Eveniment
Staționarea pe banda de urgență pe autostradă: Cât de periculoasă este și care e riscul unui accident. Ce este cercul de siguranță
În traficul pe autostradă, multe accidente au avut loc datorită staționării nepermise pe banda de urgență. Staționarea este periculoasă și conduce la accidente grave. Un bărbat a murit marți, în drum spre spital, după ce a fost acroșat de un autotren. Bărbatul se afla pe banda de urgență a autostrăzii A1 și încerca să rezolve o problemă la roata unui vehicul de tractare.
Titi Aur, specialist în conducere defensivă, a prezentat la DCNews mai multe recomandări pentru a evita un accident atunci când suntem nevoiți să oprim pe banda de urgență.
Cum se circulă pe banda de urgență
„În primul rând, pe banda de urgenţă oprim atunci când chiar avem o urgenţă. Pentru că, în bunul mers românesc, se mai opreşte şi pentru a se lua masa pe capotă.
Dacă am oprit, în afară de faptul că punem maşina pe avarii şi punem triunghi ca să ne vadă cei din spate, să ne remarce cât mai repede, trebuie să fim foarte atenţi.
Conform regulilor, ar trebui să trecem dincolo de balustradă, să fim într-un spaţiu sigur, şi să anunţăm sistemul de urgenţă, de tractare, etc. Nu ne apucăm să facem noi diferite lucruri la maşină pe banda de urgenţă, pentru că e foarte periculos. Pericolul major este exact această situaţie. TIR-ul care merge pe banda 1, cu 90 km/h.
Din păcate, foarte mulţi şoferi de TIR practică un lucru ilegal şi imoral. În loc să îşi vadă de drum, se uită la filme, se uită pe Facebook, se uită pe device-uri electronice, şi sunt neatenţi.
Când au o maşină în faţă, mai sunt atenţi, dar când sunt singuri pe drum sunt neatenţi. Şi atunci, s-au coroborat cele două situaţii: cel care a oprit pe banda de urgenţă şi se dă jos ca şi cum ar fi în parcare, indiferent de problemă, fără să fie atent, iar şoferul de TIR nu a fost atent.
Pentru că dacă era atent, nu ar fi intrat peste respectivul. Fără să ştiu cazul, acum aflu de el, aproape sigur a fost o situaţie din asta. Şoferul de TIR neatent, iar şoferul de maşină mică nu a crezut că se poate întâmpla ceva şi s-a dat jos să se uite la roată”, a explicat Titi Aur pentru DC News .
Ce trebuie să faci când oprești pe banda de urgență
„În ţările care fac cu adevărat educaţie rutieră, regula e foarte clară. Când ai oprit pe banda de urgenţă, indiferent din ce motiv, tehnic sau de sănătate, treci dincolo de balustradă, în zona sigură, şi anunţi pe cine ai de anunţat.
Cei de la tehnic vor veni cu girofar, maşină, etc, iar ambulanţele la fel. A schimba roata, mai ales roata din stânga, pe autostradă, e mai mult decât risc, e prostie, e greşeală. Riscul e major! În relaţia cu toţi şoferii!
Nu e vorba nici de vizibilitate. Ba dimpotrivă. Pe lipsă de vizibilitate, e mai puţin probabil, că eşti mai atent. Cel mai periculos lucru pentru un şofer cu experienţă este că el consideră că nu i se poate întâmpla nimic”, a mai precizat Titi Aur.
Ce faci când vezi o maşină oprită pe banda de urgenţă
„În primul rând, e nevoie de atenţie. Cel care e pe banda de urgenţă nu ar trebui să intre deloc pe banda 1 de circulaţie.
Câteodată, banda de urgenţă nu e suficient de lată, aşa că se mai întâmplă, mai ales când se deschide portiera sau se coboară din maşină. Cei de pe banda 1, dacă văd pe cineva oprit, ar trebui să treacă pe banda 2, să evite să treacă la mică distanţă de astfel de maşini.
Pe autostradă e viteză mare, şi atunci încerci să nu treci şters pe lângă o maşină oprită, pentru că nu ştii ce e acolo.
Poate cuiva îi e rău şi deschide portiera repede, poate e un copil, orice. Nu treci cu 120 km/h la 20 cm de maşina oprită”, a continuat Titi Aur.
„Cercul de siguranţă”, regula pe care trebuie să o ştie toţi şoferii pe autostradă
„Cercul de siguranţă spune aşa: trebuie să am şi în faţă, şi în spate, şi în lateral spaţiu suficient cât să fiu în siguranţă. Cum faci să ai spaţiul lateral? Ei bine, cu cât spaţiul lateral este mai mic, cu atât mergi cu viteză mai mică.
Când mergi pe o şosea liberă, într-un oraş, poţi merge cu 50km/h. Când mergi printre blocuri, unde sunt maşini parcate pe stânga şi pe dreapta, şi treci cu oglinda la 20 cm de maşina din stânga şi 20 cm de cea din dreapta, legal poţi merge tot cu 50 km/h.
Dar cercul de siguranţă presupune să mergi, la o astfel de distanţă, cu 20 km/h. Dacă se deschide o uşă? Dacă dintre maşini sare ceva în faţă? Trebuie să poţi opri. Cu toate că eşti pe o stradă unde poţi merge cu 50 km/h.
Aşa e şi pe autostradă. Mergi cu 130 km/h, când în stânga ai o bandă, când în dreapta ai o bandă de siguranţă goală. Dar când treci pe lângă o maşină oprită şi nu poţi trece pe banda 2 din cauza aglomeraţiei, regula cercului de siguranţă, care se predă doar la cursuri de conducere defensivă, nu şi la şcoala de şoferi, spune că trebuie să reduci viteza.
Nu poţi trece cu 130 km/h când eşti la 30 cm de o maşină oprită. Când ai 1,5 metri până la parapet, poţi merge repede, pentru că parapetul nu îţi sare în faţă niciodată”, a concluzionat Titi Aur.
Amenzi usturătoare pentru șoferii care circulă pe banda de urgență, pe autostrăzi. Atenționările polițiștilor
Potrivit Codului rutier, pe autostrăzi este interzisă circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.
Mersul nejustificat pe banda de urgență conduce la suspendarea permisului pentru 90 de zile.
De asemenea, amenzile pentru această contravenție au crescut în acest an de la 580-725 lei la 1.300- 2.900 lei.
sursa foto: arhivă
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News