Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Schimbări la ”Rabla Plus” și ”Rabla Clasic” 2024. Valoarea ecotichetului scade la jumătate pentru mașini electrice. Plafon de preț

Publicat

Schimbări la programul ”Rabla Plus” și ”Rabla Clasic” în 2024. Un proiect pus în consultare publică de Ministerul Mediului prevede modificări la derularea programului în acest an. Valoarea ecotichetului va scădea la jumătate pentru mașini electrice. De asemenea, se introduce plafon de preț la ”Rabla clasic”.

Dacă, până acum, la cumpărarea de mașini pur electrice, ecotichetul era de 51.000 de lei, noua valoare propusă este de 25.500 lei. De asemenea, valoarea rămâne aceeași, indiferent de numărul mașinilor uzate casate.

Scade și ecotichetul pentru mașini hibride, de la 26.000 lei la 13.000 lei.

Pentru ”Rabla Clasic”, se propune plafonarea prețului de achiziție.

Modificări la ”Rabla Clasic” 2024

Prețul de achiziție se plafonează la echivalentul în lei a 60.000 de euro, inclusiv TVA, pentru fiecare autovehicul comercializat.

Se modifică regulile de acordare a ecobonusului de 1.500 lei pentru casarea fiecărui autovehicul uzat care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară

  • prin eliminarea vechimei de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei pentru mașina casată.

Alte modificări:

  • reducerea emisiilor pentru acordarea primei de casare, la maximum 150 g
  • introducerea posibilității de a clarifica anumite motive de respingere în etapa de validare a producătorilor
  • aplicarea unui autocolant pe autovehiculele achiziționate, în perioada de monitorizare
  • actualizarea Regulamentului 1.407/2013 privind ajutoarele de minimis cu Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.

Rabla Plus 2024. Modificări propuse

”Cuantumul ecotichetului, indiferent de numărul de autovehicule uzate predate spre casare, este de:

  • a) 25.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta;
  • b) 13.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO_2/km în sistem WLTP;
  • c) 13.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete electrice”, prevede proiectul.

”În vederea maximizării utilizării bugetului Programului, astfel încât din sumele alocate acestuia să fie achiziționate cât mai multe autovehicule prietenoase cu mediul, se propune

  • plafonarea prețului de achiziție la echivalentul în lei a 70.000 euro pentru achiziționarea unui autovehicul electric”.

Până acum plafonul era de 75.000 de euro.

De asemenea, ”pentru o mai bună promovare a instituției și a programelor, se propune aplicarea unui autocolant pe autovehiculele achiziționate, în perioada de monitorizare”.

Rabla Plus, până acum

În cadrul Programului Rabla Plus, solicitantul beneficiază de ecotichet la achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul predării spre casare a cel puţin unui autovehicul uzat.

Se pot preda spre casare maximum două autovehicule uzate.

Cuantumul finanțării este de:

– pentru un autovehicul uzat

  • 51.000 de lei pentru un autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hydrogen
  • 26.000 de lei pentru un autovehicul nou electric hibrid plug-in, exceptând motocicleta, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP

– pentru două autovehicule uzate

  • 54.000 de lei pentru un autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen
  • 29.000 de lei pentru un autovehicul electric hibrid plug-in, care generează maximum 80 g CO2/km în sistem WLTP, pentru achiziționarea unui autovehicul nou

Pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară casat, se adăugă un ecobonus de 1.500 lei.

Ecotichetul se acordă pentru achiziționarea unui autovehicul electric a cărui valoare nu depășește suma de 75.000 euro, cu TVA inclus.

Ecotichet pentru motociclete electrice

Ecotichetul pentru achiziționarea unei motociclete electrice este 26.000 lei,.

Se poate adăuga un ecobonus în valoare de 1.500 lei, pentru casarea unui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.

Alte modificări din proiectul Rabla Plus 2024

Proiectul mai prevede că ecotichetul se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou.

Diferenţa va fi asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare:

  • credite bancare ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar.

Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou achiziţionat prin program, cu excepţia instituţiilor publice şi a unităţilor administrativ-teritoriale.

Instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale beneficiază de ecotichet în cuantum de 120.000 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou,

  • fără a fi obligate să predea spre casare un autovehicul uzat.

În cazul în care se achiziţionează o motocicletă electrică, solicitantul va preda spre casare un autovehicul uzat, beneficiind de prima de casare.

Context

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat încă de anul trecut că sunt luate în calcul modificări la program.

Se referea la contextul în care ar trebui sprijinită producția internă de autovehicule electrice.

”Cred că atunci când discutăm despre aceste programe ar trebui să luăm în considerare și aceste interese naționale, să folosim cât mai mulți bani către producătorii din România”, a spus acesta.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax