Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

S-au închis înscrierile la ajutoarele de stat de 50.000 – 200.000 de euro. Valoarea cererii este de 6 ori mai mare decât bugetul


Publicat

Sesiunea de înscrieri la ajutoarele de stat de câte 50.000-200.000 de euro pentru investiții (Măsura 3), destinate IMM-urilor, pentru redresarea din criza COVID-19 s-a închis vineri, 29 ianuarie 2021, la ora 20.00.

Numărul firmelor care au aplicat este imens, iar sumele solicitate în total depășesc cu de peste șase ori bugetul programului.

27.736 de aplicanți au depus proiecte la Măsura 3, pe portalul de granturi IMM, în perioada 3 decembrie 2020 – 28 ianuarie 2021.Valoarea finanțării pe care o dă guvernul cu tot cu cofinanțarea estimată a beneficiarilor este de 550 milioane lei, o sumă de peste 6 ori mai mică decât valoarea totală a cererilor. Surse din sistem spun că este posibil ca numai jumătate dintre cei care obțin maximul de puncte să poată obține finanțarea.

Înscrierile s-au terminat vineri, 29 ianuarie 2021, la ora 20.00, numărul total de aplicanți la Măsura 3 ajungând la 27.736. Astfel, bugetul alocat ar urma să fie depășit de 6 ori de volumul cererilor de finanțare (dacă s-a menținut același nivel de cerere pe aplicant până la final).

Măsura 3 – cum sunt anunțați beneficiarii finanțărilor

Conform procedurii oficiale, aplicanții trebuie să fie atenți, în perioada următoare, la profilul din aplicația de înscrieri, pentru a primi în front office scrisoarea de admitere sau de respingere la finanțare și, eventual, să facă contestație în termenul legal. De asemenea, în cazul celor admiși, termenul maxim de semnare a contractelor de finanțare este 30.06.2021 scrie startupcafe.ro

Ce prevede procedura:

6.1.(1) Verificarea veridicităţii informaţiilor înscrise în planul de investiții, completarea tuturor câmpurilor, codul CAEN eligibil, inclusiv a legăturii activelor achiziţionate cu fluxul activităţilor/subactivităţilor care sunt necesare desfăşurării activităţilor codului CAEN pentru care se solicită finanţare, concordanţa între codul CAEN pe care se accesează şi activităţile propuse în planul de investiții, se realizează de către UIP din cadrul AIMMAIPE şi conduce la admiterea planului de investiții sau respingerea acestuia;

(2) Aplicanții au obligația de a urmări adresa de email cu care s-au înregistrat în aplicația electronică cât și informațiile referitoare la program postate pe site-ul ministerului. Se pot solicita clarificări, aplicantului fiindu-i transmisă Scrisoare de solicitare clarificări în front office, în aplicația electronică. Clarificările solicitate se trimit la emitent în 3 zile lucratoare de la transmitere. Netransmiterea clarificărilor solicitate în termen conduce la respingerea proiectului.

(3) Dacă în urma analizei documentației înscrise integral completate se constată neconcordanţe sau că informaţiile declarate de solicitant nu sunt complete/ corecte/reale, solicitantul va primi scrisoare de înştiinţare a Deciziei de respingere.

6.2. În conformitate cu dispoziţiile Legii nr.554/2004 a contenciosului administrativ, în situaţia în care solicitantul se consideră vătămat într-un drept al său sau într-un interes legitim, acesta are dreptul de a urma procedura prevăzută în aceste situaţii.

6.3 Solicitantul se poate adresa AIMMAIPE de care aparține, formulând o contestaţie, în termen de 30 zile calendaristice de la data transmiterii actului administrativ pentru neîndeplinirea condiţiilor din punct de vedere administrativ şi al eligibilităţii, veridicităţii şi conformităţii celor înscrise în formularul de înscriere on-line cu documentele justificative depuse.

6.4. Contestaţia se formulează în scris şi va cuprinde:

  • datele de identificare ale solicitantului;
  • obiectul contestaţiei;
  • motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază contestaţia;
  • dovezile pe care se întemeiază;
  • semnătura reprezentantului legal.

Contestația se poate formula în orice etapă de implementare (verificare, semnare contract de finanțare, depunere decont, certificare cheltuieli, efectuare plăți, monitorizare, raportare) cu respectarea prevederilor de la art. 6.5.

6.5 Pentru soluţionarea contestaţiilor, se va constitui o Comisie de contestaţie din cadrul AIMMAIPE, formată din membrii care nu au participat la procesul de verificare al documentației pentru care s-a depus contestație.

6.6. Termenul de soluţionare este de 10 zile lucrătoare de la data primirii contestaţiei. Comunicarea soluţionării contestaţiei se va face prin front office.

6.7 (1) Pentru aplicanții acceptați în urma verificărilor administrative și de eligibilitate în limita bugetului alocat măsurii, aplicația informatică va genera contract de finanțare (Anexa nr. 2) care se va regăsi în front office și va trimite pe adresa de corespondență un mesaj de atenționare în acest sens.

Aplicanții vor intra în aplicație, vor descărca contractul de finanțare, îl vor semna cu semnătură electronică și îl vor reîncărca semnat în aplicație împreună cu dovada cofinanțării (extras de cont bancar, scrisoare de aprobare a creditului sau contract de credit) respectând procentul pentru care a obținut punctaj, în maxim 20 zile de la data primirii. După semnarea acestuia de către ordonatorul terțiar de credite și reîncărcarea în aplicație a contractului semnat de ambele părți, instituția de credit parteneră selectată de către aplicant la înscriere va fi înștiințată electronic.

Beneficiarii eligibili declaraţi admişi vor deschide conturi curente disticte la instituţia parteneră, care vor fi utilizate exclusiv pentru implementarea măsurii pe perioada de derulare a acesteia.

(2) Termenul maxim de semnare a contractelor de finanțare este 30.06.2021.

(3) În cazul în care AIMMAIPE constată că nu se încarcă dovada cofinanțării sau nu semnează acordul de finanţare în termenul prevăzut în prezenta procedură, solicitanţii vor primi Scrisoare de înştiinţare a Deciziei de respingere la finanțare, transmisă automat de către aplicație.

(4) MEEMA prin AIMMAIPE va transfera în contul de tranzit deschis la instituția parteneră selectată, cu rol de agenție de implementare,  sumele reprezentând ajutor de stat.  

(5) Contractul de finanţare va fi reziliat şi ajutorul de stat acordat, împreună cu dobânzile aferente, vor fi recuperate şi în cazul în care obiectele/bunurile, fie ele mobile sau imobile finanţate în cadrul acordului nu sunt folosite conform scopului destinat, precum şi în cazul în care acestea sunt vândute, închiriate (cu excepția activităților de închiriere) sau înstrăinate, sub orice formă prevăzută de legislaţia în vigoare, sau instituie asupra lor o forma de garanție reală, oricând pe perioada de valabilitate a acordului de finanţare semnat de părţi.

(6) Pentru solicitanții care implementează cu credit acordat de instituțiile de credit partenere se acceptă instituirea garanției de către banca parteneră (credit punte sau credit de cofinantare).

(7) Pentru locațiile de implementare declarate în afara regiunii București-Ilfov pentru care procentul de co-finanțare a fost punctat diferit, rezilierea acordului de finanțare și recuperarea ajutorului de stat se face și în situația în care locația implementării și/sau echipamentele/ bunurile achiziționate sunt mutate în Regiunea București-Ilfov în perioada de implementare/monitorizare a măsurii.

(8) Beneficiarii eligibili declaraţi admişi vor deschide conturi curente la instituţia parteneră.

(9) Derularea măsurii se desfășoară pe parcursul a două perioade succesive:

a)         O perioadă de implementare de maxim 12 luni calculate de la data intrării în vigoare a contractului de finanțare, până la depunerea cererii de rambursare/plată (Anexa 10), dar nu mai târziu de data de 30.06.2022;

b)        Perioada de 3 ani de monitorizare, începând cu anul următor acordării grantului.

Cele două perioade succesive de implementare și monitorizare alcătuiesc împreună termenul contractual de maxim 5 ani în care se desfășoară prezentul acord, conform prezentei proceduri.

(10) În termen de maxim 12 luni  din momentul intrării în vigoare a contractului de finanțare, beneficiarul are obligația încărcării în aplicație a cererii de plată/rambursare (Anexa 10), a facturilor, documentelor de plată, raportului de progres prevăzut în anexa nr. 8 la prezenta procedură și documentele justificative care însoţesc raportul de progres, în caz contrar ajutorul acordat fiind recuperat.

(11) Contractul de finanţare va fi reziliat şi ajutorul de stat acordat, împreună cu dobânzile aferente, va fi recuperat şi în cazul în care obiectele/bunurile finanţate în cadrul acordului nu se încadrează în categoria cheltuielilor eligibile conform prevederilor prezentei proceduri.

(12)  Pentru fiecare tip de cheltuială efectuată, conform planului de investiții, la momentul  depunerii electronice a cererilor de rambursare/cererilor de rambursare aferente cererilor de plată (Anexa 10), se anexează facturile însoțite de instrumentele care dovedesc efectuarea plăţii (ordine de plată/cotor filă CEC emisă de beneficiar și plătit prin bancă/ foaie de vărsământ /  dispoziţii de plată interne și externe, traduse în limba română şi legalizate, extras de cont).

(13) În sensul prezentei măsuri se consideră că:

– valoarea decontată este alcătuită din valoarea totală fără TVA și TVA nedeductibil. În cazul în care TVA devine deductibil sau furnizorul este neplătitor de TVA, valoarea decontată este valoarea totală fără TVA;

– beneficiarii au voie să schimbe la decont caracteristicile echipamentelor/utilajelor cu caracteristici mai performante, dar cu păstrarea  denumirii și cel putin operațiilor pe care le efectua echipamentul inițial.

– beneficiarul poate schimba locația implementării proiectului cu notificarea a AIMMAIPE cu condiția ca schimbarea să fie în locații similare celei pentru care a obținut punctaj la cofinanțare.

(14) Realizarea achizitiilor se efectuează conform Ordinului MFE nr 1284 din 2016, sub sancțiunea  declarării ca neeligibile la finanțare disponibil la adresa din DOCUMENT Ordin_MFE_1284

(15) Cheltuielile eligibile pentru care se vor aloca fonduri din cadrul măsurii vor fi  certificate prin vizita la faţa locului sau on-line a reprezentanţilor instituției bancare partenere. Reprezentanţii instituției de credit partenere vor face verificări la faţa locului sau on-line, consemnând cele constatate într-un proces-verbal, contrasemnat de beneficiar, întocmit în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.

(16) În situaţia neefectuării cheltuielilor, sau în cazul în care cheltuielile nu corespund cu elementele de cost aprobate prin notificarea anexă la contractul de finanțare (Anexa 2), sau nu sunt noi şi puse în funcţiune, după caz, beneficiarul nu primeşte finanţare pentru acestea;

(17) În cazul în care beneficiarii eligibili renunţă la finanţare pentru una sau mai multe activităţi pentru care UIP din cadrul AIMMAIPE a transmis solicitanţilor contractul de finanţare însoţit de notificarea privind acordul de principiu pentru finanţare, aceştia au obligaţia de a transmite la AIMMAIPE cererea-tip de renunţare totală/parţială la finanţare, conform Anexei nr. 9 la prezenta procedură. În situația în care aplicantul admis la finanțare renunță la implementarea planului de investiții fără a depune cerere-tip de renunțare totală/parțială, acesta nu va mai beneficia de finanțare în cadrul programelor și proiectelor derulate de minister/AIMMAIPE în următorii 3 ani.

6.9. (1) Finanţarea beneficiarilor contractați se va face conform Convenţiei de colaborare încheiată de minister cu instituţia/instituțiile parteneră/partenere. Ajutorul de stat se va acorda beneficiarilor din contul de tranzit deschis de către instituţia parteneră pentru gestionarea măsurii, prin unităţile teritoriale ale acesteia, după primirea de către instituţia parteneră a acordului de plată din partea AIMMAIPE și în contul deschis de beneficiar la instituția parteneră.

(2) Virarea efectivă a sumei care constituie ajutor de stat către beneficiar, se face după primirea de către instituţia parteneră a acordului de plată, în contul deschis la instituția parteneră.

(3) Nu se admit compensări între valorile unitare ale activelor cuprinse în contractul de finanțare (Anexa 2). Nu se admit compensări între beneficiarii și furnizorii lor.

6.10. Beneficiarii nu pot schimba, la achiziţionare, activele pentru care au primit notificarea privind acordul de principiu.

6.11. Cheltuielile efectuate, inclusiv facturile emise înaintea intrării în vigoare a contractului de finanţare, nu sunt eligibile, cu excepția facturilor aferente consultanței pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentei măsuri şi pentru implementarea proiectului de investiții.

6.12 Pentru plăţile efectuate în valută, conversia se face utilizându-se cursul de schimb Infor Euro din luna Septembrie 2020.

6.13. Toate termenele prevăzute în prezenta procedură se calculează conform Codului de procedură civilă.

6.14. (1) Decontarea se face într-o singură tranșă conform mecanismului decontării cererilor de rambursare pentru care s-a făcut dovada achitării integrale a cheltuielilor eligibile și / sau conform mecanismului decontării cererilor de plată pentru care s-au prezentat facturile. Dacă procentul din valoarea planului de investiții, aferent cofinanțării este mai mic decât cel pentru care a obținut punctaj la momentul evaluării electronice, se redimensionează valoarea totală a proiectului, astfel încât condiția de procent pentru care a obținut punctaj să fie îndeplinită.

(2) Beneficiarul poate schimba cererea de plată în cerere de rambursare și invers fără a fi necesar acordul AIMMAIPE.

(3) Mecanismul decontării cererilor de plată este următorul:

– După primirea facturilor pentru livrarea bunurilor/ prestarea serviciilor, acceptate la plată, beneficiarul depune la AIMMAIPE cererea de plată însoțită de raportul de progres și documentele justificative aferente acestuia.

– AIMMAIPE efectuează verificarea cererii de plată, raportului de progres și a documentelor justificative și în cazul în care sunt aprobate cheltuielile, documentele se încarcă în aplicația  informatică. Banca  este notificată automat de către aplicație și programează vizită de certificare a cheltuielilor. După efectuarea certificărilor și întocmirea procesului verbal de certificare, banca îl încarcă în aplicația informatică.

– AIMMAIPE întocmește acordul de utilizare și îl încarcă în aplicația informatică. Banca parteneră virează beneficiarului valoarea cheltuielilor rambursabile, în termen de 7 zile lucrătoare de la momentul  de la care aceasta dispune de resurse în conturile sale, într-un cont distinct disponibil, deschis pe numele beneficiarilor la unitățile băncii partenere pentru care a optat beneficiarul, din care acesta va efectua plățile condiționate către furnizori, conform formularului aferent cererii de plată.

– Sumele primite de beneficiar în baza documentelor încărcate în aplicație de către AIMMAIPE nu pot fi utilizate pentru o altă destinație decât cea pentru care au fost acordate.

– În termen de maximum 10 zile lucrătoare  de la data încasării sumelor virate de către bancă, beneficiarii au obligația de a depune cererea de rambursare aferentă cererii de plată la AIMMAIPE, în care sunt incluse sumele din facturile decontate prin cererea de plată.

– Beneficiarii au obligația restituirii integrale sau parțiale a sumelor virate în cazul proiectelor pentru care aceștia nu justifică prin cereri de rambursare utilizarea acestora.

– Nerespectarea de către beneficiari a termenului de depunere a cererii de rambursare, constituie încălcarea acordului de finanțare, AIMMAIPE putând decide rezilierea acestuia.

(4)Mecanismul decontării cererilor de rambursare este următorul:

– După primirea facturilor pentru livrarea bunurilor/ prestarea serviciilor/ execuția lucrărilor recepționate și efectuarea plăților, beneficiarul depune la AIMMAIPE cererea de rambursare, raportul de progres și documentele justificative aferente acestuia.

– AIMMAIPE efectuează verificarea documentelor și în cazul în care sunt aprobate cheltuielile, acestea se încarcă în aplicația  informatică. Banca  este notificată automat de către aplicație și programează vizită de certificare a cheltuielilor. După efectuarea certificărilor și întocmirea procesului verbal de certificare, banca îl încarcă în aplicația informatică. AIMMAIPE întocmește acordul de plată și îl încarcă în aplicația informatică. Banca parteneră virează beneficiarului valoarea cheltuielilor eligibile aprobate spre rambursare, în termen de 7 zile lucrătoare de la momentul  de la care aceasta dispune de resurse în conturile sale, într-un cont distinct disponibil, deschis pe numele beneficiarilor la unitățile băncii partenere pentru care a optat beneficiarul.

(4) Pentru mecanismul rambursării cheltuielilor efectuate, beneficiarul poate solicita de la instituția parteneră un credit punte.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Situație dificilă în Republica Moldova din cauza COVID. Persoanele care intră țară în trebuie să se autoizoleze pentru 14 zile

Publicat

Autoritățile din Republica Moldova au revizuit condițiile de intrare pe teritoriul statului. Astfel, toate persoanele care intră în țara vecină vor trebui să se autoizoleze timp 14 zile, cu câteva excepții, printre care se numără și cei vaccinați sau cei care prezintă un test PCR negativ.

Ministerul Afacerilor Externe au anunțat astăzi că autoritățile din Republica Moldova au revizuit condițiile de intrare în țară, în contextul pandemiei de Covid-19.

Astfel, începând cu data de 5 martie 2021, toate persoanele care sosesc în acest stat vor efectua, în mod obligatoriu, o perioadă de autoizolare de 14 zile, într-o locație declarată de persoanele în cauză.

Totodată, acestea vor completa o fișă epidemiologică și o declarație pe proprie răspundere privind respectarea măsurii de autoizolare.

Măsura autoizolării se poate încheia înainte de termenul de 14 zile, în baza rezultatului negativ al unui test molecular tip PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2, efectuat după a 10-a zi de izolare.

Următoarele categorii de persoane sunt exceptate de la măsura autoizolării și, implicit, a completării fişei epidemiologice și a declarației pe proprie răspundere:

• copiii cu vârsta de până la 5 ani;

• persoanele care dețin un test molecular tip PCR cu rezultat negativ pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2, efectuat cu maximum 72 de ore anterior îmbarcării (pentru persoanele care călătoresc cu mijloace de transport în comun) sau intrării pe teritoriul Republicii Moldova (pentru persoanele care călătoresc cu mijloace de transport proprii). Rezultatul testului trebuie să fie redactat în limba română, engleză, franceză sau rusă;

• conducătorii auto şi personalul de deservire a vehiculelor rutiere de transport marfă şi persoane, care au mai mult de 9 locuri pe scaun, inclusiv locul conducătorului, echipajele şi personalul de deservire a aeronavelor, navelor şi trenurilor;

• persoanele care călătoresc din motive de sănătate sau umanitare, inclusiv însoțitorul acestora (cu prezentarea documentelor justificative);

• elevii/ studenţii care urmează să susţină examene, care merg la studii în unităţi/ instituţii de învăţământ pe teritoriul Republicii Moldova sau peste hotare sau care se deplasează pentru activităţi legate de finalizarea/ organizarea/ desfășurarea studiilor/ participarea la concursuri sau olimpiade internaționale, cu prezentarea documentelor justificativ. Excepţia se aplică şi pentru reprezentantul legal sau însoţitorul desemnat prin declaraţie de către reprezentantul legal;

• persoanele care se deplasează în scop profesional, motivul deplasării fiind justificat prin viză, permis de şedere sau un alt document aferent (inclusiv invitația şi/sau contractul încheiat cu o persoană juridică rezidentă în Republica Moldova);

• lucrătorii transfrontalieri care intră în Republica Moldova din România sau Ucraina, precum şi cei din Republica Moldova angajaţi ai unor companii din statele menţionate și care fac dovada raporturilor contractuale cu aceste companii;

• posesorii de paşapoarte diplomatice, de serviciu, oficiale şi speciale şi alte documente asimilate, precum şi titularii documentelor de călătorie tip Laissez-Passer eliberate de către Organizaţia Naţiunilor Unite, inclusiv membrii familiilor personalului misiunilor diplomatice şi consulare şi organizaţiilor/misiunilor internaţionale acreditate în Republica Moldova şi/sau personalul implicat în asigurarea ajutorului umanitar;

• sportivii care se deplasează în scopul participării la competiții sportive internaționale și cantonamente, precum și membrii delegațiilor sportive sau însoțitorii acestora (părinții sau reprezentații legali ai copiilor minori);

• persoanele aflate în tranzit. Itinerarul tranzitului va fi stabilit de Inspectoratul General al Poliției de Frontieră;

• persoanele care atestă prin documente justificative prezența la proceduri judiciare în Republica Moldova, precum şi reprezentanţii legali ai acestora;

• persoanele care deţin un document justificativ care atestă efectuarea vaccinului anti- Covid-19, redactat în limba română, engleză sau rusă.

Cu privire la tranzit, autoritățile din Republica Moldova au precizat că acesta este permis, în următoarele condiții:

– durata tranzitului să nu fie mai mare de 48 de ore;

– se vor utiliza exclusiv următoarele culoare de tranzit și puncte de trecere a frontierei: Giurgiulești – Galați rutier, Giurgiulești – Reni rutier; Aeroportul Internațional Chișinău aerian, Leușeni – Albița rutier; Aeroportul Internațional Chișinău aerian, Criva – Mamalîga rutier; Aeroportul Internațional Chișinău aerian, Palanca – Maiaki – Udobnoe rutier.

Sunt deschise următoarele puncte de trecere a frontierei cu Republica Moldova, pe cale rutieră: Sculeni-Sculeni; Albița-Leușeni; Galați-Giurgiulești; Stânca-Costești.

Situație critică în Republica Moldova din cauza COVID

Situaţia în domeniul sănătăţii este critică în acest moment în Republica Moldova din cauza COVID-19, trag un semnal de alarmă experţi în sănătate de la Chişinău, citaţi vineri de publicaţia Ziarul de Gardă de peste Prut, anunță AGERPRES.

Aproape toate locurile din spitalele de pe întreg teritoriul republicii sunt ocupate, iar secţiile de reanimare şi terapie intensivă sunt arhipline cu pacienţi în stare gravă şi foarte gravă, au atenţionat ei în cadrul unei emisiuni televizate joi seara la JurnalTV.

„Centrul pentru bolnavii de COVID-19 de la Moldexpo nu mai primeşte ambulanţe la această oră. Timpul de deplasare a unei ambulanţe la o solicitare durează mai mult de o oră.

Mi-a telefonat o persoană care mi-a spus că are o rudă cu o saturaţie de oxigen sub 40% şi îmi semnalează că ambulanţa nu vine la solicitare. Dar ambulanţa, din păcate, nu mai poate să vină, sistemul este suprasolicitat”, a afirmat consiliera prezidenţială în domeniul sănătăţii Ala Nemerenco.

Ea spune că bolnavii nu mai sunt transportaţi la centrul de triere, ci direct la spital, unde mai poate fi găsit un pat. „Situaţia este destul de critică”, a recunoscut Nemerenco.

Ninel Revenco, coordonatoarea Programului naţional de imunizări, a declarat în aceeaşi emisiune că aproape toate locurile din spitalele de pe întreg teritoriul Republicii Moldova sunt ocupate, iar secţiile de reanimare şi terapie intensivă sunt arhipline cu pacienţi în stare gravă şi foarte gravă.

„La nivel de ţară situaţia este la fel de îngrijorătoare. Practic toate locurile din spitale sunt ocupate, dar şi mai grav este că şi secţiile de reanimare şi terapie intensivă sunt arhipline cu pacienţi gravi şi foarte gravi. În fiecare zi înregistrăm decese.

Se înregistrează decese şi în rândul lucrătorilor medicali”, a adăugat Revenco.

Potrivit ei, „dacă anul trecut erau mai multe persoane cu vârsta de peste 60, 70, 80 de ani, din februarie avem persoane tinere, cu vârsta de 29, 32, 42, 52 de ani”.

„Anul trecut au fost multe forme asimptomatice. Acum, după o perioadă de relaxare, se înregistrează această situaţie. Spre exemplu, la Spitalul Clinic Republican, când se eliberează un pat, este imediat ocupat”, mai spune Ninel Revenco.

Chişinăul a raport vineri alte 1.788 de cazuri de infecţii cu SARS-CoV-2 în ultimele 24 de ore în Republica Moldova, dintre care 77 în rândul lucrătorilor medicali, şi 22 de decese. Astfel, bilanţul îmbolnăvirilor a ajuns la 192.985, iar cel al deceselor, la 4.071, relatează Radio Chişinău.

Primul lot de 14.400 de doze de vaccin AstraZeneca împotriva COVID-19 livrate gratuit prin intermediul platformei globale COVAX a ajuns joi seara în Republica Moldova, care a devenit astfel prima ţară din Europa care primeşte doze de vaccin prin acest mecanism, potrivit MOLDPRES.

Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a salutat prima livrare COVAX către Republica Moldova.

„O primă livrare COVAX de vaccinuri a sosit în această seară (joi) la Chişinău. 14.400 de vaccinuri vor fi date populaţiei. Vor veni mai multe. Mă bucur că Echipa Europa, unul dintre ce mai mari contribuitori COVAX, poate face parte din acest exerciţiu.

Asta înseamnă solidaritate globală în acţiune”, a scris Ursula von der Leyen pe Twitter, potrivit Ziarului de Gardă de la Chişinău.

Anterior, România a trimis 21.600 de doze de vaccin AstraZeneca la Chişinău, făcând posibilă începerea campaniei de vaccinare marţi în Republica Moldova.

Sursa: Mediafax, Agerpres

Foto: pixabay

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

6 martie 2021: Moșii de iarnă sau Sâmbăta morților. Creștinii ortodocși fac pomenirea celor trecuți la cele veșnice

Publicat

Moșii de iarnă / Sâmbăta morților: Sâmbătă, 6 martie 2021, Biserica Ortodoxă face pomenirea celor trecuți la cele veșnice. Această sâmbătă este cunoscută în popor sub denumirea „Moșii de iarnă”.

Morții sunt pomeniți pentru că Biserica nu vede în moarte sfârșitul existenței omului.

Potrivit crestinortodox.ro, biserica îi numește pe cei trecuți în viața de dincolo „adormiți”, termen care are înțelesul de stare din care te poți trezi. Ea nu vorbește de trecere într-o stare de neființă, ci de trecere dintr-un mod de existența în alt mod de existența.

Mântuitorul, când ajunge în casă lui Iair a cărui fiica de numai 12 ani murise, spune: „Nu plângeți; n-a murit, ci doarme” (Luca: 8,52).

Moșii de iarnă: Sfânta Liturghie în fiecare biserică

Sâmbătă, 6 martie, în fiecare biserica se oficiază Sfânta Liturghie, urmată de slujba Parastasului pentru cei adormiți. În ziua în care se săvârșește Sfânta Liturghie, preotul scoate miride (părticele) din prescură, pentru vii și morți.

Ele sunt așezate pe Sfântul Disc, alături de Agneț – partea din prescură care reprezintă pe Hristos, că dragostea Lui să se reverse și asupra lor. Amintim că în cadrul Sfintei Liturghii, Agnețul se preface în Trupul și Sângele Domnului.

Astfel, miridele (care îi reprezintă pe cei pomeniți), participa la sfințenie prin prezența lor alături de Trupul lui Hristos de pe Sfântul Disc.

În Postul Sfintelor Paști există și rânduiala sarindarelor, adică a pomelnicelor pe care credincioșii le aduc la biserica, pentru a fi pomenite timp de 40 de zile.

Finalul acestor pomeniri se face în Sâmbătă lui Lazăr, dinaintea Duminicii Floriilor.

Moșii de iarnă: Cine poate fi pomenit?

Se pot pomeni toți cei care au murit nedespărțiți de Biserica. Nu pot fi pomeniți cei care au murit în dispreț cunoscut față de Dumnezeu.

Crestinortodox.ro precizează că orice slujba a Bisericii se săvârșește numai pentru cei care sunt membri ai ei, adică au devenit prin Sfintele Taine, mădulare ale Trupului tainic al lui Hristos.

De aceea nu pot fi pomeniți nici copiii morți nebotezați, pentru că ei nu sunt membri ai Bisericii.

Moșii de iarnă / Sâmbăta pomenirii morților

În Sâmbătă dinaintea Duminicii lăsatului sec de carne facem pomenirea morților, pentru că în duminică următoare Biserica a rânduit să se facă pomenire de Înfricoșată Judecată și A doua venire a Domnului la care ne vom înfățișa toți.

Pentru că mulți creștini au murit pe neașteptate și fără pregătirea sau fără pocăință necesară, Biserica face mijlocire pentru toți aceștia, că să se bucure de fericirea veșnică.

Simion Florea Marian menționa în lucrarea „Trilogia vieții”, „că pe tot parcursul anului, în spațiul românesc există 20 de zile de Moși”.

Cuvântul „moși” vine de la „strămoși”, și se referă la persoanele trecute la cele veșnice. Cu apelativul „moși” sunt numiți nu doar morții, ci și principalele sărbători ce le sunt consacrate, precum și pomenile făcute pentru ei.

Din zilele de Moși amintim: „Mosii de primăvară” (de Macinici), „Moșii de vara” (sâmbătă dinaintea Rusaliilor), „Moșii de toamna” (în prima sâmbătă din luna noiembrie), „Moșii de iarnă” (sâmbătă dinaintea Duminicii lăsatului sec de carne).

Sâmbătă, zi de pomenire a celor adormiți

Sfinții Părinți au rânduit că sâmbătă să se facă pomenirea celor adormiți, pentru că este ziua în care Hristos a stat cu trupul în mormânt și cu sufletul în iad, că să-i elibereze pe drepții adormiți.

Pe de altă parte sâmbătă e deschisă spre duminică, ziua învierii cu trupul. Duminică este numită și ziua a opta, pentru că este ziua începutului fără de sfârșit, ea nu va mai fi urmată de alte zile, va fi eternă.

Ce înseamnă Sâmbăta Morților, Moșii de iarnă

În ziua de Sâmbăta Morților, Biserica Ortodoxă îi pomenește pe cei trecuți în neființă, prin organizarea Slujbei Parastasului și a Sfintei Liturghii.

Pentru pomenirea morților la biserică, enoriașii duc colivă, colac sau turtă, o sticlă cu vin și pomelnicul în care sunt trecute numele persoanelor care nu mai viețuiesc pe Pământ, pentru a fi slujite de către preoți.

Este ziua cunoscută și ca Sâmbăta Morților, iar ritualul prevede ca în fiecare biserică să se oficieze Sfânta Liturghie și Slujba Parastasului!

La biserică se duc, spre a fi slujite de către preoți, colivă, colac, sticlă cu vin, pomelnicul în care trecem numele celor plecaţi la Domnul şi lumânări.

Pentru pomenirea morților se mai pot duce, în funcţie de posibilităţi, pachete cu plăcinte, brânzeturi, piftie, carne, sarmale, mere şi alte fructe.

În această zi, se aprind lumânări la mormintele rudelor trecute în neființă, pentru a încălzi sufletele celor decedați.

Tradiții și obiceiuri de Moșii de iarnă 2021

În unele zone ale României, la sate, sărbătoarea Moșilor de Iarnă este cunoscută și sub numele de „Moșii de piftii”.

Potrivit datinelor străvechi, tot ceea ce rămâne nemâncat în Sâmbăta Morților se aruncă și nu se păstrează pentru a doua zi, când avem Duminica Lăsatului Secului de carne.

În caz contrar, se spune că iarna se va răzbuna și va trimite valuri de nămeți peste cei care nu respectă orânduielile Domnului.

Pentru a respecta până la capăt obiceiul, trebuie ca ceea ce rămâne nemâncat să se arunce a doua zi, în Duminica lăsatului sec de carne. Dacă nu se respectă această tradiţie, natura se răzbună aducând valuri de frig în toiul verii.

În Sâmbăta Morților nu se lucrează, iar la cimitir se aprind cel puțin două lumânări

Femeile care încalcă tradiţia şi lucrează în această zi sunt pedepsite să tremure ca piftia şi „li se întoarce pomana” pe care au dat-o.

Atenție! Cei dragi decedați de mai puțin de un an nu trebuie pomeniți alături de ceilalți! Pentru ei se scrie doar un pomelnic separat.

Credincioşii care fac pomeniri de Moșii de iarnă trebuie să meargă la biserică de dimineaţă, ca să participe la Sfânta Liturghie. Abia după această slujbă se oficiază şi parastasul.

Apoi, familia merge la cimitir, unde trebuie să aprindă cel puţin două lumânări – numărul minim necesar, potrivit superstiţiilor, pentru a încălzi sufletele morţilor.

În Muntenia încă se mai păstrează obiceiul ca, lângă colivă, la pomeni să se pună și un bănuţ care să fie dat celui mai sărac om din sat, pentru a aduce spor atât celui ce a dat, cât și celui care a primit.

Pe vremuri, se obișnuia pe la sate să se organizeze hore, iar la oraș, bâlciuri și baluri. De asemenea, se dă de pomană un preparat caracteristic zonei – grâu fiert cu brânză şi unt. În plus, în pachete se pune şi friptură de porc.

Nu se fac nunţi de Moșii de iarnă

Conform tradiţiei creştin ortodoxe, odată cu Lăsatul secului de carne, cununiile religioase ar trebui să fie interzise. Noul sezon al nunţilor se va deschide după Duminica Tomii (a doua duminică după Paște).

Când se mai face pomenirea morților la români

  • Moșii de primăvară – sâmbăta din preajma Mucenicilor;
  • Moșii de vară – sâmbăta dinaintea Rusaliilor;
  • Moșii de toamnă – prima sâmbătă din luna noiembrie;
  • Moșii de iarnă – sâmbăta dinaintea Duminicii lăsatului sec de carne.

Nu se fac parastase

  • – duminicile de peste an;
  • – perioada dintre Nașterea și Botezul Domnului;
  • – de la lăsatul secului de carne până la sâmbătă întâi din Postul Mare, sâmbătă Sfântului Teodor;
  • – din sâmbătă Floriilor până în Duminica Tomei;
  • – zilele de luni, marți, miercuri, joi și vineri, din Postul Sfintelor Paști, pentru că în aceste zile este săvârșită Liturghia Darurilor mai înainte sfințite.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

MOȘII DE IARNĂ 2021: Când pică, anul acesta, Sâmbăta Morților. Tradiții și obiceiuri care se respectă de zeci de ani

Publicat

lumanari

Moșii de Iarnă reprezintă una dintre cele mai importante sărbători din calendarul creștin ortodox. Moșii de iarnă sunt celebrați în calendar ortodox 2021 la începutul anului.

În această zi importantă se face pomenirea morților. Moșii de iarnă marchează începutul celor șapte Sâmbete ale Morților, care se încheie înainte de Săptămâna Mare a Paștelui.

Când sunt Moșii de iarnă 2021

Anul acesta, Moșii de iarnă se prăznuiesc la începutul lunii martie, mai exact pe 6 martie, atunci când Biserica Ortodoxă face prăznuirea celor adormiți. Moșii de iarnă 2021 sunt celebrați în martie, deoarece Paștele 2021 este pe 2 mai, iar Moșii de iarnă marchează începutul sâmbetelor morților, care se încheie în Săptămâna Mare.

După Moșii de iarnă 2021, la câteva zile, urmează Moșii de primăvară 2021, pe data de 9 martie.

Ce înseamnă Sâmbăta Morților, Moșii de iarnă

În ziua de Sâmbăta Morților, Biserica Ortodoxă îi pomenește pe cei trecuți în neființă, prin organizarea Slujbei Parastasului și a Sfintei Liturghii.

Pentru pomenirea morților la biserică, enoriașii duc colivă, colac sau turtă, o sticlă cu vin și pomelnicul în care sunt trecute numele persoanelor care nu mai viețuiesc pe Pământ, pentru a fi slujite de către preoți.

Este ziua cunoscută și ca Sâmbăta Morților, iar ritualul prevede ca în fiecare biserică să se oficieze Sfânta Liturghie și Slujba Parastasului!

La biserică se duc, spre a fi slujite de către preoți, colivă, colac, sticlă cu vin, pomelnicul în care trecem numele celor plecaţi la Domnul şi lumânări.

Pentru pomenirea morților se mai pot duce, în funcţie de posibilităţi, pachete cu plăcinte, brânzeturi, piftie, carne, sarmale, mere şi alte fructe.

În această zi, se aprind lumânări la mormintele rudelor trecute în neființă, pentru a încălzi sufletele celor decedați.

Tradiții și obiceiuri de Moșii de iarnă 2021

În unele zone ale României, la sate, sărbătoarea Moșilor de Iarnă este cunoscută și sub numele de „Moșii de piftii”.

Potrivit datinelor străvechi, tot ceea ce rămâne nemâncat în Sâmbăta Morților se aruncă și nu se păstrează pentru a doua zi, când avem Duminica Lăsatului Secului de carne.

În caz contrar, se spune că iarna se va răzbuna și va trimite valuri de nămeți peste cei care nu respectă orânduielile Domnului.

Pentru a respecta până la capăt obiceiul, trebuie ca ceea ce rămâne nemâncat să se arunce a doua zi, în Duminica lăsatului sec de carne. Dacă nu se respectă această tradiţie, natura se răzbună aducând valuri de frig în toiul verii.

În Sâmbăta Morților nu se lucrează, iar la cimitir se aprind cel puțin două lumânări

Femeile care încalcă tradiţia şi lucrează în această zi sunt pedepsite să tremure ca piftia şi „li se întoarce pomana” pe care au dat-o.

Atenție! Cei dragi decedați de mai puțin de un an nu trebuie pomeniți alături de ceilalți! Pentru ei se scrie doar un pomelnic separat.

Credincioşii care fac pomeniri de Moșii de iarnă trebuie să meargă la biserică de dimineaţă, ca să participe la Sfânta Liturghie. Abia după această slujbă se oficiază şi parastasul.

Apoi, familia merge la cimitir, unde trebuie să aprindă cel puţin două lumânări – numărul minim necesar, potrivit superstiţiilor, pentru a încălzi sufletele morţilor.

În Muntenia încă se mai păstrează obiceiul ca, lângă colivă, la pomeni să se pună și un bănuţ care să fie dat celui mai sărac om din sat, pentru a aduce spor atât celui ce a dat, cât și celui care a primit.

Pe vremuri, se obișnuia pe la sate să se organizeze hore, iar la oraș, bâlciuri și baluri. De asemenea, se dă de pomană un preparat caracteristic zonei – grâu fiert cu brânză şi unt. În plus, în pachete se pune şi friptură de porc.

Nu se fac nunţi de Moșii de iarnă

Conform tradiţiei creştin ortodoxe, odată cu Lăsatul secului de carne, cununiile religioase ar trebui să fie interzise. Noul sezon al nunţilor se va deschide după Duminica Tomii (a doua duminică după Paște).

Când se mai face pomenirea morților la români

  • Moșii de primăvară – sâmbăta din preajma Mucenicilor;
  • Moșii de vară – sâmbăta dinaintea Rusaliilor;
  • Moșii de toamnă – prima sâmbătă din luna noiembrie;
  • Moșii de iarnă – sâmbăta dinaintea Duminicii lăsatului sec de carne.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Lista țărilor din zona galbenă, actualizată. Persoanele care vin din Spania nu mai intră în carantină. Bulgaria, în zona de risc

Publicat

52 de țări și teritorii sunt incluse „în zona galbenă”, potrivit listei actualizate astăzi de Comitetul Național pentru Situații de Urgență. Cei care revin din aceste zone trebuie să intre în carantină pentru 14 zile, dar și să prezinte un test PCR negativ pentru a li se permite îmbarcarea în avioane sau autocare.

Faț de ultima situația prezentată de Comitetul Național pentru Situații de Urgență, au ieșit de pe listă Spania și Portugalia,

Cei care se întorc din cele 52 de țări incluse pe listă sunt nevoiți să prezinte și un test negativ PCR, efectuat cu 72 de ore înainte. În caz contrar, nu li se permite îmbarcarea în avion sau în autocar.

Sunt exceptate de la măsura carantinei mai multe categorii care nu prezintă simptome COVID, printre care șoferi, piloți, personal navigant, lucrători transfrontalieri.

De asemenea, testul PCR nu e obligatoriu pentru cei care au efectuat vaccinul, inclusiv rapelul, copiii sub 3 ani sau persoanele care au avut COVID.

Și șoferii care revin în țară cu mașinile personale pot să nu prezinte un test PCR negativ, urmând să fie carantinați pentru 14 zile.

Statele și zonele de risc epidemiologic din noua listă sunt: Cehia, San Marino, Muntenegru, Estonia, Seychelles, Insulele Turks si Caicos, Monaco, Israel, Bahrain, Slovacia, Serbia, Malta, Liban, Slovenia, Letonia, Albania, Iordania, Suedia, Saint Lucia, Andorra, Ungaria, Aruba, Emiratele Arabe Unite, Franța, Luxemburg, Republica Moldova, Palestina, Maldive, Olanda, Italia, Brazilia, Antigua si Barbuda, Puerto Rico, Polonia, Kuweit, Barbados, Austria, Peru, Belgia, Macedonia de Nord, Statele Unite ale Americii, Kosovo, Uruguay, Chile, Spania, Bulgaria, Cipru, Qatar, Lituania, Paraguay, Marea Britanie, Africa de Sud.

În listă a reintrat Bulgaria. Au ieșit Elveția și Portugalia.

Documentul poate fi consultat AICI: Hot 15 și Lista statelor cu risc epidemiologic AICI: Anexa Hot – Lista State cu risc epidemiologic ridicat 04.03.2021

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate