Connect with us
Publicitate

Educație

Studenții vor putea contesta evaluările orale. Propuneri făcute de ANOSR pentru noul Cod al drepturilor studentului

Publicat

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANSOR) a lansat recent campania „Update la drepturi”, care are ca scop informarea tuturor beneficiarilor direcți ai actului educațional în legătură cu principalele propuneri cu privire la noul Cod al drepturilor și obligațiilor studentului, elaborate de ANOSR și transmise Ministerului Educației pe 15 noiembrie.

Între propuneri se numără eliminarea pragului minim de pagini pentru suportul de curs, studenții să poată contesta evaluările orale și reglementarea utilizării resurselor electronice și a inteligenței artificiale în universități. 

Codul drepturilor și obligațiilor studentului, cunoscut și sub denumirea de „Statutul Studentului”, cuprinde ansamblul principalelor drepturi și obligații ale studenților înmatriculați într-o instituție de învățământ superior publică sau privată din România, documentul funcționând ca un set de drepturi minimale garantate la nivel național.

Acest act normativ a fost adoptat prin O.M.E.C.T.S. nr. 3666/2012, în urma unui proces de negocieri îndelungat, reprezentând una dintre cele mai mari realizări ale ANOSR.

În contextul adoptării noii Legi a învățământului superior nr. 199/2023 și al prevederilor O.M.E. nr. 6.072/2023, studenții din România vor beneficia de un nou Cod al drepturilor și obligațiilor studentului, propus de federaţiile studenţeşti naţionale şi aprobat prin Ordin al Ministrului Educaţiei până la data de 1 februarie 2024.

ANOSR a transmis către minister propunerea sa privind noul Cod al drepturilor și obligațiilor studentului, elaborată în baza dezideratelor studenților, identificate atât în cadrul consultărilor specifice organizate cu reprezentanții studenților și organizațiile studențești din întreaga țară, cât și prin intermediul canalelor oficiale de comunicare ale federației.

Principalele propuneri transmise Ministerului Educației:

  • Reglementarea necesității ca instituțiile de învățământ superior să prezinte studenților oportunitățile cu privire la programele de mobilitate naționale și internaționale disponibile pentru aceștia, oferind servicii de informare și consiliere gratuită.

În urma analizei comparative realizate de ANOSR cu privire la gradul de implementare a prevederilor Codului Drepturilor și Obligațiilor Studentului din anul 2012 până în prezent, s-a constatat faptul că studenții sunt din ce în mai puțin informați cu privire la oportunitățile de mobilitate de studiu de care aceștia dispun.

  • Eliminarea constrângerii privind numărul minim de pagini pe care suportul de curs trebuie să-l cuprindă, detalierea noțiunilor teoretice și practice care trebuie să se regăsească în acesta și reglementarea necesității elaborării suportului de curs în limba de predare a disciplinei aferente, fiind pus la dispoziția studenților încă din primele două săptămâni ale semestrului.

„Considerăm că relevanța și utilitatea suportului de curs nu sunt condiționate de numărul de pagini al acestuia, cu atât mai mult cu cât, în prezent, există o gamă largă de instrumente digitale care pot oferi modalități inovative de prezentare a conținutului teoretic.

Totodată, propunerea privind acordarea suportului de curs la începutul semestrului are ca obiectiv operaționalizarea principiilor învățământului centrat pe student, încurajând parcurgerea materialului didactic de către studenți înaintea participării la cursul propriu-zis”, se precizează într-un comunicat al ANOSR.

  • Reglementarea posibilității studenților de a contesta evaluările orale.

„Susținem faptul că propunerea este esențială pentru asigurarea unui proces obiectiv de evaluare a cunoștințelor, deoarece, în momentul de față, studenții nu dispun de niciun mecanism reglementat la nivel național prin care să poată depune contestație în cazul evaluărilor orale, existând potențialul unui proces viciat de subiectivism și inechități, în special pentru anumite domenii de studii.

Prin urmare, soluția propusă constă în oferirea posibilității instituției de învățământ superior de a reglementa la nivel intern înregistrarea audio-video a desfășurării întregului proces de examinare, astfel încât studentul să poată depune contestație la fel ca în cazul examinărilor scrise. Totuși, în instituțiile de învățământ superior în care nu este considerată fezabilă implementarea unui astfel de mecanism, considerăm absolut necesar ca studenții să aibă dreptul de a solicita o reevaluare”, au transmis reprezentanții studenților.

  • Includerea posibilității studenților de a participa la examene de mărire de notă la minimum 33% dintre disciplinele care figurează în planul de învățământ, nota fiind modificată doar în cazul în care este mai mare decât cea obținută anterior.

Posibilitatea studenților de a participa la examene de mărire de notă reprezintă un exemplu de bună practică, regăsit la nivelul mai multor instituții de învățământ superior din România, deși nu este reglementat la nivel național, încurajând studenții să aprofundeze materia studiată.

  • Introducerea unei prevederi conform căreia instituțiile de învățământ superior trebuie să reglementeze utilizarea resurselor electronice și a inteligenței artificiale în activitatea academică.

„Considerăm imperioasă reglementarea, la nivel instituțional, normelor de utilizare a resurselor electronice și a inteligenței artificiale în activitatea academică, astfel încât să se asigure respectarea cu strictețe a normelor de etică și deontologie universitară” mai precizează ANOSR.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate