Economie
Produsele ieșite din garanție vor putea fi reparate la prețuri rezonabile. Directivă europeană cu obligații pentru producători
Produsele ieșite din garanție vor putea fi reparate la prețuri rezonabile. Dreptul la reparare pentru consumatori a fost adoptat de Parlamentul European. Legislația prevede obligații pentru producători, în relația cu clienții.
Parlamentul European a adoptat marți, 23 aprilie, directiva privind așa-numitul „drept la reparare” pentru consumatori. Normele clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile. Acestea încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.
Acestea urmăresc reducerea deșeurilor și sprijină sectorul reparațiilor prin repararea mai ușoară și mai ieftină a bunurilor.
Dreptul la reparare. Obligații pentru producători
Producătorii vor avea obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile. Aceștia vor trebui să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare.
Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.
După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic. Este vorba despre produsele ce pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii.
În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp.
De asemenea, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.
Informații despre condițiile și serviciile de reparare
Consumatorii pot primi un formular european de informații privind repararea, care îi va ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparare. Formularul va include detalii despre prețul și durata reparării, în funcție de defectul constatat.
Pentru a ușura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni pentru fiecare țară. Consumatorii vor găsi astfel ateliere locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de reparare din cadrul comunităților. De exemplu, „cafenele de reparații”.
Dreptul la reparare. Consumatorii vor primi piese de schimb
Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori.
Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea.
Producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D. Aceștia nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.
Dreptul la reparare. Vouchere și finanțări
Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri:
- să ofere vouchere și fonduri pentru reparații
- să desfășoare campanii de informare
- să ofere cursuri de reparare
- să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.
”Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, spune raportorul René Repasi.
După ce directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.
Măsuri pentru limitarea poluării
Potrivit Comisiei Europene, eliminarea prematură a bunurilor de consum produce 261 de milioane de tone de emisii echivalente de CO2. De asemenea, consumă 30 de milioane de tone de resurse și generează 35 de milioane de tone de deșeuri în UE în fiecare an.
Consumatorii pierd, de asemenea, aproximativ 12 miliarde EUR pe an prin înlocuirea bunurilor, în loc să le repare. Se preconizează că noile norme vor aduce în UE 4,8 miliarde euro sub formă de creștere economică și investiții.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News