Ploaie de meteori din cometa Halley, pe cerul României. Când va putea fi observat fenomenul astronomic

În fiecare an, de la mijlocul lunii aprilie şi până la mijlocul lunii mai are loc ploaia de stele căzătoare Eta Aquaride. Meteorii din acest curent provin din coada cometei Halley, fiind pe orbită în jurul Soarelui.

Meteorii provin din Eta Aquarii, una dintre cele mai luminoase stele din constelaţia Vărsătorului.

Ploile de meteori au loc atunci când o cometă se apropie de Soare şi produce reziduuri, meteoroizi care se împrăştie în jurul orbitei cometei, potrivit descoperă.ro

Oservatorul Astronomic ”Amiral Vasile Urseanu” a anunțat că meteorii vor fi mai vizibili în diminețile de 5 și 6 mai. În fiecare an, în această perioadă, planeta noastră se apropie de traiectoria cometei, în atmosferă intrând mici particule de praf, care la frecarea cu aerul produc senzația de „stea căzătoare”, potrivit sursei citate.

”Se vor vedea doar câțiva meteori pe oră, destul de rapizi, vizibili doar o fracțiune de secundă. Sunt puțini, mai ales din cauza Lunii, pentru că în teorie ar trebui să se vadă 10-20. Puțini, dar prețioși pentru că provin din coada unei comete célèbre”, a anunțat Observatorul.

Anul 2020 mai aduce și alte evenimente astronomice interesante.

În 5 iunie va fi eclipsă de Lună prin penumbră. Va fi vizibilă din Europa, Africa, Asia, Australia şi Oceanul Indian. Faza maximă se va produce la 22.25, ora României.

În 21 iunie, va fi eclipsă inelară de Soare. Din România se va observa o eclipsă parţială de Soare, cu o magnitudine cuprinsă între 0.05 şi 0.15 (5 – 15%).

Alte fenomene astronomice vizibile în anul 2020

7 mai – SuperLuna – va apărea mai mare și mai luminoasă pe cer

22 iunie – Solstiţiul de vară – începutul verii astronomice. Solstiţiu înseamnă „soarele stă”, adică are loc schimbarea gradientului mişcării Soarelui în raport cu declinaţiile acestuia

14 iulie – Planeta Jupiter la opoziţie (vizibilă toată noaptea); cea mai mare planetă din sistemul nostru solar se va afla cel mai aproape de Pământ

20 iulie – Planeta Saturn la opoziţie (vizibilă toată noaptea); Planeta cu inele va fi cel mai aproape de Pământ, fiind luminată de către Soare

28 – 29 iulie – Maximul curentului de meteori Delta Aquaridele (ZHR = 20)

12-13 august – Maximul curentului de meteori Perseidele (ZHR = 60 – 100); Perseidele au loc în perioada în care Pământul trece prin coada cometei 109P/Swift-Tuttle. Cometa este considerată cel mai mare obiect cunoscut ce trece repetat pe lângă Pământ, nucleul său având o lăţime de 26 de kilometri.

13 august – Planeta Venus la elongaţie vestică maximă (dimineaţa)

11 septembrie – Planeta Neptun la opoziţie (vizibilă toată noaptea); Pământul se află în cel mai apropiat punct faţă de Nepun, a opta planetă de la Soare va putea fi vizibilă pe cer

23 septembrie – Echinocţiul de toamnă; începutul toamnei astronomice. Din această zi, durata zilelor va continua să scadă, iar cea a nopţilor să crească, până la solstiţiul de iarnă.

13 octombrie – Planeta Marte la opoziţie (vizibilă toată noaptea); Marte va străluci de 7 ori mai puternic decât Saturn şi de 17 ori mai puternic decât steaua Antares, fiind vizibilă de pe Terra toată noaptea

21 – 22 octombrie – Maximul curentului de meteori Orionidele (ZHR = 20); Terra trece prin marginea exterioară a norului de particule din coada cometei 1/P Halley.

31 octombrie – Planeta Uranus la opoziţie (vizibilă toată noaptea) și Luna albastră. Uranus se află cel mai aproape de Pământ, fiind luminată de către Soare. Planeta albastru – verzui va fi mai luminoasă decât în orice altă perioadă a anului. Termenul de „Lună albastră” este folosit atunci când avem două luni pline în decursul aceleeaşi luni

17 – 18 noiembrie – Maximul curentului de meteori Leonidele (ZHR = 15); Pământul trece prin traiectoria prafului cosmic lăsat în urmă de cometa Tempel-Tuttle; meteorii vor cădea cu viteză de 71 km/s

13 – 14 decembrie – Maximul curentului de meteori Geminidele (ZHR = 120); provin din asteroidul 3200 Phaeton

21 decembrie – Solstiţiul de iarnă, ora 12.02; începutul iernii astronomice

21 decembrie – Planetele Jupiter şi Saturn în conjuncţie (seara); Evenimentul nu a mai avut loc din anul 2000; cele două planete luminoase vor apărea la un arc de numai 7 minute una de cealaltă, pe cerul nopţii, vor părea o planetă dublă luminoasă.

surse: Observatorul Astronomic ”Vasile Urseanu” (Facebook), descoperă.ro, astrobarlad.wordpress.com

ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

CNAS: Cardul de sănătate nu va fi folosit până în 30 septembrie în asistența medicală primară și ambulatorie. Alte măsuri

card sanatate

Cardul național de asigurări de sănătate nu va fi utilizat în asistența medicală primară și în asistența medicală ambulatorie de specialitate până la data de 30 septembrie 2020, iar pentru celelalte specialități serviciile medicale acordate vor fi validate cu cardul național de asigurări de sănătate începând cu data de 1 iulie 2020, a comunicat Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS).

Guvernul a aprobat joi o hotărâre care prevede condițiile de acordare a serviciilor medicale, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2. Actul normativ aprobat de executiv completează HG nr. 140/2018 pentru aprobarea pachetelor de servicii și a Contractului-cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2018 – 2019, potrivit sursei citate.

Hotărârea de Guvern prevede obligația furnizorilor de servicii medicale ca, până la data de 15 iunie 2020 să facă dovada acreditării /înscrierii în procesul de acreditare, prin transmiterea/depunerea documentelor doveditoare la casele de asigurări de sănătate cu care se află în relație contractuală.

Pentru limitarea infectării cu coronavirusul SARS-CoV-2 în rândul populației au fost prevăzute o serie de măsuri în vigoare până la data de 30 septembrie 2020.

– medicii din spital pot elibera, la externarea asiguratului, prescripție medicală pentru medicamente cu și fără contribuție personală în ambulatoriu, pentru o perioadă de până la 90 de zile, cu excepția medicamentelor ce fac obiectul contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat, pentru care durata de prescriere este de până la 30 de zile

– documentele necesare să fie prezentate de asigurat la casele de asigurări de sănătate pentru obținerea unor drepturi pot fi transmise prin mijloace electronice de comunicare sau prin depunerea acestora de orice altă persoană, cu excepția reprezentanților legali ai furnizorilor și a persoanelor care desfășoară activitate la nivelul acestora

– mijloace electronice de comunicare se pot folosi și pentru transmiterea de către casele de asigurări de sănătate a documentelor eliberate necesare asiguraților

– nu mai este necesară prezentarea biletului de trimitere pentru serviciile medicale acordate în ambulatoriul de specialitate pentru specialitățile clinice, inclusiv pentru specialitatea clinică medicină fizică și de reabilitare, precum și pentru îngrijirile paliative în ambulatoriu

– medicii de familie pot prescrie medicamente din Lista de medicamente aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, pentru care există restricții de prescriere, astfel încât asigurații să poată beneficia la timp de medicația necesară. Astfel, medicii de familie pot iniția tratamentul specific și în absența unei scrisori medicale emise de medicul din ambulatoriul de specialitate/spital pentru medicamentele notate cu * din Lista de medicamente compensate și gratuite. De asemenea, medicul de familie poate emite prescripție medicală, în continuare, pentru pacienții cu boli cronice cu schemă terapeutică stabilă, în baza documentelor medicale care au fost emise pacientului (scrisoare medicală și/sau confirmarea înregistrării formularului specific de prescriere) și pentru medicamentele care până la data instituirii stării de urgență erau prescrise de către medicii specialiști. Fac excepție medicamentele/materialele sanitare utilizate în cadrul programelor naționale de sănătate curative, care se eliberează exclusiv prin farmaciile cu circuit închis ale unităților sanitare cu paturi.

– serviciile medicale prevăzute în pachetul de bază, acordate în asistența medicală primară și în ambulatoriul de specialitate pentru specialitățile clinice, precum și serviciile conexe furnizate de psiholog si logoped, pot fi efectuate și de la distanță, prin orice mijloace de comunicare, cu încadrarea în numărul maxim de 8 consultații/oră

– în asistența medicală primară și în asistența medicală ambulatorie de specialitate nu va fi utilizat cardul național de asigurări de sănătate până la data de 30 septembrie 2020

– pentru celelalte specialități serviciile medicale acordate vor fi validate cu cardul național de asigurări de sănătate începând cu data de 1 iulie 2020

– nu este obligatorie transmiterea în platforma informatică a asigurărilor de sănătate (PIAS), în termen de 3 zile lucrătoare de la data acordării, respectiv eliberării, a serviciilor medicale și îngrijirilor la domiciliu, respectiv a dispozitivelor medicale, tehnologiilor și dispozitivelor asistive, înregistrate/eliberate off-line.

Citeste mai mult

Președintele Iohannis a promulgat legea pensiilor militare pentru rezerviști. Deputatul PNL Florin Roman: S-a făcut dreptate

florin

Președintele României, Klaus Iohannis a promulgat legea PNL, prin care li se face dreptate rezerviștilor care au fost scosi din Armata, din motive neimputabile lor, la vârsta de 40 de ani, a transmis deputatul de Alba, Florin Roman.

Acesta a transmis o declarație de presă pe acest subiect, pe care o redăm mai jos.

”În calitate de parlamentar, am inițiat un proiect de lege, adoptat de Camera Deputaților, în calitate de for decizional, prin care înlăturăm diferențele între foști și actuali militari.

Principala modificare vizează obținerea pensiei militare, pentru militari, polițiști și personal cu statut militar, categorii care au fost îndepărtate din sistem, așa cum am mai precizat, din motive neimputabile lor.

Vorbim aici, în special de rezerviștii care au slujit drapelul național, dar care, urmare a deciziilor de restructurare al unor unități militare au fost trimiși acasă, mai repede împotriva voinței lor sau urmare a reorganizărilor prin care a trecut Armata Română după intrarea în NATO.

Condiția esențială pentru a beneficia de prevederile acestei legi de către aceste categorii discriminate este îndeplinirea condițiilor de vechime, în solda armatei.

Din cauza prevederilor discriminatorii, instanțele de judecată au avut o practică neunitară și hotărâri diferite.

Noua lege vine să îndepărteze aceste discriminări și inechități, și să oprească diferențele între militari, funcție de anul în care s-au pensionat”.

Citeste mai mult

Cei 8 elevi militari, care au desfășurat stagiul de pregătire la Inspectoratul de Jandarmi Județean Alba, au depus jurământul

jandarmerie jandarmi

Cei 8 elevi ai Școlilor Militare de Subofițeri Jandarmi Drăgășani și Fălticeni, care în aceste momente desfășoară stagiul de pregătire la Inspectoratul de Jandarmi Județean Alba, au depus vineri jurământul.

”Nu le-au putut fi aproape părinții la acest moment atât de important, cum se obișnuia în cazul promoțiilor din anii trecuți, dar având în vedere contextul actual, a fost nevoie ca festivitatea să aibă loc cu un număr limitat de persoane” au transmis reprezentanții Inspectoratului Județean de Jandarmi Alba.

Festivitatea de depunere a jurământului s-a desfășurat la sediul Inspectoratului cu respectarea tuturor măsurilor impuse pe perioada stării de alertă.

Citeste mai mult

191 cazuri noi de COVID-19 în România. Numărul îmbolnăvirilor a ajuns la 18.982. Date oficiale din 29 mai

Numărul cazurilor de COVID-19 a ajuns la 18.982, în România, potrivit datelor transmise vineri, 29 mai, de Grupul de Comunicare Strategică. Sunt 191 cazuri noi, raportate în ultimele 24 de ore.

Au fost înregistrate 1.240 decese. Peste 12.000 de persoane sunt vindecate.

Citește și ALBA: 8 persoane din județ, depistate cu noul coronavirus, în ultimele 24 de ore. Câte cazuri active mai sunt în județ

Până joi erau 18.791 cazuri (197 noi) și 12.629 persoane vindecate.

Grupul de Comunicare Strategică: ”Până astăzi, 29 mai, pe teritoriul României, au fost confirmate 18.982 de cazuri de persoane infectate cu virusul COVID – 19 (coronavirus). Dintre persoanele confirmate pozitiv, 12.829 au fost declarate vindecate și externate.

Numărul de cazuri confirmate, pe județe, potrivit raportării Institutului Național de Sănătate Publică:

Nr. crt. Județ Număr de cazuri confirmate

1. Alba 378 (385, potrivit DSP Alba)

2. Arad 696

40. Vâlcea 28

41. Vrancea 608

42. Mun. București 1.944

TOTAL 18.982

Totodată, până acum, 1.240 persoane diagnosticate cu infecție cu COVID-19, internate în spitale din Dolj, București, Iași, Suceava, Arad, Bacău, Timiș, Cluj, Neamț, Hunedoara, Constanța, Satu Mare, Sibiu, Ialomița, Bistrița-Năsăud, Covasna, Dâmbovița, Vrancea, Galați, Caraș-Severin, Mureș, Giurgiu, Bihor, Argeș, Vaslui, Botoșani, Alba, Sălaj, Brașov, Mehedinți, Teleorman, Gorj, Prahova, Vâlcea, Călărași, Maramureș, Olt, Ilfov și Harghita, au decedat.

De la ultima informare transmisă de Grupul de Comunicare Strategică, au fost înregistrate alte 191 de noi cazuri de îmbolnăvire.

La ATI, în acest moment, sunt internați 182 de pacienți.