Actualitate
Taxa de timbru auto, model de calcul. Suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro
Noua formulă de calcul definită de Guvern pentru taxa auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, aduce o creștere a sumei de plată cu aproximativ 10% pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Informaţiile sunt cuprinse într-un proiect de ordonanţă de guvern.
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite va fi totuşi mai mic decât cel actual, pentru că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi ar polua pentru un interval mai mic.
Taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, valoarea de plătit este zero.
Astfel, pentru o maşină Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc , fabricată în 2012, taxa va scădea de la 164 euro la 119 euro, în timp ce pentru un Volkswagen Golf de 1390 cmc, Euro 4, fabricată în intervalul 2001-2003, taxa va creşte de la 147 euro la 264 euro.
Timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu şi celorlalte tipuri de vehicule, precum TIR-uri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitată în continuare actuala taxă auto.
În cazul maşinilor înmatriculate înainte de 2007, Guvernul a ajuns la concluzia că o scutire exclusiv pentru aceste maşini nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel că soluţia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru maşinile vechi, în funcţie de perioada de viaţă, astfel încât suma de plată să scadă.
Pentru maşinile scoase din România şi înmatriculate în alte ţări, se restituie o parte din taxa platită, ca parte reziduală a acesteia (calculată în funcţie de perioada de utilizare).
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere.
În cazul proprietarilor de maşini care au dat statul în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal, dacă acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi a celor care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei, noul timbru va fi plătit la prima vânzare a maşinii.
NORMA DE POLUARE EURO 5
Capacitatea cilindrica | |||||||
Emisia de dioxid de carbon euro/1 gram CO2/km |
<1.000 |
1.001 – 1.200 |
1.201- 1.400 |
1.401 – 1.600 |
1.601 – 2.000 |
2.001 – 3.000 |
=>3.001 |
< 110 |
0,30 |
0,36 |
0,45 |
0,51 |
0,6 |
0,81 |
0,99 |
111 – 120 |
0,42 |
0,504 |
0,63 |
0,714 |
0,84 |
1,134 |
1,386 |
121 – 130 |
0,54 |
0,648 |
0,81 |
0,918 |
1,08 |
1,458 |
1,782 |
131 – 140 |
0,66 |
0,792 |
0,99 |
1,122 |
1,32 |
1,782 |
2,178 |
141 – 150 |
0,78 |
0,936 |
1,17 |
1,326 |
1,56 |
2,106 |
2,574 |
151 – 165 |
0,96 |
1,152 |
1,44 |
1,632 |
1,92 |
2,592 |
3,168 |
166 – 180 |
1,26 |
1,512 |
1,89 |
2,142 |
2,52 |
3,402 |
4,158 |
181 – 195 |
1,44 |
1,728 |
2,16 |
2,448 |
2,88 |
3,888 |
4,752 |
196 – 210 |
1,62 |
1,944 |
2,43 |
2,754 |
3,24 |
4,374 |
5,346 |
> 210 |
2,04 |
2,448 |
3,06 |
3,468 |
4,08 |
5,508 |
6,732 |
NORMA DE POLUARE EURO 4
Capacitatea cilindrica | |||||||
Emisia de dioxid de carbon euro/1 gram CO2/km |
1.000 |
1.001 – 1.200 |
1.201- 1.400 |
1.401 – 1.600 |
1.601 – 2.000 |
2.001 – 3.000 |
=>3.001 |
< 110 |
2,4 |
2,88 |
3,6 |
4,08 |
4,8 |
6,48 |
7,92 |
111 – 125 |
3 |
3,6 |
4,5 |
5,1 |
6 |
8,1 |
9,9 |
126 – 140 |
4 |
4,8 |
6 |
6,8 |
8 |
10,8 |
13,2 |
141 – 155 |
4,6 |
5,52 |
6,9 |
7,82 |
9,2 |
12,42 |
15,18 |
155 – 170 |
5,2 |
6,24 |
7,8 |
8,84 |
10,4 |
14,04 |
17,16 |
171 – 185 |
5,8 |
6,96 |
8,7 |
9,86 |
11,6 |
15,66 |
19,14 |
186 – 200 |
6,5 |
7,8 |
9,75 |
11,05 |
13 |
17,55 |
21,45 |
201 – 215 |
7,5 |
9 |
11,25 |
12,75 |
15 |
20,25 |
24,75 |
> 216 |
8,1 |
9,72 |
12,15 |
13,77 |
16,2 |
21,87 |
26,73 |
NORMA DE POLUARE EURO 3
Capacitatea cilindrica | |||||||
Emisia de dioxid de carbon euro/1 gram CO2/km |
1.000 |
1.001 – 1.200 |
1.201- 1.400 |
1.401 – 1.600 |
1.601 – 2.000 |
2.001 – 3.000 |
=>3.001 |
< 110 |
7,2 |
8,64 |
10,8 |
12,24 |
14,4 |
19,44 |
23,76 |
111 – 125 |
9 |
10,8 |
13,5 |
15,3 |
18 |
24,3 |
29,7 |
126 – 140 |
12 |
14,4 |
18 |
20,4 |
24 |
32,4 |
39,6 |
141 – 155 |
13,8 |
16,56 |
20,7 |
23,46 |
27,6 |
37,26 |
45,54 |
155 – 170 |
15,6 |
18,72 |
23,4 |
26,52 |
31,2 |
42,12 |
51,48 |
171 – 185 |
23,2 |
27,84 |
34,8 |
39,44 |
46,4 |
62,64 |
76,56 |
186 – 200 |
19,5 |
23,4 |
29,25 |
33,15 |
39 |
52,65 |
64,35 |
201 – 215 |
22,5 |
27 |
33,75 |
38,25 |
45 |
60,75 |
74,25 |
> 216 |
24,3 |
29,16 |
36,45 |
41,31 |
48,6 |
65,61 |
80,19
|
Cota de reducere a Timbrului de mediu
-
Vechimea autovehiculului
Cota de reducere %
nou
0
</= 1 luna
3
> 1 luna – 3 luni inclusiv
5
> 3 luni – 6 luni inclusiv
8
> 6 luni – 9 luni inclusiv
10
> 9 luni – 1 an inclusiv
13
> 1 an – 2 ani inclusiv
21
> 2 ani – 3 ani inclusiv
28
> 3 ani – 4 ani inclusiv
33
> 4 ani – 5 ani inclusiv
38
> 5 ani – 6 ani inclusiv
43
> 6 ani – 7 ani inclusiv
49
> 7 ani – 8 ani inclusiv
55
> 8 ani – 9 ani inclusiv
61
> 9 ani – 10 ani inclusiv
66
> 10 ani – 11 ani inclusiv
73
> 11 ani – 12 ani inclusiv
79
> 12 ani – 13 ani inclusiv
84
> 13 ani – 14 ani inclusiv
89
> 14 ani – 15 ani inclusiv
90
peste 15 ani
90
Nivelul Timbrului de mediu pentru Norma de poluare Euro 2, Euro 1 si Non-Euro
-
Norma de poluare
Capacitatea cilindrica
– cmc –
Nivelul Timbrului de mediu
Euro/ 1 cmc
E2
<= 1200
1,50
1201 – 1400
2,40
1401 – 1600
2,90
1601 – 2000
3,30
2001 – 3000
3,90
> 3000
4,40
E1
<= 1200
1,70
1201 – 1400
2,50
1401 – 1600
3,10
1601 – 2000
4,00
2001 – 3000
4,90
> 3000
5,10
E0
<= 1200
2,00
1201 – 1400
2,60
1401 – 1600
3,30
1601 – 2000
4,20
2001 – 3000
4,50
> 3000
5,20
Sursa: realitatea.net
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Pingback: Timbrul de mediu ar putea fi calculat diferit pentru maşinile diesel sau benzină. Va fi mai scump pentru autovehiculele pe motorină | Alba24