Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

Primăria Alba Iulia contractează agenţie internaţională de rating pentru evaluarea capacităţii de rambursare şi atragerea de investitori


Publicat

Primăria Alba Iulia a început un proces de selectare a unei agenţii internaţionale de rating, care să evalueze capacitatea autorităţii locale de a-şi onora la timp obligaţiile financiare, în vederea scăderii costurilor finanțărilor și atragerea de investitori. Până acum, au fost primite oferte de la trei companii: Fitch, Moody’s și Standard & Poor’s. Va fi posibilă, astfel, emiterea de obligaţiuni şi obţinerea de împrumuturi în condiţii avantajoase pentru finanţarea investițiilor locale.

“Primăria Municipiului Alba Iulia a demarat un proces de selectare a unei agenții internaționale de rating. În prezent discutăm cu cele mai importante companii din domeniu și am primit trei oferte de la – Fitch, Moody’s și Standard & Poor’s, care se află în faza de evaluare tehnică și financiară. Sunt puține municipalităţi care au iniţiat astfel de proceduri – știam de București, Brașov, Oradea. Acest demers este important și foarte util pentru scăderea costurilor finanțărilor și atragerea de investitori. Pentru exerciţiul financiar ale UE 2014 – 2020 va fi mare nevoie de cofinanțare/prefinanțare de mai mari dimensiuni în susținerea proiectelor de dezvoltare ale Municipiului Alba Iulia”, a declarat  Mircea Hava, primarul municipiului Alba Iulia.

„În contextul crizei financiare care a dominat piața financiar-bancară din România în ultimii ani, obţinerea unui rating de către autorităţile locale este necesară pentru diversificarea paletei de opțiuni de finanțare a investițiilor locale, având în vedere limitarea accesului la pieţele de capital, condiţiile restrictive de creditare impuse de sistemul bancar şi costurile mari percepute de finanţatori. Evaluarea capacităţii autorităţilor locale de a-şi onora la timp obligaţiile financiare, realizată exclusiv prin acordarea de rating-uri de către marile agenţii specializate, favorizează şi, într-o bună măsură, chiar condiţionează emiterea de obligaţiuni şi obţinerea de împrumuturi în condiţii avantajoase. În același timp, credit rating-ul este important pentru atragerea de investitori privaţi în angajamente de tip parteneriat public-privat și nu numai”, a precizat Nicolaie Moldovan, administrator public în cadrul Primăriei.

După finalizarea procedurii și semnarea contractului de rating, vor fi analizate:

Buget

structura veniturilor, calculul unor indicatori care să reflecte, nivelul de flexibilitate a administraţiei publice locale de a stabili şi încasa venituri la bugetul local, gradul de colectare a veniturilor bugetului local, evidenţierea clară a veniturilor operaţionale versus venituri din capital;

structura cheltuielilor, calculul unor indicatori care să reflecte nivelul de rigiditate al cheltuielilor, măsura în care autorităţile administraţiei publice locale pot decide în legătură cu modul de cheltuire a fondurilor disponibile, evidenţierea clară a cheltuielilor operaţionale versus cheltuielile de capital, determinarea unor indicatori privind nivelul subvenţiilor şi transferurilor în totalul cheltuielilor bugetului operaţional, a cheltuielilor cu salariile în totalul bugetului operaţional, a cheltuielilor cu serviciul datoriei publice în totalul bugetului operaţional;

prezentarea programelor de investiţii multianuale şi a strategiilor sectoriale şi generale de dezvoltare economico-socială;

prezentarea situaţiei arieratelor la nivel local cu determinarea unor indicatori conform legii finanţelor publice locale – capitolul privind criza financiară şi insolvenţa autorităţilor administraţiei publice locale.

Datoria publică locală

– analiză privind datoria publica locală contractată şi nerambursată, cu evidenţierea principalilor termeni şi condiţii de contactare (maturităţi, costuri, schema de amortizare);

calculul serviciului datoriei publice locale (pe o perioadă anterioară de 5 ani si prognoze pentru următorii 3 ani);

– situaţia plăţilor reeşalonate sau a rambursărilor/răscumpărărilor în avans (dacă există);

nevoi de refinanţare pentru anul curent şi pentru anul imediat următor;

– indicatori privind datoria publică locală de tipul: cheltuielile cu plăţile de dobânzi şi comisioane în total buget operaţional, cheltuieli cu rambursările în total buget de capital şi alţi indicatori care reflectă calitatea managementului financiar (ex: cheltuieli cu serviciul datoriei publice ca procent din total excendent al bugetului operaţional, excedent operaţional ca procent din total buget operaţional, etc.);

– elemente cuprinse în cadrul legal care vizează gradul de îndatorare şi alte prevederi legislative privind plafonarea datoriei publice locale.

Lichidităţi

Pe baza datelor furnizate de autoritatea publică locală, analiza se va concentra pe aprecierea calităţii management-ului disponibilităţilor:

– management şi planificarea utilizării lichidităţilor;

– situaţia lunară a disponibilităţilor de casă (trezorerie) într-o perioadă de 5 ani; soldurile lunare ale contului curent, incluzând detalii privind portofoliul financiar;

– nivelul depozitelor bancare (dacă există);

– necesarul de datorie publică locală pe termen scurt, în decursul ultimilor 5 ani;

– nivelul mediu al rezervelor, linii de credit deschise la trezorerie pentru acoperirea deficitelor temporare de casă (trageri în ultimii 5 ani şi nivelul planificat pentru următorii 3 ani).

Elemente extra-bilanţiere şi alte angajamente (obligaţii financiare)

Autoritatea publică locală deţine acţiuni sau părţi sociale la o societate comercială de interes public local, ceea ce generează unele obligaţii financiare de tipul acordării de subvenţii și/sau transferuri, participării la investiţiile respectivei societăti pentru asigurarea întreţinerii şi dezvoltarii serviciului public furnizat de respectiva companie, acordării de garanţii pentru împrumuturile contractate de respectiva societate. Astfel de obligaţii financiare pot greva bugetul local pe baze anuale sau numai în anumite perioade de timp.

Analiza se va concentra pe următoarele aspecte:

– transferuri de la bugetul local pentru companie în ultimii 5 ani;

– informaţii privind subvenţiile acordate de bugetul local companiilor municipale în perioada ultimilor 5 ani;

– informaţii privind obligaţiile asumate prin buget privind alocarea de resurse pentru compania de interes local (ex: prin subvenţii, garanţii);

– garanţii acordate de consiliul local unor terţi (persoane juridice) – în decursul ultimilor 5 ani;

politica de investiţii; politica privind cumpărarea de acţiuni şi/sau investiţii în companii de interes local;

– proiecte de tip PPP (planuri privind viitoarele investiţii, detalii privind modul în care consiliul local este implicat în aceste PPP-uri);

– angajamente în cadrul contractelor de leasing – valoarea acestor contracte, angajamente privind plăţile anuale până la terminarea acestor contracte.

Politica

Rating-ul evaluează capacitatea de a rambursa datoria contractată şi angajamentul de a onora obligaţiile de plată. Din acest motiv, pentru evaluarea celui de-al doilea factor care determina credit rating-ul, câteva aspecte privind conducerea politică a autorităţii publice locale fac, de asemenea, obiectul evaluărilor:

– grad de stabilitate politică (distribuţia portofoliilor în cadrul consiliului local şi lista persoanelor care conduc primăria);

– data următoarelor alegeri;

– priorităţi ale management-ului actual – impactul schimbării guvernului asupra obiectivelor şi strategiilor financiare şi de dezvoltare;

– relaţii interguvernamentale – cu guvernul central şi alte oraşe/judeţe/regiuni şi companii de interes local.

Context

Îmbunătăţirea accesului la fondurile nerambursabile, în special europene, va depinde în mod substanţial de capacitatea autorităţilor locale de a atrage resurse de pe pieţele financiare şi de atrage investitori privaţi. Atragerea de resurse financiare în condiţii avantajoase de pe piaţa financiară este favorizata şi, într-o bună măsură, chiar condiţionată de realizarea unui credit rating. Doar astfel se vor putea emite obligaţiuni sau obţine împrumuturi de pe pieţe internaţionale.

În România, autorităţile publice locale dispun de o oarecare autonomie financiară şi de o serie de competenţe pentru a putea să iniţieze împrumuturi fără garanţii guvernamentale. Investitorii însă, pentru a evalua capacitatea de plată, au nevoie de o imagine clară a situaţiei economice şi politice ale fiecărei entităţi individuale. Ratingul ţine, ca orice element în finanţe, de două componente principale: realitate şi imagine. Este important ca municipalitatea să fie solidă din punct de vedere financiar (realitate), dar este poate şi mai important să fie percepută astfel de către partenerii săi (imagine).



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Bărbat de 45 de ani, mort la o zi după ce a primit prima doză de vaccin, la un centru din Mioveni. Precizările autorităților

Publicat

Un bărbat de 45 de ani a murit la o zi după prima doză de vaccin. Comitetul Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva COVID-19 a adus joi o serie de precizări legate de acest lucru. 

Ce s-a întâmplat, potrivit CNCAV:

”Urmare a raportării transmise de către Direcția de Sănătate Publică (DSP) Argeș, privind decesul unui bărbat cu istoric de vaccinare recentă, pentru corecta informare a opiniei publice, Comitetul Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva COVID-19 (CNCAV) face următoarele precizări:

În cursul zilei de 2 martie a.c., persoana în vârstă de 45 de ani s-a prezentat, conform programării în platforma electronică, pentru administrarea primei doze de vaccin produs de Pfizer/BioNTech, într-un centru de vaccinare din Mioveni, județul Argeș.

În urma efectuării triajului medical și a examenului clinic de specialitate de către personalul vaccinator, nu au fost indicate probleme cronice de sănătate.

După administrarea dozei de vaccin, conform procedurii, bărbatul a rămas în spațiul de supraveghere postvaccinală, fără a prezenta simptomatologie, ulterior părăsind centrul de vaccinare.

Conform datelor furnizate către CNCAV, după patru ore de la administrarea vaccinului, pacientul a fost adus cu ambulanța la Compartimentul de Primiri Urgențe din cadrul Spitalului Orășenesc Mioveni, în urma unui episod de pierdere a conștienței suferit la domiciliu.

La sosirea în unitatea medicală, pacientul avea o stare generală bună, fără a prezenta traumatisme.

În urma investigațiilor specifice complexe, acesta a rămas sub supraveghere medicală, însă în seara aceleași zile, bărbatul a solicitat externarea pe propria răspundere, contrar avizului medical.

În dimineața zilei de 3 martie, personalul medical de la Ambulanță, solicitat de familia acestuia, a declarat decesul bărbatului, la domiciliu.

La acest moment, DSP Argeș a sesizat autoritățile competente în vederea efectuării procedurilor specifice pentru stabilirea cauzelor decesului. Conform medicului de familie al acestuia, persoana se afla în evidență cu dislipidemie și valori tensionale crescute”.

Foto: Arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Câți locuitori din Alba au fost imunizați până acum, în cele 11 centre din județ. Au fost raportate 70 de reacții adverse

Publicat

Numărul de imunizări anti-COVID în județul Alba a ajuns la 30.768, din care 19.733 reprezintă prima doză și 11.035 – rapel, au transmis joi reprezentanții DSP Alba.

De la debutul campaniei de vaccinare în 4 ianuarie 2021, DSP Alba a solicitat și recepționat în total 34.442 de doze de vaccin anti-COVID, astfel:

  • 29.302 Pfizer,
  • 2.350 Moderna,
  • 2.790 Astra Zeneca.

Au fost raportate 70 de reacții adverse și doar 2 doze de vaccin pierdute (în primele zile de vaccinare).

În prezent, în județ funcționează 11 centre de vaccinare cu o capacitate de 900 de locuri/zi.

„Văzând cifrele putem spune că în județul Alba campania de vaccinare se desfășoară cât se poate de bine, fără incidente, sincope sau poticniri. Constatăm un interes crescut al oamenilor privind imunizarea anti-COVID, lucru care ne bucură și ne dă speranță. Așteptăm semnalul de la CNCAV pentru a putea activa și alte centre de vaccinare aprobate în județ”, a precizat directorul DSP Alba, Alexandru Sinea.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Deschiderea restaurantelor fără restricții. Propunerile patronatului: certificat de vaccinare, test PCR, test COVID la intrare

Publicat

Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA) propune mai multe soluții pentru ca restaurantele să poată funcționa fără restricții în condițiile actuale de pandemie.

Peste 40.000 de companii din industria ospitalității au nevoie urgentă de sprijin pentru a putea supraviețui, iar aceste măsuri a putea salva de la faliment o mare parte dintre firmele afectate.

HORA propune următoarele soluții pentru a putea funcționa:

  • Prezentarea unui certificat de vaccinare.
  • Testarea PCR sau test rapid cu 48 de ore înainte de a participa la un eveniment sau o masă ”a la carte”
  • Testarea rapidă la intrarea în incintă

Reprezentanții HORA arată că la acest moment peste 40.000 de companii din industria ospitalității au nevoie urgentă de sprijin pentru a putea supraviețui.

Ei precizează că acestea au 100% capital românesc și o cifra de afaceri totală de 5 miliarde de euro. Totodată, în ele lucrează 400.000 de angajați, reprezentând 10% din angajații sectorului privat.

2020 le-a adus o scădere a cifrei de afaceri de aproximativ 70% și a determinat suspendarea activității în cazul a peste 50% dintre operatori.

Redresarea industriei ospitalității este posibilă

Organizația vede însă posibilă redresarea, dacă e sprijinită. Astfel, HORA propune o serie de măsuri care ar permite reluarea activității în condiții de siguranță pentru cetățeni.

Reprezentanții cer ca funcționarea industriei să nu mai depindă de rata de incidență de 3 cazuri la mia de locuitori, spunând că nu există studii concrete care să demonstreze legătura dintre funcționarea restaurantelor și creșterea numărului de îmbolnăviri.

”Nu există niciun argument științific pentru care restaurantele să nu poată funcționa la 30% din capacitate, cu restricții și măsuri de protecție adecvate. Se apropie sezonul teraselor și oamenii au nevoie să iasă.

Oamenii nu mai vor să fie blocați și ținuți departe de activități atât de firești și atât de necesare omului, precum mersul la spectacole, la teatru, ieșitul la restaurant”, se arată în comunicat.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Cătălin Bregar, paramedicul anului la ISU Alba. A participat la peste 1000 de intervenții de acordare prim ajutor medical

Publicat

Plutonierul adjutant Cătălin Laurențiu Bregar a fost desemnat paramedicul anului la ISU Alba. Acesta a participat la 1.013 intervenții de acordare prim ajutor medical. 

Potrivit ISU Alba, plutonierul adjutant Cătălin Laurențiu Bregar a fost recompensat de către comanda instituției pentru merite deosebite și curaj pe timpul operațiunilor de intervenție desfășurate în anul 2020, acesta fiind desemnat paramedicul anului.

Diploma de merit a fost oferită subofițerului de doctorul Aurel Crișan – medic șef UPU-SMURD.

Subofițerul din cadrul Detașamentului de Pompieri Alba Iulia, s-a remarcat în decursul anului 2020, și nu numai, având cele mai multe intervenții SMURD, toate acestea fiind îndeplinite cu profesionalism.

„Îl felicităm pe colegul nostru și îi urăm să păstreze aceeași abnegație în salvarea aproapelui”, au transmis reprezentanții ISU Alba.

foto: ISU Alba

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate