Connect with us
Advertisement

Economie

Probleme de legalitate la construcţia de autostrăzi şi drumuri. Precizările Ministerului Transporturilor după control la CNADNR

Publicat

santier autostrada cunta saliste 2 septCorpul de Control de la nivelul Ministerului Transporturilor a verificat documente de la CNADNR, după ce Autoritatea Rutieră Română (ARR) a sesizat că nu a primit solicitări de la companie, în perioada 2013-2015, pentru auditarea lucrărilor executate, condiţie pentru acordarea autorizaţiei de construcţie. Inspectorii Corpului de control ar fi verificat 22 de proiecte de infrastructură şi identificat probleme la 20 dintre ele, printre care şi cel al Autostrăzii Orăştie-Sibiu.

Controlul a fost efectuat în perioada iulie – august 2016, transmite Ministerul Transporturilor. A fost efectuat la sesizarea Autorităţii Rutiere Române care semnala că în perioada 2013 – 2015 nu a fost înregistrată nicio solicitare din partea CNADNR pentru efectuare a unui audit de siguranţă rutieră, pentru lucrările executate, potrivit sursei citate.

„Conform Legii nr. 256/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, cu modificările şi completările ulterioare, evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi auditul de siguranţă rutieră se realizează la cererea investitorului (CNADNR, în acest caz) adresată Autorităţii Rutiere Române, în baza unui contract de prestări servicii. Prin acest contract ARR trebuie să desemneze un auditor de siguranţă rutieră care să realizeze auditul.

Corpul de Control a constatat că, în lipsa normelor de aplicare ale Legii nr. 256/2008, CNADNR nu a întocmit un contract cu ARR şi a introdus obligativitatea realizării auditului de siguranţă rutieră în caietul de sarcini pentru licitarea proiectelor. Astfel, pentru toate lucrările efectuate în perioada 2013 – 2015 au fost întocmite rapoarte de audit de siguranţă rutieră, realizate de către auditori aflaţi pe lista agreată de ARR. Aceştia aveau certificarea necesară, însă nu aveau un contract cu Autoritatea Rutieră Română pentru lucrările respective”, se arată în comunicat.

Inspectorii Corpului de control au luat la verificat 22 de proiecte de infrastructură şi au găsit probleme la 20 dintre ele. Printre acestea se numără autostrada Transilvania, Bucureşti-Braşov, Arad-Nădlac, Orăştie -Sibiu şi Timişoara-Lugoj, scrie digi24.ro.

Pe lista inspectorilor s-au aflat şi centurile oraşelor Braşov, Bacău, Caracal, Tecuci şi Târgu Mureş, dar şi tronsoane din drumurile naţionale Bucureşti-Giurgiu şi Craiova-Calafat, potrivit aceleiaşi surse.

De asemenea, ARR ar fi pierdut încasări de 16 milioane de euro, în urma acestei situaţii.

Ministerul Transporturilor oferă alte precizări:

„Încă de la începutul acestui an, Ministerul Transporturilor alături de specialişti din Guvern au luat măsuri pentru remedierea acestei situaţii prin elaborarea OUG 22/2016, publicarea a 4 Ordine ale Ministrului Transporturilor şi a încă 2 Ordine care sunt în lucru şi urmează a fi publicate. Astfel, din 2016 auditurile de siguranță rutieră s-au realizat prin contract între ARR și CNADNR, respectând noile tarife publicate în OMT 673/2015 și OMT 42/2016.

Spre exemplu: tariful pentru auditarea autostrăzilor şi drumurilor noi, stabilit în 2011 era de 50.000 de euro/ km, în 2015 a fost redus la 1500 euro/ km. În present, modul de calcul al tarifului a fost regândit în totalitate şi urmează a fi publicat în Monitorul Oficial.

De asemenea, după 8 ani, la sfârşitul anului 2016, se vor organiza cursuri pentru certificare a noi auditori de siguranţă rutieră.

Totodată, ca măsură asumată de MT și CNADNR pentru verificarea ASR-urilor realizate prin relația directă între antreprenor și auditor, s-a propus ca măsură evaluarea tuturor auditurilor de siguranță rutieră pentru a verifica dacă a fost afectată independența auditorului față de antreprenor”.

În perioada ianuarie 2013 – decembrie 2014, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale s-a aflat în subordinea Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine.

Potrivit digi24, în raportul de control se propune şi sesizarea DNA.

„Ţinând cont de (…) posibilele implicaţii/efecte ale faptelor persoanelor responsabile asupra operaţiunilor de decontare de către Comisia Europeană a lucrărilor de construire a infrastructurii rutiere din fonduri neramburasabile, propunem sesizarea Direcţiei Naţionale Anticorupţie”, se arată în raport.

surse: mt.gov.ro, digi24.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement