Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

STRATEGIA de descentralizare a României. Guvern: Transferul de competențe de la nivel central la autoritățile locale, pe baza unor analize de impact

Publicat

sedinta guvern grindeanu 2017Guvernul a aprobat miercuri, printr-o Hotărâre, Strategia generală de descentralizare, la propunerea Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene. Strategia vizează oportunitatea transferării de noi competenţe de la nivel central la nivelul autorităţilor locale, în șapte domenii: agricultură, cultură, turism, mediu, sănătate, educație – activități extrașcolare, tineret și sport.

Strategia este însoțită de un plan de acțiuni pentru pregătirea descentralizării și unul pentru implementarea ei efectivă, cu termenele în care autoritățile administrației publice responsabile vor pune în aplicare măsurile/acțiunile corespunzătoare obiectivelor strategice stabilite, transmite Executivul, într-un comunicat de presă.

Astfel, ministerele responsabile pentru domeniile menționate vor elabora și prezenta spre aprobare Guvernului analize de impact, în vederea fundamentării deciziei cu privire la oportunitatea transferului de competențe. Concluziile acestor analize de impact vor fi prezentate spre aprobare Guvernului în termen de 4 luni de la aprobarea strategiei, exceptând domeniul turismului, pentru care a fost stabilit un termen mai lung, de 6 luni, ținând cont că în cazul acestui domeniu strategia prevede în plus pregătirea și derularea unei faze-pilot în vederea testării competențelor ce urmează a fi descentralizate.

Ulterior aprobării acestor analize de impact și în funcție de rezultatele obținute, se va decide oportunitatea elaborării proiectelor de legi sectoriale prin care vor fi descentralizate competențele. Mecanismul este prevăzut de Legea-cadru a descentralizării nr. 195/2006 și Normele metodologice de aplicare a acesteia, apobate prin HG nr. 139/2008.

Strategia propune domeniile care ar putea face obiectul transferului de competențe, urmând ca în cadrul analizelor de impact, elaborate de către ministerele de resort, să fie identificate complet și exhaustiv toate competențele ce urmează a fi transferate de la nivelul administrației publice centrale la nivelul administrației publice locale.

Competențele propuse a se transfera de la nivelul administrației publice centrale la nivelul autorităților administrației publice locale sunt cele care vizează strict implementarea politicilor/strategiilor naționale și a reglementărilor în vigoare la nivel local.

Competenţele privind reglementarea, politicile şi strategiile naţionale, coordonarea metodologică a activității desfășurate de structurile responsabile cu exercitarea competențelor descentralizate, precum şi inspecţia şi controlul de stat cu privire la modalitatea în care sunt respectate prevederile legale în materie vor fi exercitate în continuare de autoritatea centrală în domeniu, pentru aplicarea unitară a politicilor şi a strategiilor naţionale şi ale Uniunii Europene. Astfel, autoritățile administrației publice locale vor rămâne responsabile în continuare în fața ministerului de resort, cu privire la modul de exercitare a competențelor.

Procesul de descentralizare reprezintă în continuare o prioritate a Guvernului României, așa cum este stabilit și prin Strategia pentru Consolidarea Administrației Publice 2014-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 909/2014, document strategic național care reflectă pe de o parte soluțiile de politică publică ce constituie un răspuns ferm la nevoile administrației publice românești, și care, pe de altă parte, reprezintă o condiționalitate ex-ante în procesul de programare bugetară 2014-2020.

Prin descentralizare, serviciile publice furnizate de administraţia publică trebuie să răspundă cât mai bine nevoilor şi priorităților contribuabililor. Alocarea responsabilităţilor se va face respectând următoarele principii:

– subsidiaritatea: o responsabilitate va fi încredinţată nivelului administraţiei publice cel mai apropiat de cetăţean/contribuabil şi care o poate îndeplini în condiţii de eficienţă şi eficacitate;

– apropierea de cetățean: o responsabilitate trebuie furnizată de nivelul administraţiei publice a cărei jurisdicţie se apropie cel mai mult de aria geografică a beneficiarilor respectivei funcţii;

– economia de scară: o responsabilitate trebuie încredinţată la nivelul administraţiei publice care o poate administra efectiv şi care poate asigura obţinerea de economii de scară în furnizarea serviciului public respectiv;

– capacitate financiară adecvată: o responsabilitate trebuie încredinţată acelui nivel administrativ care are o capacitate financiară adecvată pentru a finanţa respectiva funcţie şi care poate asigura un grad rezonabil de echitate fiscală.

“Astăzi avem primul proiect de hotărâre, care se referă la aprobarea strategiei generale de descentralizare. E un proiect extrem de important pentru noi. Este un prim pas pe care îl vom face în acest proces de descentralizare, proces pe care noi l-am inițiat în urmă cu ceva ani, la care nu renunțăm, ba chiar din contră: dorim ca acest proces să continue.

Ne referim la șapte domenii care sunt parte a acestui proces de descentralizare, și anume: agricultură, cultură, turism, mediu, sănătate, educație, tineret, sport, activități extrașcolare, toate lucrurile legate de strategiile pe fiecare domeniu în parte. Fiecare minister are datoria să le facă, studiile de oportunitate, toate aceste lucruri. O să venim în cel mai scurt timp și o să ne asumăm cu toții un termen, inclusiv dumneavoastră, ministerele de linie, pentru elaborarea acestor strategii de linie, de descentralizare. Repet: este un prim pas pe care astăzi îl facem, un pas extrem de important”, a declarat premierul Sorin Grindeanu, la începutul şedinţei de Guvern.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ACTUALITATE

Dietele pot fi nesănătoase: Femeile vegetariene sunt mai predispuse la fracturi de șold decât cele care consumă carne

Publicat

foto: pixabay.com/ritae

Femeile care au o alimentație fără carne sunt mai predispuse la fracturi de șold, susține un studiu realizat de experții de la Universitatea din Leeds, citat de BBC.

Cercetătorii au urmărit 26.000 de femei timp de aproximativ 20 de ani și au descoperit că vegetarienii din acest grup au fost cu o treime mai predispuși la fracturi decât cei care mănâncă carne.

Experții de la Universitatea din Leeds au declarat că unii vegetarieni ar putea să nu aibă suficienți nutrienți pentru o bună sănătate a oaselor și mușchilor, ceea ce a crescut riscul de fracturi.

Cu toate acestea, autorii studiului au spus că oamenii nu ar trebui să renunțe la dietele vegetariene.

Cercetătorii au analizat grupul de femei, cu vârste cuprinse între 35 și 69 de ani, pentru a evalua legăturile dintre sănătate și alimentație.

Concluziile studiului

Pe parcursul perioadei de 20 de ani, 822 (3%) dintre femeile din grup au suferit fracturi de șold.

Autorul principal al studiului, James Webster, a declarat:

„Studiul nostru evidențiază potențialele preocupări legate de riscul de fractură de șold la femeile vegetariene.

Cu toate acestea, ca în cazul oricărei diete, este important să se înțeleagă circumstanțele personale și ce nutrienți sunt necesari pentru un stil de viață sănătos și echilibrat”.

Webster a spus că dietele vegetariene au adesea un aport mai mic de nutrienți, cum ar fi proteinele și calciul, care sunt de obicei mai abundente în carne decât în plante.

„Un aport scăzut al acestor nutrienți poate duce la o densitate minerală osoasă și o masă musculară mai mici, ceea ce vă poate face mai susceptibili la riscul de fractură de șold”, a spus el.

Cu toate acestea, Webster a subliniat că dietele vegetariene pot varia foarte mult de la o persoană la alta și pot fi „sănătoase sau nesănătoase, la fel ca și dietele care includ produse de origine animală”.

Oamenii de știință implicați în proiect au declarat că femeile ar putea menține sănătatea oaselor dacă nu sunt subponderale, dacă adaugă nutrienți precum B12 în dieta lor și dacă rămân active.

Dr. Darren Greenwood, coautor al studiului, a declarat:

„Acest studiu este doar o parte a tabloului mai larg al dietei și al sănătății oaselor și mușchilor la vârste înaintate.

Sunt necesare cercetări suplimentare pentru a explora rolul greutății corporale și pentru a identifica motivele pentru care rezultatele sunt diferite la vegetarieni și la cei care mănâncă carne”.

Co-autorul, profesorul Janet Cade, a declarat că cercetarea a fost „un pas important” în înțelegerea riscului potențial pe care dietele pe bază de plante l-ar putea prezenta pe termen lung și ”ce ar putea fi făcut pentru a atenua aceste riscuri”.

Cercetătorii au spus că sunt necesare lucrări suplimentare pentru a evalua dacă rezultate similare ar putea fi găsite în rândul bărbaților.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Ce se va întâmpla cu banii strânși la Pilonul 2 de pensii private. De ce și cum vrea statul să-i ”administreze mai bine”

Publicat

Ca statul este cel mai prost administrator al banilor în România, nu mai e nici un secret.

Banii din buget se alocă de cele mai multe ori pe baza intereselor de partid în loc de principii economice și criterii de eficiență.

Coincidența care dă fiori pieței

O mare problemă pecare o au guvernanții actuali este presiunea imensă exercitată de deficitul la fondul de pensii publice de unde lipsesc multe miliarde de lei după declarațiile recente ale ministrului muncii, Marius Budăi.

Acesta a spus că estimarea de deficit la bugetul de pensii pe anul acesta este de 12 miliarde de lei, completând cu o frază care da fiori administratorilor de pensii private: „exact cât virăm la pilonul 2”.

Acești bani din Pilonul 2 de pensii private NU sunt ai statului român și nu sunt la dispoziția guvernului.

Sunt banii românilor strânși acolo prin contribuțiile lunare de 3,75% din salariu șicare din ianuarie 2023 ar trebui să crească la 4,75%.

Banii aceștia, care totalizează 88 de miliarde de lei, sunt administrați de 7 fonduri de pensii active care îi investesc după reguli stabilite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) astfel încât să obtină randamente câtmai bune cu riscuri cât mai mici.

De aceease preferă în special titlurile de stat și alte asemenea instrumente de investiții sigure pentru că vorbim despre banii oamenilor ce se așteaptă că la pensie să primească pe lângă pensia publică de la stat pentru care contribuie lunar și această pensie privată.

În general, sumele strânse în Pilonul 2 de pensii de fiecare salariat sporesc an de an și până de curând acest spor reușea să depășească inflația și chiar dobânzile bancare deci randamentul lor era unul bun, dovadă că administratorii fondurilor de pensii private își fac bine treaba.

Sumele au scăzut

Recent însă, salariații au putut constată că în situația anuală a fondurilor acumulate pe care o primesc prin poștă sau e-mail de la administratorul lor de pensii private sumele pe care le știau în contul lor au scăzut în loc să crească.

Explicațiile sunt de ordin economic: inflație crescută, dobânzi crescute și prin urmare randamentul titlurilor de stat sau al obligațiunilor a rămas în urmă. De aici și scăderea sumelor acumulate.

Pe lângă situația economică turbulentă care duce lascăderea randamentelor, guvernul mai pregătește o lovitură pentru administratorii fondurilor de pensii private, și anume impozitarea dividendelor încasate de fondurile de pensii prin OUG 16/2022, taxare care nu va face altceva decât să mărească pierderile.

Iar asta nu face decât să dea apă la moară celor care abia așteaptă să acuze fondurile că pierd banii românilor și ar vrea să dispară acest sistem privat de administrare a pensiilor din Pilonul 2 și eventual să fie înlocuit cu o nouă companie de stat care să preia administrarea celor 88 de miliarde strânse acolo.

A fost visul lui Liviu Dragnea să pună mâna pe acești bani și se vede treaba că încă mai sunt uniicare au același vis.

Asta pentru că ar fi o suma imensă care le-ar da o gură de oxigen și i-ar ajută să acopere găurile tot mai mari din bugetul României prin care se scurg banii.

Și ar fi mult mai ușor așa, să dispună de acest bani ai românilor de rând decât să supere beneficiarii pensiilor speciale și bugetarii de lux ai țării tăindu-le privilegiile nemeritate și făcând astfel economii la buget care le-ar permite finanțarea sistemului public de pensii.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Bilanț COVID-19 în România, 13 august 2022: 4.684 cazuri noi, 25 de pacienți au murit și alți 276 sunt internați la ATI

Publicat

Peste 4.600 de cazuri noi de persoane infectate cu SARS – CoV – 2, este bilanțul anunțat sâmbătă, în România, de autoritățile sanitare. 25 de persoane infectate au murit. 

Conform sursei citate, 890 dintre cazurile noi înregistrate în ultimele 24 de ore sunt la pacienţi reinfectaţi, testaţi pozitiv la o perioadă mai mare de 90 de zile după prima trecere prin boală.

Cele mai multe cazuri noi de COVID sunt în Bucureşti – 991 şi în judeţele Timiş – 279, Sibiu – 232, Iaşi – 224 şi Cluj – 203.

Rata de infectare înregistrată la 14 zile, la nivel naţional, este de 4,08 cazuri la mia de locuitori.

Cea mai mare incidenţă este în Bucureşti – 8.49 şi în judeţele: Cluj – 7,62, Sibiu – 6,91, Ilfov – 6,69 şi Timiş – 6,55.

În ultimele 24 de ore au fost efectuate 3.594 teste RT-PCR (2.427 în baza definiţiei de caz şi a protocolului medical şi 1.167 la cerere) şi 14.128 teste rapide antigenice.

Până la această dată, la nivel naţional, au fost prelucrate 13.368.520 teste RT-PCR şi 10.988.005 teste rapide antigenice.

În total, pe teritoriul României, au fost înregistrate până în prezent 3.154.721 de cazuri de infectare cu noul coronavirus de la începutul pandemiei.

Distinct de cazurile noi, în urma retestării pacienţilor care erau deja pozitivi, 229 persoane au fost reconfirmate pozitiv.

În unităţile sanitare de profil, numărul de persoane internate în secţii cu COVID-19 este de 3.494, cu 321 mai puţine faţă de ziua anterioară.

De asemenea, la ATI sunt internate 276 persoane, cu 17 mai puţine faţă de ziua anterioară. Din cei 276 pacienţi internaţi la ATI, 237 sunt nevaccinaţi.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

ALBA: 91 de infectări noi în județ. Cele mai multe cazuri de COVID, înregistrate în Alba Iulia. Situația din 13 august

Publicat

DSP Alba a anunțat sâmbătă că numărul cazurilor noi de COVID-19, descoperite în județ, este de 91, menținându-se ridicat.

Incidența cazurilor noi a ajuns la 4,48, la un număr de 1.669 de cazuri active raportate (există multe situații în care persoanele nu mai anunță infectarea, întrucât simptomele sunt minore). 

Cele mai multe infectări noi au fost identificate în mediul urban, Alba Iulia înregistrând cele mai multe: 33, mai bine de o treime din numărul total pe județ și cu un număr total de 609 cazuri active.

Cea mai mare incidență o regăsim însă la Valea Lungă. Reamintim, incidența este legată de numărul de cazuri, raportat la populație.

Situația cazurilor active, pe localități – 13 august 2022 

LOCALITATE INCIDENȚĂ  CAZURI ACTIVE
VALEA LUNGĂ 9.65 30
MUNICIPIUL BLAJ 8.93 184
CRĂCIUNELU DE JOS 7.95 17
MUNICIPIUL ALBA IULIA 7.92 609
ŞONA 6.88 30
RÂMEŢ 6.04 3
ÎNTREGALDE 5.47 3
BUCERDEA GRÂNOASĂ 5.31 12
CRICĂU 5.11 10
RIMETEA 5.11 5
ORAŞ CUGIR 4.9 124
MUNICIPIUL AIUD 4.79 120
ARIEŞENI 4.58 7
CIUGUD 4.53 15
MOGOŞ 4.05 3
CUT 3.97 5
RĂDEŞTI 3.96 5
SÂNCEL 3.87 10
MIHALŢ 3.72 12
VINŢU DE JOS 3.62 20
MUNICIPIUL SEBEŞ 3.56 117
ORAŞ OCNA MUREŞ 3.55 49
ORAŞ TEIUŞ 3.5 25
ORAŞ ZLATNA 3.34 26
SÂNTIMBRU 3.31 10
CETATEA DE BALTĂ 3.27 10
JIDVEI 3.21 17
GALDA DE JOS 3.17 14
ORAŞ ABRUD 2.91 15
IGHIU 2.81 20
ŞPRING 2.75 7
CIURULEASA 2.68 3
CÂLNIC 2.59 5
ŞIBOT 2.58 6
ALMAŞU MARE 2.53 3
LUNCA MUREŞULUI 2.37 6
BLANDIANA 2.27 2
POŞAGA 2.25 2
DAIA ROMÂNĂ 2.24 7
ROŞIA MONTANĂ 2.24 6
METEŞ 2.2 6
BUCIUM 2.19 3
SĂLCIUA 2.19 3
MIRĂSLĂU 2.05 4
OCOLIŞ 2.03 1
DOŞTAT 1.98 2
ROŞIA DE SECAŞ 1.9 3
ORAŞ CÂMPENI 1.83 13
STREMŢ 1.66 4
NOŞLAC 1.65 3
BERGHIN 1.59 3
UNIREA 1.45 7
PIANU 1.4 5
SĂSCIORI 1.39 9
CERGĂU 1.23 2
LOPADEA NOUĂ 1.21 3
BISTRA 1.11 5
ORAŞ BAIA DE ARIEŞ 1.07 4
LUPŞA 1.06 3
ŞUGAG 1.06 3
CENADE 0.95 1
HOPÂRTA 0.87 1
LIVEZILE 0.87 1
SĂLIŞTEA 0.86 2
VADU MOŢILOR 0.79 1
SOHODOL 0.61 1
HOREA 0.52 1
GÂRBOVA 0.47 1

În intervalul menționat, în județ au fost realizate 138 de teste PCR și 200 de teste rapide.

De la începutul pandemiei, 1300 de persoane din județul Alba și-au pierdut viața în timp ce erau infectate cu virusul.

 

Foto: Pixabay

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax