Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Problemele de funcţionare a reţelei de apă din judeţul Alba: Concentraţii de fier depăşite şi serveţele umede aruncate la canalizare


Publicat

IMG_8624Problemele de funcţionare a reţelei de canalizare din judeţul Alba au fost amintite de conducerea APA CTTA SA Alba, miercuri, explicând că este nevoie şi de intervenţia consumatorilor. În cazul epurării apelor uzate, cea mai mare problemă o reprezintă șervețelele umede și pampers-urile aruncate de cetățeni în canalizare.

Totodată, după ce Direcția de Sănătate Publică Alba a transmis în urmă cu două săptămâni că apa de la robinet în comuna Lunca Mureșului nu este potabilă, directorul APA CTTA Alba, Ioan Lazăr, a precizat că singurul parametru al apei din rețeaua aflată în administrarea operatorului care a depășit, în anumite perioade, valorile normale, este fierul. Acesta a explicat că problemele se înregistrează în zona Ocna Mureș și Blaj, când consumurile sunt mai mici și apa staționează mai mult în conductele vechi.

Conducerea Apa CTTA SA Alba a transmis miercuri, 3 august, într-o conferință de presă, că are probleme mari cu ceea ce se aruncă în sistemul de canalizare, prezentând ca și exemple: șervețelele umede și pampers-urile.

„Avem probleme mari cu ce se aruncă în sistemul de canalizare, în special șervețelele umede. Am fost nevoiți la niște stații de pompare să punem un alt rând de grătare în amonte, chiar și la stația de pompare de la Alba Iulia. Din păcate, pamperșii și șervețelele umede nu le rețin aceste grătare, ajung în pompe și ne crează mari probleme, în special pe perioada când plouă. Cu toate că nu ar fi avut dreptul să se racordeze la sistemul de canalizare, mai sunt care s-au racordat și din păcate nu reușim să îi depistăm, iar în momentul când plouă ne trezim cu apă mai multă. Este clar că din pluvial ajunge apa în stația de pompare și cară tot ce s-a depozitat pe canalizări. Trebuie să intervenim, să oprim stațiile, să le curățim”, a explicat directorul general adjunct, Ioan Dreghiciu.

Tot în cazul epurării apelor uzate, directorul general al Apa CTTA SA Alba, Viorel Lazăr, a transmis că operatorul nu va prelua acele stații de epurare care nu ating parametrii de funcționare.

„Presiunile sunt foarte mari de la comune să preluăm aceste stații de epurare. Noi nu vom prelua decât acele stații de la comune care vor atinge parametrii la care au fost proiectate. Să vă dau un exemplu, o stație de epurare care nu este preluată de noi este cea din Șard, comuna Ighiu. Ea a fost proiectată pentru a reduce amoniul, care e parametrul cel mai important, de la 30-40 la 3. Din cauza faptului că s-au racordat la această stație de epurare și deversează în ea dejecții animale, gunoiul din grajd, parametrul în loc să îl reducă de la 30-40, ea îl reduce de la 130 la 90. Stațiile de epurare sunt proiectate pentru menajere, nu sunt proiectate pentru dejecții”, a spus Viorel Lazăr.

După ce în urmă cu aproximativ două săptămâni Direcția de Sănătate Publică a transmis că apa de la robinet în comuna Lunca Mureșului nu este potabilă, valoarea nitraților fiind depășită, directorul general al APA CTTA SA a declarat miercuri că singurul parametru al apei care a depășit, în anumite perioade, valorile normale, este fierul.

Citește și DSP Alba: În comuna Lunca Mureșului, apa de la robinet NU ESTE POTABILĂ. Valoarea nitraților, depășită

„Din punct de vedere al calității apei, singurul parametru pe care noi îl depășim, nu tot timpu,l ci în anumite perioade, este fierul. Sunt zone unde depășim, zona Ocna Mureș și zona Blaj, când consumurile sunt mai mici și apa staționează mai mult în conductele acestea vechi. Depășirea fierului este din cauza faptului că conductele sunt foarte vechi și apa staționează. Noi pe POIM asta am prevăzut, înlocuirea de la stația de pompare Galda până la Ocna Mureș și Blaj, înlocuirea acestor conducte. La Alba Iulia nu avem probleme”, a spus Viorel Lazăr.

Citește și Modernizarea reţelei de apă în Alba creşte tarifele cu 3,75%, în următorii doi ani. Apa CTTA va accesa un proiect de 114 milioane euro

„Acum un an de zile s-a pus problema să preluăm noi ceea ce este acolo și Consiliul local nu a aprobat. Noi nu ne putem implica în această problemă. Ei spun că au achiziționat o stație de denitrificare, că e în faza de montaj și de probe. Noi le-am dat soluția să prevadă fonduri și să ducă apă din magistrala care merge la Ocna Mureș. Vă spun, nitriți și nitrați sunt acolo de când e sursa. Când sunt ploi, limita nu este depășită”, a mai transmis Viorel Lazăr.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ADMINISTRATIE

UPDATE: Certificatul verde obligatoriu la locul de muncă. Proiectul, respins de Senat, după centralizarea votului telefonic

Publicat

Senatul a respins obligativitatea certificatului verde la locul de muncă. Inițial, legea a trecut la limită după votul din sala Senatului, dar după centralizarea votului telefonic a fost respinsă.

Proiectul mai are nevoie de votul Camerei Deputaților.

UPDATE: După centralizarea votului telefonic și al celui din sala Senatului, proiectul a fost respins cu 67 de voturi „pentru” și 60 de voturi „împotrivă”. Pentru adoptare, fiind vorba de o lege organică, erau necesare 69 de voturi. PSD și AUR au votat împotriva proiectului de lege.

Dacă proiectul va fi adoptat de Camera Deputaților, certificatul COVID va fi cerut pentru angajații de la stat și privat.

Știrea inițială

Legea a fost adoptată cu 48 de voturi „pentru” și 46 „împotrivă”, fără abțineri, la votul din sală.

Legea urmează să ajungă în procedură de urgență la Camera Deputaților, care este cameră decizională.

Aceasta introduce obligativitatea certificatului verde la locul de muncă, atât la stat, cât şi la privat.

Va fi obligatoriu pentru toți angajații instituțiilor publice din România, dar și ai firmelor care au birourile în anumite clădiri private unde se află cel puțin 50 de persoane simultan. Legea nu se va aplica și instanțelor de judecată.

Certificatul atestă îndeplinirea uneia dintre următoarele condiţii: trecerea a cel puţin 10 zile de la vaccinarea cu schema completă împotriva virusului SARS-CoV-2; trecerea prin boală şi încadrarea între a 15-a şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu acest virus şi rezultatul negativ certificat al unui test RT-PCR (valabilitate 72 ore) sau antigen rapid (48 de ore).

Persoanele care refuză trebuie să prezinte și un test PCR plătit din fonduri proprii.

În cazul în care fac dovada că au o afecțiune care are contraindicație la vaccin, testarea este suportată de angajator.

Angajatorul este obligat să verifice prezența certificatului verde de fiecare dată când angajatul se prezintă la muncă, iar cei care nu se conformează riscă să li se suspende contractul de muncă pentru 30 de zile, fără plata salariului.

Suspendarea contractului de muncă nu li se aplică angajaților care sunt la prima doză.

Raportul de admitere de la comisiile reunite

Comisiile reunite juridică şi de sănătate au acordat, marţi, cu majoritate de voturi, raport de admitere cu amendamente la propunerea legislativă prin care personalul unor unităţi publice şi private este obligat să prezinte la locul de muncă certificatul digital privind COVID-19.

Şedinţele celor două comisii, care s-au desfăşurat iniţial separat, au fost întrerupte de parlamentari de la AUR. Şedinţa a fost reluată, la ea participând fizic senatori PNL, USR şi UDMR. De asemenea, AUR a participat la şedinţa comună a celor două comisii cu un grup de deputaţi şi senatori.

Potrivit formei iniţiatorilor, parlamentari de la PNL şi UDMR, propunerea legislativă stipulează că certificatul atestă îndeplinirea uneia dintre următoarele condiţii: trecerea a cel puţin 10 zile de la vaccinarea cu schema completă împotriva virusului SARS-CoV-2; trecerea prin boală şi încadrarea între a 15-a şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu acest virus şi rezultatul negativ certificat al unui test RT-PCR (valabilitate 72 ore) sau antigen rapid (48 de ore).

Proiectul de act normativ prevede că personalul unităţilor sanitare publice şi private, aflate în subordinea sau coordonarea Ministerului Sănătăţii, din cadrul caselor de asigurări de sănătate, Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne şi unităţilor subordonate, precum şi din cadrul laboratoarelor de analize medicale este obligat să prezinte certificat digital al UE privind COVID-19.

Printr-un amendament, a fost adăugat personalul unităţilor de asistenţă medicală profilactică şi curativă şi persoanele fizice care activează ca furnizori de servicii medicale, de dispozitive medicale şi de medicamente.

„Dispoziţiile (…) se aplică şi autorităţilor, instituţiilor publice şi de interes public, de utilitate publică şi celorlalte unităţi publice, centrale şi locale, regiilor autonome, operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în clădiri de birouri private cu mai mult de 50 de persoane simultan. În cadrul entităţilor publice şi private, obligaţia prezentării certificatului digital al UE privind COVID-19 revine membrilor Camerei Deputaţilor şi ai Senatului, persoanelor care ocupă funcţii publice sau de demnitate publică, precum şi tuturor categoriilor de personal care îşi desfăşoară activitatea în cadrul respectivelor entităţi”, se arată în amendamentele adoptate de cele două comisii.

Preşedintele Comisiei juridice, Iulia Scântei, a menţionat că şi vizitatorii acestor instituţii trebuie să se supună aceloraşi reguli.

Costurile privind activitatea de testare pentru virusul SARS-CoV-2 sunt suportate de către personalul unităţilor publice, de membrii Camerei Deputaţilor şi Senatului, de persoanele care ocupă funcţii publice sau de demnitate publică, de persoanele fizice – furnizori de servicii medicale, de dispozitive şi de medicamente. Pentru personalul din cadrul unităţilor publice şi private care face dovada unei afecţiuni ce reprezintă contraindicaţie la vaccinare şi e stabilită de un medic de specialitate conform normelor medicale în vigoare, activitatea de testare se organizează cu suportarea costurilor de către angajator. Pentru unităţile private, costurile privind activitatea de testare pentru virusul SARS-CoV-2 sunt suportate conform procedurilor stabilite la nivelul acestora, se mai arată în propunerea legislativă amendată în comisiile de specialitate ale Senatului.

Conducerea unităţilor publice şi private verifică certificatelor digitale prin intermediul aplicaţiei mobile „Check DCC”.

Raporturile de serviciu în baza cărora îşi desfăşoară activitatea personalul din unităţile publice şi private care nu prezintă certificatul digital al UE privind COVID-19 se suspendă de drept, fără plata drepturilor salariale, pe o perioadă de 30 de zile. Suspendarea se constată prin dispoziţia scrisă a organului de conducere al unităţii. În situaţia în care personalul din unităţile publice cumulează 30 de zile de suspendare, raportul de serviciu încetează de drept.

Potrivit unui amendament al lui Florin Cîţu însuşit de comisie, suspendarea de drept nu operează sau, după caz, încetează în cazul persoanei vaccinate cu cel puţin o doză de vaccin. În acest caz persoana vaccinată beneficiază de testarea gratuită la locul de muncă exclusiv până la încheierea la termen a schemei complete de vaccinare, având obligaţia încheierii schemei complete în termenul stabilit de normele medicale. Dovada efectuării primei doze de vaccin se face cu adeverinţa de vaccinare.

Nerespectarea obligaţiilor care revin în sarcina persoanele juridice reprezintă contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, mai prevede proiectul.

Prevederile nu se aplică autorităţilor şi instituţiilor din cadrul autorităţii judecătoreşti, fiindu-le aplicabile dispoziţiile Legii nr. 114/2021 privind unele măsuri în domeniul justiţiei în contextul pandemiei de COVID-19.

Senatorul AUR Sorin Mateescu a apreciat că prin propunerea legislativă dreptul la muncă este îngrădit şi că testele trebuie să fie suportate de la bugetul de stat.

Preşedintele Comisiei de sănătate, Adrian Streinu-Cercel, şi-a exprimat nemulţumirea, într-o intervenţie online, că situaţia persoanelor care au trecut prin boală ca asimptomatice nu este reglementată în lege.

Propunerea legislativă privind stabilirea unor măsuri în domeniul sanitar, pe perioada stării de alertă, pentru personalul din cadrul unor unităţi publice şi private ar intrat miercuri în dezbaterea plenului Senatului, în calitate de primă cameră sesizată. Urmează votul la Camera Deputaților.

surse: mediafax.ro, stirileprotv.ro, agerpres.ro, digi24.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

ANUNȚ: ROYAL PASSION SRL anunță finalizarea proiectului „Granturi pentru capital de lucru acordat IMM-urilor”

Publicat

Anunț finalizare proiect „Granturi pentru capital de lucru acordat IMM-urilor” din cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 130 din 31 iulie 2020 privind unele măsuri pentru acordare de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19

ROYAL PASSION SRL cu sediul în municipiul Alba Iulia, B-dul Republicii, nr. 26A, județul Alba, înregistrată la Oficiul Registrului Comerțului sub nr. J1/215/2013, CUI RO 31443148, anunță finalizarea implementării proiectului “Grant”, proiect nr. RUE 9176, înscris în cadrul Măsurii “Granturi pentru capital de lucru”, instituită prin OUG nr. 130/2020.

Implementarea proiectului s-a derulat începând cu data semnării contractului de finanțare cu Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri/AIMMAIPE, respectiv 04.05.2021 până la data de 27.10.2021

Obiectivul proiectului îl reprezintă sprijinirea activității ROYAL PASSION SRL.

Proiectul are printre principalele rezultate, următoarele:

– Menținerea activității pe o perioada de minim 6 luni;

– Menținerea / suplimentarea numărului locurilor de muncă față de data depunerii cererii, pe o perioadă de minim 6 luni, la data acordării granturilor.

Valoarea proiectului a fost de 144.079,935 RON (valoare totală) din care:

125.286,90 RON grant și,

18.793,035 RON cofinanțare.

Proiect cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Proiectul Operațional Competitivitate 2014-2020

Date de contact beneficiar:

KARABACAK RESUL

e-mail: office@karajewelry.ro

tel: 0764817970

AICI, documentul în format pdf.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Preț plafonat, facturi compensate și TVA redus la energie. Măsurile se aplică de la 1 noiembrie. Proiectul, votat în Parlament

Publicat

contor curent gaz

Prețul la energie va fi plafonat, facturile compensate și TVA va fi diminuată, potrivit unui proiect votat miercuri în Parlament. 

Prețurile vor fi plafonate la cel mult 1 leu/kWh pentru energia electrică și la cel mult 0,37 lei/kWh pentru gaze naturale.

De asemenea, facturile vor fi compensate cu cel mult 0,291 lei/kWh, în cazul energiei electrice și cu cel mult 33% din valoarea componentei prețului gazelor naturale.

Totodată, TVA-ul pentru energia și gazele livrate operatorilor economici consumatori finali va fi redus de la 19% la 5%.

Guvernul estimează că 6 milioane de familii din România vor beneficia de aceste reduceri care vor apărea direct în facturi, fără că oamenii să facă vreun demers.

Măsurile urmează să se aplice de la 1 noiembrie, dar legea mai trebuie să fie promulgată de președintele Klaus Iohannis.

Pe lângă consumatorii casnici, prețurile plafonate se vor aplica și unor noi categorii de consumatori, precum spitalele (publice și private), unitățile de învățământ (publice și private), creșele (publice și private), ONG-urile, furnizorii de servicii sociale publici și privați și unitățile de cult.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO Medic: Peste 95% dintre persoanele vaccinate care se infectează cu Covid nu au plămânii afectați

Publicat

Directorul medical al Spitalului de Boli Infecțioase și Pneumoftiziologie „Victor Babeș” din Timișoara, dr. Diana Manolescu, arată diferențele însemnate în ceea ce privește afectarea pulmonară a pacienților vaccinați și a celor nevaccinați.

Potrivit medicului, peste 95% dintre persoanele vaccinate, care se infectează totuși cu Covid-19, nu au plămânii afectați.

Directorul medical al Spitalului „Victor Babeș” din Timișoara spune că în cazul persoanelor vaccinate care se infectează totuși cu Covid, procentul celor care suferă de afectare pulmonară este mic.

„Am observat o diferență însemnată, din punct de vedere imagistic, între plămânii unui pacient vaccinat împotriva SARS-CoV-2 și cei ai unui pacient nevaccinat.

La peste 95 la sută dintre persoanele vaccinate, care fac totuși o infecție Covid-19, nu există o afectare pulmonară, în timp ce în cazul bolnavilor nevaccinați începe de la 30-40 la sută și poate crește, într-un interval extrem de scurt, uneori chiar și de câteva ore, până la 70-80, și chiar 85 la sută”, a spus dr. Diana Manolescu.

Potrivit acesteia, de multe ori aceste leziuni pulmonare devin incompatibile cu viața.

„Singura soluție este vaccinarea”, a mai transmis medicul de la Spitalul „Victor Babeș” din Timișoara, într-o postare pe pagina de Facebook a unității medicale.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate