Ploaie de meteori din cometa Halley, pe cerul României. Când va putea fi observat fenomenul astronomic

În fiecare an, de la mijlocul lunii aprilie şi până la mijlocul lunii mai are loc ploaia de stele căzătoare Eta Aquaride. Meteorii din acest curent provin din coada cometei Halley, fiind pe orbită în jurul Soarelui.

Meteorii provin din Eta Aquarii, una dintre cele mai luminoase stele din constelaţia Vărsătorului.

Ploile de meteori au loc atunci când o cometă se apropie de Soare şi produce reziduuri, meteoroizi care se împrăştie în jurul orbitei cometei, potrivit descoperă.ro

Oservatorul Astronomic ”Amiral Vasile Urseanu” a anunțat că meteorii vor fi mai vizibili în diminețile de 5 și 6 mai. În fiecare an, în această perioadă, planeta noastră se apropie de traiectoria cometei, în atmosferă intrând mici particule de praf, care la frecarea cu aerul produc senzația de „stea căzătoare”, potrivit sursei citate.

”Se vor vedea doar câțiva meteori pe oră, destul de rapizi, vizibili doar o fracțiune de secundă. Sunt puțini, mai ales din cauza Lunii, pentru că în teorie ar trebui să se vadă 10-20. Puțini, dar prețioși pentru că provin din coada unei comete célèbre”, a anunțat Observatorul.

Anul 2020 mai aduce și alte evenimente astronomice interesante.

În 5 iunie va fi eclipsă de Lună prin penumbră. Va fi vizibilă din Europa, Africa, Asia, Australia şi Oceanul Indian. Faza maximă se va produce la 22.25, ora României.

În 21 iunie, va fi eclipsă inelară de Soare. Din România se va observa o eclipsă parţială de Soare, cu o magnitudine cuprinsă între 0.05 şi 0.15 (5 – 15%).

Alte fenomene astronomice vizibile în anul 2020

7 mai – SuperLuna – va apărea mai mare și mai luminoasă pe cer

22 iunie – Solstiţiul de vară – începutul verii astronomice. Solstiţiu înseamnă „soarele stă”, adică are loc schimbarea gradientului mişcării Soarelui în raport cu declinaţiile acestuia

14 iulie – Planeta Jupiter la opoziţie (vizibilă toată noaptea); cea mai mare planetă din sistemul nostru solar se va afla cel mai aproape de Pământ

20 iulie – Planeta Saturn la opoziţie (vizibilă toată noaptea); Planeta cu inele va fi cel mai aproape de Pământ, fiind luminată de către Soare

28 – 29 iulie – Maximul curentului de meteori Delta Aquaridele (ZHR = 20)

12-13 august – Maximul curentului de meteori Perseidele (ZHR = 60 – 100); Perseidele au loc în perioada în care Pământul trece prin coada cometei 109P/Swift-Tuttle. Cometa este considerată cel mai mare obiect cunoscut ce trece repetat pe lângă Pământ, nucleul său având o lăţime de 26 de kilometri.

13 august – Planeta Venus la elongaţie vestică maximă (dimineaţa)

11 septembrie – Planeta Neptun la opoziţie (vizibilă toată noaptea); Pământul se află în cel mai apropiat punct faţă de Nepun, a opta planetă de la Soare va putea fi vizibilă pe cer

23 septembrie – Echinocţiul de toamnă; începutul toamnei astronomice. Din această zi, durata zilelor va continua să scadă, iar cea a nopţilor să crească, până la solstiţiul de iarnă.

13 octombrie – Planeta Marte la opoziţie (vizibilă toată noaptea); Marte va străluci de 7 ori mai puternic decât Saturn şi de 17 ori mai puternic decât steaua Antares, fiind vizibilă de pe Terra toată noaptea

21 – 22 octombrie – Maximul curentului de meteori Orionidele (ZHR = 20); Terra trece prin marginea exterioară a norului de particule din coada cometei 1/P Halley.

31 octombrie – Planeta Uranus la opoziţie (vizibilă toată noaptea) și Luna albastră. Uranus se află cel mai aproape de Pământ, fiind luminată de către Soare. Planeta albastru – verzui va fi mai luminoasă decât în orice altă perioadă a anului. Termenul de „Lună albastră” este folosit atunci când avem două luni pline în decursul aceleeaşi luni

17 – 18 noiembrie – Maximul curentului de meteori Leonidele (ZHR = 15); Pământul trece prin traiectoria prafului cosmic lăsat în urmă de cometa Tempel-Tuttle; meteorii vor cădea cu viteză de 71 km/s

13 – 14 decembrie – Maximul curentului de meteori Geminidele (ZHR = 120); provin din asteroidul 3200 Phaeton

21 decembrie – Solstiţiul de iarnă, ora 12.02; începutul iernii astronomice

21 decembrie – Planetele Jupiter şi Saturn în conjuncţie (seara); Evenimentul nu a mai avut loc din anul 2000; cele două planete luminoase vor apărea la un arc de numai 7 minute una de cealaltă, pe cerul nopţii, vor părea o planetă dublă luminoasă.

surse: Observatorul Astronomic ”Vasile Urseanu” (Facebook), descoperă.ro, astrobarlad.wordpress.com