Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Rețeta electronică, la patru luni de utilizare: 10% din datele de pe serverul CNAS sunt eronate. Vezi ce nereguli reclamă medicii


Publicat

După patru luni de utilizare a rețetelor electronice, Societatea Naţională de Medicina Familiei şi Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie semnalează Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) problemele întâmpinate de medicii de familie la prescrierea acestor rețete.

Reprezentanţii SNMF şi FNPMF au transmis, marţi, într-un comunicat de presă, că problemele inerente ale Sistemului Informatic de Prescripţie Electronică (SIPE) pot fi rezolvate de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate în timp util, astfel încât pacienţii să nu aibă de suferit începând din 1 ianuarie 2013, când reţeta electronică va deveni singura modalitate de obţinere a medicamentelor gratuite şi compensate.

Potrivit mediafax.ro, atunci când medicul verifică online pe serverul CNAS, în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), dacă pacientul aflat în acel moment în cabinet apare în sistem ca asigurat sau nu, în aproximativ 10 la sută din cazuri constată că serverul CNAS conţine date eronate, cum ar fi: elevii care au împlinit 18 ani apar neasiguraţi, deşi, conform legii, rămân asiguraţi dacă îşi continuă şcolarizarea, până la 26 ani; pensionari cu pensii sub 700 lei apar ca pensionari obişnuiţi, cu pensii peste 700 lei; nou-născuţii sunt validaţi în sistem abia după a doua lună, astfel încât nu pot beneficia de servicii în sistemul de asigurări în primele două – trei luni de viaţă şi nici serviciile acordate acestora nu pot fi decontate conform legii, către furnizori; persoane cu handicap sau beneficiari ai unor legi speciale care ar avea dreptul la reţete gratuite apar ca pensionari obişnuiţi.

Totodată, reprezentanţii SNMF şi FNPMF susţin că încă mai există cazuri în care medicul află interogând SIUI „că pacientul viu aflat în faţa sa şi care solicită un serviciu medical ar fi de fapt decedat”.

Potrivit acestora, datele eronate pun medicul în imposibilitatea de a elibera reţeta electronică. Sistemul Informatic de Prescripţie Electronică verifică în SIUI categoria de asigurat a fiecărui pacient şi o preia în reţeta electronică automat, iar tot ceea ce nu corespunde, apare ca eroare şi nu permite eliberarea reţetei, fie în cabinet, fie în farmacii.

Pacientul este împiedicat astfel de SIUI să beneficieze de drepturile sale de asigurat, fiind obligat să meargă la ghişeul Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate pentru clarificarea situaţiei, au precizat sursele citate.

„Din păcate, de cele mai multe ori, rezolvarea situaţiei este temporară. În momentul în care CNAS actualizează datele de pe server cu cele primite de la partenerii săi (ANAF, inspectoratele şcolare, casele de pensii, evidenţa populaţiei), datele eronate reapar în SIUI”, este prezentat în comunicatul citat.

Ca soluţie la această problemă, medicii de familie propun ca SIUI să conţină filtre care să avertizeze funcţionarii CNAS în momentul preluării datelor de la ANAF, inspectorate şi alte instituţii. În cazul în care datele sunt diferite de cele existente în baza de date, funcţionarii CNAS să poată valida manual informaţia, verificând dacă este o eroare care se tot repetă şi anunţând partenerul despre aceasta, pentru a o corecta. De asemenea, medicii de familie sugerează ca aplicaţia informatică în care partenerii CNAS completează datele să conţină chei suplimentare de control, astfel încât erorile să fie reduse.

Medicii de familie mai semnalează că, deşi timpul necesar verificării şi înregistrării unei reţete electronice în SIPE este de obicei de 30 – 50 de secunde, există perioade în care acesta răspunde, uneori cu o eroare, după mult mai mult timp.

„Procesul de verificare şi înregistrare trebuie reluat, semnătura electronică trebuie revalidată, timp în care activitatea medicului este blocată. Acest lucru duce la nemulţumiri ale pacienţilor, atât a celui aflat în cabinet în acel moment cât şi a celor programaţi pe care medicul este nevoit să îi roage să aştepte”, au precizat sursele citate.

Soluţia acestei probleme, propusă de medicii de familie, este optimizarea SIPE astfel încât verificarea şi înregistrarea să dureze maxim 15 secunde, comparabil cu timpul necesar POS-urilor bancare pentru a verifica şi înregistra o plată cu cardul.

Totodată, SNMF şi FNPMF arată că prescrierea reţetelor electronice presupune utilizarea unei semnături electronice, pentru verificarea în sistem a prescriptorului, însă există două situaţii care duc la imposibilitatea utilizării semnăturii electronice. Astfel, în cazul blocării, pierderii sau furtului semnăturii electronice, durata obţinerii unei noi semnături este de minimum două zile, timp necesar atât emiterii de către furnizorul de servicii de certificare cât şi înregistrării în SIUI de către Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate a noii semnături electronice.

De asemenea, în cazul zilelor de concediu ale unui medic, procedura de recunoaştere în SIUI a semnăturii electronice a medicului înlocuitor nu este în prezent elaborată de către CNAS. Acest lucru a dus în această perioadă de testare la anularea tuturor reţetelor prescrise de medicul înlocuitor şi refacerea lor de către medicul înlocuit la revenirea din concediu, au precizat reprezentanţii celor două organizaţii.

Soluţia acestor probleme, propusă de medicii de familie, este ca SIUI si SIPE să permită înregistrarea semnăturii electronice a medicului înlocuitor pe CUI-ul furnizorului doar pe perioada înlocuirii, printr-o procedură simplă.

O altă problemă semnalată CNAS o reprezintă întreruperile de curent electric, de acces la internet – problemele temporare, dar inerente ale componentelor hardware şi software -, ce duc, potrivit SNMF şi FNPMF, la perturbarea activităţii medicale şi nemulţumirea pacienţilor, nevoiţi să aştepte remedierea problemelor.

Medicii de familie propun ca şi după 1 ianuarie 2013 să existe posibilitatea de prescriere offline pe formulare pretipărite, în cazul apariţiei unor astfel de probleme. De asemenea, ei pledează pentru optimizarea aplicaţiei oferite de CNAS pentru prescrierea electronică, astfel încât în cazul în care validarea şi confirmarea reţetei necesită prea multe minute, acest proces să nu ducă la blocarea calculatorului şi implicit a activităţii din cabinet.

„În final dorim să precizăm că sperăm ca, până în ianuarie 2013, aceste probleme legate de prescripţia electronică sa fie rezolvate. Avem certitudinea că este necesar să existe o variantă de «rezervă», pentru ca pacienţii noştri să nu aibă de suferit în lipsa tratamentului care, astfel, nu ar putea fi prescris”, au mai arătat reprezentanţii SNMF şi FNPMF.

Din 2 iulie, reţetele electronice se eliberează în paralel cu cele pe hârtie. Trecerea completă la noul sistem este prevăzută pentru 1 ianuarie 2013, când prescrierea electronică şi eliberarea medicamentelor compensate se vor face exclusiv în sistemul prescripţiei electronice (online şi offline).

Sursa: Mediafax.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

TOP localități din Alba după incidența cazurilor COVID înregistrate în ultimele 14 zile. Situația actualizată în 29 noiembrie

Publicat

Direcția de Sănătate Publică Alba a prezentat duminică, 29 noiembrie, situația actualizată a incidenței cazurilor de COVID-19 în județ, pentru perioada 15-28 noiembrie.

Este situația cazurilor noi în intervalul ultimelor 14 zile, raportate la mia de locuitori.

Citește și 103 de noi cazuri de COVID-19 înregistrate în Alba. LOCALITĂȚILE din care provin. Trei persoane au pierdut lupta cu virusul

La nivelul județului Alba, incidența cazurilor noi de COVID-19 în ultimele 14 zile este de 5,20 (anterior 5,35), potrivit DSP. În perioada 15-28 noiembrie 2020, la nivelul județului Alba s-au înregistrat 1.974 infectări noi cu coronavirus (anterior 2.029).

Situația pe orașe:

Cea mai mare incidență a cazurilor noi este la Blaj – 10,20 (anterior 10,68), urmat de Alba Iulia – 8,10 (anterior 8,31), Cugir – 6,57 (anterior 6,73), Sebeș cu 6,24 (anterior 6,72), Câmpeni – 5,61 (anterior 5,48).

Abrud are incidența 5,46 (anterior 5,65), Baia de Arieș – 4,68 (anterior 3,90) și Aiud – 4,54 (anterior 4,62).

Teiuș are 2,74 (anterior 3,15), Ocna Mureș – 2,49 (anterior 2,70) și Zlatna – 2,00 (anterior 2,00).

Vezi și UPDATE MODELELE DE DECLARAȚIE și adeverință de la angajator pentru carantină în Alba Iulia, Abrud, Sebeș, Cugir, Blaj sau Ciugud

TOP localități – Rata incidenței cazurilor noi COVID-19 la 14 zile (județul Alba):

Mediul urban:

Localitate – cazuri în perioada 15 – 28 noiembrie – incidența cazurilor COVID-19

Blaj – 212 cazuri – 10,20 (anterior 10,68)

Alba Iulia – 622 cazuri – 8,10 (anterior 8,31)

Cugir – 170 cazuri – 6,57 (anterior 6,73)

Sebeș – 206 cazuri – 6,24 (anterior 6,72)

Câmpeni – 42 cazuri – 5,61 (anterior 5,48)

Abrud – 29 cazuri – 5,46 (anterior 5,65)

Baia de Arieș – 18 cazuri – 4,68 (anterior 3,90)

Aiud – 116 cazuri – 4,54 (anterior 4,62)

Teiuș – 20 cazuri – 2,74 (anterior 3,15)

Ocna Mureș – 35 cazuri – 2,49 (anterior 2,70)

Zlatna – 16 cazuri – 2,00 (anterior 2,00)

AICI: GHID de CARANTINĂ în Alba Iulia, Sebeș, Blaj, Cugir, Abrud și Ciugud: Reguli și interdicții, documente de deplasare, amenzi

Mediul rural

Ciugud – 34 cazuri – 10,41 (anterior 10,41)

Cenade – 10 cazuri – 10,01 (anterior 10,01)

Mihalț – 29 cazuri – 8,73 (anterior 6,93)

Horea – 15 cazuri – 7,65 (anterior 7,14)

Cricău – 14 cazuri – 6,94 (anterior 6,94)

Bucium – 9 cazuri – 6,27 (anterior 9,05)

Șona – 27 cazuri – 6,15 (anterior 5,46)

Vințu de Jos – 30 cazuri – 5,43 (anterior 5,97)

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

103 de noi cazuri de COVID-19 înregistrate în Alba. LOCALITĂȚILE din care provin. Trei persoane au pierdut lupta cu virusul

Publicat

În județul Alba, în ultimele 24 de ore au fost depistate 103 de noi cazuri de COVID-19, potrivit datelor transmise de DSP Alba.

De asemenea au mai fost înregistrate trei noi decese ale unor persoane confirmate ca fiind infectate cu coronavirus.

Până în prezent în județul Alba au fost înregistrate 9.958 de persoane confirmate cu noul coronavirus, 7.422 persoane s-au vindecate și au fost înregistrate 256 decese.

Sâmbătă, în Alba au fost prelucrate 294 de teste, la DSP. Numărul total de teste efectuate pana în prezent în județ a ajuns la 124.603.

Localitate – nr. cazuri noi înregistrate

Aiud – 11

Alba Iulia – 28

Baia de Arieș – 3

Blaj – 6

Câmpeni – 2

Cugir – 6

Sebeș – 7

Teiuș – 1

Zlatna – 1

Bistra – 3

Bucerdea Grânoasă – 1

Fărău – 1

Ighiu – 6

Mihalț – 9

Pianu – 2

Roșia de Secaș – 1

Roșia Montană – 1

Săsciori – 2

Șibot – 1

Șona – 4

Unirea – 2

Valea Lungă – 2

Vințu de Jos – 1

2 anchete epidemiologice în desfășurare

Trei decese cauzate de COVID-19 

Este vorba despre doi bărbați de 73 de ani respectiv 72 de ani, din Sebeș și Sohodol și o femeie de 74 de ani, din Șeușa, toți cu multiple afecțiuni.

 

Citeste mai mult
Publicitate

AIUD

Facilități fiscale pentru antreprenorii aiudeni afectați de pandemie, aprobate în Consiliul Local

Publicat

Consiliul Local Aiud a aprobat în ședința de vineri facilități fiscale pentru întreprinderile mici şi mijlocii – persoane fizice întreprinzători şi societăţi comerciale din municipiul Aiud afectate de pandemia de coronavirus.

Astfel, s-a aprobat:

– reducerea impozitului anual pe clădiri cu o cotă de 50%, pentru clădirile nerezidenţiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economică proprie a acestora sau date în folosinţă printr-un contract de închiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfăşurarea unor activităţi economice către alte persoane fizice sau juridice, după caz, dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă şi/sau alertă, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii clădirilor au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total activitatea economică sau deţin certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri prin care se certifică întreruperea parţială a activităţii economice;

– scutirea de la plata taxei lunare pe clădiri datorate de către concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă a unei clădiri proprietatea publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, după caz, dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă şi/sau alertă ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii clădirilor au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total activitatea economică.

Potrivit reprezentanților Primăriei, toate detaliile și procedura de acordare a facilităților fiscale vor fi comunicate săptămâna viitoare.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Polițiștii din Alba continuă să verifice respectarea măsurilor anti-Covid. Peste 300 de persoane, amendate în ultimele 24 de ore

Publicat

Inspectoratul de Poliție Județean Alba a continuat activitățile de verificare a modului în care se respectă prevederile Legii nr 55 din 2020, privind unele măsuri pentru prevenirea și combatere a prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Au continuat și controalele pe timp de noapte și s-a acționat în filtre amplasate la intrarea în/ ieșirea din cele 6 localități carantinate. Începând cu ora 06:00 au fost instituite filtre și la intrările/ieșirile localității Vințu de Jos.

Sub coordonarea Instituției Prefectului, au fost desfășurate în sistem integrat, noi acțiuni de verificare cu privire la respectarea măsurilor impuse în contextul stării de alertă, scopul vizat fiind prevenirea răspândirii virusului Covid 19.

În ultimele 24 de ore, la activitățile desfășurate au participat 193 de polițiști și polițiști locali, alături de lucrători din alte instituții cu atribuții în domeniul verificări modului de respectare a normelor de prevenire a răspândirii noului coronavirus și au fost controlate 60 de societăți comerciale/ persoane fizice autorizate, 393 de mijloace de transport din care 46 mijloace de transport în comun și au fost legitimate 8.022 persoane.

Echipele de control au depistat și sancționat 92 de persoane care nu au respectat măsurile de protecție individuală și 110 care nu au respectat interdicțiile privind deplasarea.
Valoarea totală a sancțiunilor aplicate a fost de 17.750 lei.

În filtrele constituite la intrările / ieșirile celor 6 localități carantinate (Alba Iulia, Sebeș, Blaj, Cugir, Abrud și Ciugud) precum și pe raza acestora au acționat 138 de forțe de ordine care au controlat 4.912 persoane și 138 de autovehicule.

Au fost depistate și sancționate 115 persoane care nu au putut justifica motivul deplasării, în conformitate cu noile restricții de circulație.

Scopul controalelor este de a limita răspândirea infecției cu noul coronavirus. Pentru verificarea motivului deplasării persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea forțelor de ordine, legitimația de serviciu sau adeverința eliberată de angajator ori o declarație pe propria răspundere.

Declarația pe proprie răspundere trebuie să cuprindă: numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței/gospodăriei/locului activității profesionale, motivul deplasării, data completării și semnătura.

Declarația poate fi prezentată în format letric (suport hârtie) sau pe un dispozitiv electronic.

Cetățenii pot prezenta și o declarație scrisă de mână, dar care să cuprindă mențiunile anterioare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate