistrate sunt ale unor pacienți care au prezentat comorbidități, 4 pacienți decedați nu au prezentat comorbidități, iar pentru 7 pacienți decedați nu au fost raportate comorbidități până în prezent.

În unitățile sanitare de profil, numărul total de persoane internate cu COVID-19 este de 13.337. Dintre acestea, 1.492 sunt internate la ATI.

Până la această dată, la nivel național, au fost prelucrate 6.962.658 de teste RT-PCR și 703.882 de teste rapide antigenice.

În ultimele 24 de ore au fost efectuate 26.044 de teste RT-PCR (13.546 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 12.498 la cerere) și 9.621 de teste rapide antigenice.

Pe teritoriul României, 62.736 de persoane confirmate cu infecție cu noul coronavirus sunt în izolare la domiciliu, iar 16.274 de persoane se află în izolare instituționalizată. De asemenea, 48.063 de persoane se află în carantină la domiciliu, iar în carantină instituționalizată se află 107 persoane.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate