Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Restaurarea Cetăţii dacice de la Căpâlna. Vezi cum ar putea arăta situl reabilitat, aflat în patrimoniul UNESCO


Publicat

Fortificaţia de la Căpâlna a fost inclusă în lista patrimoniului mondial UNESCO în 1999, la poziţia Cetăţile Dacice din Munţii Orăştiei. Aceasta face obiectul unui proiect de restaurare a cărui documentaţie este finanţată de Consiliul Judeţean Alba cu 130.000 de lei şi va fi adusă în atenţia Ministerului Culturii.

Proiectul de reabilitare a obiectivului de patrimoniu, acum în paragină cuprinde lucrări de consolidare, restaurare şi conservare a vestigiilor arheologice. Zidurile Cetăţii de la Căpâlna ar urma să fie reconstituite integral, iar terenul reamenajat şi consolidat. La fel, traseul de vizitare va asigura punerea în valoare a sitului, prin realizarea de alei şi poduri de acces în cetate, cu puncte de informare şi semnalizare. În exteriorul fortificaţiei, la baza dealului aflat lângă drumul naţional, se va construi un obiectiv pentru primirea turiştilor şi va fi spaţiu pentru informare, expunere, depozitare şi cercetare a monumentului. De asemenea, este vizată şi amenajarea unor parcări şi căi de acces auto şi pietonale.

Cum se ajunge la Cetatea Dacică de la Căpâlna?

Cetatea se situează pe raza localității Săsciori, la aproximativ 20 km de Sebeș, pe drumul național 67C. La ieșirea din localitatea Căpâlna există un indicator care arată direcția spre Cetate. Se urcă pe jos, aproximativ 2 km, pe un drum de pădure.

Care este povestea Cetății Dacice de la Căpâlna?

Cetatea este situată în vârful dealului, iar, potrivit practicii dacice de a se folosi de avantajele naturale ale locului, aceasta avea destinație militară. Cetatea are un zid de incintă, construit în stilul murus dacicus, considerat un element arhitectural specific dacilor, acesta fiind unul dintre motivele pentru care Cetatea a fost inclusă în patrimoniul UNESCO.

Cercetătorii consideră că fortificaţia avea rolul de a apăra Munții Orăștiei, unde se afla inima regatului dac. Cel mai probabil, aceasta a fost construită la sfârșitul domniei lui Burebista (82-44 î. Hr.). Zidurile sale au fost parțial dărâmate de către daci, după ce romanii le-au impus acest lucru ca o condiție de pace după primul război daco-roman (101-102 d. Hr.), însă acestea au fost distruse total după cel de-al doilea război daco-roman, în anul 106 d. Hr. Singura construcție ale cărei urme rămân distincte și azi este turnul de la intrare, folosit ca locuință.

Despre cei aproximativ 50 de ani ai existenței sale nu au rămas documente scrise. Se știe doar că în Evul Mediu această locație era folosită ca punct de observație. După revoluție, aceasta a fost năpădită de hoți și jefuitori de morminte, iar printre bunurile furate de aceștia se găsește și setul de bijuterii dacice din aur, recuperat în anul 2009 şi depus la Muzeul Unirii din Alba Iulia.

Sursa: adevărul.ro

Sursa foto-video: romaniadevis – reconstituire 3D

sursa video: youtube, travelmixchannel



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

5 Comentarii

5 Comentarii

  1. Alexandru Truta

    luni, 06.05.2013 at 15:18

    sunt aproximativ 20 de km de la sebes si e la iesirea din Capalna , nu la iesirea din Martinie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. Nick TEODOREANU, Presedinte al Centrului Ortodox FILOCALIA si Director General al Institutului Diplomatiei Culturale

    luni, 06.05.2013 at 23:49

    Splendidisim! Pe cai, adica, la treaba! Felicitari Consiliului Judetean Alba! Din pacate nu-i acelasi lucru si in Judetul Hunedoara…

  3. Mihai

    joi, 09.05.2013 at 18:47

    PAI NA, IN HUNEDOARA AU ALTE TREBI…DE ASFALTAT LA NESFARSIT ACELEASI DRUMURI DE EXPL., DE CIONDANIT PE TEMA AEROPORT AU BA? SI ALTELE DIN CARE SE POT SCOATE BANI…

  4. arm

    joi, 23.05.2013 at 15:18

    Cred ca mai trebuie studiat proiectul de restaurare, proiectele trebuie realizate de echipe mixte de specialisti, trebuie studiate toate sursele de informatii,( Columna lui Traian, Placile de la Sinaia, rapoarte, studii facute pana acum si sapaturi viitoare facute de specialisti – echipe mixte -, informatii satelitare, studii arheologice avansate, etc. ) este valabil si pentru celelalte cetati… Proiectul nu contine elementele principale legate de apararea Sarmizegetuzei. Inceputul este promitator si poate sa devina un model pentru intregul proiect de restaurare a Sarmizegetusei Regia. Nu ezitati sa cereti parerea adevaratilor specialisti. Succes !!!

  5. Mihai

    vineri, 31.05.2013 at 10:43

    Salut!
    arm, ai dreptate, un proiect de restaurare a unei cetati implica in mod normal cunostintele si experienta unor echipe mixte de specialisti.
    In articolele aparute pe net, inclusiv acesta, nu este prezentat nici un astfel de proiect, ci doar o stire (aparuta si in 2012) cu privire la o intentie a autoritatilor locale. Jurnalistii care au scris despre ea, au ilustrat-o cu imagini ale unei reconstituiri a Cetăţii dacice de la Capîlna, dar nu au dat si legatura directa catre articolul de prezentare a ei sau, sa precizeze clar ca „Proiectul restaurarii” (al autoritatii locale) si „Reconstituirea 3D” (a echipei unui site) sint doua lucrari distincte.
    O zi buna!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Cod Galben de vreme rea pentru o parte a județului Alba: Rafale de vânt puternic. Până când este în vigoare atenționarea

Publicat

Parte din județul Alba este vizată vineri, 24 septembrie de o avertizare meteo de vreme rea. Meteorologii au emis joi o avertizare de tip Cod Galben, avertizare valabilă până vineri seara la ora 23.00.

În intervalul mai sus menționat la munte, la altitudini de peste 1700 m vântul va avea intensificări susținute cu rafale ce vor depăși 90 – 100 kilometri la oră.

Însă, în funcţie de evoluţia şi intensitatea fenomenelor meteorologice, Administraţia Naţională de Meteorologie va actualiza avertizarea meteo.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Sindicatul Europol: Niciun polițist nu a promovat probele de educație fizică și autoapărare, la selecția pentru instructori

Publicat

Niciunul dintre candidații la selecția pentru instructori ai structurilor de pregătire profesională, din cadrul inspectoratelor de poliție, nu a promovat proba de educație fizică și autoapărare.

Sindicatul Europol a prezentat rezultatele probelor la care au fost supuși polițiștii propuși să fie specialiști în instruirea altor colegi.

Potrivit sursei citate, rezultatele după probele susținute la școala de poliție din Câmpina au fost următoarele:

  • Conducere defensivă – doar 6 polițiști au promovat probele
  • Instrucția tragerii – doar 2 polițiști au promovat probele
  • Educație fizică și autoapărare – zero polițiști au promovat probele;
  • Tactică polițienească – doar 9 polițiști au promovat probele.

Sindicaliștii Europol susțin că ”în continuare, cel mai probabil, posturile rămase vacante vor fi scoase la concurs din sursă externă, cu toate că avem în sistem agenți de poliție care au rezultate de excepție obținute la nivelul unor competiții internaționale”, dar care, se pare, nu au fost printre cei propuși la această selecție.

Cât de grele au fost probele de selecție

Poliția Română anunțase, în urmă cu aproximativ două săptămâni, că pentru verificarea aptitudinilor necesare, polițiștii au avut de susținut proba practică, eliminatorie în cadrul procedurii de avizare a polițiștilor instructori.

Verificarea a avut drept scop încadrarea posturilor de instructori, cu personal care să aibă abilitățile și pregătirea necesare îndeplinirii sarcinilor specifice.

Probele practice pentru fiecare specializare:

1. Pregătire sportivă și autoapărare – testarea calităților motrice ale candidaților și a procedeelor de autoapărare, adaptate nevoilor de verificare practică.

Pentru testarea calităților motrice, bărbații au avut de susținut următoarele probe: alergare de rezistență (1000m), menținut în atârnat, genuflexiuni, abdomene și flotări, iar femeile: alergare de rezistență (800 m), abdomene, viteză și săritura în lungime de pe loc.

2. Tragere cu armamentul din dotare – organizarea și executarea unor ședințe de tragere.

3. Conducere autovehicul în regim prioritar – susținerea unei probe de verificare a aptitudinilor, ce presupune parcurgerea unui traseu aplicativ și efectuarea unor manevre specifice, care fac parte din curriculumul de pregătire al instructorilor auto.

4. Tactică – rezolvarea unor situații tactice standard de ordine publică, care implică aplicarea uneia sau mai multor măsuri polițienești, potrivit Legii nr. 218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, cu modificările și completările ulterioare.

La toate cele 4 probe susținute, celor evaluați li s-a solicitat să explice tehnicile folosite, să contextualizeze măsurile luate, ținând cont de prevederile legislației în vigoare, astfel încât să se poată evalua capacitatea acestora, de a transmite informațiile profesionale, în procesul de pregătire, mai preciza Poliția Română.

Ocuparea posturilor vacante din cadrul structurilor teritoriale de pregătire profesională se face numai după obținerea unui aviz prealabil acordat de comisia constituită la nivelul Direcției Pregătire Profesională din cadrul Poliției Române.

Neacordarea avizului prealabil atrage imposibilitatea numirii în funcție sau modificării raporturilor de serviciu.

Posturile de execuție cu atribuții pe linia pregătirii în domeniul intervenției au în componență următoarele specializări:

  • pregătire în domeniul educației fizice și autoapărării
  • pregătire în domeniul instrucției tragerii
  • pregătire în domeniul tacticii polițienești
  • pregătire în domeniul conducerii auto în regim prioritar.

foto: captură video (prezentare selecție)

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Eurostat: România are cei mai puţini posesori de maşini la mia de locuitori din Uniunea Europeană

Publicat

România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte numărul de automobile de pasageri la mia de locuitori.

Astfel, la o mie de locuitori, parcul auto din România număra 357 de maşini la finele lui 2019, arată cele mai recente date publicate de Eurostat, biroul european de statistică.

În același timp, România are şi unul dintre cele mai învechite parcuri auto. Vârsta medie a maşinilor aflate în circulaţie în România este de 16,5 ani, potrivit Asociaţiei Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA).

De cel puţin 30 de ani, Luxemburg a înregistrat cea mai mare rată de motorizare dintre statele membre ale Uniunii Europene, mai arată datele Eurostat.

În 2019, existau 681 de autoturisme la mia de locuitori luxemburghezi. Această cifră poate fi influenţată de lucrătorii transfrontalieri care folosesc maşini de companie înmatriculate în ţară, notează sursa citată.

Luxemburg a fost urmat de Italia pe locul doi, cu 663 de maşini la mia de locuitori. Următoarele în topul listei au fost Cipru (645 de maşini), Finlanda şi Polonia (ambele cu 642 de maşini).

La polul opus, cele mai scăzute rate de motorizare s-au găsit în România (357 autoturisme), Letonia (381 autoturisme) şi Ungaria (390 autoturisme).

În ceea ce priveşte vechimea parcului auto, Lituania (16,8 ani), Estonia (16,7 ani) şi România (16,5 ani) au cele mai vechi flote, cu vehicule mai vechi de 16 ani.

Cele mai noi maşini pot fi găsite de asemenea în Luxemburg (6,5 ani) şi Austria (8,3 ani), potrivit datelor ACEA.

sursă: Mediafax

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Încărcător comun pentru toate tipurile de telefoane, tablete și alte dispozitive. Propunere a Comisiei Europene

Publicat

Consumatorii europeni vor putea utiliza un singur încărcător pentru toate produsele electronice portabile.

Comisia Europeană a făcut joi un pas important împotriva deşeurilor electronice şi a inconvenientelor cauzate consumatorilor de prevalenţa diferitelor încărcătoare incompatibile pentru dispozitivele electronice şi a prezentat o propunere de stabilire a unei soluţii comune de încărcare pentru toate dispozitivele relevante.

Potrivit propunerii de directivă revizuită privind echipamentele radio prezentată joi, portul de încărcare şi tehnologia de încărcare rapidă vor fi armonizate: USB-C va deveni portul standard pentru toate telefoanele inteligente, tabletele, camerele, căştile, difuzoarele portabile şi consolele video portabile.

În plus, Comisia propune separarea vânzării încărcătoarelor de cea a dispozitivelor electronice. Acest lucru este menit să amelioreze confortul consumatorilor şi să reducă amprenta de mediu asociată producţiei şi eliminării încărcătoarelor, sprijinind astfel tranziţia verde şi cea digitală.

„Consumatorii europeni au fost frustraţi suficient de mult în ceea ce priveşte încărcătoarele incompatibile care le umplu sertarele. Am acordat industriei destul timp pentru a-şi găsi propriile soluţii, acum este momentul să se ia măsuri legislative pentru un încărcător comun. Acesta este un câştig important pentru consumatorii noştri şi pentru mediu şi în conformitate cu ambiţiile noastre verzi şi digitale”, a declarat Margrethe Vestager, vicepreşedintă executivă a CE pentru O Europă pregătită pentru era digitală, citată într-un comunicat al Comisiei.

Un singur încărcător pentru toate dispozitivele portabile

„Datorită propunerii noastre, consumatorii europeni vor putea utiliza un singur încărcător pentru toate produsele electronice portabile – un pas important pentru a spori confortul şi a reduce deşeurile”, a declarat la rândul său Thierry Breton, comisarul european pentru piaţa internă

În urma propunerii CE, USB-C va deveni portul de încărcare comun pentru toate dispozitivele electronice. Acest lucru le va permite consumatorilor să îşi încarce dispozitivele cu acelaşi încărcător cu port USB-C, indiferent de marca dispozitivului.

Apoi, tehnologia de încărcare rapidă armonizată va contribui la prevenirea faptului că diferiţi producători limitează în mod nejustificat viteza de încărcare şi va ajuta la asigurarea faptului că viteza de încărcare este aceeaşi atunci când se utilizează orice încărcător compatibil pentru un dispozitiv.

De asemenea, în urma separării vânzării unui încărcător de cea a dispozitivului electronic, se estimează că reducerea producţiei şi eliminării noilor încărcătoare va reduce cantitatea de deşeuri electronice cu aproape o mie de tone pe an.

Nu în ultimul rând, Comisia doreşte informaţii mai pertinente pentru consumatori. Astfel, producătorii vor trebui să furnizeze informaţii relevante cu privire la performanţa de încărcare, inclusiv privind puterea cerută de dispozitiv şi dacă acesta permite încărcarea rapidă.

Consumatorii ar urma să-şi dea seama astfel dacă încărcătoarele lor pe care le posedă îndeplinesc cerinţele noului lor dispozitiv sau vor putea să aleagă un încărcător compatibil.

Măsuri pentru limitarea deșeurilor electronice

Revizuirea Directivei privind echipamentele radio face parte din acţiunea mai amplă a CE de abordare a durabilităţii produselor, în special a produselor electronice de pe piaţa UE, care se va afla în centrul unei viitoare propuneri privind produsele durabile.

Propunerea de directivă revizuită privind echipamentele radio de joi va trebui să fie adoptată de Parlamentul European şi de Consiliul UE prin procedura legislativă ordinară (codecizie). Executivul comunitar consideră că o perioadă de tranziţie de 24 de luni de la data adoptării va oferi industriei suficient timp pentru a se adapta înainte de intrarea în vigoare.

Pentru a avea în cele din urmă un încărcător comun, este însă necesară interoperabilitatea deplină la ambele capete ale cablului: dispozitivul electronic şi sursa externă de alimentare cu energie. Finalizarea interoperabilităţii dispozitivului, care este de departe cea mai mare provocare, ar urma să fie realizată prin propunerea de joi.

Interoperabilitatea sursei externe de alimentare va fi abordată în cadrul revizuirii Regulamentului privind proiectarea ecologică al Comisiei. Aceasta va fi lansată mai târziu în cursul acestui an, astfel încât intrarea sa în vigoare să poată fi aliniată la propunerea de joi.

Potrivit comunicatului CE, se estimează că încărcătoarele eliminate şi neutilizate generează până la 11.000 de tone de deşeuri electronice în fiecare an.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate