Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Tot mai mulți români negociază cu băncile: Creștere de 40 la sută a negocierilor de credite în 2022. Ce recomandă specialiștii

Publicat

În prima jumătate a anului, numărul de negocieri dintre consumatori și bănci a crescut cu aproximativ 40% față de aceeași perioadă a anului trecut, arată datele furnizate miercuri, 20 iulie, de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Reducerea ratelor, trecerea de la ROBOR la IRCC, încheierea proceselor din instanță sunt principalele măsuri pe care băncile și consumatorii le-au negociat în prima jumătate a anului în cadrul concilierilor.

Concilierea, posibilă în faza procesuală

În primele șase luni ale anului, 63 de procese în instanță au fost încheiate ca urmare a rezolvării disputelor pe cale amiabilă în cadrul CSALB, față de cele 67 de cazuri înregistrate pe tot parcursul anului 2021.

CSALB a solicitat Înaltei Curți de Casație și Justiție și celor 15 Curți de Apel din țară să fie aduse la cunoștința judecătorilor informațiile despre posibilitatea de soluționare amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci/IFN-uri prin conciliere.

Ideal este ca recomandarea judecătorilor pentru conciliere să fie făcută la începutul procesului, până la primul termen de judecată, au apreciat reprezentanții CSALB într-un comunicat.

Avantajul major este reprezentat de faptul că media de soluționare a unui dosar la CSALB este de 33 de zile (în anul 2021), perioada fiind mai scurtă chiar decât timpul care curge până la primul termen de judecată, în mod obișnuit.

Tot mai mulți consumatori solicită împăcarea cu băncile chiar și când se află în instanță

„Dintre negocierile purtate în prima jumătate a anului curent, 92% s-au încheiat cu împăcarea părților.

Astfel, nu doar că băncile au preluat mai multe cereri ale consumatorilor, dar procentul mare de împăcări arată o maturizare a actului de negociere.

Băncile au devenit tot mai dispuse să ofere soluții consumatorilor aflați în dificultate.

Comparativ, nu asistăm la o evoluție la fel de mare a numărului de cereri față de perioada similară a anului trecut, având o creștere de 10 procente.

Ar fi de preferat să vedem o tendință similară și în privința cererilor de amânare  la plată a ratelor, iar oamenii să analizeze mai atent opțiunile pe care le au înainte de a solicita o amânare.

Costurile care se adaugă la credit după amânarea cu până la 9 luni a ratelor pot fi semnificative, mai ales dacă ne referim la primii ani din achitarea unui împrumut.

Analizând datele, vedem că în primele șase luni mai mult de 9 din 10 cereri negociabile trimise către CSALB au primit din partea băncilor o rezolvare.

Dacă în cazul băncilor a crescut apetitul de negociere în cadrul CSALB, în cel al IFN-urilor a crescut numărul cererilor soluționate direct între IFN și consumator, fără intervenția unui conciliator”, a transmis Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

Aceste cazuri care sunt soluționate direct, dar după ce a fost sesizat Centrul, sunt situații mai simple, în care nu este nevoie de expertiza unui conciliator.

Așa se întâmplă, de exemplu, în cazul cererilor de ștergere a înregistrărilor din Biroul de Credit.

S-a făcut și  un pas către instanțe solicitând judecătorilor să recomande părților soluția concilierii înainte de judecata propriu-zisă sau chiar în timpul derulării proceselor, apreciază reprezentanții CSALB.

Băncile preferă negocierea în cadrul CSALB, iar IFN-urile înțelegerea directă cu consumatorii

În primul semestru din 2022 CSALB a înregistrat 1.335 de cereri conforme, cu aproximativ 10% mai multe decât în perioada similară a anului trecut.

O creștere importantă se înregistrează în cazul dosarelor de negociere.

Băncile au intrat în 331 de negocieri în perioada S1 2022, cu aproximativ 100 mai multe decât în perioada similară a anului trecut, iar IFN-urile au acceptat doar două cereri spre negociere.

Au crescut înțelegerile directe între bănci și consumatori

Cea mai mare creștere se observă în cazul înțelegerilor directe dintre bănci / IFN-uri și consumatori, au mai transmis reprezentanții CSALB.

Față de prima jumătate a anului trecut, înțelegerile directe (după sesizarea CSALB) au o creștere de 150%.

Cele mai multe înțelegeri directe sunt în raport cu IFN-urile (160 în S1 2022 față de doar 22 în primul semestru din 2021).

Astfel, o treime dintre cererile adresate IFN-urilor au fost soluționate direct de către părți anul acesta.

Cele mai multe dintre solicitările formulate în raport cu IFN-urile (85%) au ca obiect radierea înregistrărilor din Biroul de Credit.

Cererile care au acest obiect reprezintă aproximativ 20% din totalul cererilor adresate băncilor.

Ce recomandă specialiștii în privința creditelor

Recomandarea specialiștilor CSALB către consumatori este să apeleze doar în ultimă instanță la amânarea plății ratelor la credit.

Amânarea vine cu costuri suplimentare, la care se adaugă imprevizibilitatea situației economice din momentul reluării plății ratelor.

În schimb, consumatorii sunt îndemnați să se adreseze băncilor, IFN-urilor și/sau CSALB dacă întâmpină dificultăți financiare care pot afecta derularea contractelor, pentru a găsi soluții personalizate care să se aplice pe toată perioada derulării creditului.

sursa, sursa foto: CSALB, arhivă

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ECONOMIE

Topul producătorilor de înghețată din România. Compania Alpin 57 Lux din Sebeș, pe primul loc la toate capitolele

Publicat

Pe primul loc în topul producătorilor de înghețată din România, în 2022, se afla Alpin57 Lux, compania din Sebeș care face parte din grupul Food Union, din 2016. Topul a fost realizat de risco.ro.

Compania din județul Alba produce peste 100 de sortimente de înghețată sub diferite branduri, printre care cele mai populare sunt Transalpina, Malgra, Fulg de Nea, Delicia, Ice-Pop etc. și o gamă de 30 de produse de înghețată HoReCa.

Sursa: risco.ro

Cifra de afaceri în anul 2021 era de circa 107 milioane de lei, la un profit net de 1,5 milioane. ab24

Pe locul 2 se situează Top Gel, cu o cifră de afaceri de 72,7 milioane de lei. Compania are în portofoliu 50 de sortimente de înghețată și o gamă de napolitane, realizate la fabrica TOPGEL din Comuna Carcea, în apropiere de Craiova.

TopGel are o capacitate de producție a inghețatei de 100 tone/zi.

Urmează Ice Dyp Balas SRL, situată în localitatea Cărpiniș și bine cunoscută pentru rolul important pe care îl joacă în economia localității.

Portofoliul cuprinde peste 60 de sortimente de înghețată, inițial compania începând ca un laborator de înghețată.

În prezent, capacitatea de producție este de 170 tone/zi. Cifra de afaceri în 2021 era de 50,6 milioane de lei, iar profitul net de 4,2 milioane, la un număr de 378 salariați.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Modelul Dacia Logan MCV devine autoturism electric sub marca Lada. Cum arată e-Largus

Publicat

Dacia Logan MCV se va transforma în primul vehicul electric Lada, sub numele de e-Largus. Varianta 100% electrică a acestui model va fi produsă la fabrica Izhevsk.

Este deocamdată un prototip, dar va ajunge pe șoselele din Rusia anul viitor sau cel târziu în 2024. 

Din păcate, Lada nu dezvăluie specificațiile tehnice ale lui e-Largus, deși presa rusă raportează că acesta va fi oferit în versiuni pentru pasageri cu cinci și șapte locuri, precum și o furgonetă cu spațiu pentru marfă, scrie Motor1.com.

Independența ar putea ajunge până la 400 de kilometri, deși acest număr este neoficial și sună puțin prea optimist pentru toată lumea.

AvtoVAZ, compania care deține Lada, a avut probleme mari de la invazia Ucrainei, dar de curând a reușit să reia producția modelului Granta, deși fără ABS, airbaguri și alte dotări.

Pentru proiectul electric, Lada se aventurează într-o zonă unde nu are experiență, prezentând ceea ce se crede a fi un prototip electric funcțional, scriu și cei de la Promotor.ro.

E-Largus se bazează pe generația anterioară a Daciei Logan MCV. Acest vehicul are la bază platforma B0 a grupului Renault-Dacia, lansată în 2004 și care se află și pe prima generație Dacia Duster, Nissan Kicks, Mahindra Verito Vibe și Lada Xray.

Vânzările de mașini electrice sunt foarte modeste în Rusia și, în mare parte din țară, rețeaua de încărcare este inexistentă.

Lada, și mai precis AvtoVAZ, speră că această situație se va schimba rapid.

Foto: motor.es

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Ați văzut-o? Polițiștii din Alba caută o minoră care a plecat de acasă. Mama ei a anunțat Poliția

Publicat

Polițiștii din Alba caută o minoră care a plecat de la domiciliu și nu a mai revenit.

Persoanele care pot da informații care să conducă la identificarea ei sunt rugate să anunțe cea mai apropiată unitate de poliție sau să sune la 112.

La data de 14 august 2022, în jurul orei 16,30, polițiștii Secției 1 Poliție Rurală Galda de Jos au fost sesizați de către o femeie din comuna Sântimbru, cu privire la faptul că, în noaptea de 12/13 august, fiica sa, Mircea Mădălina Denisa, de 17 ani, a plecat de la domiciliu și nu a mai revenit.

Minora are următoarele semnalmente:

  • 160 cm înălțime;
  • 54 kg;
  • brunetă
  • Ochi căprui;
  • Față ovală;
  • La data plecării purta tricou alb, colanți negri, șlapi alb cu roșu;

Polițiștii desfășoară cercetări, în vederea identificării minorei, iar aceasta a fost dată în urmărire.

Persoanele care pot da informații care să conducă la identificarea ei, sunt rugate să anunțe cea mai apropiată unitate de poliție sau să sune la 112.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Microbuz cu nouă cetățeni români, implicați într-un accident în Germania. Precizările MAE

Publicat

Un microbuz în care se aflau nouă români, muncitori sezonieri, care se duceau la muncă în Olanda, a fost implicat sâmbătă seară într-un accident violent produs în Germania. MAE român a anunțat că s-a autosesizat și a cerut informații despre starea acestora. 

Accidentul a avut loc pe A4, între Düren și Langerwehe, în jurul orei 23:53.

Un șofer de taxi în vârstă de 26 de ani a lovit cu viteză microbuzul românilor, în timp ce acesta se afla în depășire.

În urma impactului, microbuzul a derapat și s-a răsturnat pe o parte, rulând așa încă aproape 10 metri.

Comunicatul MAE:

Ministerul Afacerilor Externe (MAE), prin Consulatul General al României la Bonn, s-a autosesizat în urma informațiilor din mass-media cu privire la un accident rutier produs la data de 14 august 2022, pe autostrada A4, între orașele Duren și Köln, în care au fost implicate două autovehicule, dintre care unul înmatriculat în România, și în urma căruia au fost răniți nouă cetățeni români.

În acest context, reprezentanții Consulatului General al României la Bonn au întreprins demersuri pe lângă autoritățile germane, în regim de urgență, pentru a obține informații referitoare la identitatea, starea de sănătate a persoanelor afectate, precum și la circumstanțele producerii accidentului.

În urma demersurilor oficiului consular, autoritățile germane au comunicat că, în acest moment, doar un cetățean român continuă să necesite îngrijiri medicale în cadrul unei unități medicale specializate, în timp ce restul au fost externați.

Ancheta autorităților germane cu privire la circumstanțele producerii accidentului este în desfășurare.

Consulatul General al României la Bonn continuă dialogul cu autoritățile locale și cu unitatea medicală în care este internat cetățeanul român rănit, fiind pregătit să acorde asistență consulară, conform competențelor legale.

Foto: Vincent Kempf

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax