Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

România, pe primul loc în topul european al deceselor survenite în urma accidentelor rutiere, în 2021

Publicat

Comisia Europeană a dat publicității cifrele preliminare cu privire la numărul de decese survenit din cauza accidentelor rutiere, în 2021. România este, din nefericire, lider detașat, cu 93 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitor. Cele mai sigure drumuri se află în Suedia (18 decese la un milion de locuitori), în timp ce media UE a fost de 44 decese la un milion de locuitori. 

Comisia Europeană a publicat luni, 28 martie, cifre preliminare privind decesele din accidente rutiere pentru anul 2021. Se estimează că 19.800 de persoane au murit anul trecut în accidente rutiere, ceea ce înseamnă o creștere cu 1.000 (+ 5 %) față de 2020, dar reprezintă totuși cu aproape 3.000 (-13 %) de decese mai puțin față de perioada anterioară pandemiei (2019). Obiectivul global este reducerea la jumătate a numărului de decese până în 2030. La nivelul UE, în ultimul deceniu s-a înregistrat o scădere de 36 %.

„Pe măsură ce nivelurile traficului revin la normalitate, trebuie să ne asigurăm că nu ne întoarcem la numărul de decese de dinainte de pandemie pe șoselele noastre. La nivelul UE, vom face eforturi prin finanțare, legislație și activități de informare pentru a contribui la realizarea unui „sistem sigur” format dintr-o infrastructură mai sigură, vehicule mai sigure, o utilizare mai sigură a drumurilor și o mai bună asistență post-accident. Dar aceasta este o responsabilitate comună cu statele membre, cu industria de resort și cu toți participanții la trafic. Orice deces sau accidentare gravă pe șoselele noastre poate fi evitată”, a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.

Numărul de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori – date preliminare pentru 2021 

  Rata per milion de locuitori  schimbare de % în 2021 față de: 
  2019  2020  2021  2020  2019  înainte de 2017-2019 
UE-27   51  42  44  5%  -13 %  -15 % 
Belgia  56  43  43  0 %  -23 %  -19 % 
Bulgaria  90  67  81  21 %  -11 %  -12 % 
Cehia  58  48  50  3 %  -14 %  -14 % 
Danemarca  34  28  23  -17 %  -32 %  -26 % 
Germania  37  33  31  -6 %  -16 %  -19 % 
Estonia  39  44  41  -7 %  6 %  -1 % 
Irlanda  29  29  27  -6 %  -2 %  -5 % 
Grecia  64  54  57  5%  -12 %  -14 % 
Spania  37  29  32  10 %  -14 %  -16 % 
Franța  50  39  45  16 %  -9 %  -11 % 
Croația  73  58  72  23 %  -2 %  -7 % 
Italia  53  40  48  19 %  -10 %  -14 % 
Cipru  59  54  49  -8 %  -15 %  -14 % 
Letonia  69  73  78  6 %  11 %  6 % 
Lituania  67  63  52  -17 %  -22 %  -20 % 
Luxemburg  36  42  38  -8 %  9 %  -13 % 
Ungaria  62  47  56  18 %  -10 %  -12 % 
Malta  32  21  17  -18 %  -44 %  -49 % 
Țările de Jos  34  30  28  -4 %  -16 %  -14 % 
Austria  47  39  40  4 %  -14 %  -13 % 
Polonia  77  66  59  -10 %  -23 %  -22 % 
Portugalia  67  52  50  -3 %  -24 %  -22 % 
România  96  85  93  8 %  -4 %  -6 % 
Slovenia  49  38  54  43 %  12 %  15 % 
Slovacia  50  45  47  5%  -4 %  -4 % 
Finlanda  38  40  40  0 %  6 %  -3 % 
Suedia  22  20  18  -6 %  -13 %  -28 % 
             
Elveția  22  26  23  -12 %  7 %  -8 % 
Norvegia  20  17  16  -5 %  -19 %  -18 % 
Islanda  17  22  24  13 %  50 %  -33 %

Imagine contrastantă pe drumurile din UE

La nivelul UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2021 a crescut cu 5 % față de anul precedent, deși comparațiile cu 2020 sunt puternic influențate de tiparele de trafic din fiecare țară pe perioada pandemiei. Între 2019 și 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 17 %.

Clasamentul global al ratelor mortalității pe țări nu s-a schimbat în mod semnificativ, cele mai sigure drumuri aflându-se în Suedia (18 decese la un milion de locuitori), în timp ce România (93/milion) a raportat cea mai mare rată în 2021. Media UE a fost de 44 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori.

Pe baza cifrelor preliminare, nouă state membre (Danemarca, Germania, Irlanda, Cipru, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia și Suedia) au înregistrat în 2021 cel mai scăzut număr de decese din accidente rutiere înregistrat vreodată.

Comparativ cu anul anterior pandemiei, 2019, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2021 a scăzut cu 13 %, cele mai mari scăderi, de peste 20 %, înregistrându-se în Danemarca, Belgia, Portugalia, Polonia și Lituania. În schimb, în ultimii doi ani, Letonia, Slovenia și Finlanda au înregistrat creșteri ale numărului de decese rutiere.

Cele mai afectate grupuri

Datele disponibile pentru 2020 oferă o imagine a tipului de participanți la trafic implicați în accidente mortale și a locațiilor acestora și indică sexul și vârsta victimelor.

În total, 52 % dintre decesele rutiere s-au produs pe drumuri rurale, 40 % în zonele urbane și 8 % pe autostrăzi. Ocupanții autoturismelor (șoferi și pasageri) au reprezentat 43 % din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 20 %, utilizatorii de vehicule cu două roți (motociclete și mopede) 18 % și bicicliștii 10 % din totalul deceselor.

În zonele urbane, modelul este foarte diferit, pietonii (37 %) reprezentând cea mai mare parte a victimelor. Întrucât utilizatorii de vehicule motorizate cu două roți reprezintă 18 %, iar numărul de bicicliști (14 %) care sunt omorâți crește, înseamnă că aproape 70 % din totalul deceselor din zonele urbane sunt utilizatori vulnerabili ai drumurilor.

Bărbații au cauzat trei din patru decese rutiere (77 %). Persoanele în vârstă (65+) au reprezentat peste un sfert (28%) din totalul deceselor, deși, în mod proporțional, mai mulți tineri sunt uciși în trafic. În timp ce 12 % dintre persoanele ucise pe drumurile din UE aveau vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, această grupă de vârstă reprezintă doar 7 % din populația UE. Astfel, statisticile ne arată că tinerii sunt mai susceptibili de a fi implicați într-o coliziune rutieră fatală.

UE și-a stabilit un obiectiv de reducere cu 50 % până în 2030 a deceselor în urma accidentelor rutiere – și, pentru prima dată, și a accidentărilor grave. Acest obiectiv a fost stabilit în Planul de acțiune al Comisiei pentru siguranța rutieră și în Cadrul de politică al UE privind siguranța rutieră 2021-2030, care a stabilit, de asemenea, planuri în materie de siguranță rutieră în vederea atingerii obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050 („Viziunea zero”). În acest scop, au fost definiți indicatori-cheie de performanță pentru vehicule, șosele și acostamente sigure; utilizarea drumurilor în condiții de siguranță, inclusiv limite de viteză sigure, sobrietatea la volan, prevenirea neatenției la volan și utilizarea centurilor de siguranță și a echipamentelor de protecție și asistență rapidă și eficace în urma unui accident.

Primele rezultate pentru indicatorii-cheie de performanță vor fi prezentate în cadrul Conferinței UE privind rezultatele în materie de siguranță rutieră, care va avea loc la 18 octombrie 2022. Acest eveniment bienal reunește factori de decizie, societatea civilă și profesioniști din domeniul siguranței rutiere pentru a evalua situația actuală a siguranței rutiere în UE și care sunt următorii pași necesari pentru a realiza „Viziunea zero”.

foto: arhivă

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Petru

    miercuri, 30.03.2022 at 21:44

    Dacă mare parte din ei obțin permisul de conducere și nici măcar nu știu să citească ce vreți?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax