Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Primăria Blaj vrea să schimbe iluminatul public stradal. Până la 1 august vor fi montate LED-uri, o investiţie de 1,2 milioane lei


Publicat

Primăria municipiului Blaj și-a propus ca până la 1 august să schimbe sistemul de iluminat stradal clasic, costisitor și depășit, cu unul pe LED-uri. Sistemul de iluminat actual conține, pe lângă aparate de iluminat stradale cu lămpi de mercur, al căror nivel de iluminare este scăzut, o mare parte de aparate cu lămpi de sodiu, dar fără proprietăți optice reale. Prin darea în funcțiune a lămpilor cu LED, Primăria Municipiului Blaj ar putea economisi într-un an 118.000 de euro. Valoarea totală a investiției este de 1.218.000 lei și va fi amortizată în 5 ani.

„Ca în toate domeniile de activitate, principalul meu obiectiv a fost întotdeauna gestionarea mai eficientă a banului public în favoarea investițiilor <smart> pe termen lung. În acest caz implementarea noului sistem va însemna pentru Blaj o factură mai mică la iluminatul public cu până la 70%”, a declarat primarul Gheorghe Valentin Rotar.

Beneficiile modernizării iluminatului public cu noua tehnologie sunt: diminuarea cheltuielior de funcționare a sistemului, îmbunățatirea securității și a siguranței cetățenilor pe timp de noapte, creearea unui habitat plăcut și asigurarea siguranței circulației rutiere și pietonale.

Cheltuielile de funcționare a iluminatului public vor fi substanţial reduse prin: aplicarea conceptului de energy-saving, reducerea cheltuielilor de întreținere, realizarea unui sistem de iluminat coerent și flexibil la scară întregului oraș, scăderea poluării mediului, folosirea unor aparate de iluminat de tip ECO cu impact redus asupra mediului atât din punct de vedere al consumului de energie electrică cât și de reciclare după sfârșitul perioadei de viață, transmit reprezentanţii primăriei.

Modernizarea iluminatului public la Blaj are la bază un studiu realizat de specialiști în colaborare cu reprezentanți ai primăriei fiind avute în vedere clasificarea străzilor în funcție de importanța lor și densitatea traficului; zonele de risc (ieșirile din stațiile de salvare, pompieri, poliție , vecinatătea școlilor, intersecții importante, locuri cu vizibilitate redusă, treceri de pietoni); cartierele sau zonele din oraș defavorizate din punct de vedere al securității locuitorilor pe timp de noapte; spațiile publice care conțin elemente de valoare pentru patrimoniu; clădirile și monumentele care vor trebui puse în valoare; stabilirea priorităților de acțiune; stabilirea necesarului de extinderi având în vedere dezvoltarea orașului.

În prezent rețeaua de cabluri destinate iluminatului public este în proporție de 93% rețea aeriană și în proporție de 7% rețea subterană. Rețeaua subterană este realizată în Piața 1848, precum și în parcuri sau în cartierele de blocuri la iluminatul aleilor.

În Municipiul Blaj sistemul de iluminat actual conține, pe lângă aparate de iluminat stradale cu lămpi de mercur, al căror nivel de iluminare este scăzut, o mare parte de aparate cu lămpi de sodiu, dar fără proprietăți optice reale.

Astfel mai mult de 16% din aparatele de iluminat sunt de tip pălărie şi dulie, aparate care nu au reflectoare sau dispersoare, ceea ce generează mari pierderi, deoarece lumina nu ajunge pe suprafața utilă decât în proporție de 35-40%.

Lămpile de mercur (existente încă, din păcate, în cantitate suficient de mare, aprox 51%) și lămpile de sodiu, alternează pe unele străzi generând disconfort vizual și o lipsă de uniformitate, mai spun reprezentanţii primăriei.

Tehnologia LED (Lighting Emitting Diode) este un dispozitiv optoelectronic capabil să emită lumină atunci când este parcurs de un curent electric. Un corp de iluminat cu LED are un randament foarte ridicat spre deosebire de alte tehnologii, precum lămpile cu halogen sau lămpile cu incandescenţă ale căror randamente sunt foarte scăzute.

Sistemele cu LED-uri produc mai multă lumină pe watt consumat decât lămpile obişnuite. Controlul strict al dispersiei luminii realizat prin sistemul optic cu lentile pentru focalizarea fasciculului de lumină de formă dreptunghiulară asigură nepoluarea luminoasă. Lentilele au un rol foarte importanta pentru ca , pe lângă ca reduc pierderile de lumină elimină și riscul de orbire provocat de strălucirea luminilor, iar pentru iluminatul public este situat la 120° pentru a produce disiparea luminii în iluminatul stradal.

Randamentul sistemelor de iluminat cu LED-uri este superior lămpilor cu incandescentă și respectiv lămpilor cu descărcare în gaz. LED-urile pot produce aceeași lumină ca și lămpile obișnuite la o putere consumată mult mai mică, economisindu-se astfel energia și reducând factura de energie electrică cu 50-70%.

Sistemele cu LED-uri pot emite nuanța de lumină – culoarea dorită fără utilizarea unor filtre de culoare. Lumina caldă, neutră sau rece obținută, este foarte apropiată de lumina naturală, arată adevărata culoare a obiectelor și sporește confortul și vizibilitatea pe timp de noapte.

Dispozitivele LED clasice au o durată de viață de 100.000 ore, pentru o scădere a gradului de iluminare la 80%, iar pentru modulele cu LED-uri înglobate în aparatele de iluminat, se garantează minim 50.000 ore. Aceasta durată de viață foarte ridicată a aparatelor de iluminat cu LED conduce la costuri reduse de mentenanță a sistemului de iluminat, oferind oportunitatea reducerii costurilor reale de investiții. Spre comparație, lămpile cu incandescență au o durata de 1.000-2.000 ore, iar lămpile compacte fluorescente ajung la 8.000 – 15.000 ore iar lămpile cu descărcare în gaze de Na, Hg sau halogenuri metalice au durata de 20.000-27.000 ore.

Aparatele de iluminat cu LED sunt realizate pornind de la structura modulara a sursei de iluminat (modul de LEDuri + Lentile) ceea ce permite o întreținere ușoară dar și o consțructie simplă a acestora având o forma aerodinamica, greutate scăzută și rezistență sporită la impact și soc. Performanțele aparatelor depind de temperatura mediului ambiant, ce poate varia între limitele -30+55°C. Din această cauză aparatele de iluminat public cu LED includ un radiator de aluminiu pentru răcirea modulelor, obținându-se astfel un nivel de eficienta ridicat.

Gradul de utilizare a stalpilor in sistemul de iluminat al Municipiului Blaj era inainte de implementarea noii tehnologii de 71% , ceea ce înseamnă ca în cazul realizarii unui sistem conform normelor consumul ar creste cu un minim 29% .

„Realizarea unui sistem de iluminat coerent la scară întregului oraș va însemna practic: funcționalitate, eficientă și aspect estetic”, mai afirmă primarul Gheorghe Valentin Rotar.

Pentru reducerea efectivă a consumului de energie se va acţiona în mai multe direcţii: controlul mult mai strict al stingerilor și aprinderilor; utilizarea aparațelor eficiente echipate cu tehnologie Led care au un consum redus și durată mare de viață; urmărirea din dispecerat a funcționării iluminatului.

Principala reducere se va realiza însă din înlocuirea aparatelor cu lămpi de mercur şi sodiu cu cele cu LED. În acest fel, în urma instălarii aparatelor pe toți stâlpii sistemului de iluminat stradal (şi nu numai parţial cum era până acum), se va realiza un iluminat cu un consum mult mai mic decât cel actual.

În plus, aparatele cu LED permit utilizarea dispozitivelor de dimming tip chronosense sau telesense de reducere a fluxului luminos care vor reduce și consumurile în mod proporțional.

Implementarea noului sistem este în sine o rentabilizare a costurilor. Întreaga investiție cu schimbarea lămpilor este executată prin sistemul credit furnizor, plata realizându-se anual din economia realizată odata cu darea în funcțiune a noii tehnologii.

Prin darea în funcțiune a lămpilor cu LED, Primăria Municipiului Blaj ar putea economisi într-un an nu mai puțin de 520.000 lei (118.000 euro).

Valoarea totală a investiției este de 1.218.000 lei și va fi amortizată în 5 ani. În condițiile în care factura medie platită lunar de Primăria Blaj pentru iluminatul public este de 48.000 lei, creditul furnizor de doar 20.000 lei înseamnă o economie de 28.000 lei lunar.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Accident în Lunca Mureșului. Persoană prinsă sub un tractor care s-a răsturnat

Publicat

O persoană a fost rănită într-un accident de tractor, la Lunca Mureșului.

Din primele date, potrivit ISU Alba, aceasta este prinsă sub utilaj.

La fața locului intervin echipaje ISU (Detașamentul Aiud) cu modul de descarcerare și de la Ambulanță (SAJ Alba).

Revenim cu amănunte.

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

LISTA actualizată a țărilor ”zonă verde” pentru care nu este nevoie de carantină sau izolare, la sosirea în România

Publicat

vama

Comitetul Național pentru Situații de Urgență a adoptat luni  Hotărârea nr. 34 privind stabilirea listei țărilor membre U.E și ale Spațiului Economic European și a listei țărilor terțe pentru care nu se aplică recomandarea de instituire a măsurii de izolare/carantină asupra persoanelor care sosesc din acestea în România.

Statele care sunt exceptate de la recomandarea măsurii de izolare/carantină sunt stabilite în funcție de rata cumulată de incidență a cazurilor noi de îmbolnăvire din ultimele 14 zile raportată la 100.000 de locuitori, potrivit Grupului de Comunicare Strategică.

Zborurile suspendate către și dinspre statele aflate pe listele anexate Hotărârii nr. 34 se reiau începând cu data de 7 iulie.

LISTA țărilor membre ale Uniunii Europene și Spațiului Economic European pentru care nu se recomandă intrarea în izolare/carantină a persoanelor (asimptomatice) care sosesc în România din acestea:

1. BULGARIA

2. MONACO

3. CROAȚIA

4. REGATUL UNIT AL MARII BRITANII ȘI AL IRLANDEI DE NORD

5. CEHIA

6. POLONIA

7. AUSTRIA

8. ISLANDA

9. ELVEȚIA

10. SPANIA

11. FRANȚA

12. BELGIA

13. GERMANIA

14. SLOVENIA

15. DANEMARCA

16. ȚĂRILE DE JOS

17. ITALIA

18. NORVEGIA

19. SLOVACIA

20. IRLANDA

21. LIECHTENSTEIN

22. GRECIA

23. CIPRU

24. FINLANDA

25. MALTA

26. LITUANIA

27. UNGARIA

28. ESTONIA

29. LETONIA

30. ANDORRA

31. INSULELE FEROE

32. VATICAN

Lista țărilor terțe pentru care nu se recomandă intrarea în izolare/carantină a persoanelor (asimptomatice) care sosesc în România din acestea

1. CANADA

2. MAROC

3. ALGERIA

4. AUSTRALIA

5. RWANDA

6. URUGUAY

7. JAPONIA

8. COREEA DE SUD

9. GEORGIA

10. NOUA ZEELANDĂ

11. TUNISIA

12. THAILANDA

surse: Grupul de Comunicare Strategică, cnscbt.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Șoferii vor putea compara ofertele RCA pe o platformă online oficială, pentru a alege cea mai potrivită asigurare

Publicat

Prețurile RCA vor putea fi comparate în curând printr-o platformă online oficială cu toate ofertele din piață, gestionată de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), a anunțat luni asociația. Noul instrument de informare va furniza nivelul estimativ al primelor de asigurare RCA la oricare dintre asigurătorii autorizați care au dreptul să practice această formă de asigurare pe teritoriul României.

În piață sunt mai multe platforme online de comparare a ofertelor RCA, dar surse din industrie spun că aceste instrumente private nu ar afișa toate informațiile privind ofertele existente.

Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) a anunțat luni că a consultat de curând atât Autoritatea de Supraveghere Financiară, cât și Consiliul Concurenței și va proceda la operaționalizarea unui sistem de informare a consumatorilor de asigurări RCA cu privire la nivelul estimativ al primelor de asigurare RCA la oricare dintre asigurătorii autorizați care au dreptul să practice această formă de asigurare pe teritoriul României.

Prin intermediul acestui nou instrument, asigurații vor putea obține on-line informații privind prețul poliței RCA, având, în același timp, siguranța respectării legislației în vigoare și criteriile de securitate a informațiilor.

„Am pornit de la constatarea că, în prezent, la stabilirea primei de asigurare RCA, riscurile luate în considerare pot fi destul de segmentate, iar informațiile publice nu sunt întotdeauna disponibile în mod transparent pentru un potențial asigurat. Astfel, diferențele de primă pot fi înțelese mai greu, uneori, nu numai de la o persoană la alta, ci și în cazul în care o persoană deține mai multe autovehicule cu caracteristici diferite. Un comparator de asigurări RCA reprezintă o soluție pentru o mai ușoară, corectă și completă informare a consumatorilor de asigurări RCA”, a declarat Mădălin Roșu, Președintele BAAR.

Scopul acestui comparator este acela de a veni în sprijinul consumatorilor, prin facilitarea accesului acestora la informații corecte și obiective.

În comunicatul transmis luni, 6 iulie, BAAR mai spune că „stabilirea prețului poliței RCA depinde de o multitudine de factori, dintre care amintim doar câțiva, cum ar fi: clasa de bonus/malus (istoricul daunalității) în care se încadrează persoana respectivă, vârsta acesteia, capacitatea cilindrică a vehiculului. Toți acești parametri vor fi luați în calcul la implementarea proiectului, astfel încât, prima de asigurare afișată prin intermediul comparatorului RCA să fie aceea la care persoana interesată ar putea încheia polița RCA cu un anumit asigurător”.

Pentru a respecta legislația GDPR în vigoare, în cadrul comparatorului RCA, datele de identificare ale persoanei vor fi protejate printr-un sistem criptat, care asigură confidențialitatea informațiilor. BAAR precizează că această inițiativă nu intră în contradicție cu principiile Directivei Europene privind distribuția in asigurări așa cum acestea sunt transpuse în legislația românească, comparatorul RCA neavând scop comercial, ci doar de informare, oferind posibilitatea consumatorilor de a “compara produse de asigurare RCA disponibile pe piață”. Totodată, modul de funcționare al comparatorului și mijloacele tehnice de securitate vor asigura respectarea principiilor și regulilor de concurență privind schimbul de informații.

Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) este o asociatie profesională care are ca membri toate societățile de asigurare autorizate să practice, pe teritoriul României, asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie (RCA).

sursa: hotnews.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Sancțiuni pentru cei care hrănesc urşi „la marginea drumului”. Ce spune ministrul Mediului

Publicat

Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, a declarat luni, la Braşov, că a avut discuţii cu colegii de la Interne, dar şi cu reprezentanţi ai autorităţilor publice centrale şi locale, pentru a se trece la sancţionarea cu amenzi a celor care hrănesc urşii „la marginea drumului”.

„Am avut discuţii cu cei de la Ministerul de Interne şi cu cei de la toate autorităţile publice locale şi centrale care pot să sancţioneze astfel de comportamente. (…) În momentul de faţă, suntem în situaţia în care toţi cei care hrănesc ursul la marginea drumului să primească amendă”, a spus Alexe, menţionând că orice formă de hrănire a acestor animale sălbatice, inclusiv cea „instituţionalizată”, de genul celei practicate de anumiţi operatori economici, trebuie să înceteze.

Conform ministrului, acest comportament al oamenilor este una dintre principalele cauze pentru care ursul coboară în zonele locuite.

„Pentru că am avut acest caz de emoţie publică săptămâna trecută, vreau să spun un lucru şi lansez un apel către populaţie. Venind ieri spre Braşov, am văzut cozi de maşini şi în faţa fiecăreia era câte un urs. Fac un apel la populaţie şi sper să înţeleagă: ursul este un animal sălbatic, şi nu de companie. Dacă vom considera că hrănind un urs îi facem un bine, fals! Facem cel mai mare rău cu putinţă acelui exemplar sau specii. Odată hrănit de om, să nu ne imaginăm că se va întoarce în munte, să-şi caute hrana. (…) Indiferent cât de prietenos poate părea, este un animal sălbatic şi poate face victime. (…) Am văzut pe reţelele de socializare – şi nu aş vrea să jignesc vreun conaţional al meu, dar are IQ-ul zero – cum privea spre urs în timp ce-l hrănea”, a spus Alexe.

El a precizat că la minister există un grup de lucru care trebuie să identifice soluţii pentru problema urşilor.

„Sper ca în perioada următoare să găsim soluţii să ţinem ursul în pădure”, a subliniat Alexe.

Totodată, el a menţionat că proiectul în valoare de 10 milioane de euro privind amenajarea, cu fonduri europene, a unui sanctuar de urşi la Braşov a fost trimis la Ministerul Fondurilor Europene în analiză. De asemenea, Alexe a precizat că un alt proiect, cu finanţare prin AFM, prin care populaţiei din zonele cu probleme cu urşii i s-ar asigura garduri electrice de protecţie împotriva acestora se află, de asemenea, în fază de avizare la Consiliul Concurenţei, pentru ca de aceste facilităţi să poată beneficia şi micile ferme, persoane autorizate care desfăşoară activităţi agricole.

În context, primarul Braşovului, George Scripcaru, a anunţat că a transmis Ministerului Mediului o solicitare privind extracţia a şase exemplare de urşi din pădurile administrate de Regia Locală Kronstadt, care ar urma să fie relocaţi în Ungaria.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate