Connect with us
Publicitate

Administrație

Se scumpesc biletele de autobuz la Alba Iulia. Proiectul, pus în consultare publică, de primărie

Publicat

Primăria Alba Iulia a pus în consultare publică un proiect ce prevede scumpirea biletelor și a abonamentelor de autobuz în municipiu.

Tarifele cresc cu 40% – pentru bilete și abonamente în zona tarifară 1, pe teritoriul municipiului Alba Iulia. Compania de transport STP justifică propunerea prin faptul că tarifele nu au mai fost modificate din 2015, iar cheltuielile au crescut.

Proiectul de hotărâre vizează aprobarea modificării tarifelor de călătorie pentru zona tarifară „zona 1 municipiul Alba Iulia”, respectiv:

  • creșterea tarifului biletului de călătorie de la 2.50 lei/oră la 3.50 lei/oră
  • creșterea abonamentului lunar de la 75 de lei la 105 lei

De ce este propusă scumpirea biletelor de autobuz

”Tarifele de călătorie actuale sunt valabile începând cu anul 2015. Acestea au fost stabilite inițial prin Hotărârea nr. 87/2015 a Consiliului Local al municipiului Alba Iulia. Au fost preluate și menținute în documentația de atribuire a serviciului de transport public aprobată prin HCL 141/2020. Au fost cuprinse în Contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate nr. 26/48/07.01.2021 încheiat între Asociația Intercomunitară de Dezvoltare Alba Iulia – Transport Local și Societatea de Transport Public SA Alba Iulia, anexa 6.1”, se arată în documentație.

Societatea de Transport Public SA Alba Iulia a comunicat primăriei, în martie, că, raportat la data ultimei modificări a tarifului de călătorie, a fost o creștere generalizată a tuturor cheltuielilor care intră în calculul stabilirii tarifului mediu pentru serviciul public local de persoane. Este vorba despre cheltuielile cu forța de muncă, cu utilitățile, creșterea pretului la combustibil, cele cu asigurările obligatorii etc.

Prin scumpirea biletelor, ar scădea compensația dată de primărie

”Majorarea tarifelor actuale la nivelul propus va avea ca efect creșterea veniturilor operatorului de transport prin încasarea directă de la călători a contravalorii acestora. De asemenea, va avea ca efect și scăderea compensației plătită de către municipiul Alba Iulia pentru acoperirea diferenţei dintre costurile eligibile suportate și înregistrate de operatorul de transport în legătură cu obligaţiile de serviciu public şi sumele efectiv încasate ca urmare a îndeplinirii sau în temeiul obligaţiilor de serviciu public, precum și a cotei de profit de 5%”, mai arată primăria.

Tarifele actuale practicate de operatorul de transport au fost stabilite și impuse unilateral de către entitatea contractantă pe criterii sociale pentru toți călătorii.

”Aceștia plătesc un tarif sub nivelul costurilor reale ale operatorului, iar operatorul este îndreptățit să încaseze compensația și diferențele de tarif aferente gratuităților stabilite pentru anumite categorii de persoane”, se mai precizează în document.

Cât costă biletele în prezent

Cuantului tarifelor actuale sunt următoarele

  • bilet pe suport hârtie sau „portofel electronic” – 2.50 lei/oră
  • bilet cu plata prin SMS Echivalentul în lei a 0.45 euro + tva/oră = 0.54 euro
  • abonament lunar – valabilitate toate liniile, număr nelimitat de călătorii în perioada de valabilitate – 75 de lei

Conform clauzelor contractuale (anexa 6,2 din Contract), entitatea contractantă este liberă să stabilească tarifele de călătorie pentru serviciile publice de transport pe care operatorul le va aplica călătorilor.

Tarifele ce pot fi aplicate călătorilor sunt:

a) tarif de călătorie, stabilit de către Entitatea Contractantă la nivelul tarifului mediu pe călătorie ofertat/estimat și fundamentat de către Operator în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui A.N.R.S.C. nr. 272/ 2007 în cazul transportului local sau, în cazul transportului județean, la nivelul tarifului calculat funcție de nivelul tarifului mediu pe km/loc ofertat/aplicat de Operator, caz în care călătorii plătesc contravaloarea totală a serviciului de transport

b) tarif de călătorie, stabilit și impus unilateral de către Entitatea contractantă pe criterii sociale pentru toți călătorii, fără a fi necesară fundamentarea nivelului acestuia, caz în care călătorii plătesc un tarif sub nivelul costurile reale; operatorul este îndreptățit să încaseze compensația și, după caz, diferențele de tarif aferente gratuităților și tarifelor reduse stabilite pentru anumite categorii de persoane

c) tarif de călătorie cu valoare redusă, stabilit de către autoritatea competentă pe criterii de protecție socială pentru anumite categorii de călători, fără a fi necesară fundamentarea nivelului acestuia, caz în care operatorul este îndreptățit să încaseze diferențele de tarif până la nivelul tarifului de călătorie aplicat și, după caz, compensația cuvenită pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu public, implicit din aplicarea tarifului de călătorie prevăzut la lit. b).

Stabilirea, ajustarea și modificarea nivelului Tarifelor de călătorie pentru toate tipurile de Titluri de călătorie se aprobă prin hotărâre a Entității Contractate, în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui A.N.R.S.C. nr. 272/ 2007 pentru aprobarea Normelor–cadru privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane, se mai arată în documentație.

Compensație de 22,1 milioane lei în 2022

Pentru anul 2022, compensaţia acordată de la bugetul local al municipiului Alba Iulia către operatorul de transport public Societatea de Transport Public SA Alba Iulia este de 22.135.000 de lei.

Suma se acordă pentru acoperirea diferenţei dintre costurile eligibile suportate și înregistrate de operatorul de transport în legătură cu obligaţiile de serviciu public şi sumele efectiv încasate ca urmare a îndeplinirii sau în temeiul obligaţiilor de serviciu public, precum și a cotei de profit de 5%, pe anul 2022.

Zonele tarifare pentru transport STP

  • Zona tarifară 1 (roșu) cuprinde municipiul Alba Iulia
  • Zona tarifară 2 (orange) cuprinde localitățile: Drâmbar, Teleac, Limba, Sîntimbru și Ciugud.
  • Zona tarifară 3 (galben) cuprinde localitățile: Șard, Hăpria, Totoi, Șeușa, Oiejdea și Ighiu.
  • Zona tarifară 4 (verde) cuprinde localitățile: Țelna, Bucerdea Vinoasă, Craiva, Ighiel, Galda de Jos, Dumitra și Mesentea.
  • Zona tarifară 5 (indigo) cuprinde localitățile: Cricău, Benic, Tibru și Galda de Sus.
  • Zona tarifară 6 (gri) acoperă traseul Alba Iulia – Poiana Galdei.
  • Zona 7 (maro) acoperă traseul Alba Iulia – Întregalde.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. vasy

    luni, 11.04.2022 at 15:03

    Nu este corect sa taxați pe oră:mai corect e să taxați pentru o singură călătorie și va fi avantajat atât călătorul, cat și serviciul transportului în comun. De ce? pentru că într-o oră, cei ce vor să se plimbe, pot face foarte multe călătorii de la un capăt la altul al liniilor, cu multe întreruperi, fără rost. Dar cine are treabă, nu și-o poate rezolva într-o oră și trebuie să plărească alt bilet scump. Mai corect ar fi 2 lei de călătorie pentru o singură călătorie (dus), și alți 2 lei pentru întors. Sau 4 lei dus-întors- nu pe oră, ci când are nevoie călătorul. Chestia cu ora nu e corectă Sau 3,50 lei dus-întors fără obligația de o oră.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate