Economie
SURSE: Lucrările pe tronsonul Alba Iulia – Aiud al Autostrăzii Sebeș – Turda, OPRITE. Constructori neplătiți. AKTOR(ii) din lanțul slăbiciunilor
Lucrările de pe Lotul 2 al autostrăzii A10 Sebeș – Turda sunt blocate de subcontractori pentru neplata facturilor scadente, potrivit unor surse din zonă. Se pare că muncitorii au oprit lucrul după ce firma subcontractoare din județul Maramureș nu a mai onorat plata facturilor.
Lotul 2 al autostrăzii Sebeș – Turda are 24,25 km şi continuă de la ieşirea din Alba Iulia (Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud, km 17+000 – km 41+250). Include nod rutier la Teiuş (km 26). Constructor este Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor SA) – Euro Construct Trading 98 SRL, cu contract 549.332.493,62 lei (fără TVA), semnat în 14 noiembrie 2014.
Potrivit unor surse, Aktor SA a subcontractat pentru execuția lucrărilor (de la km 31 până la km 41) o firmă din județul Maramureș, respectiv Crisma Gref SRL, care la rândul ei a subcontractat mai multe firme deținătoare de utilaje. În urma neplății facturilor, muncitorii firmelor subcontractate de către Crisma Gref au oprit lucrul pe porțiunea de autostradă.
Se pare că nu ar fi pentru prima dată când acest lucru se întâmplă, un eveniment similar petrecându-se și la mijlocul lunii septembrie, când de asemenea constructorii au oprit lucrul, solicitând plata facturilor.
Potrivit surselor, în acest moment lucrările pe porțiunea subcontractată sunt oprite, existând trei facturi scadente. Afectate de această situație ar fi peste cinci firme, majoritatea din zona Turda, care așteaptă să-și primească banii.
Iniţial, toate loturile de la Autostrada A10 au avut ca termen de finalizare sfârșitul lui 2016, însă s-au produs deja întârzieri importante din cauza lipsei avizelor obligatorii pentru construcţie. Deabia anul acesta au fost date autorizaţiile de construire.
Lucrările la această autostradă sunt finanţate din fonduri europene şi au fost fazate, pentru a putea fi alocaţi bani atât din perioada de programare 2007-2013, cât şi din perioada 2014-2020. Valoarea totala a fazei I a Proiectului, potrivit Ministerului Transporturilor, este de 986,2 milioane lei, din care valoarea totala eligibila este de 802,7 milioane lei. Contribuţia Comisiei Europene prin Fondul de Coeziune este de 682,3 milioane lei, adică 85% din valoarea totala eligibilă, iar diferenţa de 303,9 milioane lei este asigurată de la bugetul de stat.
Despre Autostrada Sebeş-Turda, directorul CNADNR, Cătălin Homor, a declarat recent că lucrările pe toate tronsoanele din Autostrada Sebeş-Turda vor fi finalizate în prima jumătate a anului 2018. Până atunci, se vor deschide loturile 3 şi 4, unde lucrările sunt avansate, existând posibilitatea să fie deschişi circulaţiei de la sfârşitul acestui an sau cel târziu anul viitor.
Lotul 2 are 24,25 km şi continuă de la ieşirea din Alba Iulia (Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud, km 17+000 – km 41+250). Include nod rutier la Teiuş (km 26). Constructor este Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor SA) – Euro Construct Trading 98 SRL, cu contract 549.332.493,62 lei (fără TVA), semnat în 14 noiembrie 2014. În 30 iunie, lucrările erau la 10%, termenul de finalizare din contract fiind tot 2 octombrie 2016. Potrivit CNADNR, în 5 aprilie a fost obţinută autorizaţia de construire pe sectoarele 2 şi 3 (km 22+500 – km 25+300; km 26+100 – km 35+000; km 35+000 – km 41+250). Ulterior, în iunie, au fost date autorizaţii pe tot tronsonul.
Citeşte şi FOTO-VIDEO: AUTOSTRADA Sebeş-Turda. Lucrările, verificate din nou în teren, de ministrul Transporturilor. Situaţia pe loturi
Până la această oră nu am reușit să obținem un punct de vedere al firmelor implicate în această situație. Vom publica un punct de vedere oficial în măsura în care acesta ne va fi transmis.
Foto: arhivă
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News