Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

România deține 480 de produse tradiționale atestate la nivel național. ALBA, pe locul trei în topul județelor cu cele mai multe produse


Publicat

targ-produse-traditionaleMinisterul Agriculturii a atestat până în prezent 480 de produse tradiționale, județele Brașov, Maramureș și Alba aflându-se în top cu 143, 56, respectiv 46 de produse. 15 județe nu dețin niciun un produs atestat, potrivit directorului general în MADR, Viorel Morărescu.

„Până la această dată avem atestate 480 de produse tradiționale și alte 10 dosare în lucru. Reatestarea continuă până când vom avea suficiente produse în piață, dar și în funcție de solicitările consumatorilor. Pot spune că produsele atestate după noua legislație sunt mult mai apreciate, iar cei care produc spun că le-au crescut vânzările cu 20-25%. Este foarte important că acești producători nu fac rabat de la calitate”, a subliniat Viorel Morărescu.

Acesta a precizat că în perioada următoare vor începe verificările în teren, „pe tot ceea ce înseamnă trasabilitatea produsului”.

„Noi îi controlăm anual pe producătorii tradiționali, dar și în această perioadă, pe tot ceea ce înseamnă trasabilitatea produsului: materie primă, procesare și rețetă. Odată cu depunerea documentației trebuie să verificăm în teren ce scrie în caietul de sarcini, iar controalele sunt efectuate nu doar de Ministerul Agriculturii ci și de celelalte instituții implicate, respectiv Ministerul Sănătății, ANPC și ANSVSA”, a mai spus directorul general în MADR.

Potrivit datelor Ministerului Agriculturii, cele mai mult de produse tradiționale atestate sunt în județul Brașov, respectiv 143 de produse, acesta fiind urmat de județele Maramureș, cu 56 de produse, Alba — 46, Argeș — 33, Satu Mare — 26, Botoșani — 23 și Covasna—20, etc.

„Din păcate, avem 15 județe care nu au niciun un produs atestat până la această dată”, a menționat Morărescu. Este vorba de județele Bacău, Călărași, Constanța, Caraș Severin, Dolj, Giurgiu, Gorj, Ialomița, Iași, Ilfov, Mehedinți, Mureș, Teleorman, Vaslui și Vrancea.

Totodată, cele mai multe produse tradiționale atestate sunt cele din carne — 195, produsele din lapte — 120, pâine, produse de panificație și patiserie — 71, legume/fructe — 43, pește—18, băuturi — 30, alte produse — 3.

Datele MADR relevă că în anul 2014 au fost reatestate 309 produse pe noua legislație, iar în 2015 — 171, iar alte 242 de dosare au fost respinse.

În ceea ce privește produsele atestate conform rețetelor consacrate, reprezentantul Ministerului Agriculturii afirmă că înregistrarea a fost ceva mai salbă, cu toate că există interes din partea producătorilor din industria alimentară.

„La produsele atestate conform rețetelor consacrate stăm un pic mai slab. Sunt doar 69 de produse. Din punctul meu de vedere mă așteptam la mai multe până la această dată. Deși există și aici foarte mult interes cred că nu este cunoscută foarte bine legislația de către producători. Trebuie însă și o informare a consumatorilor pentru că nu mulți știu ce sunt aceste produse consacrate și mai ales că pot fi cumpărate din marile lanțuri de magazine din România. Pe partea asta avem 7 produse de panificație atestate, 40 de produse din carne și 22 din lapte”, a adăugat Morărescu. Neamț, Prahova, Sibiu, Argeș și Ilfov sunt județele cu cele mai multe produse atestate conform rețetelor consacrate.

La finele anului 2013, România era una dintre țările din Uniunea Europeană cu cel mai mare număr de produse atestate la nivel național, însă după modificarea și înăsprirea regulilor de atestare, numărul produselor tradiționale românești s-a redus de aproape 10 de ori, de la 4.500 la 480 în prezent.

Conform condițiilor din noua legislație, produsul tradițional trebuie în primul rând să fie fabricat pe teritoriul României, nu trebuie să fie obținut în mod industrial, nu trebuie să conțină aditivi alimentari, iar procesul tehnologic și modul de procesare al produselor trebuie să aibă o caracteristică tradițională, cu o rețetă transmisă din generații.

sursa: agerpres.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

AFM: Aproape 14.000 de proiecte au fost aprobate în cadrul programului Casa Verde Fotovoltaice. Marți, consultare publică online

Publicat

Aproximativ 14.000 de proiecte au fost aprobate în cadrul Programului Naţional „Casa Verde Fotovoltaice”, iar rezultatele pentru toate contestaţiile depuse în aplicaţia informatică vor fi publicate în cel mai scurt timp, anunţă Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), într-un comunicat de presă.

De asemenea, oficialii instituţiei menţionează că miercuri, 12 august, va avea loc prima consultare publică în cadrul Programului Naţional „Casa Verde Fotovoltaice”, în mediul online.

„În cadrul programului avem aproximativ 14.000 de proiecte aprobate. Îi invităm pe toți beneficiarii să depună ATR-urile la instalatorii validați care le vor genera contractele de finanțare nerambursabilă, de la semnarea cărora au un termen de 8 luni pentru realizarea investițiilor. Rezultatele pentru toate contestațiile depuse în aplicația informatică aferentă Programului Casa Verde Fotovoltaice vor fi publicate pe site-ul instituției noastre – www.afm.ro, în cel mai scurt timp.

Având în vedere volumul foarte mare de documente și raportat la situația actuală a stării de alertă decretată la nivel național, care presupune anumite restricții, precum și la capacitatea instituțională limitată, am depus eforturi consistente, însă soluționarea acestora a presupus mai mult timp”, a transmis președintele AFM, Andreea Kohalmi – Szabo.

Cetățenii sunt invitați ca până luni, 10 august 2020, să transmită sugestii cu privire la Programul Național Casa Verde Fotovoltaice la adresa de e-mail: propunerifotovoltaice@afm.ro.

„Îmi doresc ca pe lângă constatările noastre cu privire la desfășurarea programului, să primim și punctele de vedere ale factorilor interesați, astfel încât în sesiunea din toamnă lucrurile să aibă un parcurs simplificat, atât în ceea ce privește procesul de înscriere, cât și de evaluare a proiectelor.

De asemenea, propunerile primite vor fi dezbătute în cadrul unui eveniment online pe platforma Webex organizat miercuri, 12 august 2020, ora 11:00.

Cei care doresc să participe la evenimentul online se vor înregistra printr-un e-mail la adresa presa@afm.ro, urmând ca link-ul de conectare în platformă să le fie transmis ulterior pe adresa de e-mail”, a mai declarat preşedintele AFM.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Aparat de radiologie modern, cu prindere în tavan, instalat în premieră la Spitalul Municipal din Aiud

Publicat

Continuă modernizarea Laboratorului de Radiologie și Imagistică Medicală (LRIM) din cadrul Spitalului Municipal Aiud. Potrivit reprezentanților instituției, a fost finalizată pregătirea spațiului și instalarea aparatului de radiologie Didital DRGEM Co (Corea de Sus), model GXR-82 SD cu prindere în tavan. 

Aparatul digital cu prindere în tavan, o premieră în cadrul LRIM, oferă multiple avantaje operatorilor și permite un diagnostic mai rapid și mai precis.

„Telediagnosticul devine astfel o opțiune nu doar în ceeea ce privește diagnosticul prin Tomografia Computerizată dar și prin Radiodiagnosticul digital.

Sistemul integrat PACS permite transmiterea rapidă a informațiilor către secțiile și specialiștii care au solicitat examinarea din cadrul spitalului sau în afara la instituțiile cu care se colaborează. Documentația pentru obținerea autorizației a fost trimisă la CNCAN conform procedurii urmând ca în scurt timp aparatul să fie efectiv dat în folosință.

Chiar și în această perioadă dificilă încercăm să continuăm dezvoltarea serviciilor medicale pentru a fi la înălțimea chemării pe care o trăim zi de zi”, au transmis reprezentanții instituției medicale.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cât costă lunar curățenia și întreținerea pasajului subteran dintre B-dul Transilvaniei și Parcul Unirii din Alba Iulia

Publicat

Administrația locală din Alba Iulia plătește 10.000 de lei lunar, fără TVA, pentru curățenia și întreținerea pasajului care face legătura între Parcului Unirii și Bulevardul Transilvaniei din municipiu, pasaj deschis în urmă cu aproximativ trei săptămâni. 

Primăria Alba Iulia a cumpărat la sfârșitul lunii iulie, prin achiziție directă, servicii de curățenie și întreținere pentru grupul sanitar aflat în pasajul subteran dintre B-dul Transilvaniei și Parcul Unirii, servicii de curățenie a pasajului și a lifturilor. Ofertantul este Total Cleaning SRL din Alba Iulia, iar valoarea contractului este de 50.000 de lei, pentru o perioadă de cinci luni.

Vezi și VIDEO: Momentul în care trei minori vandalizează pasajul subteran din Alba Iulia, dat în folosință cu câteva ore înainte

Potrivit descrierii, curățenia grupurilor sanitare va fi asigurată de către trei angajați. Programul va fi zilnic, între intervalul orar 08:00 – 24:00.

Punctul de lucru va fi dotat cu aspirator, cărucior curățenie cu mopuri, detergenți profesionali, dezinfectanți aprobați de Ministerul Sănătății, hârtie igienică, prosoape de mâini, săpun lichid, dispensere pentru consumabile, saci menajeri și odorizant de toaletă.

Vezi și FOTO-VIDEO: Infiltrații după ploaie în pasajul subteran din Alba Iulia, recent inaugurat

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Gheorghe Beleiu: Solicit autorităților locale să își asume măsurile privind descurajarea infracționalității din Alba Iulia (P)

Publicat

Candidatul PRO România la Primăria din Alba Iulia, avocatul Gheorghe Beleiu, va sesiza, prin mijloace legale, autoritățile locale privitor la instalarea, cât mai rapid, a unor camere de supraveghere pe raza muncipiului.

„Aud, tot mai des, de faptul că persoane certate cu legea comit, pe raza municipiului Alba Iulia, diferite fapte penale, plecând de la cele cu violență până la intrări prin efracție sau sustragere de bunuri din diverse locații.

Solicit, imperativ, Primăriei și Consiliului Local să-ia în serios datoria, măcar morală, față de cetățenii pe care îi reprezintă și să găsească banii necesari pentru achiziția și amplasarea de camere de luat vederi.

Vă dau doar exemplul recent a unei firme al cărei sediu a fost spart de 3 ORI, în numai câteva săptămâni. E o dovadă de delăsare, ca să nu spun mai mult, să nu investești în siguranța albaiulienilor. Asta, ca să nu mai spun de faptul că munca de teren a polițiștilor ar fi mult ușurată dacă, la fel ca în lumea civilizată, am avea și noi niște camere de supraveghere. Sunt convins că un oraș ca Alba Iulia își permite costul unei astfel de investiții. Dacă actuala administrație nu e capabilă să implementeze un astfel de proiect, vă promit că, după alegeri, PRO România va arăta că se poate”, a transmis Gheorghe Beleiu, într-un comunicat de presă

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate