Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

„Prima chirie”: Doar 15 şomeri s-au înscris pentru obţinerea subvenţiei, în primele două luni de la începutul acestui program


Publicat

blocuri apartamente 2

blocuri apartamente 2După două luni de la lansare, Programul “Prima chirie” pare să nu atragă interes din partea posibililor beneficiari. Doar 15 şomeri au depus cereri pentru obţinerea subvenţiei.

Prin acest program, statul se oferă să le plătească şomerilor 85% din chirie, dar nu mai mult de 900 de lei, dacă îşi găsesc un loc de muncă la mai mult de 50 de kilometri de localitatea de domiciliu.

18 milioane de lei este bugetul alocat de Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă în acest sens pentru 2017. Dacă s-ar fi alocat suma maximă de 900 de lei pe lună tot sunt bani suficienţi pentru ca în acest an să beneficieze de acest sprijin peste 3.300 de şomeri.

„E un mecanism foarte complicat, iar şomerul trebuie să aibă bani pentru a plăti o garanţie, chiria pentru prima lună şi, eventual, chiria pentru a doua lună până primeşte deconturile de la ANOFM”, precizează surse citate de zf.ro.

Condiţiile pentru „Prima chirie”

Din iunie, persoanele care îndeplinesc condițiile legale pot depune sau transmite, prin modalităţile prevăzute de dispoziţiile legale (personal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fax sau e-mail), la agenția pentru ocuparea forței de muncă unde sunt în evidență, actele necesare acordării acestui drept în termen de 60 de zile de la data încadrării în muncă.

Prin derogare de la acest termen, “Prima Chirie” (prima de relocare) se acordă și persoanelor care îndeplinesc condițiile legale și care s-au angajat în perioada dintre 25 ianuarie 2017, data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2017 și 6 iunie 2017.

Pentru aceste persoane, termenul de 60 de zile, în care se poate solicita pentru viitor prima de relocare, începe cu data de 6 iunie 2017, data la care a fost publicată în Monitorul Oficial al României Partea I nr.414/2017 şi a intrat în vigoare Hotărârea Guvernului nr.374/2017 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, și pentru modificarea și completarea Procedurilor privind accesul la măsurile pentru stimularea ocupării forței de muncă, modalitățile de finanțare și instrucțiunile de implementare a acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 377/2002.

Potrivit prevederilor legale, persoanele înregistrate ca șomeri la agențiile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă şi care se încadrează în muncă într-o altă localitate situată la o distanță mai mare de 50 km față de localitatea în care îşi au domiciliul sau reședința şi ca urmare a acestui fapt îşi schimbă domiciliul sau își stabilesc reședința în localitatea respectivă sau în localitățile învecinate acesteia, pot primi o primă de relocare.

Prima de relocare se acordă persoanelor ale căror venituri nete lunare realizate de către acestea, în situația în care sunt persoane singure sau împreună cu familiile acestora, nu depășesc suma de 5.000 lei/lună și este în cuantum de 75% din suma destinată asigurării cheltuielilor pentru locuire (chirie și utilități) în noul domiciliu sau noua reședință, dar nu mai mult de 900 de lei.

Vezi şi PRIMA CHIRIE: Cum poţi primi bani de la stat pentru cheltuieli, dacă îţi găseşti loc de muncă în altă localitate. Normele, aprobate de Guvern

Persoanele care beneficiază de prima de relocare au dreptul la menţinerea acesteia şi în cazul în care, în perioada de 36 de luni de la angajare, le încetează raportul de muncă sau de serviciu la angajatorul la care s-au încadrat în muncă şi se încadrează în termen de 30 de zile la un alt angajator, în aceleaşi condiţii.

Angajaţii au obligaţia de a restitui integral suma primită ca primă de relocare potrivit în situaţia în care revin la vechiul domiciliu sau vechea reşedinţă, într-o perioadă de 12 luni de la angajare.

Prima de relocare prevăzută se acordă la cerere şi nu se cumulează cu prima de activare, cu prima de încadrare sau cu prima de instalare prevăzute la art. 73.2, la art. 74, respectiv la art. 75 din Legea nr.76/2002  privind sistemul asigurărilor pentru șomaj.

Nu beneficiază de prima de relocare:

– persoanele care au mai beneficiat de o primă de relocare sau de una dintre primele prevăzute la art. 74 şi 75, în ultimele 36 de luni premergătoare solicitării primei de relocare;

– persoanele care se încadrează la angajatori cu care au fost în raporturi de muncă sau de serviciu în ultimii 2 ani;

– persoanele care se încadrează la angajatori la care calitatea de administrator/asociat este deţinută de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat şi la alţi angajatori cu care persoanele au fost în raporturi de muncă sau de serviciu în ultimii 2 ani;

– persoanele pentru care plata indemnizaţiei de şomaj a fost suspendată iar ulterior, ca urmare a schimbării duratei contractului individual de muncă, plata indemnizaţiei de şomaj încetează;

– absolvenţii licenţiaţi ai facultăţilor de medicină, medicină dentară şi farmacie care, la data solicitării dreptului, au promovat concursul naţional de rezidenţiat pe locuri sau pe posturi în condiţiile legii;

– absolvenţii instituţiilor de învăţământ faţă de care angajatorii au obligaţia, potrivit legii, de a-i încadra în muncă.

– persoanele care deţin în proprietate sau coproprietate o altă locuinţă în localitatea în care îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa sau în localităţile învecinate acesteia, ca urmare a încadrării în muncă.

surse: zf.ro, digi24.ro, AJOFM Alba


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

OFICIAL, coronavirus în Alba: 50 cazuri confirmate, din care 18 pacienți internați în spital și 4 persoane vindecate

Publicat

Direcția de Sănătate Publică Alba a transmis luni situația actualizată privind cazurile de COVID-19 în județ, până la ora 17.00.

Sunt 50 de cazuri confirmate, cele 49 transmise până luni la ora 13.00 și cel al bărbatului cu domiciliul în Alba, preluat de pe aeroportul din Cluj-Napoca (întors din Londra) și internat la spital în Cluj. Din cele 50 de cazuri, 19 sunt pacienți internați la spital (18 în Alba și 1 la Cluj), 28 sunt înregistrați la domiciliu și 4 sunt declarați vindecați.

Vezi și Cazul 50 pentru județul Alba: Un bărbat, pasager într-un avion, care prezenta simptome. A fost testat și internat la Cluj

La ora de referință, erau 457 persoane în carantină (98 ieșite din carantină), 901 persoane izolate la domiciliu (2981 ieșite din izolare).

De asemenea, 457 de locuri erau ocupate în spații de carantinare (64 locuri libere).

Corturi instalate pentru pretriaj la unitățile spitalicești: 14 (1 la Alba Iulia, 1 Centru de Dializă Alba Iulia, 2 la Aiud, 2 la Cimpeni, 1 la Abrud, 1 la Blaj, 1 la Cugir, 2 la Sebes, 2 la A1 km 312 – parcare CIC Pianu, 1 la SAJ Alba).

Containere modulare instalate pentru pretriaj la unitățile spitalicesti – 9 (4 la Alba Iulia – puse la dispozitie de Institutia Prefectului Alba si Primaria Alba Iulia, 1 la Sebes, 2 la Aiud, 2 la Blaj).

Datele au fost transmise de DSP Alba, cu sursa ISU Alba/CJCCI.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Peste un milion de români, trimiși în șomaj. Aproape 200.000 au fost concediați. Date de la Ministerul Muncii

Publicat

angajat lucru munca

Ministerul Muncii a actualizat, luni, situația contractelor de muncă suspendate sau încetate, în contextul epidemiei COVID-19 și celor mai recente măsuri stabilite de stat. Potrivit raportului, peste un milion de români intră în șomaj.

Sunt peste 900.000 de contracte individuale de muncă suspendate (șomaj tehnic), iar alte aproape 200.000 sunt încheiate (concedieri).

Situația prezentată de Minister (date centralizate până în 6 aprilie):

Contracte individuale de muncă suspendate – 952.929 din care: 278.408 – industria prelucrătoare; 188.468 – comerț cu ridicata și cu amănuntul; repararea autovehiculelor și motocicletelor; 118.277 – hoteluri și restaurante

Contracte individuale de muncă încetate – 187.548 din care: 36.783 – Comerț cu ridicata și amănuntul; repararea autovehiculelor și motocicletelor; 32.494 – industria prelucrătoare; 23.286 – construcții

Salariații angajatorii aflați în șomaj tehnic pot primi de la stat acoperirea integrală a fondurilor aferente salariilor.

Angajatorii care au salariați prin Contracte Individuale de Muncă (CIM) și pe care i-au înregistrat în REVISAL ca intrând în șomaj tehnic, se pot adresa Agențiilor județene pentru ocuparea forței de muncă din județul în care angajatorul are sediul social.

Vezi integral: ȘOMAJUL TEHNIC: AJOFM Alba primește documentele transmise electronic. FORMULARE și alte detalii pentru angajatori

Celelalte persoane, care au alte forme de angajare (PFA, drepturi de autor etc.), se vor adresa Agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială din județul în care au înregistrat activitatea.

Vezi ȘOMAJUL TEHNIC: Formularele pentru PFA, întreprinderile individuale și profesii liberale. Se transmit online la AJPIS

Întreaga comunicare între solicitanți și instituțiile vizate, respectiv solicitările și depunerea documentelor, se face prin poșta electronică.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Crucea Roşie a distribuit 1000 de măşti şi mănuşi în comuna Ciuruleasa, unde au fost confirmate 11 cazuri de coronavirus

Publicat

Filiala de Cruce Roşie a Judeţului Alba anunță că a distribuit 500 de măşti şi 500 de perechi mănuşi în comuna Ciuruleasa, unde au fost confirmate 11 cazuri de îmbolnăvire cu COVID-19.

”În contextul derulării unei anchete epidemiologice în comuna Ciuruleasa şi a necesităţii implementării unor măsuri imediate de protecţie a populaţiei pentru a se evita răspândirea virusului la o scară mai largă, organizaţia noastră a oferit în această dimineaţă, în regim de urgenţă, 500 măşti şi 500 perechi mănuşi, Primăriei comunei Ciuruleasa.

Citește și DSP Alba a cerut carantina pentru localitatea Ciuruleasa. Decizia vine de la București

Materialele de protecţie vor fi distribuite personalului din administraţia publică locală precum şi locuitorilor care îşi desfăşoară în continuare activitatea profesională în afara comunei”, transmit reprezentanții organizației.

În total, până acum, Filiala de Cruce Roşie a Judeţului Alba a distribuit aproximativ 4.000 de măşti şi peste 1500 de perechi mănuşi, următoarelor instituţii/unităţi:

– Serviciul Judeţean de Ambulanţă Alba

– Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „UNIREA” al Judeţului Alba

– Insitutuţia Prefectului Judeţul Alba

– Directia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Alba

– Garda de mediu Alba

– U.M. 01684

– Inspecţia de stat în construcţii Alba

– Protecţia Consumatorului Alba

– Spitalul Municipal Blaj

– S.J.P.T. Alba

– Primăria municipiului Aiud

– Prămăria comunei Ciugud

– Primăria comunei Ighiu

– Primăria oraşului Teiuş

– Primăria comunei Cergău

– Primăria comunei Şona

– Grădiniţa „Dumbrava Minunată” Alba Iulia

– Asociaţia SPEROMAX Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Amânarea ratelor la bănci. Ce prevăd normele de aplicare a OUG 37/2020, publicate în Monitorul Oficial

Publicat

taxe bani euro

Normele de aplicare a OUG 37/2020 privind amânarea ratelor la creditele bancare au fost publicate în Monitorul Oficial. Potrivit HG 270/2020, achitarea ratelor poate fi suspendată, la cererea debitorului – persoane fizice sau juridice – pentru o perioadă de până la 9 luni, cel mult până la 31 decembrie 2020.

Potrivit documentului, „prin derogare (…), obligația de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane, acordate debitorilor de către creditori până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență (30 martie 2020 – n. red.), se suspendă la cererea debitorului cu până la 9 luni, dar nu mai mult de 31.12.2020”.

Debitorul este cel care alege perioada de amânare, între o lună și 9 luni.

Persoanele fizice pot cere amânarea ratelor doar dacă declară pe propria răspundere că se află în imposibilitatea de a onora obligațiile de plată aferente creditului, pentru ca veniturile lor sau ale membrilor familiei au fost afectate de criza COVID19.

Membrii familiei debitorului sunt persoanele care au calitatea de soț/soție, părinți și copii, care locuiesc și se gospodăresc împreună cu debitorul.

Cauze ce sunt luate în calcul la creditele ipotecare (băncile nu trebuie să se limiteze la acestea):

– intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia în șomaj tehnic ca efect al închiderii/restrângerii activității angajatorului,

– concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia,

– reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia,

– plasarea debitorului în carantină instituționalizată sau izolare la domiciliu, îmbolnăvirea cu COVID-19, și altele asemenea”, se arata in comunicat.

Băncile verifică încadrarea creditului în aceste cerinte și comunică decizia de aprobare sau respingere a cererii de amânare a ratelor într-un termen de 15 zile.

Debitori pot fi persoanele fizice, inclusiv persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, profesiile liberale și cele care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei și persoanele juridice din contractele de credit, respectiv leasing, cu excepția instituțiilor de credit.

Condiția este ca aceștia să nu fie restanțieri la plata ratelor (au restanțe la data de 16 martie 2020 și nu le-au achitat încă până la data solicitării suspendării plății următoarelor rate).

Nu pot beneficia de această facilitate cei care au contractat credite după această dată sau cei cărora le-a fost declarată scadența anticipată ori au avut scadența ultimei rate la 30 martie.

Se pot amâna ratele pentru: contractele de credit pentru consumatori, cele pentru cumpărarea de bunuri imobile și cele de leasing. În categoria creditelor ipotecare se încadrează și creditele acordate prin programul Prima Casă.

Cererile vor putea fi depuse prin poșta clasică, prin e-mail sau chiar telefonic, dar numai în 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței, adică până la data de 14 mai 2020.

„Pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor, dobânzilor și comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare în acest sens, în format letric sau prin poșta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor, cel mai târziu până la 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. În cazul în care debitorul nu poate transmite cererea prin unul dintre mijloacele enumerate (…), acesta o poate formula pe cale orală, prin telefon, la un număr de telefon dedicat care va fi anunțat de către fiecare creditor pe pagina sa de internet, situație în care creditorul are obligația înregistrării convorbirii”, dispune ordonanța.

“Pentru debitorii persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, precum și pentru debitorii care dețin profesii liberale și profesii care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, creditorii vor aproba amânarea ratelor dacă activitatea a fost întreruptă total sau parțial ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate, cu următoarele urmări: restrângerea pieței de desfacere, restrângerea numărului de angajați, diminuarea numărului de furnizori, și altele.

Pentru celelalte firme, băncile vor aproba amânarea la plată dacă dețin certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri prin care se constată diminuarea veniturilor sau a încasărilor sale cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020.

De asemenea, băncile vor aproba solicitările dacă activitatea firmelor a fost întreruptă parțial sau total ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență decretată, cu următoarele urmări: restrângerea pieței de desfacere, restrângerea numărului de angajați, diminuarea numărului de furnizori s.a.”, precizează Ministerul Finantelor.

Ratele la credite vor crește puțin după perioada de amânare, pentru că dobânzile acumulate în lunile de amânare vor fi eșalonate pe o perioadă de 5 ani, în cazul creditelor ipotecare, iar la celelalte tipuri de împrumuturi va fi capitalizată la soldul creditului, după perioada de amânare.

aferente perioadei de suspendare se vor capitaliza la soldul creditului existent la finalul perioadei, adică dobânzile se vor adăuga sumelor de plată de la sfârșitul lunilor în care plata ratelor a fost amânată. Sumele rezultate în urma capitalizării se vor plăti eșalonat până la noua dată de valabilitate a contractului de credit, ce include și perioada de amânare a plății ratelor.

Excepție de această regulă fac împrumuturile imobiliare, dobânzile pentru acestea calculându-se potrivit prevederilor contractului de credit și reprezentând o creanță pentru care dobânda este zero, plata creanței urmând să fie făcută eșalonat, timp de 60 de luni, adică în doi ani și jumătate.

Firmele vor putea amâna ratele numai dacă și-au întrerupt total sau parțial activitatea, din cauza deciziilor luate de autorități în perioada stării de urgență. Totodată, acestea vor trebui să obțină un certificat de stare de urgență de la Ministerul Economiei.

Contractele de credit vor fi modificate astfel, în baza OUG 37/2020, fără a fi nevoie de acte adiționale.

surse: legestart.ro, avocatnet.ro, mfinante.gov.ro

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate