Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

POSTURI la Spitalul Judeţean de Urgenţă Alba, Direcţia Copilului, primării şi şcoli. Condiţii de participare la concurs


Publicat

spital spitalul judetean alba iuliaÎn septembrie şi octombrie, sunt disponibile mai multe posturi în instituţii publice din judeţul Alba, pentru care sunt organizate concursuri. Candidaţii interesaţi de aceste locuri de muncă trebuie să îndeplinească anumite condiţii, privind studii sau vechime în muncă sau alte cerinţe.

Posturi vacante şi condiţii de participare la concurs:

Spitalul Judeţean de Urgenţă Alba Iulia (22 de posturi)

asistent medical debutant (3 posturi ) – Secţia Obstetrică-ginecologie

asistent medical debutant – Compartiment Hematologie

asistent medical debutant (2 posturi) – Sectia Neonatologie

asistent medical debutant – Secţia Oncologie medicală

asistent medical debutant – CSM Adulţi

asistent medical debutant – ATI

Condiţii: diplomă de bacalaureat și diplomă de absolvire şcoală postliceală sau echivalentă (PL) în domeniu; certificatul de membru OAMGMAMR; adeverință pentru participare la concurs, eliberată de către Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali, urmând ca persoanele care vor ocupa posturile, să prezinte avizul anual pentru autorizarea exercitării profesiei; cunoștințe generale de utilizare a calculatorului, redactarea unui document; fără vechime.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 6 octombrie 2017

Concurs: 17 octombrie 2017, ora 9:00: testare psihologică; 18 octombrie 2017, ora 10:00: proba scrisă; 23 octombrie 2017, ora 10:00: proba interviu.

registrator medical debutantAmbulatoriu de specialitate – fişier informaţii

registrator medical debutant – Secţia Medicină internă

registrator medical debutant – Secţia Neurologie

Condiţii: diplomă de bacalaureat; cunoștințe generale de utilizare a calculatorului, redactarea unor documente în Word și Excell; fără vechime.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 6 octombrie 2017

Concurs: 17 octombrie 2017, ora 9:00 – testare psihologică; 20 octombrie 2017, ora 10:00 – proba scrisă; 25 octombrie 2017, ora 10:00 – proba interviu.

asistent medical debutant la UPU (2 posturi)

Condiţii: diplomă de bacalaureat și diplomă de absolvire şcoală postliceală sau echivalentă (PL) în domeniu; certificatul de membru OAMGMAMR; adeverință pentru participare la concurs, eliberate de către Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali, urmand ca persoanele care vor ocupa posturile, să prezinte avizul anual pentru autorizarea exercitării profesiei; cunoștințe generale de utilizare a calculatorului, redactarea unui document; fără vechime.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 6 octombrie 2017

Concurs: 17 octombrie 2017, ora 9.00 – testare psihologică; 19 octombrie 2017, ora 10:00 – proba scrisă; 24 octombrie 2017, ora 10:00 – proba interviu.

– infirmier debutant la Secția Psihiatrie Acuți

– infirmier debutant la Compartiment Recuperare Neurologică – 2 posturi

infirmier debutant la Secţia Neurologie – Terapie Acută

Condiţii pentru posturile de infirmier debutant: minim școală generală; curs de infirmiere organizat de Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din Romania sau Curs de infirmiere organizat de furnizori autorizati de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale cu aprobarea Ministerului Sănătăţii – Direcţia generală resurse umane si certificare. În cazul în care nu posedă diplomă, candidații sunt obligați să facă dovada înscrierii la un curs de infirmier, care se va desfășura în termen de 6 luni; fără vechime.

brancardier la UPU

Condiţii: minim școală generală, fără vechime

îngrijitoare de curățenie la SPIAM

îngrijitoare de curățenie la Secţia Obstetrică – Ginecologie

– îngrijitoare de curățenie la Secţia Neurologie

îngrijitoare de curățenie la Secţia Gastroenterologie

Condiţii: minim școală generală, fără vechime

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 6 octombrie 2017

Concurs: 17 octombrie 2017, ora 9.00 – testare psihologică; 26 octombrie 2017, ora 10:00: proba scrisă; 31 octombrie 2017, ora 10:00 – proba interviu.

economist IA – Serviciul managementul calităţii serviciilor medicale

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite eu diplomă/ studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în domeniul ştiinţelor economice; 6 ani şi 6 luni vechime în specialitate; cunoştinţe de operare pe calculator.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 6 octombrie 2017

Concurs: 16 octombrie 2017, ora 9:00: testare psihologică; 27 octombrie 2017, ora 10:00: proba scrisă – locaţia va fi comunicată ulterior; 1 noiembrie 2017, 10:00: proba interviu.

casier la Serviciul financiar contabilitate

Condiţii: absolvent de liceu cu diplomă de bacalaureat; vechime în activitate: minimum 6 luni; cunoştinţe de operare pe calculator.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 29 septembrie 2017

Concurs: 9 octombrie 2017, ora 11:00 – testare psihologică; 10 octombrie 2017, ora 10:00: proba scrisă; 13 octombrie 2017, 10:00: proba interviu.

Relaţii suplimentare se pot obţine la Spitalul Judeţean de Urgenţă Alba Iulia, cu sediul în localitatea Alba Iulia, judeţul Alba, Bd. Revoluţiei 1989, nr. 23, telefon 0258/820.825, interior 146.

Primăria Municipiului Alba Iulia

îngrijitor clădiri – Direcţia Creşe

Condiţii: studii medii absolvite cu diplomă de bacalaureat; vechime în specialitate necesară.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 29 septembrie 2017

Concurs: 10 octombrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – la Centrul de Resurse „Academia Doamnelor”, Alba Iulia, Str. Gladiolelor nr. 3 A; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

şef birou – Direcţia tehnică, dezvoltare – Biroul întreţinere şi reparaţii clădiri

Condiţii: studii de specialitate: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul de licenţă (DL): Inginerie civilă sau Ingineria instalaţiilor; studii de masterat sau postuniversitare în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice; vechimea în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice: minimum 2 ani; cunoştinţe de operare PC – nivel mediu.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 2 octombrie 2017, ora 15:00

Concurs: 17 octombrie 2017, ora 10.00: proba scrisă; data și ora interviului va fi comunicată ulterior.

Relații suplimentare se pot obține la sediul Primăriei Municipiului Alba lulia, Calea Moţilor nr. 5A, telefon 0372/586.473

Direcţia Generală de Asistenţă Socială și Protecţia Copilului Alba

şef serviciu la Serviciul Juridic şi Contencios

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diploma de licenţă sau echivalentă în domeniul ştiinţelor juridice, specializarea drept; vechime în specialitate studiilor necesare exercitării funcţiei publice de cel puţin 2 ani; studii de masterat sau postuniversitare în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 16 octombrie 2017, ora 16:00

Concurs: 25 octombrie 2017, ora 11.00 – proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Centrul de Recuperare şi Reabilitare Neuropsihiatrică Galda de Jos

medic primar specialitatea psihiatrie – 1/2 post (0,5 normă)

medic primar specialitatea psihiatrie – 1/2 post (0,5 normă)

medic specialist specialitatea psihiatrie – 2 posturi

medic – 4 posturi

Centrul de îngrijire şi Asistenţă Baia de Arieş

medic

Condiţii pentru posturile de medic, medic specialist şi medic primar: studii superioare de specialitate, absolvite cu diploma de licenţă sau echivalentă m domeniul medical; adeverinţă/certificat de confirmare in gradul profesional în specialitatea: medicină de familie, recuperare, psihiatrie, medicină internă sau medicină generală; certificat de membru al Colegiului Medicilor din Romania vizat pe anul in curs.

Centrul de îngrijire şi Asistenţă Abrud

infirmier debutant – 4 posturi

Condiţii: studii generale absolvite cu diplomă; curs de calificare infirmier sau adeverinţă de înscriere la un astfel de curs, organizat de furnizori autorizaţi de formare profesională acreditaţi;

Centrul de Plasament Blaj

asistent social debutant

Condiţii: studii superioare de specialitate, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în specializarea asistenţă socială; aviz de exercitare a profesiei de asistent social cu treapta de competenţă profesională debutant eliberat de Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali din România.

Centrul de Plasament de tip Familial Mănărade

educator

Condiţii: studii medii, absolvite cu diplomă de bacalaureat; curs de calificare sau adeverinţă de înscriere la cursul de calificare educator specializat organizat de furnizori autorizaţi de formare profesională acreditaţi; vechime minimum 6 luni în profesia de educator; examen psihiatric.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 4 octombrie 2017, ora 16.00

Concurs: 12 octombrie 2017, ora 11.00 proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare se pot obţine la Direcţia Generală de Asistenţă Socială și Protecţia Copilului Alba, din Alba Iulia, Bulevardul 1 Decembrie 1918 nr. 68, telefon: 0258/818.266, interior 115 sau mobil 0755/069.660.

Primăria Municipiului Aiud

– consilier, clasa I, grad profesional debutant – Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor, Compartiment Evidenţa persoanelor din subordinea Consiliului Local al Municipiului Aiud

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul de licenţă – drept; domeniul de licenţă – calculatoare şi tehnologia informaţiei: domeniul de licenţă – ingineria sistemelor; domeniul de licenţă – ştiinţe administrative: specializarea – administraţie publică: ramura de ştiinţă- informatică: domeniul de licenţă – informatică, cunoştinţe de operare calculator, nivel mediu.

Concurs: 6 octombrie 2017, ora 09:00: proba suplimentară de testare a cunoștințelor de operare PC; 11 octombrie 2017, ora 11:00: proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul Primăriei Municipiului Aiud, Județul Alba, din str. Cuza Vodă, nr. 1, camera 22, telefon 0258/861.310, interior 1013.

Spitalul Municipal Aiud

– infirmier – Secţia Ortopedie Traumatologie;

infirmier –Compartiment Neurologie.

Condiţii: şcoală generală; curs de infirmiere organizat de Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor si Asistenţilor Medicali din România sau curs de infirmiere organizat de furnizori autorizaţi de Ministerul Muncii, familiei si Protecţiei Sociale cu aprobarea Ministerului Sănătăţii – Direcţia generală resurse umane şi certificare; 6 luni vechime în activitate.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 10 octombrie 2017, ora 15.00

Concurs: 18 octombrie 2017, ora 09.00: proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relații suplimentare se pot obține la sediul Spitalului Municipal Aiud, str. Spitalului nr. 2, județul Alba, telefon 0258/861.816, interior 192.

Serviciul Public de Asistenţă Socială Sebeş

asistent medical comunitar debutant – Compartiment Asistenţă medicală şcolară şi comunitară – 2 posturi

Condiţii: studii postliceale sanitare, cu specializarea: asistent medical generalisl. dovedită cu diplomă de absolvire; adeverinţă prin care să ateste că este membru al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti. Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România

asistent medical comunitar principal – Compartiment Asistenţă medicală şcolară şi comunitară

Condiţii: studii postliceale sanitare, cu specializarea: asistent medical generalist, dovedită cu diplomă de absolvire; adeverinţă prin care să ateste că este membru al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România; vechime în specialitatea studiilor: minimum 5 ani.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 2 octombrie 2017

Concurs: 17 octombrie 2017, ora 12.00: proba concurs.

asistent social practicant – Compartiment Prestaţii sociale

Condiţii: studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă în domeniul ştiinţelor sociale sau ştiinţelor umaniste şi artă: specializarea: asistenţă socială; vechime în specialitatea studiilor: minimum 1 an.

asistent social practicant – Compartiment Centrul de Zi Pentru Persoane Vârstnice

Condiţii: studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă în domeniul ştiinţelor sociale sau ştiinţelor umaniste şi artă; specializarea: asistenţă socială; vechime în specialitatea studiilor: minimum 1 an.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 2 octombrie 2017

Concurs: 10 octombrie 2017

inspector, clasa I, grad profesional principal – Compartiment Buget, Finanţe, Resurse umane, Juridic

Condiţii: studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă în domeniul ştiinţelor economice; vechime în specialitatea studiilor: minimum 5 ani.

inspector, clasa I, grad profesional superior – Compartiment Autoritate tutelară şi protecţia copilului

Condiţii: studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă în domeniul ştiinţelor sociale sau ştiinţelor umaniste şi artă: specializarea: asistenţa socială; vechime în specialitatea studiilor: minimum 9 ani.

consilier, clasa I, grad profesional asistent – Compartiment Autoritate tutelară şi protecţia copilului

Condiţii: studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă în domeniul ştiinţelor sociale sau ştiinţelor umaniste şi artă; specializarea: asistenţă socială; vechime în specialitatea studiilor: minimum 1 an.

inspector, clasa I, grad profesional asistent – 1 post – Centrul de Zi Petreşti.

Condiţii: studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă în domeniul ştiinţelor inginereşti sau ştiinţelor economice; vechime în specialitatea studiilor; minimum 1 an.

Termen limită de depunere a dosarelor: 4 octombrie 2017, ora 11:00

Concurs: 24 octombrie 2017, ora 09:00: proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relații suplimentare se obțin la sediul Serviciului Public de Asistenţă Socială situat în Sebeş, Aleea Lac nr. 12, judeţul Alba; telefon 0258/731.007.

Primăria Orașului Cugir – Compartiment Administrare bază sportivă

muncitor calificat, treapta profesională I,

Condiţii: studii generale/ medii; vechime în muncă minimum 5 ani.

îngrijitor, treapta profesională I.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 29 septembrie 2017, ora 13:30

Concurs: 9 octombrie 2017, ora 09:00: proba practică; 11 octombrie 2017, proba interviu.

Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul Primăriei Orașului Cugir din Cugir, str. I.L. Caragiale nr. 1, camera 15 sau 6, Județul Alba, telefon 0258/751.001, interior 115.

 

Primăria Oraşului Câmpeni

consilier, clasa I, grad profesional principal, studii superioare, Compartiment Administraţie Publică Locală, Referendum şi Registru Agricol.

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă; vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice minimum 5 ani.

Termen limită de depunere a dosarelor: 29 septembrie 2017, ora 16:00

Concurs: 10 octombrie 2017, ora 10.00 – proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

referent, clasa III, grad profesional superior – Compartiment A.D.P.P.

Condiţii: studii liceale, respectiv studii medii liceale, finalizate cu diplomă de bacalaureat; vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării postului: minimum 9 ani.

Termen limită de depunere a dosarelor: 12 octombrie  2017, ora 16:00

Concurs: 31 octombrie  2017, ora 10.00: proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relații suplimentare se obțin la sediul Primăriei Oraşului Câmpeni, din Piaţa Avram Iancu nr. 5, Județul Alba, telefon: 0258/771.215, interior 37.

Primăria Comunei Valea Lungă

– inspector, clasa I, gradul profesional debutant la Compartimentul Urbanism

studii superioare absolvite cu diplomă de licenţă.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 13 octombrie 2017

Concurs: 17 octombrie 2017, ora 10.00: proba scrisă; 19 octombrie 2017, ora 10.00: proba interviu.

Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul Primăriei Comunei Valea Lungă, Județul Alba, telefon 0258/888.102, interior 14.

ALTE POSTURI

Primăria Comunei Poșaga

asistent medical comunitar debutant

Condiţii: studii postliceale în domeniu.

Termenul limită de depunere a dosarelor: 27 septembrie 2017, ora 16.00

Concurs: 5 octombrie 2017, ora 10.00: proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul Primăriei Comunei Comunei Poșaga, Județul Alba, din sat Poșaga de Jos, nr. 186, telefon: 0258/776.024

Primăria Comunei Râmeţ

– inspector, clasa I, grad profesional asistent

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul științe economice; vechimea în specialitatea studiilor necesare ocupării postului: minimum 1 an.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 30 septembrie 2017

Concurs: 12 octombrie 2017, ora 10:00: proba scrisă; 16 octombrie 2017, ora 10:00: proba interviu.

Relații suplimentare se obțin Primăria Comunei Râmeţ, judeţul Alba, telefon 0258/880.026, e-mail: primariaramet2008@yahoo.com.

Mai multe detalii despre posturile scoase la concurs le puteţi afla de la fiecare instituţie care organizează procedurile de angajare.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Paradox în ”Sănătate”: Bugetul CNAS creşte anual, dar pacienţii nu-şi pot face nici măcar analizele uzuale pe bilet de trimitere

Publicat

”Nu mai sunt fonduri, pe lista de aşteptare sunt 2.000 de persoane“ sau” Luna aceasta s-au terminat fondurile. Putem să vă programăm peste 6 luni”.

Cam acestea sunt răspunsurile pe care le primesc pacienții atunci merg cu bilet de trimitere la laboratoarele care au contract cu CNAS.

Iar atunci când problemele de sănătate nu suferă amânarea unei investigații ești nevoit să scoți din buzunar o grămadă de bani pentru un RMN sau chiar pentru un set de analize uzuale.

Același lucru ți se poate întâmpla și pacienților internați în secțiile din spitale. De multe ori li se spune că medicamentele de care au nevoie pentru tratamentul în spital s-au terminat, că secția respectivă și-a epuizat bugetul, iar pacienții sunt nevoiți să-și cumpere medicamentele dintr-o farmacie privată.

Bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru analize medicale şi investigaţii para­clinice (ecografii, RMN, altele) a crescut anul trecut la 824 mil. lei, plus 4% faţă de anul anterior şi mai mult decât dublu faţă de 365 mil. lei în 2013, arată datele pu­blice. În continuare însă în laboratoarele private nu mai sunt fonduri, scrie ZF.ro

În plus, pacienţii trebuie să scoată mai mulţi bani din buzunare deoarece tarifele pentru analizele me­di­cale au crescut în laboratoarele private. De ce mai plă­tim contribuţii la sănătate dacă în baza biletului de tri­mi­te­re este imposibil să faci un set uzual de analize medicale?

„Nu mai sunt fonduri, pe lista de aşteptare sunt 2.500 de persoane cu bilet de trimitere“, a spus un operator din call-centerul Synevo, cel mai mare operator de laboratoare din ţară.

Bugetul CNAS tot mai mare, analizele medicale pe bilet de trimitere tot mai rare

„Pacienţii suferă la fel de mult ca înainte când vine vorba de accesul la analizele medicale pe bilet de trimitere, deşi bugetul Casei este în creştere“, a spus Cezar Irimia, preşedinte al Alianţei Pacienţilor Cronici.

Laboratoarele de analize medicale sunt divizii profitabile pentru cei mai mari jucători de pe piaţa serviciilor medicale private, generând peste 20% în cifra de afaceri jucătorilor de top.

„Există interes din partea furnizorilor privaţi să obţină cash de aceea fac liste de aşteptare pentru cei cu bilet de trimitere. (…) Casa ar trebui să verifice şi să vadă raportările“, a spus pentru zf.ro, Florin Buicu, membru în Comisia de Sănătate.

De ce mai plătim contribuţii la sănătate dacă în baza biletului de trimitere este imposibil să faci un set uzual de analize medicale?

Cea mai uzuală analiză de sânge, hemoleucograma, costă între 34 şi 45 de lei în laboratoarele private, deşi Casa de Sănătate evaluează şi decontează această analiză cu 14 lei, potrivit datelor publice.

Mai mult, preţul pentru un exsudat nazal sau faringian (cu antibiogramă la nevoie) se ridică în prezent între 44 lei şi chiar 70 de lei (inclusiv pentru copii), tariful decontat de Casă fiind de 15 lei.

Altfel spus, preţurile practicate de laboratoarele private au ajuns să fie chiar şi de peste patru ori mai mari decât cele decontate de Casă, instituţie care îşi face bugetul din contribuţiile asiguraţilor.

sursa: ZF.ro

 

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Romania a cumpărat cea mai scumpă energie electrica din Europa, pentru consumul zilei de miercuri: Peste 1.300 de lei/MWh

Publicat

România a cumpărat cea mai scumpă energie electrică din Uniunea Europeană , pe piața spot, plătind peste 1.300 de lei/MWh.

Prețul facturilor la electricitate pe care îl vor plăti românii până la aplicarea masurilor anunțate de autorități vor deveni astfel tot mai mari.

România și Ungaria au cumpărat marți, pentru consumul zilei de miercuri, cea mai scumpă energie electrică din Europa.

Astfel, pentru un MWh s-a plătit peste 1.300 de lei, potrivit datelor centralizate de un siteul EnergyLive.cloud . Pentru ambele țări este și cea mai mare cotație la care cumpăra energia.

Prețul mediu zilnic al pieței spot a ajuns la nivelul de 263,89 de euro/MWh pentru România și Ungaria, cu aproape 30 de euro pentru următorul preț, cel plătit de Slovenia. De altfel, țările din Europa Centrală și de Est, cu excepția Poloniei, au plătit cel mai mult pentru achiziționarea energiei.

La polul opus, Germania a cumpărat marți energie pe 60 de euro, iar Polonia cu aproape 80 de euro/MWh.

Din iunie, pieţele de energie electrică ale ţărilor din Europa Centrală şi de Est (Ungaria, Cehia, Slovacia şi România) au fost legate de pieţele din vestul Europei, mecanismul Multi-Regional Coupling (MRC).

Interconectarea a permis cuplarea pieţei spot din România la cele din Germania, Austria şi Polonia.

Acestea nu sunt prețurile pe care le plătește acasă fiecare consumator, ci prețurile cu care se tranzacționează energia pe bursele de profil. De acolo cumpără furnizorii, care mai departe vând către populație și firme.

La prețul final se mai adaugă tarifele de transport și distribuție, dar și contribuțiile pentru cogenerare și energie verde, plus taxa pe valoarea adăugată (TVA)

România producea în data de 19 octombrie ora 19,00 un total 6307 MWpotrivit datelor Transelectrica.

  • 32.12% Hidro – 2026 MW
  • 22.65% Cărbune – 1429 MW
  • 22.26% Nuclear – 1404 MW
  • 21.32% Hidrocarburi – 1345 MW
  • 1.14% Biomasa – 72 MW
  • 0.51% Eolian – 32 MW
  • 0.00% Fotovoltaice – 0 MW
Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Economist al BNR: Oare închiderea minelor nu a contribuit la criza prețurilor la energie? Ce facem cu gazul din Marea Neagră

Publicat

România are resurse energetice vaste dar statul nu permite exploatarea lor, susţine Cristian Popa, membru în Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a României (BNR), în articolul său „În apărarea pieţelor”.

Acesta consideră că este ironic şi trist faptul că, pe de o parte, preţul gazelor a explodat dar, pe de altă parte, statul nu creează cadrul legal şi fiscal pentru exploatarea gazelor offshore din Marea Neagră.

„Să intervină Statul!” se aude tot mai des în spaţiul public.

„Sunt condiţii extraordinare!”, „Să plafoneze Statul preţurile!” răspund alte voci, cu şi mai mult entuziasm.

Sunt trei evoluţii recente care mi-au atras atenţia, cu ajutorul cărora putem demonstra uşor, într-o manieră facilă, de ce vocile greşesc, şi de ce însăşi intervenţia etatistă este sursa, şi nicidecum soluţia, problemelor.

Le abordez mai jos, punct cu punct.

„Mâna invizibilă” a pieţelor libere, cea care aliniază cererea cu oferta, funcţionează de-o vecie şi acţionează asupra a milioane de produse prin miliarde de tranzacţii, aşezând lucrurile cum nici un planificator central (sau birocrat, sau conducător, sau dictator, sau cel mai puternic calculator/inteligenţă artificială) nu o poate face.

Şcoala de gândire economică austriacă ne spune că pieţele fac asta cu ajutorul ordinii spontane, pentru că se formează spontan, continuu, prin interacţiunea voluntară a miliarde de indivizi, vânzători sau cumpărători, cu priorităţi, preferinţe, resurse şi posibilităţi tehnologice diferite, şi asta fără ca unii să se coordoneze cu alţii, într-o manieră cât mai dispersată, şi fără intervenţia unei entităţi centrale care să coordoneze procesul.

O piaţă liberă va căuta continuu să identifice şi satisfacă în cel mai bun mod dorinţele consumatorilor, iar prin concurenţă şi sistemul de stimulente va căuta să ofere cele mai bune produse la cele mai bune preţuri”, scrie Cristian Popa.

Explozia prețurilor: oare închiderea minelor nu a contribuit la actuala criză?

În aceea ce priveşte preţurile gazelor şi electricităţii, Popa menţionează că acestea au explodat în Europa, şi nu numai, pe fondul unei cereri mari datorată revenirii consumului şi a ofertei reduse.

„Soluţia vehiculată de etatişti este plafonarea prin lege a preţurilor, deci „să rezolve Statul!”, de parcă aşa vor apărea mai multe gaze şi mai multă electricitate din neant.

Dar legile economiei funcţionează independent de legile date în Parlament. Preţurile plafonate ar descuraja realizarea de investiţii în capacităţi de producţie, nicidecum invers, deci nu ar rezolva problema de bază, ar fi un calmant, care nu ar vindeca boala.

Ce nu ne spun etatiştii este că, deşi ne uităm la Stat pentru soluţii, este foarte posibil chiar Statul să fi generat problemele din prima fază.

Oare închiderea minelor şi a centralelor electrice pe cărbune nu a contribuit la actuala criză a preţurilor energetice în care ne aflăm?

Oare introducerea sistemului de certificate CO2 nu a dus la creşterea costurilor, închiderea şi falimentarea unor centrale pe cărbune şi astfel la preţuri mai mari?

Reducerea poluării şi înverzirea sistemului energetic este probabil necesară, însă ceva trebuie înlocuit cu altceva, doar eliminarea duce la penurie, eliminarea unei surse de energie trebuie să fie însoţită de dezvoltarea altora noi, şi asta folosind tot mecanisme competitive ale pieţei, căci altfel se ajunge la consecinţe neintenţionate, precum pene de curent sau preţuri uriaşe”, spune Cristian Popa.

Potrivit autorului, statul, încercând să rezolve o problemă, a cauzat alta, sau chiar mai multe, probabil neintenţionat.

România, resurse vaste

„O altă situaţie, de data aceasta specifică ţării noastre, este că deşi avem în România resurse energetice vaste, Statul nu permite exploatarea lor. Este ironic şi trist că pe de o parte preţul gazelor a explodat, dar pe de altă parte Statul nu creează cadrul legal şi fiscal pentru exploatarea gazelor offshore din Marea Neagră, deci nu permite companiilor private să exploateze aceste gazele.

Însă, în acelaşi timp, Statul se oferă, binevoitor, să plafoneze preţurile, sau să le subvenţioneze, cu bani din taxele încasate… tot de la noi. Iar noi rămânem la întrebarea de ce cresc preţurile.

Ne permitem oare să lăsăm aceste resurse minerale de miliarde de euro neexploatate sub Marea Neagră? Este România atât de bogată încât să importe gaze mai degrabă decât să le exploateze pe ale ei?

La iarnă, când va fi frig, sau când vor veni facturile, ne vom gândi probabil cu jind la acele gaze„, susţine Cristian Popa.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

BLAJ

Șoseaua ocolitoare a municipiului Blaj: 230.000 de lei pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a studiului geotehnic

Publicat

Varianta ocolitoare a municipiului Blaj – unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din zonă – a ajuns la faza elaborării studiului de fezabilitate și a studiului geotehnic. Realizarea șoselei ocolitoare urmărește decongestionarea traficul rutier prin oferirea unei rute alternative pentru cei aflați în tranzit, dar și pentru blăjenii care doresc să evite aglomerația. 

Primăria Blaj a achiziționat recent servicii de elaborare a studiului de fezabilitate și a studiului geotehnic pentru „Varianta ocolitoare a municipiului Blaj”. Achiziția s-a făcut prin cumpărare directă, pe platforma Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

Valoarea studiul geotehnic a fost de 100.000 de lei, ofertantul fiind Geo-Tech SRL din județul Harghita.

Serviciile de elaborare a studiului de fezabilitate, documentație și avize au costat 130.200 de lei, ofertantul fiind Birou Proiectare Bodea SRL din Alba Iulia.

Potrivit documentației, investigațiile geotehnice se vor executa prin foraje adânci de 15-20 metri pe zonele cu consolidări și viaducte sau poduri și foraje scurte pe traseu.

Gheorghe Rotar: Șoseaua ocolitoare de la Blaj va beneficia de piste de biciclete, stații de autobuz, stații electrice de încărcare și parcare tip park&ride

În urmă cu un an, primarul din Blaj, Gheorghe Valentin Rotar a transmis că realizarea șoselei ocolitoare a municipiului este o investitie cu dublu rol în ceea ce privește traficul rutier.

„În primul rând va decongestiona traficul rutier în oraș și va fluidiza circulația spre orașele din jurul Blajului și spre zona industrială, urmând a contribui la dezvoltarea urbanistică și economică a zonei cât și la creșterea calității vieții, prin reducerea gradului de poluare în oraș.

În al doilea rând, șoseaua ocolitoare a Blajului va a avea și rolul de coridor de mobilitate urbană, care va face legătura între străzile Clujului și Eroilor cu zona Petrisat, cu ieșire la capătul străzilor Simion Bărnuțiu (spre Târnăveni) și Mihail Kogălniceanu (spre Mediaș).

Această investiție va beneficia de piste de biciclete, stații de autobuz, stații electrice de încărcare și o zonă de parcare tip park&ride. Este un proiect necesar, în condițiile creșterii numărului de mașini din Blaj, un proiect care decongestionează traficul rutier din oraș, prin oferirea unei rute alternative pentru cei aflați doar în tranzit, dar și pentru blăjenii care doresc să evite aglomerația, atunci când vor călători în afara orașului”, a explicat Gheorghe Valentin Rotar.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate