Connect with us
Advertisement

Eveniment

Românii cu datorii la ANAF nu vor mai putea să își vândă locuințele sau terenurile. Ce vor trebui să prezinte la notar. PROIECT

Publicat

Românii cu datorii la ANAF nu vor mai putea să își vândă locuințele sau terenurile. Ministerul de Finanțe a publicat în dezbatere un proiect care prevede obligativitatea solicitării prezentării la notar a certificatelor de atestare fiscală, de fiecare dată când are loc un transfer al dreptului de proprietate asupra unor clădiri sau terenuri, atât de către proprietarii bunurilor cât și de către persoanele cărora li se transferă dreptul de proprietate. 

Ministerul Finanțelor a publicat miercuri, 31 iulie, un proiect de ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Românii cu datorii la ANAF nu vor mai putea să își vândă locuințele sau terenurile

Proiectul prevede, printre altele, obligativitatea solicitării prezentării certificatelor de atestare fiscală, ori de câte ori are loc un transfer al dreptului de proprietate asupra unor bunuri reprezentând clădiri și terenuri, atât de către proprietarul bunului, cât și de către persoana căreia i se transferă dreptul de proprietate.

De asemenea, dacă proprietarul înregistrează obligații fiscale/bugetare restante, în certificatul de atestare fiscală se va menționea acordul ANAF de a se realiza operaținea de înstrăinare a bunului, și se va indica contul în care se vor vira sumele aferente achitării obligațiilor fiscale/bugetare datorate de către proprietar.

Astfel, înainte de autentificarea actului de înstrăinare a dreptului de proprietate, notarul va verifica existența dovezii plății obligațiilor fiscale/bugetare în contul indicat de ANAF.

„Prin această măsură, statul are în vedere să prevină periclitarea colectării creanțelor bugetare, prin condiționarea realizarii tranzacțiilor de înstrăinare a bunurilor imobile, de achitarea obligațiilor fiscale/bugetare restante datorate de proprietar.

În caz contrar, există riscul ca proprietarul să intre în starea de insolvabilitate sau de insolvență, ceea ce ar conduce la nerecuperarea obligațiilor bugetare la bugetul general consolidat.

În fapt, și în cazul obligațiilor fiscale datorate bugetelor locale, transferul dreptului de proprietate este condiționat de achitarea acestor obligații”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului.

Obligații în cazul donațiilor de imobile

În situația în care transferul dreptului de proprietate se realizează prin donație, caz în care nu există un preț de înstrăinare prin care să se asigure recuperarea obligațiilor fiscale/bugetare datorate de proprietar, realizarea unui astfel de transfer al dreptului de proprietate va fi condiționată de achitarea anticipată a obligațiilor fiscale/bugetare restante.

Măsura este motivată de faptul că persoanele implicate pot uzita de această modalitate pentru ca proprietarul să nu achite obligațiile pe care le datorează.

Noua prevedere nu are în vedere blocarea realizării tranzacției

Potrivit Ministerului de Finanțe, în cazul obligațiilor fiscale/bugetare restante înregistrate în certificatul de atestare fiscală, prin noua prevedere nu se are în vedere blocarea realizării tranzacției, ci doar asigurarea din partea statului că se comportă similar unui creditor privat prudent în recuperarea veniturilor sale.

Totodată, se reglementează și faptul că, dacă persoana căreia i se transferă dreptul de proprietate înregistrează obligații fiscale/bugetare restante, notarul public va comunica ANAF, prin mijloace electronice de comunicare, o copie a actului de proprietate autentificat.

Astfel, în funcție de comportamentul fiscal al persoanei căreia i s-a transferat dreptul de proprietate asupra bunului, ANAF poate:

  • dispune măsuri asigurătorii dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 213 din Codul de procedură fiscală;
  • institui sechestru executoriu, în cazul în care aceasta nu achită obligațiile fiscale/bugetare restante în termen de 15 zile de la comunicarea somației.

De asemenea, se propune modificarea legii în vederea includerii în procedura deja aprobată și comunicarea prin mijloace eletronice a certificatului de atestare fiscală si a noilor documente prevăzute, în raport cu notarul public care va autentifica tranzacția de transfer al dreptului de proprietate.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement