Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2020 în Alba: 22 medii de 10. Școlile la care au fost cele mai bune rezultate


Publicat

La examenul de Evaluare Națională 2020, în Alba, în acest an au fost 22 de medii de 10, potrivit datelor publicate de Ministerul Educației.

Citește și MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

TOP școli cu medii de 10 la Evaluare Națională:

Colegiul Național „Lucian Blaga” Sebeș: 9 medii de 10

Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Alba Iulia: 5 medii de 10.00

Școala Gimnazială „Axente Sever” Aiud: o medie de 10.00

Școala Gimnazială Nr.3 Cugir: o medie de 10.00

Școala Gimnazială „Vasile Goldis” Alba Iulia: o medie de 10.00

Liceul „Horea, Cloșca și Crișan” Abrud: o medie de 10.00

Liceul cu Program Sportiv Alba Iulia: o medie de 10.00

Liceul Tehnologic „Alexandru Domșa” Alba Iulia: o medie de 10.00

Școala Gimnazială „Axente Sever” Aiud: o medie de 10.00

Școala Gimnazială „Ion Agârbiceanu” Alba Iulia: o medie de 10.00

Vezi REZULTATE EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: NOTELE la examen și MEDIA elevilor de clasa a VIII-a, publicate de Ministerul Educației

Ministerul Educației a publicat luni listele cu notele și mediile elevilor de clasa a VIII-a care au susținut examenul de Evaluare Națională 2020. Reamintim că de data aceasta rezultatele sunt publicate anonimizat, adică cu un cod de identificare, în locul numelui și prenumelui elevului.

Contestațiile pot fi depuse electronic sau fizic luni, 22 iunie (orele 16.00-19.00) și marți, 23 iunie (8.00-12.00). Rezultatele finale vor fi comunicate sâmbătă, 27 iunie.

Vezi EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: BAREMELE de corectare pentru SUBIECTELE la proba scrisă de ROMÂNĂ. Reperele de evaluare a lucrărilor

Pentru depunerea contestațiilor, candidații completează, semnează și depun/transmit electronic o declarație-tip în care menționează că au luat la cunoștință faptul că nota acordată poate fi modificată atât prin creștere, cât și prin descreștere. Declarația-tip este semnată și de către părinți/reprezentanți legali ai elevilor.

Vezi EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: BAREMELE de corectare pentru SUBIECTELE la proba scrisă de MATEMATICĂ

Peste 2.800 de elevi au participat, în Alba, la probele de Română și Matematică în cadrul examenului.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Ambulatoriu mobil și asistență medicală mobilă pentru zonele în care pacienții au acces mai greu la doctori. Proiect, la Senat

Publicat

Persoanele care trăiesc în zone izolate sau care au acces mai greu la servicii medicale ar putea beneficia de asistență medicală mobilă, prin intermediul unor ambulatorii mobile și al caravanelor medicale, potrivit unui proiect de lege înregistrat recent la Senat.

Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății a fost înregistrată miercuri, 9 iunie, la Senat.

Potrivit inițiatorilor, un grup de parlamentari de la USR – PLUS, PNL, UDMR și PSD, asistența medicală mobilă are ca scop furnizarea de servicii medicale, în regim mobil, în zone cu cu acoperire deficitară cu servicii medicale, pentru prevenţie și profilaxie, screening-ul afecțiunilor medicale cele mai prevalente, control medical periodic, general și de specialitate.

„Asistența medicală mobilă oferă servicii pentru prevenție și profilaxie, screening al celor mai prevalente afecțiuni medicale, dar și un control medical periodic general sau de specialitate. Caravanele medicale vor putea fi realizate de către spitalele județene sau de către alte spitale, policlinici, ambulatorii, cabinete medicale individuale aflate în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate, iar serviciile oferite în cadrul acestora vor putea fi decontate”, explică inițiatorii, în expunerea de motive.

Această prevedere, alături de posibilitatea acordării asistenței medicale prin intermediul cabinetelor şi unităţilor medicale mobile deja stipulate în lege, contribuie la conturarea unei noi paradigme de acordare a serviciilor medicale, asistența medicală mobilă, cea în care sistemul medical vine către pacient şi nu invers.

Astfel, medicii specialisti îşi vor putea exercita profesia în afara unității medicale la care sunt angajați, fiindule recunoscut ca parte a normei de lucru și remunerat serviciul medical prestat în cadrul caravanelor.

Potrivit parlamentarilor, ambulatoriu mobil este definit drept unitatea sanitară în care se acordă pacienților asistență medicală, ce presupune transformarea unui spațiu aflat la distanță față de sediul de bază al ambulatoriului propriu-zis într-un spațiu adecvat pentru a furniza servicii medicale în regim mobil, cu caracter temporar.

Caravana medicală reprezintă ansamblul echipei de personal medical care se deplasează împreună cu echipamente medicale în zone cu acoperire deficitară cu servicii medicale pentru a furniza asistența medicală mobilă.

De asemenea, se consideră zonă cu acoperire deficitară cu servicii medicale o localitate sau o zonă compactă dintr-o localitate unde accesul la serviciile de sănătate de orice tip este dificil din rațiuni sociale –
zone cu un capital uman scăzut și conditii improprii de locuit, teritoriale – situate la peste 20 km de cel mai apropiat spital public sau ca urmare a lipsei furnizării unei anumite categorii de servicii medicale.

Parlamentarii susțin că aceste servicii medicale mobile sunt complementare medicinei de familie, iar prin adresabilitatea lor în special în zonele rurale lipsite de infrastructură medicală, corelarea cu asistența medicală comunitară (asistent medical comunitar, moașă, mediator sanitar) este mai mult decât necesară pentru îmbunătățirea accesului populației defavorizate la serviciile de sănătate.

Principale prevederi sunt următoarele:

  • introducerea în Legea 95/2006 printr-un nou titlu a conceptului de ambulatoriu mobil prin intermediul căruia se pot acorda servicii medicale de specialitate;
  • includerea activității de asistență medicală mobilă în programul normal de lucru al medicilor;
  • posibilitatea efectuării în caravane a stagiilor de practice pentru studenți;
  • includerea medicilor rezidenți și a studenților în caravane și colaborarea cu medicina de familie și cu ceilalți furnizori de asistență medicală;
  • includerea furnizorilor de servicii conexe actului medical în caravanele medicale;
  • menționarea și asigurarea unei surse de finanțare;
  • crearea cadrului legal pentru decontarea serviciilor medicale acordate prin intermediul asistenței medicale mobile;
  • crearea mecanismului de colaborare între asistența medicală comunitară și asistența medicală mobilă de specialitate;
  • crearea mecanismului de colaborare între moașe și asistența medicală mobilă de specialitate.

„Asigurarea de sănătate este obligatorie, dar de ea beneficiază doar aproximativ 86 % din populație. Persoanele asigurate au dreptul la un pachet cuprinzător de servicii, în timp ce persoanele neasigurate au dreptul la un pachet minim de servicii medicale, care acoperă urgențele ce pun viața în pericol, bolile infecțioase predispuse la epidemie și asistența în timpul sarcinii. ImpactuI social și financiar al nedepistării la timp a problemelor de sănătate publică se reflectă în invaliditate, costuri suplimentare ale serviciilor de sănătate publică, incapacitate temporară sau definitive de muncă până la pierderea de vieți omenești.

Depistarea timpurie a afecțiunilor cronice prin metode de screening, detectarea unor noi patologii prin consult medical de specialitate, reconsiderarea planului terapeutic pentru pacienții cronici în urma unei reevaluări de etapă ce are ca scop final fie prevenirea decompensărilor fie direcționarea acestora către unitățile medicale de profil în vederea evitării episoadelor de acutizare, precum și accesul la educație pentru sănătate, pot fi asigurate prin intermediul caravanelor medicale”, explică inițiatorii proiectului.

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO: Acțiune de ecologizare făcută de angajați ai Primăriei Aiud, la Aiudul de Sus. Ce cantitate de deșeuri au strâns

Publicat

Peste 40 de saci de deșeuri menajere și 9 metri cubi de deșeuri provenite din resturi de construcții au fost adunate din zona Poligon (Aiudul de Sus). Acțiunea de ecologizare s-a derulat cu angajați ai Primăriei municipiului Aiud, ai Serviciului Public Administratia Patrimoniului Local (SPAPL) și cu sprijinul operatorului de salubritate.

Reprezentanții Primăriei au reamintit faptul că amenzile pentru depozitarea ilegală a deșeurilor au crescut anul acesta de la 200 lei la 1.000 – 1.500 lei.

„În perioada 28 februarie 2021 – 26 mai 2021, Poliția Locală Aiud a aplicat amenzi în cuantum total de peste 25.000 lei inclusiv pentru astfel de fapte.

Cu riscul de a ne repeta, vă transmitem din nou faptul că vom avea zero toleranță pentru cei care murdăresc sau degradează domeniul public”, au transmis reprezentanții administrației locale, într-o postare pe rețeaua de socializarea Facebook.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

ADMITERE LICEU 2021: Probele de aptitudini, din 15 iunie. Calendar și metodologie pentru intrarea în clasa a IX-a

Publicat

examen

Elevii care doresc să-și continue studiile la licee cu filieră vocațională, profilurile artistic, pedagogic, teologic, sportive încep de marți, 15 iunie, probele de aptitudini. În această perioadă se fac evaluările cunoștințelor de limbă modernă sau maternă pentru admiterea în clasele a IX-a cu program bilingv ori în clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale.

Potrivit calendarului de admitere la liceu 2021, până luni se fac înscrierile la probele de aptitudini, în perioada 15-18 iunie este susținerea / echivalarea acestora, iar rezultatele vor fi în 18 iunie.

Vezi și MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

La admiterea în liceu, va conta în proporţie de 80% media generală de la Evaluarea Naţională, iar 20% media generală de absolvire a claselor V – VIII.

Repartizarea computerizată va fi în 24 iulie. Depunerea dosarelor de înscriere la liceu va fi în 25 iulie, dar pentru această procedură trebuie planificare în vederea prezenței fizice.

Calculul mediei de admitere în liceu

Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenţilor învăţământului gimnazial, se calculează ca medie ponderată între media generală la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a, care are o pondere de 80%, şi media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a, care are o pondere de 20% în calculul mediei de admitere.

Calculul mediei de admitere se face astfel:

MA = 0,2 x ABS + 0,8 x EN

unde:

MA = media de admitere;

ABS = media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a;

EN = media generală obţinută la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a

Pentru profilul artistic, pentru profilul sportiv și pentru specializarea filologie de la liceul Waldorf, media finală de admitere se calculează astfel:

(3 APT + MA)/4 = MFA

unde: APT = nota finală la probele de aptitudini; MA = media de admitere (calculată conform Punctului I); MFA = media finală de admitere.

Pentru profilul teologic, media finală de admitere se calculează astfel:

(APT + MA)/2 = MFA

unde: APT = nota finală la probele de aptitudini; MA = media de admitere (calculată conform Punctului I); MFA = media finală de admitere.

Pentru profilul militar, media finală de admitere se calculează astfel:

0,2 MA + 0,8 NP = MFA

unde: NP = nota la proba de verificare a cunoștințelor la disciplinele Limba și literatura română și Matematică; MA = media de admitere (calculată conform Punctului I); MFA = media finală de admitere.

CALENDAR ADMITERE LICEU 2021

Probele de aptitudini

până în 14 iunie 2021 Înscrierea pentru probele de aptitudini, direct la unitatea de învățământ liceal/gimnazial sau prin mijloace electronice de comunicare și și eliberarea/transmiterea anexelor fișelor de înscriere, însoțite de documentele prevăzute în Anexa nr. 3 la ordin, conform procedurii stabilite de Comisia Națională de Admitere

Vezi Anexe 2-5 OM 3721_2021 – probele de aptitudini

15 – 18 iunie 2021 Desfășurarea/Echivalarea probelor de aptitudini

18 iunie 2021 Comunicarea rezultatelor la probele de aptitudini

18 iunie 2021 Transmiterea, în format electronic și în scris, către Comisia de admitere județeană/a municipiului București a listei candidaților declarați admiși la probele de aptitudini, prin completarea acestora în aplicația informatică centralizată

22 iunie 2021 Transmiterea de către comisiile de admitere județene/a municipiului București către unitățile de învățământ liceal care au organizat probe de aptitudini a listei elevilor corigenți, repetenți, cu situația neîncheiată sau exmatriculați, prin activarea rapoartelor specifice în aplicația informatică centralizată Actualizarea de către comisiile din unitățile de învățământ liceal vocațional a listelor candidaților declarați admiși la probele de aptitudini, prin eliminarea candidaților corigenți, repetenți, amânați sau exmatriculați, în aplicația informatică centralizată

13 iulie 2021 Transmiterea de către comisiile de admitere județene/a municipiului București către unitățile de învățământ liceal care au organizat probe de aptitudini a bazei de date județene cuprinzând mediile de admitere, prin confirmarea finalizării operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată

14 iulie 2021 Validarea de către comisia de admitere județeană/a municipiului București a listei candidaților admiși la liceele/clasele la care s-au susținut probe de aptitudini și comunicarea rezultatelor în unitatea de învățământ liceal respectivă, prin tipărire din aplicația informatică centralizată

15 iulie 2021 Transmiterea de la liceele vocaționale a informațiilor cu privire la candidații care nu au fost admiși la clasele pentru care au susținut probe de aptitudini, conform procedurii stabilite de Comisia Națională de Admitere. Candidaților care nu au fost admiși la clasele pentru care au susținut probe de aptitudini, precum și candidaților care au fost admiși, dar care au declarat, în scris, că renunță la locul obținut, li se poate elibera, de către unitatea de învățământ gimnazial, fișa de înscriere, pentru completarea opțiunilor în vederea participării la repartizarea computerizată

Notă: Nu se eliberează fișă de înscriere pentru completarea opțiunilor candidaților care au fost admiși la clasele pentru care au susținut probe de aptitudini, cu excepția candidaților admiși care au declarat, în scris, că renunță la locul obținut pentru a participa la etapa de repartizare computerizată. Transmiterea, în format electronic, către Centrul național de admitere a listei candidaților declarați admiși, în fiecare județ, la clasele pentru care s-au susținut probe de aptitudini, prin confirmarea încheierii operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată

Probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă

7 – 14 iunie 2021 Înscrierea candidaților pentru probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă și transmiterea/completarea anexelor fișelor de înscriere, conform prevederilor din Anexa 4 și Anexa 6 la ordin.

Notă: Documentele necesare pentru recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine cu proba de verificare a cunoștințelor de limbă modernă pentru admiterea în clasele a IX-a cu program bilingv de predare a unei limbi moderne de circulație internațională pot fi depuse/transmise la unitatea de învățământ de proveniență până la data de 16 iunie 2021.

15 – 18 iunie 2021 Desfășurarea/echivalarea probelor de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă, conform prevederilor din Anexa 4 și Anexa 6 la ordin.

18 iunie 2021 Comunicarea rezultatelor la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă

18 iunie 2021 Transmiterea către Comisia de admitere județeană/ a municipiului București a listelor cu rezultatele finale la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă, prin completarea acestora în aplicația informatică centralizată

28 iunie – 2 iulie 2021 Ridicarea/ Transmiterea anexelor fișelor de înscriere de la unitățile la care candidații au susținut probele de verificare a cunoștințelor de limbă maternă

2 iulie 2021 Depunerea/ Transmiterea anexelor fișelor de înscriere ale candidaților care au participat la probele de verificare a cunoștințelor de limbă maternă, la unitățile de învățământ de proveniență

13 iulie 2021 Transmiterea de către comisiile de admitere județene/ a municipiului București, în format electronic, către Centrul național de admitere a listei candidaților care au promovat probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă și a rezultatelor acestora la probe, prin introducerea și confirmarea finalizării introducerii acestora în aplicația informatică centralizată

16 iunie 2021 Transmiterea de către fiecare unitate de învățământ gimnazial către Comisia de admitere județeană/a municipiului București a bazei de date cuprinzând mediile generale de absolvire ale absolvenților clasei a VIII-a, precum și a listei elevilor corigenți, repetenți, cu situația neîncheiată sau exmatriculați, prin completarea acestor informații în aplicația informatică centralizată

17 iunie 2021 Transmiterea de către comisiile de admitere județene/a municipiului București către Comisia națională de admitere a bazei de date cuprinzând mediile generale de absolvire ale absolvenților clasei a VIII-a, prin confirmarea finalizării operațiunilor specifice completării acestor date în aplicația informatică centralizată

13 iulie 2021 Transmiterea de către Comisia națională de admitere către comisiile județene a bazei de date cu mediile de admitere și a ierarhiei județene prin activarea, în aplicația informatică centralizată, a secțiunilor și rapoartelor specifice Depunerea/Transmiterea declarațiilor de către părinții sau reprezentanții legali ai candidaților care optează pentru stabilirea mediei la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă, la secretariatele unităților de învățământ de proveniență.

Notă: După finalizarea etapei speciale a evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în data de 12 iulie 2021, Comisia națională de admitere retransmite către comisiile județene baza de date cu mediile de admitere și ierarhia județeană prin activarea, în aplicația informatică centralizată, a secțiunilor și rapoartelor specifice.

Depunerea/Transmiterea declarațiilor de către părinții sau reprezentanții legali ai candidaților care au susținut Evaluarea Națională în etapa specială și care optează pentru stabilirea mediei la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă, la secretariatele unităților de învățământ de proveniență, se face în data de 12 iulie 2021

14 iulie 2021 Completarea de către secretariatele școlilor a fișelor de înscriere cu numele/codul unității de învățământ gimnazial, cu datele personale ale absolvenților clasei a VIII-a, cu mediile generale de absolvire, cu notele și mediile obținute la evaluarea națională din clasa a VIII-a, cu mediile de admitere, prin preluarea acestora din aplicația informatică centralizată.

15 iulie 2021 Anunțarea ierarhiei la nivel județean/al municipiului București a absolvenților clasei a VIII-a.

PROBELE de APTITUDINI – Admitere liceu 2021 – metodologie

Limba modernă pentru clasele cu program bilingv

Proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă constă în recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute pe parcursul ciclului gimnazial la limba modernă pentru care se optează la admiterea în clasa a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv sau a rezultatelor obținute la examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine.

Proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă se echivalează cu media aritmetică, calculată cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor anuale aferente celor patru ani de studiu din învățământul gimnazial la limba modernă pentru care optează elevul. Această prevedere se aplică și elevilor care au studiat limba respectivă în gimnaziu ca limbă maternă.

Candidaților care au promovat, pe parcursul învățământului gimnazial, examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine, li se recunosc și echivalează aceste rezultate cu proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă pentru care au obținut distincția.

Nota minimă de admitere la proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă este 6 (șase).

Elevilor care, pe parcursul ciclului gimnazial, nu au studiat, în școală, limba modernă pentru care optează la admiterea în clasa a IX-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim bilingv (nivel lingvistic egal sau superior nivelului A2 corespunzător Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi), dar au studiat-o în context non-formal, li se poate echivala proba de verificare a cunoștințelor la limba modernă în baza unei fișe de studiu a limbii moderne de circulație internațională învățate în context formal/non-formal. Fișa se completează de către părintele/reprezentantul legal al elevului.

Părintele/reprezentantul legal al elevului anexează fișei de studiu a limbii moderne de circulație internațională învățate în context formal/non-formal documente (adeverințe de la organizațiile/instituțiile furnizoare de cursuri în limba modernă respectivă, foi matricole de la unitățile de învățământ din altă ţară sau de la organizaţii furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi corespunzătoare unor sisteme educaţionale din alte ţări etc.) care să valideze nivelul de competență lingvistică egal sau superior nivelului A2 corespunzător Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi.

Elevii care, pe parcursul ciclului gimnazial, nu au studiat, nici în context formal, și nici în context non-formal, limba modernă pentru care optează la admiterea în clasa a IX-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim bilingv (nivel lingvistic egal sau superior nivelului A2 corespunzător Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi), depun la secretariatul unității de învățământ/transmit comisiei de înscriere, prin e-mail sau prin poștă, cu confirmare de primire, un portofoliu. Depunerea/transmiterea portofoliului, de către elev/părinte/reprezentant legal se face în perioada prevăzută în calendarul admiterii și este însoțită de o declarație pe propria răspundere, semnată de elev și de părinte/reprezentatul legal al acestuia, privind proprietatea intelectuală a conținutului acestui document.

Punctajul minim pentru ca un elev să fie admis este de 60 de puncte, incluzând și cele 10 puncte din oficiu. Punctajul de la 10 la 100 se transformă în note de la 1 la 10.

La proba de evaluare a portofoliilor nu se admit contestații.

Echivalarea probei de verificare a cunoștințelor la limba modernă pentru admiterea în clasa a IX-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim bilingv, precum și evaluarea portofoliilor se realizează la nivelul fiecărei unități de învățământ gimnazial, de către Comisia de înscriere.

Liceele de artă

La specializările Arte plastice, Arte decorative, Arhitectură, Arte ambientale, Design, Conservare – restaurare bunuri culturale, va fi evaluat un portofoliu de lucrări.

Pentru clasele de Arte Plastice, Arte Decorative, Arhitectură, Arte Ambientale și Design, examenul are două probe:

  • desen de observație – studiu după natură: natură statică alcătuită din două sau cel mult trei obiecte, dintre care cel puţin unul de rotaţie (vase de lut, corpuri geometrice, fructe sau legume, naturale sau mulaje, diferite obiecte). Obiectele alese se vor caracteriza prin contraste valorice, de mărime, de formă, de textură etc
  • proba de creativitate (compoziţie în culoare/volum)

Pentru clasele de Arte Plastice, Arte Decorative, Arte Ambientale și Design, portofoliul este compus din:

  • cinci desene de observație – studii după natură, în desen (mapa de lucrări);
  • cinci imagini ale unor lucrări proprii, compoziţii cu personaje, fiecare cu o problematică plastică și subiect diferit, în tehnica culori de apă, înregistrate în format digital pe un CD/DVD/USB stick;

Pentru proba de compoziție în volum, candidații care deţin imagini cu lucrări (compoziţii) proprii modelate în lut, vor include cinci dintre acestea în portofoliu, în locul compoziţiilor în culoare

Elevii care provin din învăţământul de cultură generală vor depune, împreună cu portofoliul de lucrări, şi o recomandare din partea profesorului de Educaţie plastică de la şcoala absolvită sau din partea profesorului îndrumător de la Palatul/Clubul copiilor.

Criterii de apreciere pentru desenul de observație (studiu după natură): compunerea spaţiului plastic (încadrarea în pagină); raportul dintre obiecte (proporţii); forma, caracterul obiectelor şi sugerarea materialităţii acestora; redarea spaţiului şi a volumului prin linie şi valoare;

Criterii de apreciere pentru compoziţie: unitatea compoziţiei; expresivitatea cromatică sau, după caz, proporţii, mişcare, rezolvarea plastică a volumelor; notă personală, originalitate, creativitate;

Pentru clasele cu specializarea Arhitectură, probele de examen vor fi subordonate contextului specializării, portofoliul fiind compus din:

  • cinci desene de observație – studii după natură, în desen (mapa de lucrări) – natură statică alcătuită din două sau cel mult trei obiecte, dintre care cel puţin unul de rotaţie (vase de lut,  fructe sau legume, naturale sau mulaje, diferite obiecte)/corpuri geometrice/camera personală/ edificiu arhitectural local sau un element de mobilier urban local foarte cunoscut/ornament de pe fațada unei clădiri;
  • cinci imagini ale unor lucrări proprii, compoziţii cu spații arhitecturale/ambientale exterioare și/sau interioare, înregistrate în format digital pe un CD/DVD/USB stick.

Criterii de apreciere pentru desenul de observație (studiu după natură): compunerea spaţiului plastic (încadrarea în pagină); raportul dintre obiecte (pentru natură statică); forma, caracterul obiectelor şi sugerarea materialităţii acestora; redarea spaţiului şi a volumului prin linie şi valoare; criterii de apreciere pentru compoziție – specializarea Arhitectură: compunerea spaţiului plastic (încadrarea în pagină); corectitudinea construcţiilor grafice (dacă se folosesc); realizarea plastică a compoziţiilor.

Pentru clasele de Restaurare – Conservare Bunuri Culturale, examenul are două probe: reproduceri în desen și reproduceri în culoare.

Portofoliul este compus din cinci reproduceri în desen (mapa de lucrări) și cinci reproduceri în culoare ale unor motive decorative tradiţionale, eventual mărite sau micşorate la scară, înregistrate în format digital pe un CD/DVD/USB stick.

Criterii de apreciere: fidelitatea reproducerii; respectarea proporţiilor şi a caracterului modelului/fragmentului, în cazul măririi sau micşorării.

Probele de aptitudini din cadrul examenului de admitere în învăţământul liceal vocaţional, profil artistic, specializarea Muzică – Secţia Instrumentală şi Secţia Artă Vocală Interpretativă se desfăşoară pe baza evaluării unei înregistrări audio-video a repertoriului instrumental/vocal (30 de minute, cu sau fără acompaniament).

Probele de aptitudini din cadrul examenului de admitere în învăţământul liceal vocaţional, profil artistic, specializarea Muzică – Secţia Teoretică se susţin on-line, pe una din platformele comunicate de unitatea de învăţământ care organizează probele

Profil pedagogic

La învăţământul liceal – filiera vocaţională, profilul pedagogic, toate specializările, evaluarea şi certificarea aptitudinilor se realizează prin eliberarea unei fişe de aptitudini, de către unitatea de învăţământ în care este înmatriculat candidatul în clasa a VIII-a, anexă la fişa de înscriere a candidatului.

Fişa de aptitudini va conţine: tipurile de aptitudini – de comunicare, artistice şi fizice – şi disciplina în ale cărei programe şcolare este cuprins fiecare tip de aptitudini: Limba şi literatura română*), Educaţie vizuală, Educaţie muzicală, Educaţie fizică şi sport; media generală a claselor V – VIII la disciplinele: Limba şi literatura română*), Educaţie vizuală, Educaţie muzicală, Educaţie fizică şi sport; media generală a claselor V – VIII la purtare; calificativul – ADMIS/RESPINS la profilul Pedagogic.

Pentru a fi declarat ADMIS la profilul Pedagogic, toate specializările, candidatul trebuie să aibă, în fişa de aptitudini, la fiecare dintre disciplinele: Limba şi literatura română*), Educaţie vizuală, Educaţie muzicală, Educaţie fizică şi sport, media generală a claselor V – VIII mai mare sau egală cu 6 (șase) şi media generală la purtare a claselor V – VIII, 10 (zece).

Profil teologic

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Râpa Roșie, micul canion din județul Alba. Legenda lui Lică-Pisică și a averii din Gaura Hoților

Publicat

Râpa Roșie este unul dintre cele mai spectaculoase monumente naturale din județul Alba și din România. Aceasta iese în evidență de la câțiva kilometri distanță prin culoarea ieșită din comun, roșiatică, a peretelui „brăzdat de riduri”. Ca priveliște, Râpa Roșie e cu adevărat copleșitoare doar în clipa în care ajungeți la poalele stâncilor, de unde perspectiva asupra hăurilor și formațiunilor geologice atinge un nivel periculos de amețitor.

Citește și: Top 10 – Cele mai frumoase locuri de vizitat din județul Alba. Idei pentru excursii de neuitat, recomandate de cititorii Alba24

Situată în extremitatea sud-vestică a Podişului Secaşelor, pe malul drept al Secaşului Mare, la circa 4 kilometri nord de municipiul Sebeş, Râpa Roșie este o arie protejată (rezervație geologică și floristică) de interes național ce corespunde categoriei a III IUCN (24 ha), cu o suprafață de 10 ha.

Rezervația Râpa Roșie cuprinde formațiuni specifice de eroziune și șiroire care dau peisajului un aspect impozant, precum și o floră particulară, cu multe elemente rare și endemice. Vizibilă de la mare distanță, Râpa Roșie se întinde pe o lungime de 800 de metri și are înălțimi ce variază între 50 și 125 de metri (300 – 425 metri altitudine absolută).

Un perete imens, aproape vertical, cu aspectul unei orgi uriașe, lasă impresia unui monument ancestral ruinat. Coloane și piramide etajate, separate de ravene, formează un microrelief pe care geografii îl numesc „badlands” (pământuri rele). Termenul a fost folosit pentru prima dată în Dakota de Sud (Statele Unite), unde acest relief este bine dezvoltat.

Apele de șiroire au săpat cute adânci, dând naștere unor superbe coloane numite „piramide coafate”. La baza versantului, torenții au clădit conuri de dejecție, care își modifică aspectul și dimensiunile în urma ploilor mai abundente.

Datorită pantei mari și a lipsei vegetației, apa de șiroire, prăbușirile și alunecările au creat un relief aparte, reprezentat prin turnuri, coloane, obeliscuri, contraforturi și piramide de pământ, care împreună cu culoarea roşie, cărămizie, violacee îi dau un aspect impresionant.

Se spune că din punct de vedere geologic, Râpa Roșie seamănă cu Grand Canyon din SUA.

Văzută din imediata apropiere (din lunca Secașului Mare sau de pe tăpşanul de la baza ei) creează impresia unei grandioase faţade de templu sud – asiatic (hindus) bogat ornamentată de o stranie frumuseţe, explica prof. Ioan Fleacă. Altitudinea maximă a frontului morfologic se află la cota de 425 metri, iar cea minimă este cuprinsă între 295 metri și 300 metri. Între abruptul propriu – zis și lunca Secașului Mare se interpune un glacis cu pante de 2 – 10 grade.

O spectaculoasă anatomie sedimentară pune în evidență formațiuni neozoice divers colorate (roșiu, cărămiziu, violaceu, gălbui) constituite din: pietrişuri, conglomerate, gresii roşii și cenuşii, argile roşii, nisipuri cuartitice roşiatice și gălbui, marne cenuşii albicioase s.a. Predominante sunt gresiile care au însușirea de a se dezagrega uşor datorită liantului slab argilos, transformându-se în pietrişuri.

Cele mai vechi depozite geologice determinate pe baza resturilor fosilifere – de alfel foarte reduse – au circa 54 milioane de ani și sunt conglomeratele eocene. Formaţiunea roşie este estimată la circa 38 de milioane de ani vechime, fiind depusă deci în epoca oligocenă. Marnele cenuşii albicioase sunt miocen inferioare și au deci aproximativ 23 de milioane de ani.

Râpa Roşie se încadrează în aşa-numitul „complex roşu” situat în sud-vestul Podişului Secaselor, desfăşurat din acest loc și până în dreptul localităţii rurale Totoi, pe circa 15 kilometri lungime. Acest „complex” apare ca o formaţiune geologică insolita în această parte a Podişului Transilvaniei.

Geneza ei a provocat controverse în literatura ştiinţifică. Potrivit prof. Ioan Fleacă, unii autori o consideră o râpă torenţială, adică un bazin de recepţie al unui organism torenţial, afluent pe dreapta al Secașului Mare. Alţii sunt de părere că la origine a fost o râpă de desprindere a unei alunecări de teren de mare anvergură. Cercetările mai recente demonstrează faptul că a evoluat dintr-o ravenă instalată iniţial pe făgaşul pârâului ce curge azi la baza râpei.

Microrelieful este impresionant fapt ce a determinat încadrarea ei în literatura georgafică românească și ca o rezervaţie geomorfologică, deşi în anul înfințării – 1950 prin Decretul nr.237 și ulterior, Decizia
Consiliului Județean Alba nr. 175, Râpa Roşie figurează doar ca o rezervaţie geologică.

Mai multe procese geomorfologice actuale, printre care eroziunea prin scurgere organizată, procesele gravitaţionale, eroziunea selectivă, procesele sufozionale și chiar acţiunea eoliană au creat aici o paletă foarte largă de microforme de relief dintre cele mai bizare: rigole simple și arborescente, impunătoare piramide de pământ, coloane, turnuri, obeliscuri, minarete, contraforturi, falduri, forme falice, pâlnii de sufoziune, hornuri, hrube, goluri subterane, caverne, fante, brâne, poliţe, cornişe, surplombe, forme cu aspect de cap de elefant, forme cu aspect de pălării s.a.

Între toate acestea se remarcă mai ales piramidele de pământ de mari dimensiuni (unele ajungând la 40 de metri înaltime) situate în sectorul inferior al râpei. Asemenea forme nu sunt prea numeroase în lume. Ele au fost semnalate la Bolzano în Tirol, în Armenia, vestul Chinei și în giganticul canion al fluviului Colorado (SUA) sau Qumaran din Israel. De remarcat că toate formele mai anterior sunt modelate de eroziune pe întreg frontul morfologic al deschiderii naturale.

foto: Arii Naturale Protejate Alba

Temelia geologică, declivitatea accentuată, condiţiile pedoclimatice locale, existența pârâului de la baza râpei precum și poziţia oarecum izolată au favorizat apariţia și dezvoltarea unor asociaţii floristice variate cu unele specii de interes ştiinţific, rare și chiar endemice. Cele mai cunoscute sunt: cârcelul (Ephedra distachya), jalesul ardelenesc (Salvia transsilvanica), jalesul plecat (Salvia nutans), garoafa endemica (Dianthus serotinus WetK var. demissorum), pesma de stâncă (Centaurea atropurpurea Fuss), otratelul (Onosoma viride, Borb, Jav), pirul crestat (Agropyron cristatum), barcoacele (Cotoneasterintegerimus), dobrita (Genista spathulata), iarba vântoasa (Kochia prostata), floarea săraturilor tatarasca (Geniolimon tataricum), migdalul pitic (Amigdalus nana), laleaua pestriţa (Fritilaria meleagris), crinul de pădure (Lillium martagon), stanjenelul pitic (Iris pumilla), clopoţelul (Campanula sibirica L), Silene longifladra, Silene cloranthe, Astragalus vesicarius L.. Asperula glauca, Asplenium adiantum nigrum, etc.

Ele se dezvoltă în vâlcelele de la poalele râpei, pe brânele și poliţele suspendate, pe platoul de deasupra, pe terenurile alunecoase dinspre răsărit, în păduricea din față și chiar la Râpa Lancrămlui, la 2 km distanță.

Prezența acestor specii deosebite în complexul geografic al râpei a făcut ca în anul 1958 aceasta să devină și o rezervaţie botanică. Potrivit prof. Ioan Fleacă, se poate vorbi astfel de un adevărat complex geologic – geomorfologic ți botanic ce se întinde pe o suprafaţă totală de 30 ha. (rezervaţia are 25 ha, din care 10 ha zona nucleu și 15 ha zona tampon). Suprafaţa rezervaţiei nucleu este de 10 ha iar a rezervaței tampon de 20 ha.

Într-un top de 10 rezervaţii geologice și geomorfologice din țara noastră (Calcarele de la Remetea – județul Alba, Detunata Goală – județul Alba, Izbucul de la Călugări – județul Arad, Bazaltele de la Rupea – județul Brasov, Vulcanii noroioşi – județul Buzău, Creasta Cocosului – județul Maramures, Muntele de Sare de la Slănic – județul Prahova, Lacul fără fund de la Ocna Sibiului – județul Sibiu, Vulcanii noroioşi de la Hasag – județul Sibiu) este de departe pe primul loc prin complexitate, culoare deosebită și impresia generală pe care o crează asupra vizitatorului.

foto: Arii Naturale Protejate Alba

foto: Arii Naturale Protejate Alba

Din păcate, o parte din turiști și-au lăsat amprenta negativă asupra rezervației scrijelind coloanele, lăsând deșeuri și distrugând panourile de informare, au transmis recent reprezentanții Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate – Alba.

Vezi și: FOTO: Ce să faci în județul Alba, într-un weekend cu vreme frumoasă. Idei pentru destinații de poveste, ”în jurul casei”

Legendele Râpei Roșii. Cine a fost Lică-Pisică

S-au spus multe legende despre Gaura Hoţilor de la Râpa Roşie, însă ce mai credibilă este despre Lică  „a lu Brânză”, al cărui singur talent era să se strecoare în spaţii înguste, ca o pisică.

Muncea ca păstor la Râpa Roşie, pe care ajunsese să o cunoască forte bine. Într-o dimineaţă, însă, o bancă din Sebeş a fost spartă.

Hoţul, spunea un poliţist de atunci, ar fi trecut printr-o ferestruică prin care doar un copil putea să treacă.

Fireşte, autorităţile l-au întemniţat pe Lică-Pisică, deşi nici un ban n-a fost găsit în timpul anchetelor. Între timp, iubita lui Lică era văzută  urcând  mereu la Râpa Roşie.

Astfel, lumea credea ca la Gaura Hoţilor şi-ar fi ascuns Lică banii. S-a făcut şi acolo o anchetă, dar tot nimic…

Citește și Râpa Roșie: Legenda lui Lică Pisică și a banilor de la Gaura Hoților. Ce secrete mai ascunde Micul Canion de lângă Sebeș

După eliberare, Lică a plecat cu iubita lui în America, de unde, la scurt timp, a început să trimită familiei sume mari de bani.

Cum a reuşit Lică-Pisică să câştige atât de mult într-un timp atât de scurt, nu se ştie. Dar umblă vorba că aceştia ar fi fost banii furaţi de Lică şi ascunşi în Gaura Hoţilor sau, cine ştie, în crăpăturile Râpei Roşii.

Gaura Hoţilor este, de fapt, o groapă săpată în roca nisipoasă a râpei. Aici se găsesc nume scrijelite încă din secolul al XIX-lea şi ascunde numeroase legende cu hoţi, haiduci şi aventurieri.

Lângă Râpa Roşie, în terenul mlăştinos al albiei Secaşului, a fost descoperit scheletul fosilozat al unui dinozaur carnivor numit „Velociraptor”  sau „ Balaurul bondoc”, după forma sa ca a unui curcan. Tot lângă Sebeş, au fost găsite urmele unui alt dinozaur, lung de 10 metri, Maghiarosaurus.

Cum ajungi la Râpa Roșie?

Accesul spre Râpa Roșie se face de pe drumul județean DJ 106 K ce leagă municipiul Sebeș de Daia Română.

În zona trecerii pe sub Autostrada A1 Sebeș – Sibiu, urmează o abatere spre stânga, după care se urmează un drum de pământ pe câmp. Deşi drumul este accidentat, este accesibil pentru orice maşină.

De la Râpă în sus, însă, accesul este mai dificil, având varianta să optezi pentru mai multe trasee pentru aventurieri.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate