Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

TITULARIZARE 2020: Zeci de contestații înregistrate în Alba, după proba scrisă, majoritatea la Educație fizică și sport


Publicat

examen

Zeci de profesori din Alba au depus contestații după publicarea rezultatelor la Titularizare 2020. Majoritatea sunt profesori de Educație fizică, dar au fost nemulțumiți de note și educatori sau învățători.

Potrivit datelor IȘJ Alba, marți și miercuri au fost înregistrate 87 de contestații la proba scrisă. Comparativ, anul trecut erau 84 de contestații.

Primele rezultate au fost publicate marți, 4 august.

În Alba, au fost 2 note de 10, 235 între 7 și 9,99, 120 între 6,99 și 5 și alte 80 sub 5. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât şi la proba practică/inspecţia specială în profilul postului.

Vezi și TITULARIZARE 2020: REZULTATELE la examen au fost publicate. NOTELE profesorilor la proba scrisă

Până miercuri, ora 12.00, au fost contestate lucrări evaluate cu note începând cu 1,85 până la 8,95. Sunt 20 de contestații la disciplina Educație fizică, 19 la educatori, 15 la învățători, 8 la Română, 6 la Matematică, 5 la Muzică, 3 la Istorie, 2 la Psihopedagogie specială, 2 la Mecanică și câte una la Informatică/TIC, Franceză, Engleză, Chimie, Biologie, Agricultură-Horticultură, profesori documentariști.

Vezi TITULARIZARE 2020: 80 de profesori din Alba au luat note sub 5. Rată de promovare de 54% a concursului, în județ

Rezultatele finale vor fi cunoscute în 11 august.

CALENDAR TITULARIZARE 2020 – după publicarea primelor rezultate și perioada de depunere a contestațiilor:

5-10 august 2020 – soluţionarea contestațiilor în centrele naţionale.

6-7 august 2020 – înregistrarea cererilor candidaților care solicită repartizarea pe posturi didactice/catedre vacante în alt județ sau în municipiul București, diferit de cel în care au susținut proba scrisă: candidaţii depun/transmit cererile la inspectoratul școlar din județul/ municipiul București în care aceştia doresc repartizarea; candidaţii transmit informări, în scris, la inspectoratul  școlar din județul/ municipiul București în care au susţinut proba scrisă, cu privire la faptul că solicită repartizarea în alt judeţ

11 august 2020 – comunicarea rezultatelor finale ale concursului național.

Vezi TOP REZULTATE la Titularizare 2020 în ALBA: Profesorii cu cele mai bune note. Doi candidați cu 10 la proba scrisă

În Alba, sunt 115 posturi titularizabile și 728 neocupate în total.

Vezi AICI lista posturilor în Alba.

ŞEDINŢE DE REPARTIZARE

12 august 2020 – Şedinţa pentru repartizarea cadrelor didactice angajate cu contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului care au obținut minimum nota 7 (șapte) la proba scrisă în cadrul concursului național, sesiunea 2020, în condiţiile art. 62 alin. (13) din Metodologie;

13 august 2020 – Şedinţa de repartizare a candidaților care au obținut minimum nota 7 (șapte) la proba scrisă în cadrul concursului național, sesiunea 2020, indiferent de statutul acestora, pe posturi didactice/catedre vacante publicate pentru angajare cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată, ierarhizați pe o listă unică, în ordinea descrescătoare a notelor;

14 august 2020 – Şedinţă de repartizare cu următoarea ordine de prioritate:

completarea normei cadrelor didactice titulare, a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 21 alin. (4) lit. a) și alin. (6), respectiv a cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului, rămase cu norma didactică incompletă din etapele anterioare;

soluţionarea restrângerilor de activitate: cadrele didactice titulare, a căror restrângere de activitate a apărut în perioada aprilie-iulie 2020 și cadrele didactice titulare rămase cu restrângerea de activitate nesoluționată din etapele anterioare, în vederea soluționării restrângerii de activitate prin transfer sau detașare în interesul învățământului pentru restrângere de activitate nesoluționată;

candidații cu statut de cadre didactice titulare în învățământul preuniversitar anterior înscrierii la concursul naţional, sesiunea 2020, cu păstrarea statutului de cadru didactic titular care au obținut minimum nota 7 (șapte) la proba scrisă în cadrul concursului național, sesiunea 2020;

cadrele didactice debutante, prevăzute la art. 21 alin. (4) lit. a) și alin. (6) din Metodologie, care au promovat examenul național pentru obținerea definitivării în învățământ, sesiunea 2020, și au obținut minimum nota 7 (șapte) la proba scrisă în cadrul concursului național, sesiunea 2020;

(Pct. 3 şi pct.4 – ierarhizați pe o listă unică, în ordinea descrescătoare a notelor)

ocuparea posturilor didactice, rămase vacante, de către cadrele didactice care beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată, conform prevederilor art. 61 din Metodologie.

17 august 2020 – Detaşarea în interesul învăţământului pentru funcţiile de conducere, îndrumare şi control.

18 august 2020:

Ocuparea posturilor didactice pentru detaşare în interesul învăţământului – dosare ale titularilor, înregistrate pentru detaşare în interesul învăţământului în perioada: 10-12 iunie 2020.

Ocuparea posturilor didactice, rămase neocupate, de către cadrele didactice care beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată, conform prevederilor art. 61 din Metodologie.

19 august 2020 – Şedinţă de repartizare cu următoarea ordine de prioritate:

cererile de completare a normei didactice pe perioadă nedeterminată/determinată a cadrelor didactice titulare;

cererile de completare a normei didactice pe perioadă determinată a cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei;

cererile cadrelor didactice titulare aflate în restrângere de activitate prin transfer sau detașare în interesul învățământului pentru restrângere nesoluționată;

cererile cadrelor didactice care beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată, conform prevederilor art. 61 din Metodologie.

Începând cu data de 19 august 2020 şi după începerea cursurilor, prioritate la ocuparea posturilor didactice/catedrelor, în toate etapele și ședințele de repartizare au, în ordine, cadrele didactice titulare cu reducerea de activitate nesoluționată, cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei care solicită completarea normei didactice și cadrele didactice care beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată, conform prevederilor art. 61 din Metodologie.

20 august 2020 – Şedinţă de repartizare cu următoarea ordine de prioritate:

cererile de completare a normei didactice pe perioadă nedeterminată/determinată a cadrelor didactice titulare;

cererile de completare a normei didactice pe perioadă determinată a cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei;

cererile cadrelor didactice titulare aflate în restrângere de activitate prin transfer sau detașare în interesul învățământului pentru restrângere nesoluționată;

cererile cadrelor didactice care beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată, conform prevederilor art. 61 din Metodologie;

solicitărilor pentru detașare la cerere prin continuitate;

solicitările pentru detașare la cerere în ordinea descrescătoare a notelor obţinute la proba scrisă a concursului naţional – sesiunea 2020.

20-21 august 2020 – Şedinţă de repartizare cu următoarea ordine de prioritate:

cadrele didactice titulare pentru completarea normei didactice pe perioadă nedeterminată/ determinată;

cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei pentru completarea normei didactice pe perioadă determinată;

cadrele didactice titulare aflate în restrângere de activitate prin transfer sau detașare în interesul învățământului pentru restrângere nesoluționată;

cadrele didactice care beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată conform prevederilor art. 61 din Metodologie;

candidații care au obținut cel puțin nota 7 (șapte) la proba scrisă în cadrul concursului național, sesiunea 2020, în ordinea descrescătoare a notelor

[au prioritate candidații care beneficiază și de prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul școlar 2020-2021 în baza mediei de repartizare minimum 7 (șapte), în condițiile prevăzute la art. 61 și 85 din Metodologie]

24 august 2020 – Şedinţă de repartizare pentru detașare la cerere prin concurs specific în ordinea descrescătoare a punctajelor.

25-26 august 2020 – Şedinţă de repartizare a cadrelor didactice care îndeplinesc condițiile privind prelungirea duratei contractelor individuale de muncă, în anul școlar 2020-2021, conform prevederilor art. 85 din Metodologie.

26-28 august 2020 – Şedinţă de repartizare la nivelul inspectoratului școlar, a posturilor didactice rămase neocupate, conform prevederilor art. 90 din Metodologie, în următoarea ordine de prioritate:

a) cadre didactice titulare, cadre didactice debutante prevăzute la art. 21 alin. (4) lit. a) şi alin. (6) şi cadre didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei rămase cu norma didactică incompletă pentru completarea normei didactice, conform prezentei Metodologii;

b) cadre didactice titulare rămase în restrângere de activitate prin transfer sau detaşare în interesul învăţământului pentru restrângere de activitate nesoluţionată;

c) cadre didactice titulare rămase nerepartizate care solicită continuitate prin detaşare la cerere sau detaşare la cerere prin concurs;

d) candidaţi care au obţinut minimum nota 7 (şapte) la proba scrisă în cadrul concursului naţional din sesiunea 2020, în vederea încheierii unui contract individual de muncă pe perioadă determinată, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii, având prioritate candidaţii care au obţinut cel puţin nota 7 (şapte) la proba scrisă în cadrul concursului naţional, sesiunea 2020, şi care beneficiază de prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2020-2021 în baza mediei de repartizare de minimum 7 (şapte) obţinute la concursurile naţionale, sesiunile 2019 şi/sau 2018, respectiv 2019, 2018, 2017 şi/sau 2016 pentru învăţători/institutori/profesori pentru învăţământ primar, în condiţiile prezentei metodologii;

e) cadre didactice titulare, cadre didactice debutante prevăzute la art. 21 alin. (4) lit. a) şi alin. (6) şi cadre didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei rămase cu norma didactică incompletă, pentru completarea normei didactice, conform prevederilor art. 8 alin. (3);

f) cadre didactice care solicită detaşare la cerere prin concurs specific;

g) candidaţi care beneficiază de prelungirea duratei contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2020-2021;

h) candidaţi care au obţinut minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă în cadrul concursului naţional din sesiunea 2020, în vederea încheierii unui contract individual de muncă pe perioadă determinată, în ordinea descrescătoare a notelor, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii;

i) abrogat;

j) candidaţi care au participat la concursuri naţionale din 2019, 2018 şi/sau 2017 şi au obţinut cel puţin media 5 (cinci), în profilul postului solicitat (minimum 5 atât la proba scrisă, cât şi la proba practică sau inspecţia la clasă), care nu au mai participat ulterior la alte concursuri naţionale sau care nu au obţinut note sub 5 (cinci) la proba scrisă în cadrul următoarelor concursuri naţionale în specialitatea postului didactic/catedrei solicitat(e), ierarhizaţi pe o listă unică, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare;

k) candidaţi rămaşi nerepartizaţi după concursul naţional din sesiunea 2020, care au susţinut proba scrisă în profilul postului şi proba practică/orală în profilul postului conform , în ordinea art. 89 alin. (4) descrescătoare a mediilor;

l) candidaţi care au participat la concursuri naţionale din 2019, 2018 şi/sau 2017 şi au obţinut cel puţin nota 5,00 (cinci) la proba scrisă în profilul postului din iulie 2019, iulie 2018 şi/sau iulie 2017 şi proba practică/orală în profilul postului conform art. 89 alin. (4), care nu au mai participat ulterior la alte concursuri naţionale sau care nu au obţinut note sub 5 (cinci) la proba scrisă în cadrul următoarelor concursuri naţionale în specialitatea postului didactic/catedrei solicitat(e), ierarhizaţi pe o listă unică, în ordinea descrescătoare a

mediilor de repartizare;

m) candidaţi cu a doua specializare, alta decât aceea la care au participat la concursul naţional din sesiunea 2020, şi care au obţinut cel puţin nota 5 (cinci) la proba scrisă, în ordinea descrescătoare a notelor;

n) candidaţi cu a doua specializare, alta decât aceea la care au participat la concursurile naţionale din 2019, 2018 şi/sau 2017, şi care au obţinut cel puţin media 5 (cinci) (minimum 5 atât la proba scrisă, cât şi la proba practică sau inspecţia la clasă), care nu au mai participat ulterior la alte concursuri naţionale sau care nu au obţinut note sub 5 (cinci) la proba scrisă în cadrul următoarelor concursuri naţionale în specialitatea postului didactic/catedrei solicitat(e), ierarhizaţi pe o listă unică, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare;

o) absolvenţi ai colegiilor universitare de institutori cu a doua specializare, care au participat la concursul naţional din sesiunea 2020 şi au obţinut cel puţin nota 5 (cinci) la proba scrisă, ierarhizaţi pe o listă unică, în ordinea descrescătoare a notelor, care solicită postul didactic/catedra vacant(ă) în a doua specializare: limbă modernă/maternă, educaţie plastică, educaţie muzicală, educaţie fizică, religie, posturi în specialitate din palatele şi cluburile copiilor şi elevilor;

p) absolvenţi ai colegiilor universitare de institutori cu a doua specializare, care au participat la concursuri naţionale din 2019, 2018 şi/sau 2017 şi au obţinut cel puţin media 5 (cinci), ierarhizaţi pe o listă unică, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, care solicită postul didactic/catedra vacant(ă) în a doua specializare: limbă modernă/maternă, educaţie plastică, educaţie muzicală, educaţie fizică, religie, posturi în specialitate din palatele şi cluburile copiilor şi elevilor;

q) candidaţi care au obţinut cel puţin media 7 (şapte) la concursurile naţionale, sesiunile 2016, 2015 sau 2014 care nu au mai participat ulterior la alte concursuri naţionale sau care nu au obţinut note sub 5 (cinci) la proba scrisă în cadrul următoarelor concursuri naţionale în specialitatea postului didactic/catedrei solicitat(e), ierarhizaţi pe o listă unică, în ordinea descrescătoare a notelor/mediilor de repartizare.

r) candidaţi cu a doua specializare care au obţinut cel puţin media 7 (şapte) la concursurile naţionale, sesiunile 2016, 2015 sau 2014, care nu au mai participat ulterior la alte concursuri naţionale sau care nu au obţinut note sub 5 (cinci) la proba scrisă în cadrul următoarelor concursuri naţionale în specialitatea postului didactic/catedrei solicitat(e), ierarhizaţi pe o listă unică, în ordinea descrescătoare a notelor/mediilor;

s) absolvenţi ai colegiilor universitare de institutori cu a doua specializare care au obţinut cel puţin media 7 (şapte) la concursurile naţionale, sesiunile 2016, 2015 sau 2014 care nu au mai participat ulterior la alte concursuri naţionale sau care nu au obţinut note sub 5 (cinci) la proba scrisă în cadrul următoarelor concursuri naţionale, ierarhizaţi pe o listă unică, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, care solicită postul didactic/catedra vacant(ă) în a doua specializare: limbă modernă/maternă, educaţie plastică, educaţie muzicală, educaţie fizică, religie, posturi în specialitate din palatele şi cluburile copiilor şi elevilor;

t) candidaţi care au renunţat la posturile didactice/catedrele pe care au fost repartizaţi în etapele anterioare, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare.

Pentru angajarea pe perioada nedeterminată, candidații trebuie să obţină minimum nota 7 (șapte) la proba scrisă.

Pentru angajarea pe perioada determinată, candidații trebuie să obţină minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă.

Pot fi repartizați în baza mediilor de repartizare obținute la concursurile naționale din perioada 2014-2019 candidații care nu au mai participat ulterior la alte concursuri naționale sau care nu au obținut note sub 5 (cinci) la proba scrisă în cadrul următoarelor concursuri naționale în specialitatea postului didactic/catedrei solicitat(e).

Candidaţii eliminaţi din concurs pentru fraudă sau tentativă de fraudă nu sunt repartizaţi pe posturi didactice /catedre în anul şcolar 2020-2021.

conform art. 62 alin. (8) şi (9) din Metodologie, în limita numărului de posturi didactice/catedre vacante/rezervate din lista afişată pentru concurs, cu respectarea condiţiilor Metodologiei.

În cazul mediilor de repartizare egale obţinute la concurs se aplică, pentru departajare, prevederile art. 63 alin.(1) şi (2) din Metodologie.

În situaţia în care candidaţii care nu sunt titulari, repartizaţi pe posturi didactice/catedre vacante/rezervate, renunţă la opţiunea făcută sau nu se prezintă la posturile didactice/catedrele pe care au fost repartizaţi, se mai pot prezenta la o altă repartizare înainte de atribuirea orelor în regim de plata cu ora, conform Calendarului. Situaţiile excepţionale se soluţionează cu avizul Ministerului Educației și Cercetării.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Cum se deosebește o răceală sau gripă de infectarea cu coronavirus. RECOMANDĂRI pentru sezonul virozelor

Publicat

Se apropie sezonul rece, o perioadă cunoscută pentru creșterea cazurilor de viroze. Medicii atrag atenția asupra necesității respectării normelor sanitare.

Unul simptomele luate în considerare la îmbolnăvirile de sezon este temperatura corpului. Dacă aceasta este de peste 38,8, ar trebui să faceți un test COVID, febra fiind unul din simptomele infectării cu noul coronavirus, potrivit BBC.

În alte cazuri de răceli, febra apare doar în cazuri foarte rare.

Un alt semn de viroză respiratorie este strănutul. Dacă nu apar și alte simptome, este vorba cel mai probabil de o răceală. Se recomandă spălarea mâinilor după ce strănutați.

Dacă vă curge nasul sau e înfundat și nu aveți alte simptome, cel mai probabil sunteți răcit. Pierderea simțului mirosului și gustului, pe de altă parte, este un simptom al COVID-19.

Tusea poate fi un simptom atât de răceală, cât și de gripă sau COVID-19. O tuse nouă și continuă este unul dintre cele mai comune simptome ale infectării cu SARS-CoV2.

Tuse continuă înseamncă că ați tușit mult timp de peste o oră ori aveți mai mult de 3 accese de tuse pe zi. Dacă aveți probleme cu tusea sau probleme de respirație, contactați telefonic medicul de familie, sunați la TELVERDE – 0800800165 sau la 112.

Pentru a evita îmbolnăvirea cu COVID-19, dar și alte viroze respiratorii, purtați mască, păstrați distanța fizică și spălați-vă des pe mâini.

sursă: digi24.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cum se va comporta Soarele în următorul ciclu solar de 11 ani, în care a intrat. Evoluția sa influențează viața pe Pământ

Publicat

Oamenii de știință au confirmat că Soarele este oficial de nouă luni într-un nou ciclu meteorologic solar.

Oamenii de știință prezic că noua fază de activitate a soarelui, numită ciclul solar 25, va atinge vârful în 2025, dar va fi în general un ciclu mai puțin activ, destul de similar cu cel care s-a încheiat în decembrie 2019.

Evoluția solară, care urmează un ciclu de activitate de 11 ani, este un fenomen vital de prezis pentru umanitate, pentru că modul în care se comportă Soarele afectează viața pe Pământ și poate avea uneori consecințe devastatoare.

„Suntem foarte încântați să ne aflăm astăzi aici pentru a anunţa că ciclul solar 25 a început în mod oficial”, a declarat Lisa Upton, co-preşedinte al Solar Cycle 25 Prediction Panel, fizician specializat în activitatea solară din cadrul Space Systems Research Corporation, o companie cu baza în Virginia, cu ocazia unei conferinţe pe această temă organizată de NASA la 15 septembrie.

Trebuie să ne aşteptăm ca activitatea solară să crească şi să descrească după un model similar celui din ultimii 11 ani, asigură şi Doug Biesecker, specialist în heliofizică în cadrul NOAA’s Space Weather Prediction Center şi co-preşedinte al Solar Cycle 25 Prediction Panel.

O imagine divizată arată soarele în timpul ciclului solar maxim în stânga (aprilie 2014) și în timpul ciclului solar minim în dreapta (decembrie 2019). (Credit imagine: NASA / SDO)

„Ciclul solar 25 va atinge vârful de 115 pete solare în iulie 2025”, a adăugat el, citat de Space.com, precizând că de obicei ciclurile în care Soarele este mai activ au vârfuri de peste 200 de pete solare.

  • Petele solare sunt regiuni întunecate care apar pe discul solar. Apar întunecate deoarece au numai 4.500 K în raport cu temperatura discului de cca. 6.000 K. Ele apar în regiuni mici, fin dantelate, mai strălucitoare, numite facule.

Petele nu sunt fixe pe suprafața solară, ci ele se deplasează, de la stânga spre dreapta, fapt care dovedește mișcarea de rotație a Soarelui în sens direct cu o perioadă de 25 de zile la ecuator și cca. 35 zile spre poli. Așadar Soarele nu se rotește ca un obiect solid, ci diferențiat dovedindu-se astfel compoziția sa gazoasă.

Doar pentru că noul ciclu solar se anunţă unul liniştit, nu trebuie neapărat să stăm foarte liniștiți, a avertizat Biesecker, făcând trimitere la o puternică erupţie solară produsă în 2012, cu câţiva ani înainte ca ciclul solar anterior să ajungă în perioada sa de vârf de activitate.

„Noi spunem că ciclul 25 va fi la fel ca ciclul 24 în ceea ce priveşte petele solare. Însă ciclul 24 a produs o furtună solară de proporţii epice, care se întâmplă o dată la 100 de ani, dar am avut norocul să ocolească Pământul”.

Şi chiar şi în această perioadă, în care activitatea solară este încă minimă, încă resimţim efectele puternice ale Soarelui, a adăugat el.

Pentru a monitoriza şi preconiza activitatea solară, cercetătorii se bazează pe o gamă variată de tipuri de observaţii. Numărarea petelor solare este poate cea mai directă dintre aceste metode – cu cât se înregistrează mai multe pete solare, cu atât Soarele este mai activ.

Locul unde apar primele pete solare din cadrul unui nou ciclu, mai la nord sau mai la sud pe discul solar, constituie indicii importante cu privire la cât de activ va fi respectivul ciclu. În cadrul noului ciclu, primele pete solare observate au apărut în regiuni mai apropiate de ecuatorul solar, ceea ce reprezintă un indiciu al unui ciclu solar mai liniştit.

  • „Ținem o evidență detaliată a celor câteva mici pete solare care marchează debutul și creșterea noului ciclu”, a spus Frédéric Clette, directorul centrului și unul dintre membrii echipei de predicție. „Acestea sunt vestitorii minusculi ai viitorului foc de artificii uriaș solar. Doar urmărind tendința generală de-a lungul mai multor luni putem stabili punctul de vârf între două cicluri. ”

Deşi în ultimii câţiva ani au avut loc mai multe lansări ale unor misiuni pentru studierea Soarelui şi a vremii cosmice, Biesecker a precizat că aceste predicţii nu se bazează pe datele obţinute de la aceste noi misiuni.

Monitorizarea activităţii solare şi formularea unor predicţii valabile devin nişte factori extrem de importanţi în contextul în care NASA pregăteşte pentru viitorul apropiat noi misiuni spre Lună şi Marte în care astronauţii vor ieşi de sub scutul protector al câmpului magnetic terestru.

Informații utile și pentru zborurile spațiale

În cadrul programului Artemis, NASA va trimite din nou echipaje umane pe Lună în 2024, cu un an înainte ca actualul ciclu solar să intre în perioada preconizată de vârf a activităţii.

Acest lucru înseamnă că NASA are nevoie de informaţii cât mai clare despre derularea activităţii solare, pentru a nu-şi pune astronauţii în primejdie.

În cadrul strategiei sale de monitorizare a activităţii solare, NASA are în vedere dotarea noii staţii spaţiale Gateway, ce urmează să fie plasată permanent pe orbita circumselenară, a unui laborator de analiză solară.

Staţia spaţială „Gateway va fi amplasată pe orbita Lunii cu mult înainte ca astronauţii să revină pe Lună, aşa că vom avea timp să facem unele măsurători şi să derulăm unele studii de acolo (…) pentru a înţelege mai bine acest mediu”, a explicat în cadrul conferinţei de presă Jake Bleacher, coordonatorul activităţilor ştiinţifice din cadrul NASA Human Exploration and Operations Mission Directorate.

Sursă foto: NASA/SDO

Surse: NASA, Space.com, Universul.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Guvernul pregătește hotărâre pentru concediile medicale care nu au fost date în perioada de vid legislativ

Publicat

Executivul pregătește o hotărâre de guvern pentru acoperirea concediilor medicale care nu au fost date în perioada celor două săptămâni de vid legislativ din timpul pandemiei de COVID-19, a anunțat joi, ministrul Sănătății, Nelu Tătaru.

„Se pregăteşte o hotărâre de guvern în acest sens. Casa (n.r. CNAS) a efectuat o evaluare a acelor cazuri care, în perioada de vid legislativ, nu au fost în spital sau s-au externat la cerere şi atunci când au mers la lucru nu au primit concediu medical. Reevaluarea acestora pentru a le putea da concediu medical revine medicului specialist, medicului infecţionist, care va da o recomandare către medicul de familie”, a declarat Tătaru.

Potrivit informaţiilor prezentate de Ministerul Sănătăţii, în cele două săptămâni de vid legislativ, au cerut externarea peste 900 de pacienţi infectaţi cu COVID-19, iar alte peste 3.000 de persoane diagnosticate cu noul tip de coronavirus au refuzat internarea. (Agerpres)

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Detaliile unei crime din Alba: Cum a încercat ucigașul să își ascundă urmele și cum a fost prins cu ajutorul unor cartele SIM

Publicat

”Să te mustre Domnul în inima ta și pe mama ta și pe nevasta ta” – afirmația care l-a enervat atât de tare pe Alexandru Capaș, din Ocna Mureș, încât a luat o secure și a lovit-o de mai multe ori în zona capului pe femeia cu care abia întreținuse mai multe acte sexuale.

Timp de aproximativ 30 de minute s-a uitat la ea cum moare, iar mai apoi i-a îngropat cadavrul sub cotețul de porci al casei din Războieni. Pentru fapta sa Alexandru a fost condamnat de magistrații Tribunalului Cluj la 13 ani de închisoare cu executare. 

Mai șocant este faptul că Alexandru în timpul consilierii nu a arătat semne de vinovăție și mai mult de atât a declarat că se pregătea să se sinucidă. 

Detaliile din noaptea crimei dar și cum a fost prins bărbatul au fost relatate pas cu pas, de procurori, iar acestea au fost făcute publice în motivarea instanței din Cluj. 

Femeia era de negăsit de prieteni și nici la muncă nu a mai ajuns

M.M. Claudia avea 41 de ani și lucra la Spitalul de Ortopedie din Cluj ca infirmieră. La data de 17 februarie, o prietenă a acesteia a raportat la poliție că nu mai știe nimic de Claudia din data de 8 februarie și nici în ziua de 15 nu a mers la lucru.

În urma reclamației, polițiștii din Cluj au demarat o anchetă. Încă de la primele verificări au observat că femeia nu își planificase o călătorie pe termen lung.

CITEȘTE ȘI: CRIMA de la Războieni: Bărbatul care a omorât-o cu un topor pe femeia din Cluj, ARESTAT PREVENTIV

Acasă la femeie centrala termică era pornită, așternuturile erau răvășite în pat și nu lipsea nicio valiză sau geantă de voiaj.

Mai mult de atât, femeia nu și-a anulat planurile sau întâlnirile pe care le avea cu alte persoane. Odată cu trecerea timpului s-a conturat varianta ca dispariția femeii să nu fie una voluntară, așa că polițiștii au deschis o anchetă în rem pentru lipsire de libertate în mod ilegal.

Primul lucru le care l-au făcut anchetatorii au fost să verifice starea cartelelor SIM ale femeii

Cele două cartele SIM au devenit inactive în data de 9 februarie. Mai mult, în perioada 1 ianuarie 8 februarie 2020, anchetatorii au descoperit o corespondență foarte activă între Claudia și Alexandru Capaș.

Imediat, polițiștii au luat legatura cu Alexandru, bărbatul de 47 de ani din Războieni. La prima audiere, în calitate de martor, Capaș, ”a recunoscut existența a două întâlniri cu victima, care, fiind căsătorită, a intenționat să inițieze o relație de concubinaj cu acesta”, se arată în motivarea instanței.

”Cu toate acestea, Alexadnru Capaș a adoptat o poziție nesinceră, încercând inducerea în eroare a organelor de anchetă prin prezentarea unor date geografice, a unor secvențe temporale, respectiv a unor cronologii eronate, prin care a încercat să acrediteze ipoteza unei relații scurte cu victima și anume câteva conversații telefonice în cursul lunii februarie 2020, respectiv două întâlniri, petrecute la 02.02.2020 și 08.02.2020”, se arată în documentul citat.

Mai exact, Capaș încerca să își ascundă urmele.

Elementul esențial al anchetei

Un element esențial al anchetei pe care Capaș l-a ascuns a fost acela al momentului despărțirii de victimă. Alexandru a mințit că s-a despărțit de Claudia, pe raza municipiului Cluj-Napoca, dar listingul apelurilor sale telefonice l-au plasat toată ziua în perimetrul Ocna Mureș – Războieni.

Prezența femeii în Războieni a fost surpsinsă de camerele de supraveghere din gara CFR și după ce ieșea din gară și se îndrepta către locuința bărbatului.

Pus în fața dovezilor incontestabile Alexandru Capaș și-a recunoscut fapta.

Ce s-a întâmplat în noaptea crimei și de la ce a pornit totul 

Soția bărbatului decedase doar în urmă cu patru luni, iar Alexandru încă suferea după moartea ei, fiind potrivit motivării instanței foarte afectat de pierderea suferită. Mai mult, bărbatul este de religie penticostală și nu voia să fie văzut în prezenta altei femei, la așa scurt timp după moartea soției.

Din acest motiv după ce a luat-o pe femeie de la gară s-au plimbat pe câteva străzi din oraș, până când soarele a asfințit pentru a nu fi văzut de vecini când intră pe poartă cu o femeie.

Ajunși în casa bărbatului, cei doi au întreținut mai multe acte sexuale. În jurul orei 23.00 – 00.00, între cei doi a început o discuție tensionată legate de  intenția femeii de a avea o relație extraconjugală cu acesta.

În acel moment, potrivit magistraților, femeia ar fi jignit-o pe fosta soție a bărbatului.

CITEȘTE ȘI: CRIMA de la Războieni: Bărbatul care a ucis o femeie și a îngropat-o în cotețul pentru porci, trimis în judecată pentru omor

”Să te mustre Domnul în inima ta și pe mama ta și pe nevasta ta”, ar  fi spus Claudia, fapt care l-ar fi înfuriat la culme pe Alexandru. Atunci, acesta a luat securea cu care tăia de obicei lemne. Femeia se afla cu spatele la el. Cu securea în mână, acesta a lovit-o pe femeie în zona cefei de mai multe ori, până când aceasta a căzut la pământ într-o baltă de sânge.

Claudia nu a murit pe loc

Timp de aproximativ 30 de minute, femeia era într-o baltă de sânge, avea ochii deschiși, dar nu îi putea mișca sau vorbi. Alexandru a privit-o cum moare, iar după ce acest fapt s-a petrecut, bărbatul a început să caute o modalitate de a scăpa de cadavru.

”(…) Singurul lucru de care i-a păsat de fapt , după cum rezultă din declarația dată, a fost imaginea sa în comunitate, nedorind ca vecinii să afle că duce o femeie în locuința sa la atât de puțin timp după decesul soției. Acesta a fost motivul pentru care, atunci când victima a venit cu trenul în localitatea inculpatului, s-a plimbat cu aceasta pe stradă până când s-a întunecat, abia apoi s-au deplasat la locuința sa. Pentru același motiv și-a continuat viața după uciderea victimei ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat, timp de 20 de zile. Deși inculpatul a afirmat că a făcut acest lucru pentru a pregăti propria sinucidere, nimic nu relevă faptul că ar fi avut această intenție”, se arată în motivarea instanței.

Cum a scăpat de cadavru

Alexandru a învelit cadavrul femeii cu pătura care se afla pe pat când a lovit-o cu securea. După ce a învelit-o cu pătura a legat cadavrul cu sârmă. Apoi a săpat în cotețul de porci o groapă de aproximativ 50 de centimetri unde a aruncat cadavrul și l-a acoperit cu pământ.

Mai mult de atât, a dat foc hainelor și bunurilor femeii, inclusiv unui telefon mobil.

Pedeapsa

Pentru faptele sale, magistrații Tribunalului Cluj l-au condamnat pe bărbat la 13 ani și 6 luni de închisoare cu executare.

CITEȘTE ȘI: Crima care a șocat județul Alba, în februarie: Închisoare pentru bărbatul care a ucis o femeie și a îngropat-o într-un coteț

Însă, bărbatul a făcut apel, iar dosarul s-a mutat pe rolul instanței superioare, la Curtea de Apel Alba Iulia.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate