Actualitate
Soţia premierului României vine la Alba Iulia. Participă la „Gala Micului Prinț”, eveniment pentru comunitate organizat în colaborare cu Academia Doamnelor
„Gala Micului Prinț”, un eveniment pentru comunitate şi iniţiativele create pentru sprijinul acesteia va avea loc joi, 10 decembrie, de la ora 11.00, la Casa de Cultură a Studenților din Alba Iulia. Cu această ocazie, la Alba Iulia va fi prezentă Valerie Cioloş-Villemin, soţia premierului României şi va fi lansată o nouă campanie de responsabilizare socială, „Produs din suflet pentru comunitate”.
În cadrul Galei Micului Prinț, preșcolarii din grădinițele din Alba Iulia vor susține spectacolul „Copilăria la Porțile Cetății” și vor pune în vânzare mici obiecte produse din suflet pentru comunitate. La eveniment va participa și Valerie Cioloș-Villemin, soția premierului Dacian Cioloș.
Prima problemă a comunității pe care Centrul de Resurse – Academia Doamnelor și-a propus să o rezolve este cea a menținerii în activitate a tuturor îngrijitoarelor angajate acum în grădinițele din Alba Iulia. Asociația „Micul Prinț” Alba Iulia, alături de care lucrează în acest demers, a rezolvat temporar problema, printr-un proiect pe care l-a scris și în care a avut susținerea financiară a administrației publice locale, în baza Legii 350/2005, privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes local. Problema este finanțarea să discontinuă dată de modul în care funcționează această lege, astfel încât plata îngrijitoarelor nu ar fi posibilă, în acest sistem, pe termen lung, potrivit iniţiatorilor.
„Copiii noștri au însă nevoie de grijă permanentă. Din acest motiv, încercăm să găsim o modalitate de finanțare continuă pentru rezolvarea acestei probleme. Până în prezent, Asociația Micul Prinț Alba Iulia a demonstrat că se poate să avem în grădinițele din oraș un număr de îngrijitoare care să acopere măcar minimul necesar, chiar dacă Ministerul Educației finanțează un număr insuficient de posturi.
Mai exact, pentru grădiniţele din Alba Iulia, prin Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba sunt finanţate 73,5 norme pentru personal nedidactic, din care 52,5 sunt pentru îngrijitoare. Restul sunt muncitori de întreţinere, bucătărese, spălătorese etc. Normativele în vigoare spun că trebuie să existe o normă de personal nedidactic la fiecare 15 copii. Cum în Alba Iulia sunt 2100 de copii preşcolari, ar trebui să fie finanţate 140 de norme pentru personal nedidactic. În general, o normă este acoperită de o persoană, dar sunt şi persoane care lucrează cu jumătate de normă”, transmit reprezentanții Centrului de Resurse Academia Doamnelor.
Prin Asociaţia „Micul Prinţ” Alba Iulia s-a asigurat finanţarea pentru 27,5 norme de îngijitoare, pe care sunt angajate 29 de persoane care lucrează în toate grădinițele din Alba Iulia, contractele lor expirând la sfârșitul anului 2015. Toate aceste îngrijitoare sunt în prezent calificate, cu diplome recunoscute la nivelul Uniunii Europene, după ce au absolvit cursurile de calificare organizate de asociație.
Deşi sunt plătite la nivelul salariului minim pe economie, îngrijitoarele din grădiniţe au sarcini complexe.
”Ele sunt cele care îi învaţă şi îi ajută pe copii să mănânce, să se îmbrace, să facă ordine, să meargă la toaletă, să se spele pe mâini și așa mai departe. Practic, ele îndeplinesc cam toate sarcinile legate de îngrijirea copiilor şi, în plus, fac curăţenie de două ori pe zi în tot spațiul grădiniței, pun şi debarasează masa la micul dejun și prânz, organizează spațiul sălilor de grupă în dormitor. Am enumerat toate aceste sarcini pentru a înțelege complexitatea activității unei îngrijitoare de copii în grădiniță, în comparație cu îngrijitoarea de clădiri din scoli și licee, cu atribuții doar în zona de curățenie.
Ministerul finanțează aproximativ jumătate din posturile necesare, dar prin ceea ce face Asociația Micul Prinț am reuşit ca la fiecare grupă de 30 de copii să asigurăm prezența măcar a unei îngrijitoare, răspunzând întocmai solicitărilor numerice formulate de doamnele director de grădinițe”, a precizat Crinela Ghergu, președintele asociației.
”Susținerea noii generații, inclusiv prin a ne asigura că beneficiază de toată grija necesară, nu este însă doar problema acestei asociații, a grădiniței și nici doar a părinților cu copii de vârstă preșcolară, ci a întregii comunități, care trebuie să investească în a-și crește oameni de valoare. De aceea, dorim ca sub pălăria noastră să vină agenții economici care își desfășoară activitatea în Alba Iulia sau care se adresează prin produse și servicii albaiulienilor, care pot cofinanța proiecte punctuale, cum este acesta, primind în schimb dreptul de a folosi brandul <Produs din suflet pentru comunitate>, în promovare.
Primii care vor lucra sub acest brand vor fi chiar copiii din grădinițele albaiuliene. Alături de educatoare și îngrijitoare, ei vor crea mici obiecte decorative sau dedicate sărbătorilor, pe care le vor vinde, iar banii obținuți vor merge spre plata salariilor îngrijitoarelor. Totul se va întâmpla în cadrul unui mic târg care va avea loc cu ocazia Galei Micului Prinț, care va include și spectacolul de sărbători <Copilăria la Porțile Cetății> oferit de grădinițele din Alba Iulia. Cu aceeași ocazie vor fi celebrați oamenii care se implică deja activ în comunitate”, au mai transmis reprezentanții Centrului de Resurse – Academia Doamnelor.
Prin campania de responsabilizare socială, „Produs din suflet pentru comunitate”, Primăria Alba Iulia dorește să creeze instrumente prin care comunitatea să își rezolve problemele, astfel încât aceasta să devină mai puternică, mai unită.
În acest demers, se dorește implicarea comunității în ansamblul ei, de la omul de rând la companiile care cresc în această comunitate locală. Se vrea ca toți cei care trăiesc în Alba Iulia să fie conștienți că nu sunt singuri, ci sunt parte a unei comunități frumoase, iar albaiulienii să fie mândri nu doar de orașul în care locuiesc, ci și de comunitatea din care fac parte. Se dorește ca ei să fie acei oameni frumoși și implicați, care sunt sufletul orașului și care lucrează împreună pentru a depăși orice obstacol.
Conceptul „Produs din suflet pentru comunitate” este o campanie pornită de Centrul de Resurse – Academia Doamnelor prin care se dorește responsabilizarea membrilor comunității, de la copii la oameni de afaceri, deoarece nevoile locale sunt ale tuturor.
„Multe dintre problemele comunității se pot rezolva prin resurse locale, nu așteptând mereu bani de la Uniunea Europeană, Banca Mondială sau de la Guvern. Tranziția s-a terminat. Nu mai trebuie să așteptăm bani din altă parte. Suntem noi, prin puterile noastre. Noi, ca autoritate locală, am ajutat agenții economici să se dezvolte. A venit momentul ca și ei să ofere comunității, să se implice în rezolvarea problemelor pe care comunitatea le consideră importante. Unii fac deja acest lucru. Sunt convins că și ceilalți vor veni alături de noi, mai ales că este vorba despre o structură transparentă, din care toată lumea are de câștigat”, a declarat Mircea Hava, primarul municipiului Alba Iulia.
”Produs din suflet pentru comunitate” va fi un fel de franciză socială, acordată și recunoscută de autoritatea locală. Această distincție va fi acordată de Primăria Alba Iulia celor care se implică în proiectele comunității în calitate de contributori financiari sau în calitate de voluntari. Firmele care vor susține proiectele comunității albaiuliene vor primi dreptul de a utiliza acest brand în business, în campaniile lor de promovare, pe produsele sau serviciile pe care le oferă.
Același brand va putea fi folosit și de diferite asociații și persoane fizice, cu condiția ca obiectele să fie produse pentru comunitatea albaiuliană, iar o parte din profit să ajungă în proiectele comunității.
Mecanismul de funcționare
– se va îndemna comunitatea locală să își identifice nevoile, prin semnalarea problemelor cu impact social mare, dar și a posibilelor soluții. Acest lucru îl va putea face oricine, fie că este asociație, persoană juridică sau simplu cetățean. Se dorește includerea acestor propuneri într-o bursă de cauze comunitare și să le supunem votului albaiulienilor, astfel încât să poată fi ierarhizate din punctul de vedere al importanței pentru comunitate.
– se va urmări găsirea de finanțări pentru cât mai multe dintre aceste cauze comunitare, îndemnându-i pe agenții economici care își desfășoară activitatea în Alba Iulia sau care se adresează prin produse și servicii albaiulienilor să finanțeze sau să cofinanțeze proiecte punctuale, cum este cel referitor la asigurarea numărului minim necesar de îngrijitoare în grădinițele din Alba Iulia.
– pentru contribuția lor la dezvoltarea comunității albaiuliene, finanțatorii – indiferent că este vorba despre firme mari sau mici artizani – vor primi dreptul de a folosi brandul ”Produs din suflet pentru comunitate”, în promovarea produselor sau serviciilor lor. ”În acest fel, când veți cumpăra produse cu acest brand, veți ști că ați investit în comunitatea din care faceți parte, deoarece o parte din bani se întorc pentru susținerea proiectelor comunității”, transmit inițiatorii proiectului.
De asemenea, în campania de responsabilizare socială se va urmări nu doar ca agenții economici să întoarcă o parte din bani comunității, ci și creșterea gradului de implicare a fiecărui om în rezolvarea problemelor comunității. De aceea, se va promova voluntariatul și se va oferi apreciere publică oamenilor implicați, care își dedică timpul și energia pentru a-i ajuta sau pentru a-i învăța pe ceilalți.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News