Eveniment
Record de viteză cu trenul, pe segmentul de cale ferată Sighișoara – Alba Iulia – Simeria: 169 km în 96 de minute
Record de viteză pe Sighișoara-Simeria: 169 km în 96 minute, după 11 ani de lucrări, anunță Asociația ”Pro Infrastructură”. Este vorba despre trenul ”Dacia”, cu traseu și prin județul Alba.
„Dacia”, un tren internațional, a parcurs distanța Simeria-Sighișoara (169 km cu 4 opriri) într-o oră și 36 minute, mult sub recordul precedent al aceluiași tren din 1995: 2 ore și 10 minute. Performanța este deja comparabilă cu binecunoscuta rută București-Constanța (225 km în 2h fără oprire) și va putea fi îmbunătățită când viteza maximă va crește de la 150 la 160 km/h pe un total de circa 140 din cei 169 kilometri, anunță sursa citată.
Potrivit asociației, ”din păcate, durata de 11 ani a lucrărilor umbrește acest succes. După licitațiile lansate în 2011 și semnarea primelor contracte în 2012, linia reconstruită a început să fie deschisă circulației pe un fir în 2018-2019 iar porțiunea cea mai întârziată a fost gata abia în 2021”.
Situația din județul Alba
Sursa citată precizează că execuția cea mai lungă a fost de 8-9 ani, deși termenele contractuale erau de 3 ani.
”Timp lung cu trafic derulat pe un singur fir și călători așteptând la „cruci” prin gări desfundate. Câți călători or mai fi rămas față de 2010? Șantierul permanent a redus și numărul de garnituri, așa că s-a ajuns ca internaționalul Dacia să fie singurul tren direct între Blaj și capitala sa de județ, Alba Iulia.
Dar coșmarul nu s-a terminat în 2021. Deși ambele fire erau gata, a fost folosit unul singur deoarece instalațiile care schimbă macazurile în stații (centralizări electronice) au fost parte dintr-un alt contract, și el întârziat!
Pe varianta de viteză de la Coșlariu nu a putut fi folosit niciunul din cele două fire, trenurile ocolind 2 ani pe traseul vechi. Abia de zilele acestea, prin punerea în funcțiune a ultimelor centralizări (Crăciunel, Podu Mureș, Coșlariu și Sântimbru), linia poate fi folosită aproape de parametrii proiectați”, arată Asociația ”Pro Infrastructură”.
Probleme de rezolvat
”Dar de ce să fie totul finalizat? Sistemul de semnalizare ETCS care va facilita circulația cu 160 km/h nu se află nici măcar în teste, iar experiența de la Curtici-KM 614 nu este încurajatoare: 5 ani de la recepție la teste ETCS (recent) reușite…
Lipsa cronică de interes a politicienilor față de tot ce ține de calea ferată este exasperantă, chiar și pe aceste proiecte de miliarde de euro. Și este păcat pentru că timpii de parcurs sunt remarcabili.
Traseul Simeria-Arad (158 km) va putea fi făcut în sub 90 minute (față de recordul de 2h în 1995) dar șantierul este deja în urmă cu 3 ani și vor mai trece probabil încă 3 ani până la finalizarea tunelurilor întârziate (de Aktor…) de la Sălciva.
Ruta Brașov-Sighișoara (112 km pe varianta nouă) va putea fi făcută în sub o oră (față de 92 minute în 1995). Dar, după primii 3 ani de șantier, TBM-urile tot nu au început să sape, deci mai așteptăm vreo 5 ani.
Chiar acum feroviarul este competitiv cu rutierul pe relația Ploiești-București-Constanța. Va avea performanțe similare și pe Brașov-Arad și chiar Brașov-Cluj. Întrebarea este, în care deceniu?
Precizare. Timpul de parcurs este deocamdată valabil doar pentru trenurile întârziate fiindcă Mersul Trenurilor este conceput pe situația de la 01.01.2023 când se circula pe un singur fir și pe traseu vechi la Coșlariu. Mersul prevede 1h58min și s-au recuperat 45-23=22 minute, deci efectiv avem 1h36min (vezi captură mai jos). Prin comparație, în cealaltă captură sunt timpii din 1995, 2h10min pe sensul Sighișoara-Simeria”, se mai arată în postarea asociației.
foto: arhivă
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Petru
marți, 13.06.2023 at 06:39
Încetuț că-i depășiți pe japonezi !!!